2 onthoofde Ganzen en 'n ei

Gestart door Ted van der Knaap, februari 28, 2011, 12:08:36 PM

Vorige topic - Volgende topic

Ted van der Knaap

Langs 'n plas tegen het riet kwam ik vanochtend bijgaand tafereel tegen. 2 (Grauwe) Ganzen waarvan de kop was afgebeten, verder waren ze nagenoeg intakt... ...ook weinig strijd qua veren enz.!
Koppen totaal verdwenen. Tussen beide Ganzen lag een vers ei, onaangebroken. Ws door de stress "uitgepoept"

Van koppen weet ik dat dat voor sommige predatoren erg voedzaam is (proteïnen, eiwitten enz!)
Ook een ei is volgens mij een delicatesse maar deze was onaangeroerd.

Is dit het werk van een Vos (2 Vossen) of misschien Hermelijn(en) of...?




Het betreft deze waarneming http://waarneming.nl/waarneming/view/52518627
Grauwe Gans - Anser anser gezien op 2011-02-28 te Honselersdijk - De Wollebrand - Griendplas
foto`s :

















groet-je, Ted van der Knaap (always learning!)

Norman

ik kan het door de foto's niet goed beoordelen, maar het zou natuurlijk ook het werk kunnen zijn van de meest schadelijke toppredator; de Homo sapiens.

JohanvantBosch

Citaat van: Norman op februari 28, 2011, 12:48:09 PM
ik kan het door de foto's niet goed beoordelen, maar het zou natuurlijk ook het werk kunnen zijn van de meest schadelijke toppredator; de Homo sapiens.

Was ook mijn eerste gedachte...

Johan Helmus

Het lijkt mij ook onwaarschijnlijk dat een dier twee ganzen vlak bij elkaar doodt, en in beide gevallen alleen het hoofd eraf eet. Maar aan de andere kant zie ik ook niet in waarom een mens zoiets zou doen, hoewel er natuurlijk vreemde mensen tussen zitten.  :blink:

Had je zelf wel de indruk dat de dieren ter plaatse waren gestorven? Misschien is er weer een grappenmaker met vergiftigd aas in de weer?
Groeten, Johan Helmus

Norman

Citaat van: Johan1981 op februari 28, 2011, 14:44:22 PM
...Maar aan de andere kant zie ik ook niet in waarom een mens zoiets zou doen....

Google eens op ganzen, jacht, boeren en schade. Redenen genoeg volgens sommige geestelijk uitgedaagden.

Ted van der Knaap

Citaat van: Johan1981 op februari 28, 2011, 14:44:22 PM
Het lijkt mij ook onwaarschijnlijk dat een dier twee ganzen vlak bij elkaar doodt, en in beide gevallen alleen het hoofd eraf eet. Maar aan de andere kant zie ik ook niet in waarom een mens zoiets zou doen, hoewel er natuurlijk vreemde mensen tussen zitten.  :)

Had je zelf wel de indruk dat de dieren ter plaatse waren gestorven? Misschien is er weer een grappenmaker met vergiftigd aas in de weer?


Zelf heb ik eigenlijk geen moment aan mensenhandelen gedacht omdat ik vaker 'n "onthoofde" gans tegen kom... ...zoals ik boven al omschreef vanwege de "voedzaamheid" van de kop, volgens mij is dat Vosseneigen om dat zo te doen/de kop eraf te bijten.

Wel vroeg ik me af of het 2 Vossen geweest zijn die met elkaar hebben afgesproken:"neem jij die dan pak ik die"  ;) ... ...een klein "killertje" (bv Hermelijn) gaat volgens mij ook zo te werk.

Voorlopig ga ik er vanuit dat het 'n dier (dieren) zijn geweest.

(Waarom zou een mens beide Koppen meenemen als ze daar evt. zijn afgeslacht? Neergelegd zijn ze nmm niet want tussen de 2 ex. lagen wat veren en 't totaalbeeld was dat ze daar ter plekke aan hun eind zijn gekomen)

Ben benieuwd hoe andere "veldwaarnemers" er tegen aan kijken!
groet-je, Ted van der Knaap (always learning!)

Norman

Waarom zou een dier alleen de kop afbijten de het restant van de dieren zo mooi in tact houden?
Daarnaast is een Gans niet zo'n eenvoudige prooi voor een Vos, laat staan 2 en dan nog zo mooi bij de nek, ik kan me er niet zo veel bij voorstellen.