Henia vesuviana uit Limburg?

Gestart door Arp, februari 10, 2011, 05:51:20 AM

Vorige topic - Volgende topic

Arp

mogguh

Vorige week kwam ik via het nieuws van het Nederlands Soortenregister op het spoor van dit artikel van Matty & Co. over het voorkomen van Henia vesuviana in Nederland (Zeeland).

Enigszins verbaasd, want ik dacht altijd dat het wel gewoon een in NL voorkomende soort was. Misschien is m'n perceptie iets vertekend omdat ik 'm in Frankrijk vaker vind, maar zojuist was ik een beetje in m'n kiekjes van Geofielen aan het graven omdat ik wat anders zocht ("rode" beesten, Strigamia, Pachymerium, G. carpophagus) en toen kwam ik tussen m'n ongesorteerde meuk van vorig jaar toch ook een Henia tegen (nou ja, volgens mij dan) uit Sittard, gewoon in de tuin van m'n pa (drassige Lössgrond).

Wellicht zie ik spoken en is het toch wat anders, maar ik had het kereltje in elk geval onder die naam opgeborgen...

Het betreft deze waarneming http://waarneming.nl/waarneming/view/52245057
een onzekere Breedkopaardkruiper - Henia vesuviana gezien op 2010-03-03 te Sittard
65 paar pootjes, circa 55mm lang




Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

mberg

Hej Arp,

Nee hoor je ziet geen spoken!! Tis toch echt H. vesuviana. Ik leerde recent van Koen Lock dat in Belgie deze soort ook ver van de kust voorkomt (o.a. Gent). Een deel van de waarnemingen zijn gedaan onder min of meer natuurlijke omstandigheden (helling bos), het merendeel vooral onder synantrope omstandigheden (tuinen). Jouw waarneming past dus goed in het plaatje.  Deze waarneming is aan mijn aandacht ontsnapt, wat nogal spijtig is want ik had hem graag in het artikel opgenomen. In Limburg is nog nauwelijks onder verstoorde omstandigheden naar bodemfauna gezocht en de soort zou dus ook daar algemener kunnen zijn. Maar, voor zever we nu weten is het een zeldzame soort, die in ten zuiden van ons inderdaad veel algemener is.

Met groet,
Matty P. Berg
Coordinator EIS-werkgroep Bodemfauna
Onderzoeker bodemfauna aan de Vrije Universiteit, Amsterdam, Rijksuniversiteit Groningen en Naturalis, Leiden
Aanspreekpunt Sectie Bodemfauna Nederlandse Entomologische Vereniging

Arp

Ha Matty,

Geinig, bedankt voor de confirmatie - ik zet de waarneming op "zeker". Leuk dat wrn dan ook plaatjes voor de soort heeft ;)

Hij is overigens niet "aan je aandacht ontsnapt" want ik heb hem gisteren pas ingevoerd omdat ik hem toevallig tegenkwam en aan het nieuwsberichtje moest denken. Er liggen hier nog duizende sets onuitgezochte foto's waar ik maar mondjesmaat aan toe kom dus er is best kans dat er meer leuks tussen zit, maar als ik dat niet meteen herken als iets leuks blijft het verborgen in de stapel voor "later als ik groot ben"  :rolleyes:
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)