Leuke provincie/regio waarnemingen

Gestart door Harm058, februari 21, 2011, 21:49:48 PM

Vorige topic - Volgende topic

Jeroen Nagtegaal

Citaat van: HPM op april 02, 2011, 17:42:36 PM
Citaat van: Ben Gaxiola op februari 22, 2011, 18:58:59 PM
Eeen topic per provincie zou wel prettig zijn en bijvoorkeur niet hier maar in het algemene deel.

Goed idee.

Daar zijn toch de sub-sites voor.... Limburg.waarneming.nl, groningen.waarneming.nl etc...
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

HPM

Citaat van: Jeroen Nagtegaal op april 02, 2011, 21:14:47 PM
Citaat van: HPM op april 02, 2011, 17:42:36 PM
Citaat van: Ben Gaxiola op februari 22, 2011, 18:58:59 PM

Eeen topic per provincie zou wel prettig zijn en bijvoorkeur niet hier maar in het algemene deel.


Goed idee.

Daar zijn toch de sub-sites voor.... Limburg.waarneming.nl, groningen.waarneming.nl etc...

Forum? Maar als je zo redeneert kan je dit topic ook wel weer weghalen, en waarschijnlijk nog wel een paar topics.
Ik vind het een goed idee omdat er op provinciaal niveau wel eens opmerkelijke waarnemingen te melden zijn die vast niet op prijs zouden worden gesteld in het rariteitenkabinet 'Zeldzaamheden in Nederland'. Daar wordt al raar gekeken als iemand het over iets anders heeft dan over een zeer zeldzame Twitchvogel.
Je kan alles wel in dit topic zetten, maar dat is niet erg overzichtelijk en in het algemene deel i.p.v. in DFB heeft natuurlijk voordelen.



Herman van der Meer

Jeroen Nagtegaal

Ik kijk niet dagelijk op de sub-sites van alle provincies. Maar om nou een topic per provincie met de leuke meldingen te maken lijkt me vrij zinloos. Dan meld je precies wat er op de sub-sites staat...
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

JohanvantBosch

je hoeft ze natuurlijk niet te lezen, Jeroen. ;-D
Het staat Herman of Ben vrij om zo'n topic voor Zuid-Holland (bv) te beginnen...

HPM

Citaat van: Jeroen Nagtegaal op april 02, 2011, 22:27:49 PM
Ik kijk niet dagelijk op de sub-sites van alle provincies. Maar om nou een topic per provincie met de leuke meldingen te maken lijkt me vrij zinloos. Dan meld je precies wat er op de sub-sites staat...

Wat een raar argument. Nu wordt er in bijvoorbeeld in  'Zeldzaamheden in Nederland' vrijwel dagelijks gemeld wat iedereen ook gewoon op Waarneming.nl kan zien. In verschillende topics, bijvoorbeeld in DBF, melden mensen dagelijks wat ze hebben gezien, soms zelfs in meerdere topics tegelijk, terwijl iedereen dat ook op- Waarneming.nl kan zien.

Herman van der Meer

Jeroen Nagtegaal

Klopt, Maar in Zeldzaamheden in NL worden ook veel andere bronnen gebruikt. Mij lijken de provincies dan meer werk voor de regionale werkgroepen door middel van bijvoorbeeld een mailinglist. Het mag van mij overigens best.
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

frankmeer

Leuke regiosoort! Nu een vrouw Middelste Zaagbek op de natuurplas Breeveld, Woerden. Paar weken terug zat hier ook al een mannetje Miza en 6 Krooneenden. En anderhalve week terug zat er nog een Buidelmees.
Frank van der Meer

willemxd

ik heb ff gelede al een rode en zwarte wouw bij ons in de buurt gezien en die zijn voor de kempen zeldzaam ;D  en sinds een paar dagen geleden zitten er kneuen en een groene specht maar die specht hoor ik alleen maar en de kneuen zie ik alleen maar als ik rondfiets zonder camara maar met camara blijven ze niet zitten :-\ en natuurlijk mijn kraanvogel niet te vergeten  :o

Wouter van der Ham

Citaat van: willemxd op juni 05, 2011, 21:44:47 PM
ik heb ff gelede al een rode en zwarte wouw bij ons in de buurt gezien en die zijn voor de kempen zeldzaam ;D  en sinds een paar dagen geleden zitten er kneuen en een groene specht maar die specht hoor ik alleen maar en de kneuen zie ik alleen maar als ik rondfiets zonder camara maar met camara blijven ze niet zitten :-\ en natuurlijk mijn kraanvogel niet te vergeten  :o
Kneu en groene specht zijn toch niet zeldzaam? 
Wouter van der Ham

Tussen de 11 en 25 jaar? www.JNM.nl

Maico Weites

Nou hier in Groningen is groene specht anders dun gezaaid.
Maico
Waarnemingen en foto's:
Nederland: https://waarneming.nl/users/15919/
Rest v/d wereld: https://observation.org/users/15919/

Harm058

Citaat van: wouteren3 op juni 08, 2011, 16:40:54 PM

Kneu en groene specht zijn toch niet zeldzaam?

Maar het gaat toch om 'leuke' waarnemingen? het hoeft toch niet specifiek om zeldzaamheden te gaan? als iemand in die regio bijv. de Groene specht nog nooit gezien heeft, dan is het toch leuk om te weten waar die dan zit... Toch?
Groet!
Harm Dijkstra

Leeuwarden


willemxd

Citaat van: wouteren3 op juni 08, 2011, 16:40:54 PM
Citaat van: willemxd op juni 05, 2011, 21:44:47 PM
ik heb ff gelede al een rode en zwarte wouw bij ons in de buurt gezien en die zijn voor de kempen zeldzaam ;D  en sinds een paar dagen geleden zitten er kneuen en een groene specht maar die specht hoor ik alleen maar en de kneuen zie ik alleen maar als ik rondfiets zonder camara maar met camara blijven ze niet zitten :-\ en natuurlijk mijn kraanvogel niet te vergeten  :o
Kneu en groene specht zijn toch niet zeldzaam?

voor mij wel :angel: , nee maar ik vind t wel leuke soorte want die zie ik alleeen daar :lol:

willemxd

Citaat van: Harm058 op juni 08, 2011, 18:16:35 PM
Citaat van: wouteren3 op juni 08, 2011, 16:40:54 PM

Kneu en groene specht zijn toch niet zeldzaam?

Maar het gaat toch om 'leuke' waarnemingen? het hoeft toch niet specifiek om zeldzaamheden te gaan? als iemand in die regio bijv. de Groene specht nog nooit gezien heeft, dan is het toch leuk om te weten waar die dan zit... Toch?

jij snapt t  B)



Wouter van der Ham

Citaat van: Harm058 op juni 08, 2011, 18:16:35 PM
Citaat van: wouteren3 op juni 08, 2011, 16:40:54 PM

Kneu en groene specht zijn toch niet zeldzaam?

Maar het gaat toch om 'leuke' waarnemingen? het hoeft toch niet specifiek om zeldzaamheden te gaan? als iemand in die regio bijv. de Groene specht nog nooit gezien heeft, dan is het toch leuk om te weten waar die dan zit... Toch?
Ik had gister ook putters gezien op een plek waar ik ga vogelen, Maar die had ik daar nog nooit gezien. Dat ga ik toch ook niet posten? Ik vind soorten als Wielewaal of Rouwkwikstaart meer voor dit topic, Maarja dat vind ik. Ik erger me er niet aan hoor, Van mij mag je best door blijven posten daarmee.

mvg Wouter.
Wouter van der Ham

Tussen de 11 en 25 jaar? www.JNM.nl

HPM

Ik dacht ook dat het in dit topic ging om waarnemingen die 'leuk' voor de provincie waren. Voor de provincie zeldzame of schaarse soorten dus die minder geschikt zijn om in 'Zeldzaamheden in Nederland' te melden omdat ze landelijk gezien niet zo bijzonder zijn. Provinciaal niet zeldzame soorten die jij leuk vond om gezien te hebben kun je denk ik beter in 'Vandaag gezien' of zoiets zetten.


Herman van der Meer

Vincent Hart

Denk inderdaad dat het het meest overzichtelijk is om dit topic te gebruiken voor waarnemingen van soorten die voor de provincie/regio in kwestie 'vermeldenswaardig' zijn, en Vandaag Gezien voor wat je maar kwijt wilt over je vogeldag.

Maar wat mij betreft doen we er niet al te moeilijk over, als je in welk topic dan ook een bericht leest waarvan je denkt 'boeiuh', dan sla je het lekker over.
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

Guus Peterse

Grauwe klauwier in Utrecht is ook niet alledaags. Vanmorgen mannetje te Nieuw Wulven, bij Houten.
Guus Peterse

Nieuw op mijn weblog: Kaapverdië juli - augustus 2015

frankneijts

Citaat van: willemxd op juni 05, 2011, 21:44:47 PM
ik heb ff gelede al een rode en zwarte wouw bij ons in de buurt gezien en die zijn voor de kempen zeldzaam ;D   

Dat valt wel mee Willem, kijk eens op www.vogelsindekempen.nl dan zie je meteen op de portal het overzicht van dit voorjaar waargenomen roofvogels waaruit blijkt dat er dit voorjaar 55 Rode en 63 Zwarte Wouwen zijn gezien in de Kempen.
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

willemxd

Citaat van: frankneijts op juni 11, 2011, 16:41:31 PM
Citaat van: willemxd op juni 05, 2011, 21:44:47 PM
ik heb ff gelede al een rode en zwarte wouw bij ons in de buurt gezien en die zijn voor de kempen zeldzaam ;D   

Dat valt wel mee Willem, kijk eens op www.vogelsindekempen.nl dan zie je meteen op de portal het overzicht van dit voorjaar waargenomen roofvogels waaruit blijkt dat er dit voorjaar 55 Rode en 63 Zwarte Wouwen zijn gezien in de Kempen.

Ik bedoel dat hij als rood staat aangegeven ik dacht dat dat zeldzaam was ( OP vogelsindekempen ) maar wat jij zegt klopt natuurlijk ook wel dat er al veel van gezien zijn maar ik bedoelde eigenlijk van dat rode :-\

ArjenDrost †

Citaat van: willemxd op juni 11, 2011, 19:07:54 PM
Ik bedoel dat hij als rood staat aangegeven ik dacht dat dat zeldzaam was ( OP vogelsindekempen ) maar wat jij zegt klopt natuurlijk ook wel dat er al veel van gezien zijn maar ik bedoelde eigenlijk van dat rode :-\
Denk je nog even aan die punten, komma's en hoofdletters van gister??

GertJ

Citaat van: ArjenDrost op juni 11, 2011, 19:36:35 PM
Citaat van: willemxd op juni 11, 2011, 19:07:54 PM
Ik bedoel dat hij als rood staat aangegeven ik dacht dat dat zeldzaam was ( OP vogelsindekempen ) maar wat jij zegt klopt natuurlijk ook wel dat er al veel van gezien zijn maar ik bedoelde eigenlijk van dat rode :-\
Denk je nog even aan die punten, komma's en hoofdletters van gister??
Haha, er zit vooruitgang in: Hij begon deze keer met een hoofdletter...
Maar beste Willem, zou je daar inderdaad even serieus aan willen denken?
Alvast bedankt!
Groet Gert Jager


HPM

#54
Overgezet uit 'Foutieve Determinaties'

Citaat van: HPM op juni 20, 2011, 20:52:58 PM
Citaat van: HPM op juni 20, 2011, 19:49:40 PM
Kurkdroog duin is een nogal onwaarschijnlijke plek voor een zingende Grote Karekiet (voor een Kleine ook)
http://waarneming.nl/waarneming/view/55224912


Citaat van: August op juni 20, 2011, 20:49:11 PM
En toch zit hij er echt Herman, is net op de Haagse Sms alerts bevestigd. Ook gezien door andere

Wonderlijk! Dat beest heeft daar niets te zoeken (behalve dan naar water).


Grote Karekiet is een regionale zeldzaamheid en waarschijnlijk wel een eerste voor de Westduinen. Nog specialer is dus dat hij in kurkdroog duin zit zonder ook maar iets wat op broedbiotoop lijkt.
De waarneming is vanavond door Gerjon Gelling bevestigd. Op ongeveer dezelfde plaats had hij ook een Bosrietzanger, maar die zat al in de buurt en voor de nabijgelegen ruigte is dat niet zo bijzonder. Bosrietzangers zitten vaker in droge ruigte.

Herman van der Meer

rinsevdvliet

Herman, zie ik goed dat jij schrijft dat kurkdroog duin een onwaarschijnlijk biotoop is voor Kleine Karekiet? In het Westduinpark broeden ze iig jaarlijks (vanavond nog 1). De afgelopen dertig jaar heb ik tientallen Kleine Karekieten in zeer droog biotoop (dus ook in duin) waargenomen. Jij toch ook?

Rinse

HPM

Citaat van: rinsevdvliet op juni 21, 2011, 00:36:05 AM
Herman, zie ik goed dat jij schrijft dat kurkdroog duin een onwaarschijnlijk biotoop is voor Kleine Karekiet? In het Westduinpark broeden ze iig jaarlijks (vanavond nog 1). De afgelopen dertig jaar heb ik tientallen Kleine Karekieten in zeer droog biotoop (dus ook in duin) waargenomen. Jij toch ook?

Rinse

Tijdens de voorjaarstrek ben ik wel zingende Kleine Karekieten in kurkdroog biotoop ver van water tegengekomen, maar een broedgeval heb ik nog nooit meegemaakt.  In mijn ervaring zijn ze zeer sterk gebonden aan water met riet e.d. Ze fourageren veelvuldig daarbuiten, maar een Kleine Karekiet die in de broedtijd verder dan 100 meter of zo van nat biotoopoop wordt aangetroffen beschouw ik als zeer opmerkelijk, zeker als dat zingend is.
Ik zie dat er op en rond het voormalige stort een stel broedtijdwaarnemingen (vnl door H. Batjens)  van KK zijn, waarvan dit jaar twee zingend in mei en juni. Als dat hier normaal is hoeven we ook niet echt op te kijken van een Grote Karekiet. Toch?



Herman van der Meer

rinsevdvliet

CiteerAls dat hier normaal is hoeven we ook niet echt op te kijken van een Grote Karekiet. Toch?

Herman,

Lijkt mij een gevalletje appels/peren.

Vanmorgen overigens geen gr kar meer te vinden

Rinse

HPM

Citaat van: rinsevdvliet op juni 21, 2011, 10:09:03 AM
CiteerAls dat hier normaal is hoeven we ook niet echt op te kijken van een Grote Karekiet. Toch?

Herman,

Lijkt mij een gevalletje appels/peren.

Wat betreft de zeldzaamheid is het natuurlijk een onzinvergelijking maar wat betreft biotoop niet.

Citeer

Vanmorgen overigens geen gr kar meer te vinden

Rinse

Dan ben ik blij dat ik er vanochtend niet voor dag en dauw heen ben gegaan.

De Grote Karekiet in Meijendel is trouwens al vijf dagen niet gemeld.
Of die een partner had/heeft weet ik niet.



Herman van der Meer

willemxd

Ik kon het gisteren erniet opzetten maar ik ben toch ff weg geweest om te vogelen, het leukste was toch wel de karekiet die ik eventjes hoorde maar te kort om te zeggen wat voor karekiet hij zat eerst in lang gras te fluiten en toen heb ik hem niet meer gehoord :rolleye: