Nieuwe Millingerwaard

Gestart door boogey55, februari 11, 2011, 12:10:31 PM

Vorige topic - Volgende topic

boogey55

http://www.gelderland.nl/smartsite.dws?id=16465

De vraag is of de zeldzame soorten hier blijven vliegen/zich voortplanten.
Groet, Pim Frijling
Wolvega

HPM

Ik vraag me af welke zeldzame voortplantende soorten je bedoelt en waarom ze niet zouden blijven.
Als ik op Waarneming naar de soortenlijst in het afgelopen broedseizoen kijk zie ik daar geen enkele zeldzame soort bij staan.
Zo te zien wordt de toegankelijkheid voor het publiek vergroot maar het grootste deel blijft ontoegankelijk.



Herman van der Meer

boogey55

http://pimmy.nl/MillngerwaardNw.jpg

Foutje van mij: ik bedoelde de libellen. Zuidelijke glazenmaker, z-keizerlibel, z-heidelibel.
Het gebied wordt voor een groot deel verder uitgediept. Of de meer drassige stukken blijven zie ik niet zo.
Groet, Pim Frijling
Wolvega

HPM

Net zo goed mijn fout want ik nam zomaar aan dat je het over vogels had, terwijl ik het had kunnen weten omdat je het over voortplanten had. Vogels planten zich niet voort, die broeden  ;)

Herman van der Meer

twan.teunissen

Of de inrichting invloed heeft op de libellen is een goede vraag waar ik het antwoord niet op weet. Wat ik wel weet is dat de super libellenvondsten van de afgelopen jaren er onder andere mee te maken hadden dat de Millingerwaard al vele jaren niet was overstroomd. Afgelopen weken heeft de Millingerwaard wel onder gestaan. Visvrije plassen en moerasjes hebben zijn nu gevuld met rivierwater in plaats van schoner en visvrij kwelwater en waarschijnlijk zal er ook weer vis in zitten. Het wordt dus sowieso spannend hoe de libellenfauna er dit jaar uit gaat zien. Hetzelfde geldt trouwens voor bijvoorbeeld Bruin Blauwtje die hoogwaters slecht lijken te weerstaan. Dit jaar kunnen we zien wat er is gebeurd. En ook zullen we zien wat het hoge water allemaal heeft gebracht aan plantenzaden, insecteneitjes en larven, vissen etc!

Overigens is de enige reden dat die plasjes en moerasjes er liggen (en een deel zal ook blijven bestaan) het resultaat van dezelfde inrichting die nu op onderdelen is aangepast en vastgesteld in verband met andere taakstellingen om lagere waterstanden te krijgen. En die inrichting die was niet af en wordt nu dus afgemaakt met de nieuwe inzichten.

Twan
Twan Teunissen

boogey55

Bedankt voor de info. weer weat geleerd.  :duim:
Groet, Pim Frijling
Wolvega