Tips voor Pyreneeen-trip

Gestart door Jord, juni 04, 2009, 22:08:46 PM

Vorige topic - Volgende topic

Jord

Hallo,

Ik wil in augustus een vogeltrip van een week gaan doen in de Pyreneeen. Ik reis (tot nu toe) alleen.
Hebben jullie tips wat de beste manier van reizen is en waar in de Pyreneeen ik moet zijn? Voor Lammergieren bijvoorbeeld?

Alvast bedankt,
Jord
Jord Ingenbleek

www.waarneminghoorn.nl

hiskodevries

Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Pim

Op de site van Martijn de Jonge (www.martijndejonge.nl) staan veel verslagen over de regio Aragon in Spanje. Hier kun je de diverse gierensoorten eigenlijk niet missen.

Breng zeker een bezoek aan Escuaín, een vallei in het Nationale Park Ordesa & Monte Perdido. Hier is ook een voederplaats van Lammergieren.

De Spaanse Pyreneeën zijn zoveel leuker wat betreft vogels en landschap dan het Franse deel.



met vriendelijke groet,

Pim Julsing

natuurverslaving.nl

redmar_woudstra

Hai Jord,

Ik heb enkele tips voor je.
Ik ben zelf in 2004 naar de Pyreneeen geweest en heb het nodige gemist, maar ook genoeg leuks gezien!
Uitgangspunt voor ons was Gavarnie, waar we op de camping stonden. Camping was al goed voor overvliegende Vale Gieren, Steenarend, Beflijster, Rotszwaluw en zingende Westelijke Bergfluiter en Orpheusspotvogel.
Gavarnie is erg toeritisch, desalniettemin nog een aantal leuke soorten gezien.
Grijze Gors zat vlak na het dorp te zingen, tussen alle toeristen in. Citroenkanarie zat op de open vlakte bij de Cirque zelf.

Ten westen van Gavarnie ligt de Vallée d'Oussou. Te bereiken vanaf Gavarnie en in het dorp richting het westen rijden. Dit schijnt een hele goede plek te zijn voor Lammergieren, wij hadden die hier helaas niet. Wel een vrouw Rode Rotslijster (bij het stuwdam), Alpenheggemus, Vale Gieren, Steenarend en Alpenkraai /kauw. Ook leuk: veel Alpenmarmotten hier en check gletsjers voor Gemzen: wij zagen er 1 zitten. De Lammergieren schijnen aan het begin van de vallei te broeden, wij konden ze helaas niet vinden.

Cirque du Troumouse is ook erg toeristich, maar vanaf de parkeerplaats scoorden wij wel een jonge Lammergier. Ook deze omgeving schijnt erg goed te zijn voor Lammergieren. Verder ook Alpenheggemus en Rode Rotslijster hier.

Tot slot schijnt Col du Tourmalet een goede plek te zijn voor Lammergier. Ook hier slaagden we niet, wel Vale Gier en Steenarend (die zie je overal in de Pyrenneeen). WEllicht is het handig een klein stukje van de toeristen af te lopen, over het steenslag weggetje dat loopt naar de top. Ook hier zat op de flank van de berg een Rode Rotslijster.

Tot slot een tip: de parkeerplaats van de lokale Champion-supermarkt in Argeles-Gazost aan de Avenue de Pyrennee: http://maps.google.nl/maps?f=q&source=s_q&hl=nl&geocode=&q=Avenue+Pyrenees+58+argeles+gazost&sll=43.004553,-0.103158&sspn=0.003695,0.006866&ie=UTF8&ll=43.00686,-0.09819&spn=0.003695,0.006866&t=h&z=17

Boven de parkeerplaats ligt een natuurpark, waar beren en wolven etc worden gevoerd. Dit trekt enorm veel roofvogels aan en het is een goede plek (een van de weinige in Frankrijk denk ik) voor Dwergarend. Ik heb er 2 (donkere fase) gezien, maar ook een Slangenarend en Rode en Zwarte Wouwen.
groet,
Redmar

Jord

Jord Ingenbleek

www.waarneminghoorn.nl

jaapbird

#5
beetje mosterd na de maaltijd maar in Cerler (Bij Benasque rechts naar boven skidorp) 3 lammergieren gezien , slangenarend, wouwen , vale gieren, valken. Erg leuk stukje.

Bij pueblo de isabena op 4 verschillende dagen ook Lammergieren aanwezig (zeer laag overkomend, andere vogelaar zelfs zittend op 10-15 m) op zeer toegankelijke plaatsen (redelijk exact op observado) en ook langer dan paar minuutjes. In dit dal alle gieren gezien (vale,aas en lammer) verder dagelijks dwergarend,slangenarend,>100 bijeneters, etc etc.

Prima uitgangspunt : camping Isabena

Mocht het je niet meer helpen dan wellicht nog voor komende jaren en/of voor andere mensen



Bart van Hoogstraten

Hoi Jord en anderen,

Ik ga er komende zomer '11 een paar weekjes toeren. Misschien is er inmiddels aanvullende info? Alvast hartelijke dank!
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/