Hoofdmenu

bever in Gouda?

Gestart door Niels de Zwarte, februari 22, 2011, 21:52:38 PM

Vorige topic - Volgende topic

Niels de Zwarte

"Ik zou graag willen weten welke soort dit is. Het betreft deze waarneming http://waarneming.nl/waarneming/view/52439008
Een onzekere Europese Bever - Castor fiber gezien op 2011-02-22 te Gouda
FOTO'S "

al eerder werden vermoedens geuit door andere waarnemers, helaas kun je niet vlakbij komen (of je moet over een hek en een druk spoor)
kan het toch boomschade zijn tijdens het vallen/vellen of zal het toch dit mooie zoogdier zijn?
en als het dan zeker is: wie heeft er tips het dier zelf een keer te kunnen zien of naar meer aanwijzingen te zoeken die de bever bevestigen?
bij voorbaat dank Niels de Zwarte

Jeroen Nagtegaal

Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Niels de Zwarte

lopen kon ik wel verzinnen en paarden is naast het spoor met 8 treinen per uur of meer geen optie :-)
je komt er niet eens zonder paard overigens.


gaat me er meer om; wachten tot het iets warmer wordt etc en zoeken naar bepaalde sporen/aanwijzingen naast deze

garryb

Het uitsluiten van Beverrat (die in de omgeving van Gouda vermoedelijk algemeen voorkomt) is hier natuurlijk wel het belangrijkste, ongeacht de eerdere waarneming in de buurt. Maar het ziet er wel goed uit! Van Diepenbeek (1999, Veldgids Diersporen) vermeldt: "De Beverrat velt nooit dikke stammen , maar beknaagt  wel tot 5 cm dikke takken of stammetjes van bomen (met name wilgen) in het water of aan de oever. Het snijvlak van afgeknaagde takjes is ook scherp en schuin en de tandafdrukken kunnen net zo groot zijn als die van de bever. De beverrat beknaagt echter nooit stammen in de voor bever karakteristieke 'zandloper-' of 'potloodpunt-'vormen. Ook vallen er geen grove spaanders bij het knagen zoals bij de bever. Het vraatbeeld is duidelijk minder scherp dan bij de bever."

JohanvantBosch

Citaat van: Marina op februari 23, 2011, 19:01:29 PM
Volgens mij is er allang officieel vastgesteld dat het een Bever betreft, en geen Beverrat.
Maar je kunt altijd contact opnemen met de Zoogdiervereniging, mocht je nog twijfelen.
Als dat zo was zou Niels het hier toch niet vragen.... Oude waarnemingen zijn geen garantie voor de toekomst dus als er ooit een bever met zekerheid is vastgesteld betekent dat natuurlijk niet automatisch dat dat in dit geval ook zo is....?

maurice.lahaye

De aangeknaagde tak lijkt mij dikker dan 5cm, dus daarmee is beverrat uitgesloten.... Overigens zijn sporen 'altijd' lastig, omdat vaak de 'dader' niet tegelijkertijd wordt gezien (anders was die wel ingevoerd). Precies om die reden hebben wij als zoogdier-admins besloten waarnemingen van sporen niet meer te keuren (niet afkeuren, niet goedkeuren). Zie uitleg bovenaan het forum. Maar wat mij betreft is de daar aanwezige bever de enige zoogdier-soort die zulke sporen had kunnen veroorzaken (heeft veroorzaakt).

Groet,
Maurice

2015 is het jaar van de das! www.zoogdiervanhetjaar.nl

Niels de Zwarte

bedankt voor alle reacties. ga de plek in de gaten houden voor meer aanwijzingen en hopelijk krijg ik een keer het dier zelf in de kijker.
op welke wijze de bever er gekomen is, is mij ook nog niet duidelijk. op de kaart http://waarneming.nl/soort/maps/375 zie je niet echt waarneming in de directe buurt, maar dat wordt nu beter zoeken dus - en op de sporen letten waar ik normaliter nooit naar keek in deze buurt.
groet Niels

garryb

CiteerBevers midden in de stad zijn overigens niet ongewoon, komt steeds vaker voor naar het schijnt.

Nou Marina, ik weet niet waar jij je informatie vandaan haalt, misschien uit het buitenland, maar niet uit Gouda en omstreken! Dit is de eerste Bever sinds mensenheugenis in onze regio en zeker de eerste die hier opduikt na de herintroductie van de soort vanaf eind jaren '80 in de Biesbosch. Dat is ronduit sensationeel! Als dat beest nog steeds in de omgeving rondhangt zouden er nog wel meer sporen te vinden moeten zijn.

HPM

Bever in Gouda

Bericht uitgegeven door de Zoogdiervereniging op zaterdag 6 november 2010

In het hartje van Gouda is enkele maanden geleden een bever opgedoken.
Het dier leeft van de vegetatie die zich op deze locatie heeft ontwikkeld
nadat enkele volkstuinen zijn opgeheven. Het is de bedoeling dat op deze
locatie bouwactiviteiten gaan plaatsvinden (spoorverbreding en
bedrijventerrein). Bij de ontwikkeling zal rekening gehouden moeten
worden met de aanwezigheid van de bever.

Er zijn in Nederland meer steden waar bevers voorkomen. Momenteel leven
onder andere bevers in Roermond, Almere en Dordrecht. Hier brengen ze ook
hun jongen groot. Ook in het buitenland wordt het fenomeen van bevers in
de stad steeds gewoner. Zo kun je in Wenen bevers tegenkomen

http://www.natuurbericht.nl/?id=5101

Herman van der Meer

martinharskamp

Gisterenavond heb ik de Bever in Gouda zelf gezien, in de late schemering. Hij zit er dus nog steeds. Ik vraag me af hoe dat beest daar verzeild is geraakt!

martinharskamp

Overigens staan er nu bouwhekken in de sloot onder het spoor, waarschijnlijk om te voorkomen dat de Bever richting het bouwterrein zwemt. Je kan de Bever als die redelijk dichtbij zit zelfs horen knagen aan het hout.

Niels de Zwarte

de bouwhekken staan er al zeker een half jaar, maar ik ga nu toch weer een kijkje nemen! bedankt voor je melding

Landschapsbeheer

Ha Niels,
Ondanks dat er een bever gezien is, vind ik de vraatsporen toch echt niet lijken op die van bever. Het is veel te ruw. Bij beversporen verwacht ik toch echt een strakke snee te zien. Wat dit dan wel is, blijft de vraag. Ook ik heb in een gebied dit type sporen aan takken die boven het water hangen.....(en ook daar zit bever  )


Jeroen Reinhold

martinharskamp

Citaat van: Marina op april 13, 2011, 21:01:20 PM
Een paar weken terug werd er nog gewaarschuwd voor drijfzand op het terrein.
t Is zowiezo erg zompig daar.

De plek waar ik de Bever zag is trouwens prima te bereiken, via een fietspad (eventueel zelfs met een paard ;-)). Zie mijn waarneming, de pijl staat exact: http://waarneming.nl/waarneming/view/53358356

HPM

Citaat van: martinharskamp op april 16, 2011, 22:01:56 PM
Citaat van: Marina op april 13, 2011, 21:01:20 PM
Een paar weken terug werd er nog gewaarschuwd voor drijfzand op het terrein.
t Is zowiezo erg zompig daar.

De plek waar ik de Bever zag is trouwens prima te bereiken, via een fietspad (eventueel zelfs met een paard ;-)). Zie mijn waarneming, de pijl staat exact: http://waarneming.nl/waarneming/view/53358356

Dan zal hij er wel op de fiets of te paard zijn gekomen  :)

Herman van der Meer