Digitale compact camera voor macrofotografie

Gestart door Antonello, juli 28, 2006, 15:50:31 PM

Vorige topic - Volgende topic

Antonello

Ik realiseer me dat je voor het maken van macrofoto's het beste een spiegelreflexcamera met een speciale macrolens kunt gebruiken.

Ik ben echter op zoek naar de 'second best' optie in de vorm van een digitale compactcamera, een die makkelijk mee te nemen is en waarmee ik toch acceptabele kwaliteits-macrobeelden kan maken van interessante insecten.

Kan iemand mij adviseren over digitale compactcamera's welke hiervoor het best in aanmerking komen? Welke compactcamera's kennen de mensen van waarneming.nl en welke blinken uit in hun macrofunctie? Zijn er gebruikers met goede ervaringen mbt macrofotografie met digitale compactcamera's?

Ik hoor graag adviezen, alvast bedankt.


Goyatlah

Heb zelf een Canon Powershot IS2 gehad. Speciale macromode tot 0 mm, 12x zoom en 5Mb (is nu een nieuwere versie uit. Vriendin van me heeft Panasonic FZ30, 12x zoom en 8MB die uitstekend bevalt. Konica Minolta had ook een range superzoom kamera's die ok waren, maar weet niet hoe dat nu gaat, nu Sony dat bedrijf heeft overgenomen.
Andere kamera's heb ik zelf geen ervaring mee, maar belangrijkste punten zijn toch wel hoeveelheid (optische) zoom, macrofuncties, aantal Mb's en manuele en halfmanuele modes met spotmeting.

Op www.dpreview.com kun je camera's vergelijken, en ook staan er (zeer) uitgebreide testrapporten op.

Op mn eigen site staan onder 2005 foto's genomen met Konica Minolta Z20 en Canon PS IS2.

Maar goed, er is keuze zat, en de camera's worden constant beter.
Moi, Dolf

Bezoek ook eens Libellen in Nederland met de enige interaktieve en op foto's gebaseerde libellentabel, veel info en heel veel foto's

Platbuik

Mijn vriendin heeft een Nikon Coolpix 990, zo'n handige draai camera.
Stelt scherp op 2 cm! Als ie scherpstelt, want daar heeft ze al eens moeite mee.
Maar er komen verbluffende fotoo's uit, en ze hoeft nooit op haar buik in het zand te gaan liggen.
Nikon verkoopt het ding nog nieuw als Coolpix 4500
---88:  A. van Leur (Þlatbuik)

Antonie Blom

#3
Zelf gebruik ik de Fujifilm Finepix S5600 en deze bevalt mij prima voor macro fotografie. Een groot voordeel vind ik dat er 10x zoom op zit, dus dat je niet zo erg dichtbij hoeft te komen. De lens varieert van (voor een spiegelreflex) 38mm t/m 380 mm. In sommige gevallen kan je dus erg dichtbij fotograferen, maar bij ook enkele decimeters is niet echt een probleem. Andere grote voordelen zijn dat je veel functief van een spiegelreflexcamera hebt (zo kun je sluitertijd, diafragma en belichtingscorrectie zelf instellen).

De onderstaande foto is op iets minder dan een halve meter gemaakt en is ongeveer 80% (een stukje gecropt) van het orgineel. Dit geeft een illustartie van wat je kunt doen met deze camera. Andere foto's staan op mijn site.
Met vriendelijke groeten, Antonie Blom

Op https://sandra-antonie.smugmug.com/ is een selectie van mijn foto's te vinden.

Platbuik

CiteerEen groot voordeel vind ik dat er 10x zoom op zit, dus dat je niet zo erg dichtbij hoeft te komen.

Dat mist de Coolpix, da's waar.  
---88:  A. van Leur (Þlatbuik)

robin

hallo, ik overweeg ook een digitale camera voor macrofotografie. nu heb  ik een beperkt budget en ik overweeg de panasonic dmc-lz5 is dit een goed keus voor een laag budget?
groeten robin kraaij

michel.wissink

Ik heb net als Antonie Blom de S5600.
Ik gebruik hem niet speciaal voor macro, maar hij is er zonder voorzetlens al heel geschikt voor.
Ook de overige mogelijkheden en eigenschappen (bijv. zéér snel!) zijn verbluffend voor de bescheiden aanschafprijs van 255 Euro; ik ben er zeer tevreden over.
Groeten,
Michel

Katoelenkiekers.nl

Camera: Fuji FinePix HS10 en FinePix S1
Kijkers: Nikon Action 8x40; Bynolyt Target 60

Antonie Blom

#7
De laatste tijd heb ik redelijk veel met macro gefotografeerd (dit doe ik eigenlijk nooit met een teleconverter, hiervoor gebruik ik alleen de 10x zoom van mijn fototoestel), maar toen ben ik er wel achter gekomen dat ik toch redelijk veel handmatig moet scherpstellen. Ik weet niet hoe dit met de andere fototoestellen is, maar met de Fujifilm Finepix S5600 gebeurt dit redelijk vaak. Aan de andere kant moet dit ook weer niet afschrikken, want na enkele keren heb je ook wel door hoe dit moet en gaat het ook best wel redelijk goed.

Met vriendelijke groeten, Antonie Blom

Op https://sandra-antonie.smugmug.com/ is een selectie van mijn foto's te vinden.

michel.wissink

#8
Met de macrostand van de S5600 zonder zoom kun je tot ca. 2 cm naderen, zie foto. Ik heb (nog) geen ervaring met ingezoomde macro.

Groeten,
Michel

Katoelenkiekers.nl

Camera: Fuji FinePix HS10 en FinePix S1
Kijkers: Nikon Action 8x40; Bynolyt Target 60

michel.wissink

CiteerIk heb (nog) geen ervaring met ingezoomde macro.
Inmiddels wel.
Deze foto is gemaakt met volledige optische zoom (= 10x), met macro-functie en op ca. een meter afstand (N.B. uit de losse hand, dus niet superscherp).

Groeten,
Michel

Katoelenkiekers.nl

Camera: Fuji FinePix HS10 en FinePix S1
Kijkers: Nikon Action 8x40; Bynolyt Target 60

Antonie Blom

Ondertussen heb ik een macroconverter (Raynox DCR-150) voor mijn fototoestel (Fujifilm Finepix S5600). Hoewel ik deze converter nog maar kort heb, bevalt het me erg goed. Een voorbeeld van de mogelijke resultaten is deze foto.
Met vriendelijke groeten, Antonie Blom

Op https://sandra-antonie.smugmug.com/ is een selectie van mijn foto's te vinden.

Antonie Blom

Gisteravond heb ik deze foto gemaakt met de Fujifilm Finepix S5600 in combinatie met de Raynox DCR-150 macroconverter.
Met vriendelijke groeten, Antonie Blom

Op https://sandra-antonie.smugmug.com/ is een selectie van mijn foto's te vinden.

michel.wissink

Fraai! Misschien met een beetje geluk, omdat de muggen die er nu nog zijn tamelijk sloom zijn...
Groeten,
Michel

Katoelenkiekers.nl

Camera: Fuji FinePix HS10 en FinePix S1
Kijkers: Nikon Action 8x40; Bynolyt Target 60

Arthur van Dijk

Hallo,

Ik gebruik een Canon IXUS 5.
Voor het geld een hele goede camera.
Kijk maar eens op Vlinderfoto's
Op twee na, is geen enkele foto uitgesneden of bewerkt.
Enige nadeel is, dat de camera licht nodig heeft. Ik fotgrafeer ook wel eens paddestoelen en dan is het heel moeilijk om de foto scherp te krijgen.

Groetjes,

Arthur

HROffereins

Ik heb sinds een half jaar een Sony Cybershot DSC H5 (7 mp, 12x zoom). Dichtbij scherpstellen gaat soms wat lastig. Door het grote zoombereik en de hoge resolutie is dat ook niet altijd nodig. Ik heb al hele mooie insectenfoto's gemaakt. Ik heb er 400 euro voor betaald. Voordeel is ook een lekker groot display. Macro- en teleconverter zijn los bij te bestellen (maar wel duur: 150 euro).

Herman Offereins

pietspaans

Het best werkt het als je een macroconverter gebruikt.  en een 12 of 10 * zoomobjectief krijg je een geweldige vergroting.  Het nadeel dat aan deze methode zit is dat je ook alléén rond de brandpunstafstand van de voorzetlens je onderwerp scherp kunt krijgen. Het is daarom dat je vrij goed moet weten hoe dicht je je onderwerp kunt benaderen, zodat je de juiste voorzetlens gebruikt. Als eerste keuze is de  beste brandpuntsafstand is 20 a 25 cm. Je hebt dan de keuze tussen Raynox 150DR, de Canon 250D en een lensje uit de Nikon T-serie.
Die afstand is erg geschikt voor kleinere vlinders, hagedissen, zweefvliegen etc.. Bij iets grotere en schrikachtiger dieren (slangen) kun je ook een grotere brandpuntsafstand van de converter proberen, maar in de praktijk gebruik ik de Canon 250 D meestal. Ook de Raynox 250DR (brandbpuntsafstand is ca 10 cm) is bruikbaar bij erg kleine onderwerpen, maar veel lastiger uit de losse pols te gebruiken in het veld. Als je de beste kwaliteit wilt gebruik dan lensjes van de Canon D of Nikon Tserie, dit zijn APO lensjes, wat betekent dat alle kleuren op dezelfde brandpuntsafstand samenkomen. In de praktijk geeft dat gewoon scherpere en mooiere foto's, maar de foto's gemaakt met Raynox objectieven zijn ook wel OK vind ik.

Bij Konijnenberg is ook nog een Raynox in het duurdere segment te koop waarmee je gemakkelijk van brandpuntsafstand kunt wisselen en optimale kwaliteit hebt (wel erg prijzig).

(De goede kwaliteit converters gebruiken is ook handig als je later toch overstapt naar spiegelreflex, alleen hebben de meeste teleobjectieven een wat grotere diameter schroefdraad)

Ik gebruik de converters in combinatie met een Minolta Z3. Deze camera bevalt goed, maar de Panasonic Lumix FZ-serie is ook erg mooi en schijnt een beter objectief en een betere imagestabilisatie te hebben. Let er op dat je een 52 mm schroefdraad er op hebt zitten Z50, Z20. Als er geen vaste schroefdraad op zit is het misschien ook mogelijk met een adapter (krijg je bijgeleverd als je een Raynox bestelt bij Foto Konijnenberg). Voordeel van de Raynox lensjes is ook nog de handige snap on koppeling, zodat je gelijk van Macro naar gewoon fotograferen kunt schakelen en vice versa.

Over de keus tussen de megazoom-compacts is al veel geschreven. De belangrijkste dingen zijn in dit geval schroefdraad, zoom, megapixels (uitsnijden storende sprieten) en image-stabilisatie. Eventueel ook een eenpootstatiefje of rijstzak gebruiken. Probeer ook met de scherptediepte te spelen meestal heb je de beste resultaten met de grootste scherptediepte (f8). Ook een zoomring om nauwkeurig en snel je onderwerp te 'framen' is handig. Aangezien je vaak in zonnige omstandigheden zult fotograferen ik een goede electronische zoeker ook aanbevelenswaard.

Kijk voor de goedkoopste converters ook even over de grens (Googelen met preiswert, preisvergleich).

Voordeel van deze methode tov geen converter is de gehaalde vergroting. Het is op deze manier goed mogelijk om alleen de kop en borst van een waterjuffer te fotograferen op 25 cm afstand. Dat is niet te vergelijken met een heel dier zien te fotograferen op 4 cm afstand. Bij een flinke vergroting zie je ook de achtergronden onscherp worden, zodat de foto's veel rustiger worden.

Voordelen tov een spiegelreflex zijn gewicht, formaat vd apparatuur, geen stofproblemen en gemakkelijk uit de losse pols fotograferen door Image Stabilisatie. Nadelen zijn problemen bij slechte lichtomstandigheden en iets lagere snelheid van scherpstellen en afdrukken. Met heel goede objectieven kan met een spiegelreflex ook een mooiere kwaliteit foto's gemaakt worden. Ook hebben foto's met spiegelreflexcamera's meestal minder scherptediepte, wat resulteert in een ander type foto.

Voor de mensen die graag hun waarnemingen op kwalitatief goede wijze willen vastleggen zou ik dus de methode met compact/converter aanbevelen.  

Dragonfly

#16
Ook ik wil graag overstappen naar een digitale camera. Heb bovenstaande aandachtig gelezen, mijn eigen wensenlijstje erbij gehouden, kieskeurig.nl uitgebreid besnuffeld en al naar diverse winkels geweest om te kijken en voelen :gap:

Voor mij is belangrijk dat er 12x optische zoom opzit, beeldstabilisatie, macro-stand, handzaam (niet te zwaar, en geen lenzengesjouw als met een spiegelreflex), mogelijkheid tot handmatige scherpstelling, liefste een accu boven batterijen (accu gaat langer mee & is lichter, heb ik het gevoel) en liefst max (!) 350 euro.
Waarschijnlijk gaat het de Panasonic Lumix DMC-FZ 7 worden. Gevonden voor 274,- euro op www.digitalstreet.nl, een winkel in Beuningen, vlakbij mijn woonplaats Nijmegen.

Mijn vraag is: heeft iemand ervaringen met dit toestel? Of andere vergelijkbare toestellen? Of andere tips? Volgens mij heeft dit toestel een goede prijs/kwaliteit verhouding, of niet?

Alvast bedankt  :duim:
Godelieve Brinkhof
Kijk ook eens op mijn (foto)blog: Godelieve Wandelt

(\__/)
(='.'=)
(")_(") This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination!

Antonie Blom

Een poosje geleden ben ik ook bezig geweest met de aanschaf van een nieuwe camera en toen heb ik ook naar deze camera gekeken. Echter viel dit type voor mij al snel af. Ik kwam uiteindelijk uit bij de Panasonic Lumix DMC-FZ50, deze camera is dan een stukje duurder (ongeveer 500 euro), maar is het zeker waard om even een poosje door te sparen. Aan deze camera zitten twee enorme voordelen. Ten eerste heeft deze camera een ring voor de handmatige focus, dit werkt vele malen prettiger dat met die knopjes (o.a. omdat het traploos is). Het tweede voordeel is het grootste, namelijk dat er een Leica lens in de camera zit. Het type lens bepaald de kwaliteit van de foto en een Leica lens behoort bij de beste lenzen die er zijn; hiervoor betaal je aanzienlijk meer, maar dit komt de kwaliteit van de foto zeker ten goede. Hopelijk kun je wat met deze opmerkingen, ik begrijp dat het behoorlijk duurder is, maar het is (mijns inziens) zeker de moeite waard als je er regelmatig mee gaat fotograferen.  
Met vriendelijke groeten, Antonie Blom

Op https://sandra-antonie.smugmug.com/ is een selectie van mijn foto's te vinden.

Platbuik

CiteerWaarschijnlijk gaat het de Panasonic Lumix DMC-FZ 7 worden. Gevonden voor 274,- euro op www.digitalstreet.nl, een winkel in Beuningen, vlakbij mijn woonplaats Nijmegen.

Mijn vraag is: heeft iemand ervaringen met dit toestel? Of andere vergelijkbare toestellen? Of andere tips? Volgens mij heeft dit toestel een goede prijs/kwaliteit verhouding, of niet?
Die Panasonics staan bekend om hun uitstekende optiek. Je moet wel in de gaten houden dat de electronica al snel storende ruis produceert als je de ASA op >100 hebt ingesteld. Test dat in ieder geval  nog even uit: met weinig licht een donker onderwerp fotograferen, of een onderwerp tegen een donkere achtergrond.
Succes met je keuze.
---88:  A. van Leur (Þlatbuik)

Dragonfly

#19
Bedankt voor alle tips en verdere overwegingen.
Dat van die ruis heb ik inderdaad al vaker gelezen, dat is een puntje waar ik nog op zal letten.

@fam_Blom: een van de redenen waarom ik de FZ7 overweeg, is dat er een Leica lens opzit. Volgens de productbeschrijvingen, zie ook Digital Street: Panasonic FZ7 En er staat ook "Leica" op de lens  :unsure:
Maar ik zal zeker nog even naar de FZ50 kijken. En ik ben al zo lang aan het sparen geweest voor de bijna 300 euro dat ik eigenlijk inmiddels wel iets wil gaan kopen. Er komen zozo altijd nog kosten bij voor de kaart, extra accu en een tas...
Godelieve Brinkhof
Kijk ook eens op mijn (foto)blog: Godelieve Wandelt

(\__/)
(='.'=)
(")_(") This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination!

Dragonfly

En het is inderdaad de panasonic FZ7 geworden. De batterijen worden op dit moment opgeladen en de nederlandse handleiding uitgeprint.
Zodra ik er wat mee heb gespeeld, laat ik nog even weten hoe het bevalt  :gap:  
Godelieve Brinkhof
Kijk ook eens op mijn (foto)blog: Godelieve Wandelt

(\__/)
(='.'=)
(")_(") This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination!