Hoofdmenu

zaklamp

Gestart door Norman, april 13, 2011, 21:43:41 PM

Vorige topic - Volgende topic

Norman

Ik ben mij aan het orienteren op een goede zaklamp voor het observeren van zoogdieren in het duister.
De orientatie is pril en de enige eisen die ik tot nog toe heb is dat ik de mogelijkheid wil hebben om een (origineel) roodfilter te kunnen monteren.

rombout

Vriendelijke groeten
Rombout de Wijs
http://www.home.zonnet.nl/myotis2/


grutto


Lees ook de FF wet nog even door !

M.vr.gr.

Grutto
Groet
Tjeerd

marcel123

fenix wordt regelmatig aangeraden, http://www.fenix-nederland.nl/
maar heb die nooti met een roodfilter gebruikt.

Tim Asbreuk

http://www.zweibrueder.com/ENG/produkte/html_highperformance/html_Tserie/t7.php?id=t7

Ben hier zelf uitermate tevreden over (klein, lange batterij duur, net zoveel licht als de " oude" magcharger), er zijn duurdere betere modellen van dit merk die ook beter presteren.

Maar zoals Tjeerd ook al aangaf, denk aan de ff wet en eventuele toestemming van de grondeigenaar als je 's nachts ergens rondloopt te schijnen. Want je ziet deze lampen van grote afstand.
Met vriendelijke groet,
Tim Asbreuk

arend

Lees inderdaad heel goed de ff wet. Het aanschijnen van dieren is namelijk verboden zonder vergunning. De politie kan bij deze overtreding je auto in beslag nemen en word deze volledig doorzocht op stropers gereedschap(en met doorzoeken bedoel ik dat ze oa de auto demonteren).

Arend

Norman

Tjeerd/Arend,

Ik ben bekend met de FF voor wat betreft het gebruik van licht.
De benodigde papieren zijn dan ook op orde hiervoor.

Goed dat jullie hier een opmerking over maken.

Voor de overigen;

Bedankt voor de tips, ik gebuik nu een veel kaars schijnwerper van een paar euro uit de bouwmarkt, maar die zijn steeds erg snel leeg en hierdoor niet prettig in het gebruik.

ecotex

Heb eens een Lightforce 170 in mijn handen gehad ! een top lamp maar wel erg aan de prijs(rond de 400 euro) . wel een brandduurtijd gemiddeld gebruik van 10 a'15 uur en roodfilter als extra rond de 20 euro.

Naar mijn idee 1 van de beste lampen! heb een dakmontage Lightforce op mijn Land Rover Defender gehad, helaas door 1 of andere idioot eraf gebroken.

groet Kees verschoor

BartNoort

Eagletec M3c4 gebruik ik  Maar tis maar net wat je zoekt, amerikaanse accu's (die verder wel goed zijn), originele filters, goede bundel en veel lumen, echter niet in "flood" te zetten.
anderhalf uur is ie leeg.


Bart Noort
Admin Zoogdieren & lid van
(Stichting Zoogdierenwerkgroep Zuid-Holland)

HJDT

Ik ben me ook al enige tijd aan het orienteren op een goede lamp. tot nu toe kom ik bij Led Lenser uit en dan voornamelijk de P7 of de X21. De P7 heeft een lichtopbrengst van 200 Lumen en is zeer handzaam qua formaat. De X21 is een beestachtige lamp met 800 (!!!) lumen maar is ook beestachtig groot. Het voordeel van de Led Lenser lampen is dat de breedte van de lichtstraal instelbaar is dit in tegenstelling tot alle andere lampen die ik tot nu toe heb kunnen vinden in dezelfde klasse (o.a. Fenix, Olight, Nex Torch). MagLite heb ik buiten beschouwing gelaten omdat deze, voor mij, niet voldoet.

Groet Michel
Heb je echt niks beters te doen?? Kijk dan eens op onze nieuwe site in aanbouw: www.feathertail.com

It is better to keep your mouth closed and let people think you are a fool than to open it and remove all doubt.

Norman

Vooralsnog ben ik denk ik wel gecharmeerd van de Eagletec. Mijn inziens net zo geschikt als de Fenix modellen, maar voordeliger en completer geleverd.

@ Michel,

Waarom wil je de breedte van de lichtstraal kunnen instellen? De Ledlenser met 800 lumen kost bij 3 maal zo veel als de Eagletec, echter deze is niet instelbaar.

Ik kan mij voorstellen dat je de beam breder wilt hebben om minder licht op het object te schijnen als dit bijvoorbeeld relatief dichtbij is. In plaats van de beam verstellen, kun je toch ook de hoeveelheid licht verminderen d.m.v. de 5-standen schakelaar? De openingshoek van de Eagletec lijkt mij, maar de praktijk zal dit moeten uitwijzen, breed genoeg om in het duister een object te kunnen vinden en in de bundel te houden.

HJDT

Ik ga de lamp gebruiken om dieren te vinden en dan vind ik het erg handig om te kunnen zoomen op een bepaald iets als dat verder weg zit of als het onderwerp aan een nadere inspectie onderworpen moet worden. Heb overigens vanavond de Led Lenser P7 gekocht. Nog niet in een donker bos uitgeprobeerd maar wel bij mij in de wijk. Het bereik lijkt me uitstekend geschikt voor het doeleinde waar ik het voor ga gebruiken. Daarnaast maakt het zeer kleine formaat hem zeer geschikt als reislamp, hij past namelijk desnoods zelfs in je broekzak. Voor wie dat niet wil wordt een etuitje meegeleverd waarmee je hem aan je broekriem kunt bevestigen.  Nog een voordeel van deze lamp is dat hij werkt op 4 AAA batterijen. Deze zijn overal verkrijgbaar en je zult dus niet snel zonder stroom komen te zitten. Als het een beetje meezit ga ik hem binnenkort op Lesbos flink testen dus als iemand nog iets specifieks wil weten dan hoor ik dat graag dan kan ik dat uitproberen.

Groeten Michel
Heb je echt niks beters te doen?? Kijk dan eens op onze nieuwe site in aanbouw: www.feathertail.com

It is better to keep your mouth closed and let people think you are a fool than to open it and remove all doubt.

maurice_tijm

Hoi Norman,

Hierover staat voor maanden leesvoer op internet  :) . Ga je vanuit de auto of te voet spotlighten? Voor vanuit de auto zou ik zon sterke lamp met los battery pack kopen zoals een Clubman: http://www.cluson.co.uk/productsList.aspx?CT_ID=3

Voor mij was dat niet praktisch, ik kwam uiteindelijk op een Lumapower MRV Sidekick r2 uit. Een kleine led cree lamp, vergelijkbaar met fenix, tiablo, dereelight etc. en ik denk ook die eagletec. Ik heb vorig jaar mijn keuze gebaseerd op basis van reviews en de volgende websites: http://docs.torchworld.com.au/bsc2009/index.html  http://www.tvwg.nl/testrapporten/zaklampen/zaklampen.htm .
Ik ben op de Lumapower MRV Sidekick uitgekomen vanwege:
-De brandtijd, het type accu dat in de lamp gaat presteert heel constant: 2 uur goed licht, 3 uur prima bruikbaar (sommige andere lampen zijn zwak na een uurtje of nog eerder)
-Naast de krachtige centrale bundel is er ook nog voldoende 'spill' zodat je om het middelpunt ook nog genoeg kan onderscheiden
-De prijs, 100 euro
-Dergelijke kleine lampen kun je prettig onder je verrekijker drukken tijdens het waarnemen

Voor te voet spotlighten (in het buitenland, hè) bevalt hij goed, voor vanuit de auto spotlighten in meer open landschappen zou meer power en een bredere bundel nog meer geschikt zijn.

Ik hoop dat je hier iets aan hebt en benieuwd naar je ervaringen (en nog beter, je waarnemingen) straks.

Maurice Tijm

egilio

Wij gebruiken vooral 12V spotlights vanuit de sigaretten-plug. De kracht van die spotlights wordt meestal uitgedrukt in 'Candlelight Power', meestal rond de 1,000,000 - 2,000,000, geen idee in wat voor verhouding dat tot 'Lumen' staat. Maar die LedLenser X21 ziet er ook wel degelijk uit. Thanks voor de tip!
Egil
Currently in Oxford
Zambian Carnivore Programme

WildCRU
Take nothing but pictures, leave nothing but footprints and waste nothing but time[/i]

Tim Asbreuk

Ik ken iemand met de ledlenser X21 en heb deze in het donker geprobeerd. Ik kan niet anders oordelen dat het echt een top lamp is.
Met vriendelijke groet,
Tim Asbreuk