1e (bewezen) Pont voor Lesbos?

Gestart door Steven Wytema, mei 01, 2011, 08:27:38 AM

Vorige topic - Volgende topic

Steven Wytema

de titel zegt denk ik genoeg.
Wie kan bijgaande plaatjes ff bevestigen?
http://lesvos.observado.org/soort/view/937
Steven Wytema


theomuusse

Is daar een jaarsoort denk ik, lijkt me erg sterk dat die daar nooit is gemeld...

Dit ziet er zielig uit. Blind oog en erg vermagerd, wellicht een pont maar geelpoot kan ook nog.

Theo

Steven Wytema

#2
Hoi Theo,


dat lijkt me ook sterk.
Maar dit jaar was mijn 5e keer daar, en tussen al die Geelpootmeeuwen zit toch echt niet vaak iets anders.
Voor de Lesbos Dwaalgasten Commissie is het dan ook een beoordeelsoort.
Vandaar dat ik ook hier ff dubbelcheck (... en dan is "kan ook nog" wel wat magertjes om aanvaard te krijgen :) ).
Waarom zou een GPM ook nog kunnen dan?
Steven Wytema


Maarten Hotting

Ik heb nog een paar plaatjes toegevoegd, hopelijk helpt het bij de determinatie!
De kwaliteit van de foto's is helaas niet heel goed.

De vogel viel op door de witachtige gekleurde en opvallend lange poten.
In directe vergelijking met de Geelpootmeeuwen, die er in verschillende kleden omheen stonden, was de pootlengte goed te vergelijken.
Opvallend was ook dat de kleur van de poten van onvolwassen Geelpootmeeuwen in 3e KJ al knalgeel was.
Deze vogel (misschien is het wel 4e KJ?) week daar behoorlijk vanaf en ook de snavel was opvallend anders.
Ik vond het een typisch snaveltje voor een Pontische meeuw, slank, vrij lang en een beetje groenachtig gekleurd.
De Geelpootmeeuwen hadden een vrij forse snavel!

Ben benieuwd naar de verdere reactie!
Groet,
Maarten

caliprobola

Ik zie toch een lange, witte en hoekige tong op de onderzijde van p10, dit sluit geelpoot wel uit. Het is in elk geval een 4de kj+ (dus 3de winter -> 3de zomer) vanwege de inzwarte kleur van de handpennen met de duidelijke witte toppen. Poot- en snavelkleur kunnen ook te wijten zijn aan het feit dat het diertje er wat ziekjes uit ziet, je hebt evengoed pontische meeuwen van dezelfde leeftijd met naakte delen die een veel adultere kleur hebben.


mvg
pieter

theomuusse

Nou, ik heb wat beter gekeken.
Ik zie dat 1 van de binnenste grote dekveren nog bruine tekening vertoont >> 4cy.
Ik zie een zeer licht oog.
Ik zie een mantelkleur die iig niet lichter is dan van de geelpoot.
Ik zie op de onderzijde van p10 een schuin weglopende, niet scherp begrensde lichte tong waardoor het subterminale zwarte deel niet scherp is begrensd.
Ik zie een medium mirror op p10.
Ik zie lange poten, mogelijk veroorzaakt door de ingevallen buik.
Ik zie een oranje oogring.
Ik zie een pont snavel.

Opgeteld wordt dat een rare pont of een rare geelpootmeeuw.
Misschien een rare zilver?

Theo


caliprobola

Er is ook nog wat donkere tekening op de staart te zien, dus zal 4de Kj wellicht wel de juiste leeftijd zijn. De witte tong vind ik toch niet zo schuin aflopend en de beperkte spiegel op p10 kan wel voor een immature pont, toch?

pieter

snwja3

Ga je naar Lesbos, ga je 'vage' meeuwen kijken!? Hadden wij gelukkig geen tijd voor!  ;)
Wietze Janse

ruud_altenburg

Ik krijg er eerlijk gezegd ook geen erg warm gevoel bij voor een Pontische, hoewel dat op de keper beschouwd toch de beste kandidaat is. Even doorzoeken naar een standaard exemplaar. Laat die saaie Smyrna Gorzen maar zitten ;)
Ruud Altenburg
Meeuwen in Amsterdam

Maarten Hotting

Citaat van: snwja3 op mei 02, 2011, 20:48:20 PM
Ga je naar Lesbos, ga je 'vage' meeuwen kijken!? Hadden wij gelukkig geen tijd voor!  ;)
Gelukkig heb ik naast deze meeuw ook nog 141 andere mooie soorten gezien!! ;)
Groet,
Maarten

Maarten Hotting

Is deze meeuw nog verder te determineren? of gewoon indienen?
Groet,
Maarten

Steven Wytema

Citaat van: theomuusse op mei 02, 2011, 20:03:25 PM
Opgeteld wordt dat een rare pont of een rare geelpootmeeuw.
Misschien een rare zilver?

Theo
Nou Zilver is al helemaal nooit gezien (Ponten worden nog wel eens gemeld, zo van "volgens mij was het er wel eentje maar ik heb er niet heel goed naar gekeken")


Iig bedankt voor de uitvoerige analyse Theo, Ruud, Pieter e.a.!
Ik ben benieuwd wat de betreffende zeldzaamheden commissie er van vindt..
Steven Wytema


Klaas van Dijk

Citaat van: Maarten Hotting op mei 15, 2011, 00:05:02 AMIs deze meeuw nog verder te determineren? of gewoon indienen?
hoi Maarten,

Als ik zo de commentaren doorlees, dan kom ik tot de conclusie dat het niet goed mogelijk is om een juiste naam op deze vogel te plakken. Een kwestie dus van jammer, maar helaas, en iets waar je dus m.i. verder niet veel mee kunt. Invoeren als bijvoorbeeld 'Grote Meeuw spec.' lijkt me ook weinig zinvol.

Nou ja, zoiets gebeurt ook wel bij waarnemingen in Nederland (te ver weg, te donker, te kort gezien etc.). Ik zou hem niet indienen en ook niet op waarneming.nl / observado.org invoeren. Vage / onduidelijke etc. waarnemingen vervuilen m.i. alleen maar de bestanden. Maar goed, je moet het natuurlijk zelf weten.

Groetjes, Klaas


ruud_altenburg

Ruud Altenburg
Meeuwen in Amsterdam

Steven Wytema

hm :S


nou snap ik dat je hier niet de vleugelformule kan zien.
Maar is het typische pont-koppie, de lange dunne snavel zonder gonyshoek en de bleke lange poten niet allemaal prima voor Pont?


Bij die andere meeuw had ik nog het idee dat er dingen meer op Geelpoot pasten dan op Pont, is dat hier ook zo?
Steven Wytema