Edit: Toch een nikon 50ed gekocht :)

Gestart door Stefan van Ettinger, maart 24, 2011, 22:27:50 PM

Vorige topic - Volgende topic

Stefan van Ettinger

Hallo allemaal,

Misschien wil ik toch een scoop hebben omdat ik met mijn oude verrekijker van opa soms toch tekort schiet. Een nieuwe verrekijker komt door de tijd wel maar moet gewoon wat extra afstand hebben. Ik heb de Nikon RAIII 65 gezien, die is niet al te duur nu voor 219 euro, 100e dr af! Iemand ervaring? Heb gehoord dat Nikon best aardige scopes maakt. En de student vindt Leica,Swarovski en Pentax even iets minder plezierig voor de portemonnee, dus ben benieuwd naar meningen!
Met vriendelijke groet,
Stefan van Ettinger

Stefan van Ettinger

Of toch een Nikon ed50 zie ik nu... die is misschien wel beter
Met vriendelijke groet,
Stefan van Ettinger

Jarinka

Het hangt ervan af wat je ermee wilt. Ik ben sinds oktober vorig jaar in het gelukkige bezig van een ED50. Heerlijk lichte en kleine scope, maar toch verrassend goed. Ik heb de angled versie (met schuine inkijk dus), en een 13-40x zoomoculair. Bij goed licht kan ik die 40x volledig benutten, en ook bij wat minder licht valt het beeld zeker niet tegen.
Voor een mobiel iemand met een niet al te groot budget (ikke dus :)) is het zeker een aanrader. Ik heb €600.- betaald voor de scope en het oculair samen, dus het is nog wel ietsje prijziger dan de RAIII 65 die je noemt. Zit daar trouwens al een oculair bij, of moet je dat nog los kopen?
Groeten, Jarinka Heijink

Stefan van Ettinger

#3
http://www.kamera-express.nl/Verrekijkers-en-telescopen/Nikon_Telescopen_Verrekijkers/Telescopen/Nikon_FieldScope_ED50-A_grey_body_Nederlands.htm

Om deze gaat het, deze ED50... ik weet het niet. Ik weet eigenlijk vrijwel niets van scopes. Maar mijn doel bijvoorbeeld de mokbaai over kunnen kijken of de oostvaardersplassen, dat ik de dingen daar kan herkennen.
Met vriendelijke groet,
Stefan van Ettinger

Stefan van Ettinger

Ik denk dat de 50 toch een betere keuze is, ik doe ook veel op de fiets en met ov. (oef alweer een tijd geleden dat ik jou zag bij de hop in gelderland, en wat heb je een hoop gezien sinds die tijd!) Zitten dus beetje met hetzelfde, het moet functioneel zijn,klein, niet te duur. Hoe bevalt de 50? En wat voor statief heb je er bij? Is hij geschikt voor bijv. Mokbaai,oostvaarders etc?
Met vriendelijke groet,
Stefan van Ettinger

KorHaan

Steefann,

De ED 50 in je link van kamera-express is alleen de body; oculair moet je er dus nog apart bij kopen. Waarschijnlijk had je dit al begrepen uit de advertentie, maar ik dacht dat het geen kwaad kon er even op te wijzen.

Vriendelijke groet,

Ronald Sinoo

Stefan van Ettinger

Ja ik was er ondertussen achter. Oef toch een prijzige bedoening, misschien nog maar even laten en marktplaats in de gaten houden
Met vriendelijke groet,
Stefan van Ettinger

Jarinka

Inderdaad, dan stellen we allebei ongeveer dezelfde eisen. Ik heb een carbon statief van Vanguard (Elite4, met een andere kop) overgenomen van Ronald. Het statief is eigenlijk te groot voor de scope. Maar het was voor een zeer mooie prijs, en als ik ooit een grotere scope/camera koop, hoef ik niet meteen een nieuw statief te hebben.

Ik heb de scope gekocht toen ik nog een racefiets (zonder bagagedrager dus) had. Deze combi van scope en statief weegt ongeveer 3,5 kg, en is dus goed op mijn rug mee te nemen. Van een oude Kipling-rugzak heeft mijn moeder een tuig gemaakt waarmee ik hem comfortabel op m'n rug kan doen.
Welk oculair je erbij neemt, hangt vooral van je persoonlijke voorkeur af. Ik heb een 13-40x zoomoculair genomen omdat Robert v/d Meer ook een ED50 met hetzelfde oculair heeft. Bovendien vind ik het makkelijker zoeken als een vogel ver weg of in de bosjes zit. En als er op een zandplaat twee groepen steltjes staan, kun je met 13x de eerste groep afscannen (en bv. op 40x kijken als er een interessant exemplaar tussen zit), en op 40x de tweede groep. Er is ook een (veel goedkoper) 13-30x zoomoculair te koop, maar die schijnt vrij slecht te zijn.

Of het voldoende is bij de Mokbaai weet ik niet, want toen ik daar was (zomervakantie) had ik de scope nog niet. Maar ik denk van wel, want met alleen je verrekijker zie je al best veel.
Voor de OVP is hij prima. Bij het Jan v/d Boschpad kun je er de randjes langs het water mee scannen, maar ook verder kijken. Bij de Grote Praambult was het erg rustig toen ik er met scope was, dus dat was jammer. Maar ik kon wel een stip op een paar kilometer afstand als Knobbelzwaan (i.p.v. Grote Zilverreiger) determineren.
Ook in de polder heeft hij z'n diensten al bewezen. Een paar weken geleden zocht ik in de Eempolder samen met twee andere vogelaars naar een Roodhalsgans. Op ruim een kilometer afstand vond ik hem terug, met flink bewolkt weer. Dankzij het goede statief kan ik de 40x zoom volledig gebruiken, en dat is wel zo lekker bij ganzen.

Deze Kanoet en Tureluur heb ik gedigiscoopt met de ED50. Ze zaten redelijk dichtbij (op 25 meter ofzo). Valt zeker niet tegen voor zo'n kleine scope :) Goed licht, en vrijwel geen kleurrandjes. Op een hele grote afstand krijg je dit soort foto's. Dat het niet helemaal scherp is komt door de macrostand op mijn camera.

€600,- voor een scope en oculair samen is zeker niet duur. Er zijn wel goedkopere scopes (bv. van Konuspot en Bynolyt), maar die hebben meestal geen verwisselbaar oculair en geven minder goed beeld. Dan kun je beter even doorsparen voor bv. de ED50.

Let er trouwens wel op dat je niet te veel bezuinigt op een goed statief. Omdat de ED50 lekker licht is speelt het hier niet zo'n grote rol, maar een zware Swaro moet je echt niet op een statiefje van €80,- zetten.

Mocht je hem een keer uit willen proberen, dan ben je van harte welkom ;) De Arkemheense polder is daar een mooie plek voor, met aan je ene kant een hoop steltjes, en aan je andere kant weidevogels.
Groeten, Jarinka Heijink

fkdeboer

ik heb ook een ed50a en naar alle tevredenheid!
alleen zou ik zonder meer voor het 27x wide oculair gaan. Ik heb ook een 13-40x-oculair, die zeker niet slecht is, maar het beeld op de grootste vergroting knijpt zoveel, dat ik er niet fijn meer door keek en veel moeite had om dingen op grote afstanden te zien (vooral bij hitte-trillen ed). Het is zelfs zo dat ik door de 27x eigenlijk veel meer zie, door het veel bredere blikveld.


Bijkomend voordeel is, dat mocht je later willen overstappen naar een grote telescoop ,dan kan je gaan voor bijv de ED82 nog steeds deze oculairen gebruiken (daarom bewaar ik mijn zoom ook;) ), die dan uiteraard meer vergroting leveren.

Al met al maakt Nikon erg betrouwbaar spul (heb ook een verrekijker van ze) en ik heb het idee dat ze langzaam naar het topsegment opschuiven, maar dat het wel relatief betaalbaar blijft.
grtjes,
Folkert
--
"This is like deja vu all over again."
Yogi Berra

KorHaan

Citaat van: fkdeboer op maart 25, 2011, 12:06:06 PM

Al met al maakt Nikon erg betrouwbaar spul (heb ook een verrekijker van ze) en ik heb het idee dat ze langzaam naar het topsegment opschuiven, maar dat het wel relatief betaalbaar blijft.



Met de nieuwe EDG - serie zit Nikon comfortabel in de verrekijkertop, als ik de reviews lees. De EDG is een verbeterde versie van de L XL ( of HG ) -serie, die al heel goed was en nog steeds is. Lees de reviews van Jan Meijerink er maar eens over. Ook de compacte 8x20 en 10x25 HG-kijkers zitten op hetzelfde niveau als de Europese top 3.

Wel raar dat de top-Nikons in Nederland zo weinig prominent aanwezig zijn, de markt lijkt meer in de UK en de USA te liggen voor de duurdere modellen, hier zijn het de budget Monarch- en de Actionserie die je ziet.

Vriendelijke groet,

Ronald Sinoo

Stefan van Ettinger

Wilde even laten weten dat ik vandaag een Nikon 50ed met 13-40x zoom oculair en manfrotto statief en videokop heb gekocht. Hoop geld, maar mooi ding!

Thanks ;)
Met vriendelijke groet,
Stefan van Ettinger

Jarinka

Goed zo :P Heb je hem al uitgeprobeerd? En hoe zwaar is die combi?

Ik ga er zaterdag ook weer flink veel plezier aan beleven. Lekker met de JNM naar de Korhoenders!
Groeten, Jarinka Heijink

Stefan van Ettinger

Net even wezen kijken, mooi ding, echt fijn! De combo is vrij zwaar, statief is geloof ik 2kg zonder kop. Ik moet nog even een passende oplossing vinden voor vervoer. Ik vond het wel belangrijk dat ik een stevig statief had dat degelijk werkt en niet zwabbert.

Maar ik denk dat ik er veel plezier mee ga beleven, nog nooit zo mooi naar de vogels verder weg kunnen kijken, moest altijd maar gissen of het smient of wintertaling was daar in de verte. Nu kan ik op die plek heel makkelijk het verschil zien! Plots wordt je horizon verlegd, echt leuk! Het is wel wennen om met een scope op pad te gaan.. ik ben zo erg gewend aan mijn oude zwart metalen kijkertje en camera om mijn nek dat het vreemd is om opeens nog iets bij je te hebben....en dan wel iets waar je even zuiniger op moet zijn dan op dat oude kijkertje!
Ik denk dat ik even ga kijken of ik wat straps aan mijn rugzak kan maken en onderaan een soort beker zodat ik het statief daar in kan zetten, en dan met de straps vast kan maken want er zijn geloof ik niet echt goede rugzakken voor. Als moeders even zo vriendelijk wil zijn om dat te fabriceren zou t geweldig zijn  :angel:

Over de videokop ben ik wel laaiend dat ding loopt zo soepeltjes, kan alles prachtig volgen en het monteren van de scope gaat makkelijk. Ik haal hem er gewoon met opzetstukje en al vanaf, scheelt opdraaien.

Met vriendelijke groet,
Stefan van Ettinger

Jarinka

Haha, dat gevoel ken ik. De eerste keer dat ik ermee op pad ging, zag ik bij delta Schuitenbeek een Dodaars zwemmen op ruim 200 meter afstand, en zelfs een zittende Slechtvalk op anderhalve kilometer. En ik heb een kwartier lang genoten van een Kokmeeuw die lekker dichtbij zat :).

Heb je ergens nog een oude Kipling-tas, of kun je die ergens voor een spotprijsje krijgen? Wij hadden een schoudertas liggen waar je ook een rugtas van kon maken. Dat stuk heeft mijn moeder eraf gehaald, en uiteindelijk is dit het resultaat geworden. Het functioneert nog steeds erg goed, en ik kan m'n rugzak er ook onder doen. Dat zit zelfs iets comfortabeler dan het statief direct op m'n rug.
Groeten, Jarinka Heijink

Stefan van Ettinger

Wow dat zijn wel afstanden zeg! Weet niet of ik dat er uithaal ofzo, maar ging net om 8 uur met bewolking en ik was al vrij tevreden dus als het zonnig is... En ik heb momenteel erg last van mn ogen, moet er even voor naar de dokter lijkt er op dat ik spontaan hooikoorts heb gekregen dit jaar :(

Dat met die tas heb je leuk gedaan maar ik wil graag ook mijn overige spullen meenemen in de rugzak, ik moet denk ik echt iets attachen aan mn rugzak
Met vriendelijke groet,
Stefan van Ettinger

Jarinka

Ik heb het misschien wat onhandig opgeschreven. Met deze constructie kan ik mijn gewone tas op m'n rug doen, en daarover het rugtastuig van de scope. Dat zit vrij comfortabel, en zolang je niet valt is het veiliger dan hem op je bagagedrager doen. Een nadeel is wel dat je minder makkelijk bij je tas kunt, en moet wennen aan het extra gewicht. Mijn combi is 3,5 kg, en dat merk je in het begin wel. De eerste keer dat ik 40 km ging fietsen moest ik de laatste 2 km lopen omdat ik iets te moe was ;D Maar gisteren heb ik zonder problemen rond de 38 km gefietst met tas en scope op m'n rug, dus het is vooral een kwestie van wennen.

Die afstanden waren inderdaad met de zon. Slechtvalk was als stipje herkenbaar, maar die Dodaars liet zich beter zien dan ik ze met verrekijker heb gezien.
Een aanrader is dit vizier (met dank aan Folkert de Boer en Ronald Sinoo). Het ziet er misschien niet prachtig uit, maar dankzij dat vizier had ik vorige maand twee overvliegende Slechtvalken prachtig in de scope!
Groeten, Jarinka Heijink

fkdeboer

mooi, gefeliciteerd met je aankoop ;)

ik ben ook nog op zoek naar een goeie rugzak icm statief. Wat ik tegenwoordig doe is de kop los van de poten halen en dan poten in het midden(steken wel wat uit boven),  telescoop rechts en kop links, vaak met een trui ertussen en dan rugzak aansnoeren.. En daar kan ik eigenlijk prima mee fietsen. maar het is dan wel een zootje in mijn rugzak 8) .
Bijkomend voordeel is dat ik dan de rugzak onder het statief kan hangen voor extra stabiliteit (met bijv een bidon erin voor extra gewicht).
Vooral als er toch wat wind staat, scheelt dit aanzienelijk in de trillingen (wat weer scheelt als je wil digiscopen).
grtjes,
Folkert
--
"This is like deja vu all over again."
Yogi Berra

hiskodevries

ik hoor mooie berichten over de ed50
heeft iemand de oculairen 27x en 13-40 beide bekeken en wat zijn dan de ervaringen.
ook in combinatie met mogelijk digiscopen.
dan hoor ik ook graag welke spullen jullie voor digiscopen gebruiken.(camera+ evt adapter)
een canon dslr verbinden met de scoop is vast niet mogelijk?
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

fkdeboer

Hallo Hisko,

ik heb beide oculairen, maar gebruik alleen nog maar de 27x wide MC . Dit omdat deze een veel groter blikveld heeft en voor mij daardoor veel meer detail weergeeft. De zoom is zeker niets slecht, maar het zichtveld is boven de 30x  zo klein dat het niet echt lekker meer kijkt (in mijn ervaring dan).
Al mijn foto's sinds vorige maand zijn gedigiscoped (http://waarneming.nl/user/photos/44497). het is niet altijd even makkelijk en de resultaten moet je niet gaan vergelijken met een spiegelreflex, maar  ik ben niet ontevreden!

Ik gebruik hiervoor een panasonic DMC-FS11 en heb zelf een adapter gemaakt van een metalen t-stukje, een  1/4"-20-schroef en een 50mm-pvc-slof (half afgezaagd).
maar je hebt ook een prefab-kit die op de ed50 schijnt te passen: http://www.opticron.co.uk/Pages/fs10kit.html
Verder heb je natuurlijk ook nog de nikon-adapters met vele camera's. Deze zijn over het algemeen wel wat duurder en werken vaak op de DS-oculairs. Optisch gezien precies hetzelfde, alleen zit er geen uitdraaibare oogkap op. Bij de DS kan je het rubber eraf halen(http://static.fotokonijnenberg.nl/product_images/large/23285.jpg) en daar kan je dan een adapter opklikken. Ik heb voor een MC gekozen omdat ik dat fijner kijken vind.  Welke je ook kiest, pas wel op dat je altijd een 'wide' neemt! (er is ook een goedkopere uitvoering, maar de wide is zijn geld zeker waard).

dslr wordt door nikon zelf afgeraden (al is er wel een adapter die het mogelijk maakt), voornamelijk omdat de opstelling dan wel erg zwaar wordt voor de kleine scoop. Maar hier heb ik verder geen ervaring mee.    zie http://www.nikon.com/products/sportoptics/lineup/dsystem/fsa-l1/index.htm en de voetnoot: "We do not recommend connecting the FSA-L1 with the Fieldscope ED50/50 A   because this combination may be physically imbalanced in actual use and   could compromise product integrity."
hieruit concludeer ik dat het dus in principe zou moeten kunnen, maar op eigen risico ;)
Dat zou je misschien op birdforum.net of digiscooppix.nl kunnen navragen.
grtjes,
Folkert
--
"This is like deja vu all over again."
Yogi Berra

hiskodevries

folkert, hwt wordt mij al duidelijker.
welke van de 27 is voor brildragers het beste ws of ds
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

fkdeboer

dat durf ik niet helemaal te zeggen, maar ik denk dat je als brildrager niet zoveel aan zo'n uitdraai-rubbertje hebt en dat een DS dan misschien wel prettiger is!
http://www.nikon.com/products/sportoptics/lineup/scopes/ds/index.htm
grtjes,
Folkert
--
"This is like deja vu all over again."
Yogi Berra