Mens, natuur, geloof, evolutie, oftewel een uitdaging... Revised

Gestart door Bart van Hoogstraten, december 14, 2010, 20:47:37 PM

Vorige topic - Volgende topic

g.j. keizer

#420
Citaat van: Vincent Hart op februari 08, 2011, 21:38:06 PM
Citaat van: g.j. keizer op februari 08, 2011, 11:50:14 AMAls je er, net als Allegro, Irvin, Rush en ik, van uitgaat, dat het vroeg christelijk geloof tot in de vroege middeleeuwen zijn wortels had in rituelen rond het gebruik van hallucinogene paddenstoelen als de Vliegenzwam (Amanita muscaria) en het Puntig kaalkopje (Psilocybe semilanceata) door sjamanen en hogepriesters, die niet-ingewijden begeleiden bij hun eerste "religieuze" ervaring onder invloed van deze entheogenics, dan was het ooit wel mogelijk om de beleving te ondergaan op dezelfde manier als dat bij de "voorgangers" (in twee betekenissen van het woord), de sjamanen zelf was gebeurd.
Ik kan me (ook) als verstokt atheist wel iets voorstellen bij het hebben van een 'religieuze ervaring' onder invloed van hallucinogenen.

Vincent,

Om terug te keren naar de oorspronkelijke titel : in kringen van wetenschappers, die zich met het gebruik van psycho-actieve en/of hallucinogene stoffen door onze voorvaderen hebben bezig gehouden, wordt inmiddels aangenomen, dat de evolutie van onze hersenen en daarmee de ontwikkeling van onze spraak en (beelden)taal, dromen en fantasie versneld heeft plaatsgevonden, omdat we niet meer konden volstaan met alleen maar over de alledaagse "objectief" waarneembare fysieke werkelijkheid te communiceren, maar ook met anderen over onze onder invloed van entheogenics ontstane, al dan niet gedeelde unieke subjectieve "hersenschimmen of hersenspinsels" moesten praten om onze daarmee collectief wordende "religieuze" of mystieke ervaringen te kunnen delen en dat zich zo ook de dicht-, schilder- en beeldende kunst en zang en/of muziek heeft kunnen ontwikkelen, die we nodig hadden/hebben om ons (al dan niet in gezelschap) kunstzinnig te kunnen uiten.
Zwamgroet,
Gerrit J. Keizer
www.soortenbank.nl
Paddenstoelen

Marina

Citaat van: g.j. keizer op februari 08, 2011, 23:43:32 PM
Citaat van: Marina op februari 05, 2011, 20:27:51 PMEr zijn heel veel stromingen in het paganisme, variërend van de (tot voor kort officiële) godsdienst van IJsland tot hele groepen vrouwen die maagd blijven om de Godin te eren tot kruidenvrouwtjes die de jaarfeesten in ere houden en van alles daar tussenin. Je hebt Asatru, Gardnerianen, Alexandrianen, sjahmanen, leunstoelheksen en eclectisch paganisten.

Marina,

En terugkomend op je eerdere bericht over paganisme, ken jij "The cult of the Divine Births in Ancient Greece" van Marguerite Rigoglioso ?

nee, Gerrit, dat boek ken ik niet.
De schrijfster komt me ook niet bekend voor maar ik ga es googelen.
lees hier hoe trollen hun territorium markeren - http://www.randoloup.com/nl/?p=1682

g.j. keizer

Citaat van: Marina op februari 09, 2011, 20:45:57 PM
Citaat van: g.j. keizer op februari 08, 2011, 23:43:32 PM
Citaat van: Marina op februari 05, 2011, 20:27:51 PMEr zijn heel veel stromingen in het paganisme, variërend van de (tot voor kort officiële) godsdienst van IJsland tot hele groepen vrouwen die maagd blijven om de Godin te eren tot kruidenvrouwtjes die de jaarfeesten in ere houden en van alles daar tussenin. Je hebt Asatru, Gardnerianen, Alexandrianen, sjahmanen, leunstoelheksen en eclectisch paganisten.
En terugkomend op je eerdere bericht over paganisme, ken jij "The cult of the Divine Births in Ancient Greece" van Marguerite Rigoglioso ?
De schrijfster komt me ook niet bekend voor maar ik ga es googelen.

Marina,

Marguerite is een feministe, die zich met de vrouw als godheid bezig houdt. Haar eerder aangehaalde eerste boek is zeker de moeite waard, haar tweede boek "Virgin Mother Goddesses of Antiquity" (2010) kan je overslaan, tenzij je ook in de door haar voor werkelijk en waar gehouden mogelijkheid van parthenogenese (voortplanting zonder bevruchting, onbevlekte ontvangenis) bij onze "goddelijke" oermoeders gelooft, zoals dat tegenwoordig bij insekten als wandelende takken voorkomt.
Zwamgroet,
Gerrit J. Keizer
www.soortenbank.nl
Paddenstoelen

g.j. keizer

Citaat van: Marina op februari 10, 2011, 18:20:40 PMJe maakt me nieuwsgierig naar de voortplanting van de wandelende takken. Ging die eerst anders?
Citaat van: g.j. keizer op februari 09, 2011, 23:34:33 PM
..voortplanting zonder bevruchting, onbevlekte ontvangenis...zoals dat tegenwoordig bij insekten als wandelende takken voorkomt...

Marina,

Nee, het woordje nog had tussen tegenwoordig en bij gemoeten. Wandelende takken hebben zelfs nadat ze het vermogen om zich geslachtelijk voort te planten hadden ontwikkeld, de mogelijkheid om zich via parthenogenese te vermeerderen behouden, hetgeen overigens ook bij andere "primitieve" insekten voorkomt.
Zwamgroet,
Gerrit J. Keizer
www.soortenbank.nl
Paddenstoelen

Marina

Ah, dat verklaart het  :D
Ik heb me nooit zo verdiept in wandelende takken, maar kon me er even niets bij voorstellen.
(Overigens niets ten nadele van wandelende takken, mocht iemand zich aangesproken voelen).
lees hier hoe trollen hun territorium markeren - http://www.randoloup.com/nl/?p=1682

Jarinka

Citaat van: Marina op februari 10, 2011, 19:51:10 PM
(Overigens niets ten nadele van wandelende takken, mocht iemand zich aangesproken voelen).
Wandelende takken zijn erg interessante beesten. Vorig jaar april begin ik met drie nimfjes (jonge wandelende takken) van de PSG1, de Indische Wandelende Tak (die de meeste mensen hebben). Uiteindelijk zijn er twee (flink) groot geworden, zo'n 10 cm lang.


En ik heb geprobeerd wat eitjes van de PSG270 groot te brengen, maar die nimfjes zijn allemaal dood gegaan. 't Was wel een stoere soort, de volwassenen zijn pikzwart met kleine (onbruikbare) rode vleugeltjes.


Als je het leuk vindt, heb ik nog wel wat eitjes van de PSG1 voor je liggen ;) Het zijn erg interessante insecten om naar te kijken, en ze hebben (behalve klimop) vrijwel niks nodig.
Groeten, Jarinka Heijink

g.j. keizer

Citaat van: Jarinka op februari 10, 2011, 20:09:23 PM
Citaat van: Marina op februari 10, 2011, 19:51:10 PM(Overigens niets ten nadele van wandelende takken, mocht iemand zich aangesproken voelen).
Wandelende takken zijn erg interessante beesten. Vorig jaar april begin ik met drie nimfjes (jonge wandelende takken) van de PSG1, de Indische Wandelende Tak (die de meeste mensen hebben). Uiteindelijk zijn er twee (flink) groot geworden, zo'n 10 cm lang. Als je het leuk vindt, heb ik nog wel wat eitjes van de PSG1 voor je liggen ;) Het zijn erg interessante insecten om naar te kijken, en ze hebben (behalve klimop) vrijwel niks nodig.

Jarinka & Marina,

Ligustertakken in een met water gevuld flesje met nauwe hals (anders verzuipen de eieren en nimfen) is ook geschikt. En op de eerste foto is goed te zien, dat dit vrouwtje geslachtrijp is geworden, omdat de oksels van haar voorpoten rood aangelopen zijn. Ze kan in deze fase zonder bevruchting eitjes voortbrengen, die er als hele kleine bruine tonnetjes met een dekseltje of piepkleine sojaboontjes uitzien. Ik heb ze zo'n 30 jaar geleden voor mijn dochter, die toen nog een peuter was, gehouden en we (en onze kater) hebben er erg veel plezier aan beleefd, zelfs als het deksel een keer van het terrarium was gestoten en we ze in de kamerplanten tegenkwamen, waarop we ze ondanks hun camouflage (mimicry) aan de vraatsporen konden herkennen en terugvinden.
Zwamgroet,
Gerrit J. Keizer
www.soortenbank.nl
Paddenstoelen

Jarinka

De klimop doe ik in orchideebuisjes. Gewoon even bij de bloemist vragen of ze er wat over hebben, ik kreeg er zonder moeite vijf mee.
De drie (en later twee) vrouwtjes waren inderdaad erg productief, die hebben wel rond de 200 eieren gelegd. Daarvan heb ik er een stuk of 30 bewaard, en de rest laten invriezen zodat ze niet uit zouden komen. 's Nachts heb ik er eentje betrapt die aan het vervellen was:



Hmm, het omdraaien werkt niet. Nou ja, dan maar je hoofd scheef houden!
Groeten, Jarinka Heijink

Maico Weites

Ik heb ook heel lang wandelende takken gehad (Carausius morosus(=psg1) en ook nog een tijdje grotere met vleugels en stekels), maar die zijn op een gegeven moment ineens allemaal doodgegaan. Wellicht gif op planten?
Maico
Waarnemingen en foto's:
Nederland: https://waarneming.nl/users/15919/
Rest v/d wereld: https://observation.org/users/15919/

Marina

Ik begin er maar niet aan, Gerrit, het lijken me maar saaie beesten  8)
lees hier hoe trollen hun territorium markeren - http://www.randoloup.com/nl/?p=1682

evertdirks

Citaat van: Marina op februari 11, 2011, 19:45:26 PM
Ik begin er maar niet aan, Gerrit, het lijken me maar saaie beesten  8)
Als je ze droogt kun je ze dan als aanmaakhoutjes gebruiken?

>:D Evert
Evert

Leer eerst het "gewone" herkennen, dat komt het bijzondere vanzelf.

Marina

Citaat van: evertdirks op februari 11, 2011, 23:29:06 PM
Citaat van: Marina op februari 11, 2011, 19:45:26 PM
Ik begin er maar niet aan, Gerrit, het lijken me maar saaie beesten  8)
Als je ze droogt kun je ze dan als aanmaakhoutjes gebruiken?

>:D Evert

;D
lees hier hoe trollen hun territorium markeren - http://www.randoloup.com/nl/?p=1682

andre.schulten

Ach mensheid, zie hier..
Ik heb het enige tijd aangezien
En wil mijn ervaring graag met u delen

Kijk terug en aanschouw de evolutie van dit topic
Realiseer hoe het zich heeft ontwikkeld
En hoe het –nadat zo ongeveer alles is gezegd- vervolgens uitsterft..

Hierbij nog een allerlaatste stuiptrekking
En dan mag het wat mij betreft rusten in vrede..

Om mijn punt duidelijk te maken:
Laten we, om te beginnen, er vanuit gaan
Dat bewezen is dat de bijbel voor 100% op verzinsels berust
Laten we er van uitgaan
Dat bewezen is dat de persoon JC nooit heeft bestaan

Of, laten we er vanuit gaan dat bewezen is
dat Adam en Eva zijn ontstaan uit de ongeslachtelijke voortplanting
van Wandelende Takken;
Een geslachtsrijp dier krijgt immers rode pootaanzetten
Net zoals geslachtsrijpe mensjes rode wangetjes krijgen

Ikzelf neem aan dat het laatste volslagen onzin is
(wél leuk verzonnen, al zeg ik het zelf)
Wat ik hiermee wil zeggen is:
Je kunt aannemen wat je wilt, maar zolang er geen sluitend bewijs is
blijft het een aanname
(m.a.w. je gelooft ergens in –zou je kunnen zeggen)

Nu is er niets mis met aannames
Want zonder aannames waren veel wetenschappelijke bewijzen nooit bewezen.

Maar (en dat is mijn Grote Maar, en die is -geloof ik- tot op heden onbenoemd gebleven)..
Stel nu dat je wetenschappelijk kunt bewijzen
Dat alle goden niet bestaan, dat alle godsdiensten verzinsels zijn
Dan nog is en blijft de mens een religieus wezen
Want ieder mens, zelfs de grootste ongelovige, zal zoeken naar zingeving
Zal proberen te begrijpen
Zal zoeken naar een (voor zichzelf) acceptabele reden van bestaan
Zal zich toch ergens aan vast moeten/willen houden
Om geestelijk op de been te blijven

Dus (denk ik dan) wat maakt het in wezen uit
Of  er een God bestaat, of meerdere Goden of De Grote Wandelende Tak?
En als het je helpt; geloof er dan vooral lekker op los.

-en dan beland je automatisch op het punt 'respect'
maar dat is hier inmiddels zo veelbesproken, dat ik het laat

Zo, ik heb gezegd
(en ik stop hierbij met dit topic)

snwja3

CiteerVoortplanting (=seks) is zeer goed voor de lichamelijke en mentale gezondheid  ;D
Klein verzoek dan, zouden jullie je dan meer met de voortplanting bezig willen gaan houden, zeker als dat mentaal zo goed is, heb je minder tijd voor dit soort onzin en als je dan nog tijd hebt om wat te schrijven dan wordt het misschien .......
Wietze Janse

Marina

Citaat van: snwja3 op februari 17, 2011, 14:12:30 PM
CiteerVoortplanting (=seks) is zeer goed voor de lichamelijke en mentale gezondheid  ;D
Klein verzoek dan, zouden jullie je dan meer met de voortplanting bezig willen gaan houden, zeker als dat mentaal zo goed is, heb je minder tijd voor dit soort onzin en als je dan nog tijd hebt om wat te schrijven dan wordt het misschien .......

het blíjft praat-maar-raak, Wietze.
lees hier hoe trollen hun territorium markeren - http://www.randoloup.com/nl/?p=1682

evertdirks

Citaat van: Marina op februari 17, 2011, 16:27:48 PM
Citaat van: snwja3 op februari 17, 2011, 14:12:30 PM
CiteerVoortplanting (=seks) is zeer goed voor de lichamelijke en mentale gezondheid  ;D
Klein verzoek dan, zouden jullie je dan meer met de voortplanting bezig willen gaan houden, zeker als dat mentaal zo goed is, heb je minder tijd voor dit soort onzin en als je dan nog tijd hebt om wat te schrijven dan wordt het misschien .......

het blíjft praat-maar-raak, Wietze.

Zeker nooit van multi-tasking gehoord.
Als je het ene doet hoef je het andere nog niet te laten.

Evert
Evert

Leer eerst het "gewone" herkennen, dat komt het bijzondere vanzelf.

Marina

Citaat van: evertdirks op februari 17, 2011, 16:35:16 PM
Citaat van: Marina op februari 17, 2011, 16:27:48 PM
Citaat van: snwja3 op februari 17, 2011, 14:12:30 PM
CiteerVoortplanting (=seks) is zeer goed voor de lichamelijke en mentale gezondheid  ;D
Klein verzoek dan, zouden jullie je dan meer met de voortplanting bezig willen gaan houden, zeker als dat mentaal zo goed is, heb je minder tijd voor dit soort onzin en als je dan nog tijd hebt om wat te schrijven dan wordt het misschien .......

het blíjft praat-maar-raak, Wietze.

Zeker nooit van multi-tasking gehoord.
Als je het ene doet hoef je het andere nog niet te laten.

Evert

;D Ha we zijn weer ontopic!
Mannen zijn zo geëvolueerd dat ze maar 1 ding tegelijk kunnen!

http://mens-en-samenleving.infonu.nl/man-en-vrouw/33001-mannen-kunnen-maar-een-ding-tegelijk.html
lees hier hoe trollen hun territorium markeren - http://www.randoloup.com/nl/?p=1682

Maico Weites

Maar mannen doen wél 1 ding goed. Vrouwen doen gewoon twee dingen half. ;)
Maico
Waarnemingen en foto's:
Nederland: https://waarneming.nl/users/15919/
Rest v/d wereld: https://observation.org/users/15919/

evertdirks

Evert

Leer eerst het "gewone" herkennen, dat komt het bijzondere vanzelf.

Marina

lees hier hoe trollen hun territorium markeren - http://www.randoloup.com/nl/?p=1682

evertdirks

Evert

Leer eerst het "gewone" herkennen, dat komt het bijzondere vanzelf.

g.j. keizer

Citaat van: Marina op februari 17, 2011, 21:24:58 PMAls een muis een kat uitlacht, is er een holletje in de buurt.

Marina,

Maar dan moet je wel een holletje hebben om uit je holletje te kunnen komen  ;D , wat ook bij mensen de basis vormt voor de mogelijkheid om controle over een (al dan niet met anderen gedeeld) territorium te kunnen ervaren.
Zwamgroet,
Gerrit J. Keizer
www.soortenbank.nl
Paddenstoelen

Marina

Citaat van: g.j. keizer op februari 18, 2011, 13:48:51 PM
Citaat van: Marina op februari 17, 2011, 21:24:58 PMAls een muis een kat uitlacht, is er een holletje in de buurt.

Marina,

Maar dan moet je wel een holletje hebben om uit je holletje te kunnen komen  ;D , wat ook bij mensen de basis vormt voor de mogelijkheid om controle over een (al dan niet met anderen gedeeld) territorium te kunnen ervaren.

En als de muis geen holletje heeft, zal hij wsl ook niet de kat uitlachen.
Vermoed dat daar de kneep zit vwb het spreekwoord  8)
Maar ik geef direct toe dat het lach-gedragspatroon van de Nigeriaanse muizen mij niet bekend is.
lees hier hoe trollen hun territorium markeren - http://www.randoloup.com/nl/?p=1682

leonwillems@home.nl

~ Keep a green tree in your heart and perhaps a singing bird will come ~

evertdirks

Nu begrijp ik wel waarom sommige mannen zo prikelbaar reageren als het over de drager van dit onderwerp gaat. ;D

Vorm van heimwee.

Evert
Evert

Leer eerst het "gewone" herkennen, dat komt het bijzondere vanzelf.


Margreet Kwh

met vriendelijke groet, Margreet Kouwenhoven

Margreet Kwh

met vriendelijke groet, Margreet Kouwenhoven

evertdirks

Evert

Leer eerst het "gewone" herkennen, dat komt het bijzondere vanzelf.

Goyatlah

Ik hoop dat jullie het niet erg vinden dat ik het hele topic niet gelezen hebben.

Maar...

die mensen die zich nog steeds hard maken voor creationisme vergeten dat Jezus ergens in het nieuwe testament het heeft over de 4 hoeken van de aarde. Hoeveel creationisten geloven dat. Toch geen enkele hoop ik, want dan mag je iedere christelijke school heel snel sluiten - in plaats van te zeiken over moskeeen - wat natuurlijk ook een domme godsdienst is, maar nauwelijks dommer dan het christendom en het jodendom.
Moi, Dolf

Bezoek ook eens Libellen in Nederland met de enige interaktieve en op foto's gebaseerde libellentabel, veel info en heel veel foto's