Hoofdmenu

luiaard?

Gestart door whmvb, maart 03, 2011, 20:39:50 PM

Vorige topic - Volgende topic

whmvb

Hallo mensen,

vandaag vond ik op een zandpad ten zuiden van het Leekstermeer de overblijfselen van een dier. Eerst dacht ik dat het een Muskusrat was geweest, maar bij nadere inspectie bleek dat het beest slechts 3 tenen aan de achterpoot had (zie foto). De achterpoten verschilden ook van kleur (bruin en zwart). De vacht leek me vrij lang (voor zover er wat over was daarvan).
Het enige dier dat ik ken met 3 tenen aan de achterpoot is een Luiaard (toch?). Het lijkt me in ieder geval geen inheems Europees zoogdier. Maar hoe komt een Luiaard midden op een zandpad terecht? Wie houdt er nou Luiaards in Nederland, behalve dan een dierentuin misschien? Kortom, een boel vragen.
Iemand die hier een zinnig antwoord op heeft?
Ik ben benieuwd.

Groeten,

Wim
Wim van Boekel

vuurvlinder

Met vriendelijke groet, Astrid Landsaat.

Theo Linders

een luiaard is het zeker niet.
mvg,
Theo Linders

www.jnm.nl
www.zootierliste.de

whmvb

Die Luiaard was ook niet serieus bedoelt, maar meer het enige dat in me opkwam bij het zien van die 3 tenen :o .
Volgens mij heeft een Cavia, net als alle knaagdieren, 5 tenen en geen 3. Maar ik ben geen Cavia-kenner :-\ , dus misschien moet iemand thuis even in het hok kijken om dat te controleren.

Wim
Wim van Boekel

nielsyese

Ben er vrijwel zeker van dat dit een cavia is. Cavia's kunnen drie tenen hebben. Let ook op de varkensoortjes.
Met vriendelijke groet, Niels-Jan Dek

vuurvlinder

Aan de achterpoten hebben ze 3 tenen.
Met vriendelijke groet, Astrid Landsaat.

whmvb

Cavia wordt inderdaad steeds waarschijnlijker, al zitten de 'varkensoortjes' er in dit geval niet meer aan. Ik heb nog even wat gegoogled op plaatjes van Cavia's (bij gebrek aan levend materiaal) en daar meen ik op te zien dat ze inderdaad 3 tenen aan de achterpoot hebben. Jullie bevestigen dat ook.
Het zou wel een logische uitkomst zijn. Waarschijnlijk is het beest dan als aas of kadaver of zo door meeuw, vos of buizerd meegenomen en daar terecht gekomen. Laten we het dus maar op Cavia houden.

Bedankt voor de snelle reacties.

Wim
Wim van Boekel

Jarinka

Wat mij betreft kun je er een zekere Cavia van maken. Ik heb 7 jaar lang Cavia's gehad, en die gekromde nagels en de vorm van die achterpootjes komen me heel bekend voor.
Groeten, Jarinka Heijink