zwarte bolletjes

Gestart door vdvaart, mei 01, 2011, 10:38:24 AM

Vorige topic - Volgende topic

vdvaart

Dit vond ik op een vlier. Ik dacht ter plekke aan een korstmos, maar een zwam geloof ik ook, of misschien nog heel wat anders. Ik zie geen andere structuur dan bolletjes, grote en kleine, glad of met een structuur. In vochtige toestand zijn de bolletjes zacht. Ik heb in verscheidene boeken zitten bladeren maar nog geen goede referentie gevonden. Kan iemand mij helpen?
Met vriendelijke groet
Koos van der Vaart

vdvaart

In gedroogde toestand is er van de zwarte bolletjes niets meer over, het is nu een weinig gedifferentieerde zwarte korst. Brengt dit iemand op een idee?
Met vriendelijke groet
Koos van der Vaart

waterland01

Klopt het dat het in natte toestand groenig is en zwart als het droog is? Ik zit namelijk aan een Collema te denken,
maar ik zie er niet meteen de soort bij als ik deze foto's zie. En zwelt het duidelijk op als het nat wordt?

Groeten,

Henk Timmerman
Henk Timmerman

vdvaart

Hallo Henk,
Ja, die verkleuring is er. Ik heb het weer vochtig gemaakt, en de opgezwollen bolletjes keren terug en zijn donkergroenig. Ik ken zelf alleen dik geleimos. Ik zie helaas behalve die bolletjes geen structuur, geen schubben. Het is ook heel klein materiaal, het stukje op de foto is misschien 1-1,5 cm breed. Toen ik een stukje van de vlier sneed dacht ik met zwartgeblakerd draadmos te maken te krijgen.
Met vriendelijke groet
Koos van der Vaart

Ben Kruijsen

ik lees dat je het materiaal van vlier hebt losgesneden. Bij mijn weten komen in Ned. Collema's alleen op de grond of op stenen substraten voor. Is het een idee dit topic ook te plaatsen bij het forum van de algen en paddestoelen?

vdvaart

Goede suggestie, ga ik doen. Ik heb ook al wel in mijn paddenstoelenboeken gebladerd, maar vond ook daar geen aanknopingspunten. Ik heb ook gedacht aan insecteneitjes of zo, maar daarvoor reageert het vast te systematisch op vocht. Ik zal binnenkort ook eens zo'n bolletje doorsnijden en onder de microscoop leggen.
Met vriendelijke groet
Koos van der Vaart

waterland01

Als ik het zo droog zie, ziet het er weer niet als een Collema of ander korstmos uit. Wellicht een of andere zwam, dus.
Henk Timmerman

vdvaart

Hallo Henk en Ben,
Ik heb de foto's inmiddels ook geplaatst op het paddenstoelenforum. Ik heb een paar bolletjes onder de microscoop gelegd. Nat zijn ze gelei-achtig, onder de microscoop zijn ze duidelijk groen en alle balletjes zitten vol met wat er uit ziet als strengen kralen van wisselende lengte, ik tel soms wel 24 kralen per streng. Geen idee of dit zelfs maar helpt te besluiten of het een korstmos of zwam is.
Met vriendelijke groet
Koos van der Vaart

Ben Kruijsen

een alg is ook nog een optie. Dus stel voor ook op algenforum te plaatsen.

vdvaart

Ik heb het gisteren ook op het forum voor algen geplaatst, maar het leidt ook daar niet tot een concrete suggestie. Navraag bij Laurens Sparrius leidt tot de suggestie dat het gaat om een vrijlevende vorm van het genus Nostoc een cyanobacterie die ook in Collema voorkomt. Op www.sharnoffphotos.com zie ik plaatjes die er erg uitzien als die van mij. Ik hou het daar dus maar op.
Met vriendelijke groet
Koos van der Vaart