Hoofdmenu

Boommarter

Gestart door Freek Verkerk, februari 20, 2005, 03:52:55 AM

Vorige topic - Volgende topic

Freek Verkerk

Wat mij opviel aan het kaartje van waarnemingen van de boommarters is dat het geen aansluitend gebied is.
Opvallend vindt ik die ene boommarter in de wieringermeer. Hoe is die er gekomen? Over de afsluitdijk, of door Noord Holland, om Amsterdam heen,  door Utrecht? Allemaal ongezien?
Klopt die waarneming wel of zitten er grappenmakers van alles in te vullen?  :mellow:  
Natuurlijk gegroet
Freek Verkerk

BWoets

Die waarneming klopt 100% Freek.
We weten niet hoe hij hier is gekomen, maar hij huist hier nu minimaal zo'n 3 jaar in het bos.
Er zijn haren van het beest gevonden op roofvogel nesten en die zijn onderzocht, het is bevestigd dat het hier om een Boommarter ging. Verder is het dier ook enkele malen gezien.
Met vriendelijke groet,
Bob Woets

Jan-Pieter

Waarom moet er een aaneengesloten gebied zijn bij soorten? Dat betekent dus dat iedereen in NL de hele dag uit moeten kijken om alles op te schrijven en helemaal niets mag missen?
Hoe kan het dat de Ross' meeuw wel bij IJmuiden is gezien en nergens anders. Losgelaten daar? Denk het niet. De rest van de waarnemers hebben hem gewoon gemist! Klik een op de kaart van de Smient of de Grote zilverreiger dat gebied is ook niet aaneengesloten.

Dus ik denk dat je niet zomaar over grappenmakers moet gaan spreken als je niets weet.

JP

thijs

Ik begrijp de reactie wel een beetje, want een vogel vliegt en gaat ergens zitten, maar zo'n marter moet alles lopen met veel kans om dood gereden te worden...
Verder denk ik dat een marter zich lang zo snel niet voortbeweegt als een Grote Zilverreiger. (maar ik heb weinig verstand van zoogdieren)

Thijs
Thijs Udo
VWG Alkmaar

Freek Verkerk

In het Amsterdamse bos zitten ook eekhoorns. Men denkt dat die uitgezet zijn door individuen. Misschien is dat hier ook het geval. Want kennelijk betreft het een soort kolonie, met meerdere exemplaren en voortplanting enzo.
Anders zijn die ecologische verbindingszones beter dan ik gedacht had.
Of het zijn gewoon erg slimme dieren.
B)  
Natuurlijk gegroet
Freek Verkerk

hiskodevries

Citeerdat het geen aansluitend gebied is.
Een andere verklaring voor dit fenomeen is dat hele stukken van nederland niet meedoen met het invoeren van waarnemingen. zeker als het om niet vogels gaat.
De grootste gebieden die (nog) niet meedoen ( veluwe, zeeland en limburg) worden voor vogels goed opgevangen door het "aftappen" van de daar aktieve email groepen maar voor andere soortgroepen bestaat zoiets niet
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

carel

Citeermaar zo'n marter moet alles lopen met veel kans om dood gereden te worden...

de kans is groter dat dit niet gebeurd

marterachtige worden natuurlijk vrij zelden waargenomen omdat de meeste meestal actief zijn als wij op een oor liggen

Carel van der Sanden

http://www.natuurlijk-erp.nl/