Welke Drymus?

Gestart door Gert Veurink, april 17, 2011, 18:42:01 PM

Vorige topic - Volgende topic

Gert Veurink

en hoe zie ik dat?  ik denk zelf ryeii vanwege vorm halsschild, brunneum lijkt op foto's verder i.t.t. ryeii 4e antennelid steeds half bruin te hebben, dat heeft deze ook niet maar misschien zijn dat wel helemaal geen harde kenmerken
groet!
Gert Veurink



harry60

Het is me opgevallen dat  soms regelmatig de brunneus inderdaad de helft van het laatste antenne segment lichter van kleur is, maar of dat een determinatie kenmerk is ???

Gr harry
M.Vr.Gr. Harry de Koning

Gert Veurink

kom jij hier ook op ryeii? anderen nog ideeën?
groet!
Gert Veurink



harry60

Ik heb mijn twijfels toch bij D. reyii, belangrijk is o.a. dat het scutellum en pronotum egaal zwart moet zijn en
zie toch enig kleur verschil volgens mij.
Ik denk toch dat dit richting een D. brunneus gaat.
Kijk even hier waar een aantal goede fotos staan van de  D. reyii.

http://www.britishbugs.org.uk/heteroptera/Lygaeidae/Drymus_ryei.html

Gr harry
M.Vr.Gr. Harry de Koning

Gert Veurink

is er niet gewoon een goed determinatiewerk ergens? Ik kom niet verder dan verspreidingsatlassen en Wanzen, heel prachtig maar voor dit soort determinatiestukken ongeschikt. Iemand tips?

En waar is Berend?!

Goed punt, was me nog niet eerder zó opgevallen, anderzijds geldt voor alle foto's van  brunneum dat de helft van laatste antennenlid echt lichter is

van deze http://waarneming.nl/waarneming/view/42500594?_popup=1 maakte berend destijds een ryeii en die heeft nog meer kleurverschil, maar de foto's zijn bagger. Lastig minuscule beestjes die heel hard rennen :-\

Ik hou m nog maar even op onzeker tot Berend langskomt of Arp een prachtige determinatiesleutel tevoorschijn tovert, of wie dan ook met een briljant idee komt, maar je zou wel es goed gelijk kunnen krijgen. Thnx Harry
groet!
Gert Veurink



harry60

#5
hier een site met wat info
Er zijn nog veel soorten wantsen nog geen tabel gemaakt.
http://www.jnm.nl/node/57

Ik denk dat Arp ook nog wel wat weet.
In duitsland zijn al meer boeken te verkrijgen over wantsen.

Ik heb ook nog even alle brunneus nagekeken op wrn, en die hebben inderdaad allemaal lichte uiteindes van de antenne.
En de reyii heeft dat niet.

gr harry
M.Vr.Gr. Harry de Koning

Gert Veurink

thnx again
ik heb de meesten al geloof ik. water en oppervlaktewantsen, die nieuwe tabel van de jeugdbond, wanzen und zikaden. Allemaal super. Maar toch, met 600 soorten zou je een mooi (waarschijnlijk Duitstalig) standaardwerk verwachten, maar dat kom vast, ik zal nog wel even zoeken.
Valt me gewoon op dat wanneer Berend er een paar maanden niet is dat we uit een heleboel wel komen, maar ook een aantal soorten niet. met bijv. die Drymussoorten wordt t dan toch plaatjesvergelijken terwijl er vast harde kenmerken zijn. Dat is wel erg kwetsbaar...

Maar fijn dat jij en arp en roeland en marjo en henk en david en jan en dick en hedy (en ik vergeet vast een paar mensen) ook hun deel pakken, zo komen we toch nog een heel eind :duim:
groet!
Gert Veurink



Mark Lammers

Zoek maar eens op Tierwelt Deutschlands Wanzen en Wachmann. Prachtige Duitse standaardwerken..

Gert Veurink

Citaat van: Mark Lammers op april 20, 2011, 21:39:20 PM
Zoek maar eens op Tierwelt Deutschlands Wanzen en Wachmann. Prachtige Duitse standaardwerken..

ik heb m en die is prachtig, één van de mooiste series die ik heb, maar gaat me niet verder helpen met bijv. de vraag welke Drymus dit is... sowieso voor determinatie niet bijzonder geschikt.

groet!
Gert Veurink



Arp

#9
Mijn oor begon opeens te jeuken  :rolleyes:

Helaas ben ik ook niet echt met wantsen bezig, een dood enkele keer pak ik een splintergroepje op om uit te puzzelen, maar Drymus nog niet gedaan - zou wel een keer goed zijn, want ze zijn lastig geloof ik.

Qua boeken weet ik dus ook niet veel, heb zelf in elk geval vrijwel niks over wantsen. Lang geleden hier eens wat links op een stapel gegooid, maar daar zit voor Drymus ook niks bij geloof ik en is al lang niet meer bijgewerkt.

Axel Steiner heeft op "Natur in NRW" wat boeken opgesomd. Van de mensen die het hebben weet ik dat ze erg enthousiast over de nieuwe serie van Wachmann, Melber & Deckert (Tierwelt Deutschlands) - daarvan zou je voor deze Band 3 moeten hebben. Ook de Corisa CD wordt veel bejubelt, maar ik ken beide dus zelf niet.

Verder zijn (in Frankrijk) de delen van Faune de France erg populair; voor de Rhyparochrominae zou je Lygaiedae deel 2 en 3 moeten hebben (FdF 84b + 84c), maar als je dat budget toch hebt kun je ze beter voor €200 alle drie nemen lijkt me.

Op BHL zijn veel oudere boeken en tijdschriftartikelen te vinden, heb er regelmatig complete werken gedownload waar de meeste soorten dan wel in staan, zij het eveneens vaak met verouderde taxonomie/namen/synoniemen etc. dus altijd flink puzzelen, maar je kunt er dan meestal wel wat tips/kenmerken uit distileren. Het is de plaats waar ik het eerst zou gaan zoeken naar sleutels/gegevens als ik goedkoop (gratis) aan info voor deze zou willen komen.

Verder vooral op andere fora oude discussies opzoeken waar de kenmerken aan de orde komen. Ook hier bewijst insecte.org vaak goede diensten.

En zoeken naar dingen als "review Drymus" of "revision Drymus" etc., en gewoon voor elk van de Nederlandse soorten even apart koekelen, :

  • Drymus brunneus (R.F. Sahlberg, 1848) - BB, W.a.DK, insorg.
  • Drymus latus Douglas & Scott, 1871
  • Drymus pilicornis (Mulsant & Rey, 1852)
  • Drymus pumilio Puton, 1877
  • Drymus ryeii Douglas & Scott, 1865 - BB, W.a.DK, insorg
  • Drymus sylvaticus (Fabricius, 1775) - BB, W.a.DK, insorg
Sorry, heb zelf nog teveel ander projectjes "open" staan ...
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Gert Veurink

Citaat van: Pudding4brains op april 20, 2011, 21:48:12 PM
(...)
Sorry...(...)

Pardon? Nuttige bijdrage Arp! Aantal links en tips die ik niet kende... zeer bedankt! Gaat me uiteindelijk meer om op weg geholpen te worden dan om het antwoord op de vraag welke Drymus dit is

Als gezegd Wachmann et al is prachtig. Schitterende foto's, mooie uitgave. Voor soorten die geen sterk gelijkende familie hebben prima geschikt. Voor dieper gaande determinatie echter niet, dat geeft ook niet, maar een mooi werk zou handig zijn.
Dit forumonderdeel heeft toch wel een tijd de sfeer gehad dat je er een vraag op zet en Berend antwoord geeft. Dat werkt wel, maar toch ook wel prettig als er meerdere wegen zijn.
Als gezegd gelukkig steeds meer enthousiastelingen, en nu dus weer wat nieuwe handvatten, we komen steeds verder.
Dank!
groet!
Gert Veurink



harry60

Ik ben sinds een 2 weken lid van de NEV, misschien kan ik daar nog iets vandaan halen.

Mijn voorkeur gaat toch naar wantsen heb al een aantal boeken o.a de duitse met veel fotos maar geen determinatie werk.

Ik blijf ook zoeken en kijken en proberen.

Gr harry
M.Vr.Gr. Harry de Koning

Gert Veurink

Denk nu toch meer aan sylvaticus... ik zie toch wel iets dat lijkt op een "dark elongate rectangular mark" zoals bedoeld op britishbugs. Verder lijkt-ie me macropteer...

In D. sylvaticus and D. ryei the tibiae lack long erect hairs and the scutellum and pronotum are entirely black. The species is best distinguished from D. ryei by the paler brown forewings which are distinctly marked with black, in particular a dark elongate rectangular mark by the apex of the clavus is usuallly present (see arrow below). The wings are always slightly longer than the abdomen (macropterous).


ik maar er voorlopig maar een onzekere sylvaticus van.

ps ik ben sinds twee maanden lid van de NEV ;D
groet!
Gert Veurink



Arp

De FdF zijn in elk geval wel echte determinatiewerken, bibliotheek van Naturalis en/of NEV zal ze zeker hebben. In de oude Duitse series met titels als "Tierwelt Deutschlands" of Mitteleuropas etc zitten ook veel goede determinatiewerken. Heel algemene boeken met (zeer) beknopte determinatiesleutels zijn de Duitse dingen met titels als "Exkursionsfauna" - vooral die van Stresemann zijn wereldberoemd in D. Of ze in dit geval ook uitkomst bieden weet ik niet zeker, maar voor heel veel illustere diergroepjes wel.
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

harry60

#14
Ik heb er ook nog een staan met een ? Gert
Hij mist iedergeval de lichte antennes aan de uiteinde en de kleur van de pronotum en scuttelum lijken wel 1 donkere kleur te hebben
Wat de salvaticus wel heeft is twee donkere streepjes op de vleugels te zien, aangegeven op:
http://www.britishbugs.org.uk/heteroptera/Lygaeidae/Drymus_sylvaticus.html
Op jou wants zie ik op de tweede fotos ook iets van die streepjes ???
op mijn foto hieronder zie ik ze wel duidelijker volgens mij.
Heb ook even alle fotos van de Drymus sylvaticus bekeken op waarneming en op 1 na is het donkere streepje bij allen te zien.

Het betreft deze waarneming http://waarneming.nl/waarneming/view/52932068
een onzekere Drymus sylvaticus gezien op 2011-03-22 te Barendrecht
foto`s :

M.Vr.Gr. Harry de Koning

Arp

effelinkuh: Die van Harry was hier al eens aan de orde gekomen (vanwege zotte antennes)
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

harry60

Maar zonder zekere naam, dat klopt.

Gr harry
M.Vr.Gr. Harry de Koning

Gert Veurink

Lijkt mij vanwege die streepjes idd D. sylvaticus. Dat lijkt - ook als je naar alle foto's kijkt -  een onderscheidend kenmerk en britshbugs noemt dat ook.
Ik zou zeggen dat dat ook voor 'de mijne' geldt. Maar zekerheid heb ik voor beiden niet...
groet!
Gert Veurink



roelandlibeer

#18
Even samengevat wat de Faune de France (Péricart) en de British Water & Landbugs (Southwood & Leston) zegt :



FdF voegt er fijntjes aan toe : D. sylvaticus en D. ryeii zijn 'buren' maar goed te onderscheiden op basis van bovenstaande kenmerken  ;D
En wat verder een noot : beide soorten zijn goed te onderscheiden in de meeste gevallen. Toch is het beter, gezien wegens de variabiliteit er een overlap van kenmerken is, naar de genitaliën te kijken. Deze laten toe om altijd zeker te zijn  ;D ;D

Gert Veurink

ah eitje dus, dat zeg ik waarschijnlijk sylvaticus  ;)

Thnx Roeland, wel heel nuttig. Sparen voor faune de france...
groet!
Gert Veurink



harry60

Het is lastig al die eigenschappen op foto te krijgen dan moet je ze wel mee naar huis nemen en een  :micro: zal ook een must zijn.
Maar als je goed te werk wilt gaan is dat de enige goede oplossing.
Zal voor de meeste van ons niet weggelegd zijn, zeker als je alle determinatie werken ook moet kopen.

Gr Harry

Wel bedankt roeland voor deze uitleg en de verschillen van deze twee soorten drymus.

M.Vr.Gr. Harry de Koning

Berend Aukema

De uiterlijke kenmerken overlappen en dat maakt het lastig. In de regel zijn de "schouders" van het halsschild bij D. reyii veel sterker ontwikkeld dan bij D. sylvaticus, maar er blijven bij de vrouwtjes altijd twijfelgevallen. Mannetjes zijn m.b.v. de genitaliën wel altijd zeker op naam te brengen.