Mens, natuur, geloof, evolutie, oftewel een uitdaging... Revised

Gestart door Bart van Hoogstraten, december 14, 2010, 20:47:37 PM

Vorige topic - Volgende topic

ronald

Citaat van: Marina op februari 03, 2011, 22:20:24 PM
Jammer, filmpje wil niet laden, lappie is beetje slow vandaag. 
volgens dat filmpje moet je dan gewoon even wachten tot het wel wil als ik het goed begrepen heb  ;)
groeten, Ronald van Seijen

Maico Weites

#331
Ik zie het verbod op godslastering meer als iets extra's om gelovigen blij te maken. Vrijheid van meningsuiting geldt maar tot een bepaald punt, zodat mensen niet absurd gekwetst kunnen worden. Het verbod op godslastering dekt de gelovigen dan nog extra, hoewel dat eigenlijk ook onder de beperking van de vrijheid van meningsuiting valt.
Dat vind ik dus fout. Je moet mensen niet verbieden kritiek op iets te hebben om met dat verbod anderen blij te maken. Dat is zoals je al zegt beperking van de vrijheid van meningsuiting en het is tevens zeggen dat je een religieuze mening waardevoller vindt dan een niet-religieuze mening.
Dat hoort een neutrale overheid niet te doen, maar helaas is onze overheid nog niet neutraal.


Maar zo makkelijk is dat niet. De directeuren van de grote winkelketens (zoals de Blokker) willen het liefst zo veel mogelijk geld binnen graaien, en zo vaak mogelijk open zijn, zodat de Blokker nog bekender wordt. En ook vanuit het winkelcentrum is er druk. Toen het filiaal in Amersfoort Vathorst (waar ik werk) pas een jaar open was, duurde de koopavond tot 8 uur i.p.v. 9 uur. Vanuit de andere winkels zijn er toen verschillende brieven (waaronder een die bijna bedreigend overkwam) verstuurd, zodat ook wij open zouden blijven tot 9 uur.
Was deze koopavond op een doordeweekse dag of op een zondag? Want als dit op een doordeweekse dag was, heeft dit natuurlijk niet zo heel veel meer te maken met het winkelverbod op zondag.
Je kunt winkels ook verplichten 1 dag in de week dicht te zijn (alsnog niet echt liberaal, maar vooruit) en dat ze zelf mogen kiezen welke dag dat is. Dan houdt je dus gewoon de vrije dag die je voor een winkelier zo belangrijk vindt, maar dan hoeft die niet per se op een zondag te zijn. Waarom het nou per se een zondag moet zijn, is eigenlijk alleen op religieuze grond te verdedigen en dat hoort niet in een land met scheiding tussen kerk en staat, onkerkelijke winkeliers en onkerkelijke winkelende mensen.

Erg interessant filmpje! Maar is dit gebaseerd op harde wetenschap, of ook voor een deel op speculatie?
De feiten zijn dat alle genoemde stadia in de ontwikkeling van het oog vandaag de dag nog gewoon in de natuur terug te vinden zijn.
Van lichtgevoelige plekjes tot kuiltjes tot een menselijk oog.
Zie ook: http://www.kennislink.nl/publicaties/ogen-in-de-evolutie

En het is een feit dat de soorten die het beste zicht hebben, een grotere overlevingskans hebben en dus meer nakomelingen -> geven vaker genen door etc.
Dus als op zicht wordt geselecteerd, zal naar verloop van de jaren wel eens iets veel beters uit kunnen komen.
En als de ogen niet gebruikt worden, omdat het dier bijv. in een grot komt te leven, zal zicht geen belangrijke selectiefactor meer zijn.
Zie o.a. de mol. Die leeft onder de grond een heeft weinig aan goede ogen. Mollen hebben dan ook geen goede ogen meer, want goede ogen zijn helemaal geen noodzaak en mollen met slechte ogen hebben dus geen selectienadeel.
Iets als het menselijk oog zou dus ook gewoon ontstaan kunnen zijn door in een proces van miljoenen jaren, waarin door mutaties (mutaties zijn natuurlijk wetenschappelijk aangetoond) steeds kleine verbeteringen optreden, daar is niet per se een intelligente schepper voor nodig.

Maico
Waarnemingen en foto's:
Nederland: https://waarneming.nl/users/15919/
Rest v/d wereld: https://observation.org/users/15919/

evertdirks

Ik stel voor om dit gehele TOPIC te bundelen.
Daarna kunnen we hiernaar terug verwijzen als Het Topic.
En voor je het weet is Het Topic een levensovertuiging.

Zie het helemaal voor me.

"Kijk in Het Topic, post 9, regel 6."

Geloof en geloofsovertuigingen, het blijft me altijd boeien.

Evert
Evert

Leer eerst het "gewone" herkennen, dat komt het bijzondere vanzelf.

Question

Citaat van: Marina op februari 04, 2011, 19:14:05 PM
Citaat van: m.weites op februari 03, 2011, 23:11:49 PM



Of op zondag onze oudjes maar geen eten geven in het verzorgingstehuis, want op zondag werken, kom op zeg, de demente bejaarden koken hun eigen potje maar. Infuus verwisselen op zondag? Ja zeg, als gristelijke begin ik daar niet aan, onzelieveheer himself heeft gezegd dat dat niet mag. Laat de zieken maar (letterlijk in Gods Naam) verkommeren op zondag want werken doen we niet.

Mijn ervaring is dat het niet werken op zondag niet zo ver gaat als jij nu noemt Marina. Dat wat noodzakelijk is dat moet gedaan worden, ook op zondag. Er staat niets in die bijbel wat zegt: op zondag doe je helemaal niets, en laat je medemensen maar stikken. Juist niet. Je moet juist goed voor je medemensen zijn, dus ook voor ze zorgen. Die ingestelde vrije zondag is in principe maar goed dat we die hebben, anders zou je toch verrotte lange weken krijgen. Dat lijkt me niet zo gezond. Zie je het voor je? tot je 65ste werken, en dan ook nog zulke lange weken? brr.  :o Wie of waarom die vrije dag ingesteld is maakt eigenlijks niets uit toch? 

Marina

Even ter verduidelijking: ik doel absoluut niet op het terugkeren naar de zesdaagse werkweek.
Die tijd hebben we voorgoed in het verleden afgesloten hoop ik.
Ik heb het over zelf uitmaken wanneer je je vrije dagen wil hebben, en dat hoeft niet persé op zondag (tenzij dat je eigen keuze is tuurlijk).
lees hier hoe trollen hun territorium markeren - http://www.randoloup.com/nl/?p=1682

Question

Noodzakelijk was idd niet echt het goeie woord. Misschien past belangrijk of onbelangrijk beter. Het is belangrijker om voor je medemensen te zorgen, dan een winkel open te houden denk ik.
Stel dat een christelijke iemand nou graag in een winkel wil werken, maar niet op zondags omdat die gene op die dag graag naar de kerk wil (zie het om mij part als hobby, net als sporten..gewoon een geplande bezigheid), dan zou zo iemand amper kans op zo'n baan hebben vanwege die zondag. Als iemand standaard woensdags schilderlessen heeft, dan gaat die gene niet op die dag aan het werk.
Dan zou je vanwege je hobby (/prive bezigheid) een baan moeten nemen die totaal niet bij je past.

Question

Citaat van: Marina op februari 04, 2011, 20:53:43 PM
Even ter verduidelijking: ik doel absoluut niet op het terugkeren naar de zesdaagse werkweek.
Die tijd hebben we voorgoed in het verleden afgesloten hoop ik.
Ik heb het over zelf uitmaken wanneer je je vrije dagen wil hebben, en dat hoeft niet persé op zondag (tenzij dat je eigen keuze is tuurlijk).
Maar dat is toch altijd vrije keuze? Maar ik denk dat wat voor keuze daarin ook gemaakt wordt, er sowieso een groep de dupe van is. Nu zijn het mensen die niet lekker kunnen winkelen op zondag (wat overigens al aan het veranderen is op veel plaatsen), en dan zou het ten koste gaan van christenhobbyisten.  :rolleye:

Marina

Heb je helemaal gelijk in.
Maar dat staat los van religie.
De schoorsteen moet nu eenmaal roken en er zijn maar weinig mensen die een rijke vent trouwen, de postcodekanjer winnen of een leuk erfenisje in het verschiet hebben. En ook daar komt geen religie bij kijken ondanks de verhalen uit de bijbel over leliën des velds en vogelen des hemels.
Gewoon op de fiets stappen en werken voor je centen, zoals (bijna) iedereen. 
lees hier hoe trollen hun territorium markeren - http://www.randoloup.com/nl/?p=1682

Question

Werken moet je idd sowieso. En wat voor regels er ook gemaakt worden, het heeft altijd voor en nadelen. Eigenlijks hebben we het best goed hier in nederland hoor. Op werken na kun je doen en laten wat je wilt. Je komt soms wel eens een tegen met een middeleeuwse instelling, maar dat weegt lang niet op tegen de vrijheid die we hebben. K vind zo'n jehova'tje aan de deur best lollig. k heb ooit zelfs een goeie vriendin gehad die jehova was. Hele verhalen aan de deur gehad, het ging overal over..behalve over geloof. Dus maar gewoon vrienden van je vijanden maken. Wat ze soms laten zien is niet zo fijn, maar onder die maskers zijn ze net als iedereen. 

Question

Citaat van: Marina op februari 04, 2011, 21:36:34 PM
Idd, ik ben ook niet altijd blij met mn baan (vooral op maandagochtend) maar op zondag werken vind ik helemaal niet erg. Wordt vanzelf gecompenseerd in geld of vrije tijd (door mn baas, niet door de dominee).
Jehova's als vrienden...  :rolleye: dat moet ik even op me in laten werken. Voor mezelf ieg kan ik me er niet veel bij voorstellen. Denk ook niet dat ze vrienden met mij willen zijn, hahaha!  8) Nee ik voel me toch meer op mn gemak bij de Satanisten geloof ik. Ook niet mijn geloof, maar wel beter mee te praten.(Voor mij persoonlijk dan he)
hmm..voor zo ver ik weet heb ik nog nooit met een satanist gepraat. Misschien valt het wel mee, maar k vind het een beetje creapy klinken..satanist. spooky, ik heb er zelf niks mee.
In de tijd dat ik goed bevriend was met dat meisje ging ik zelf ook nog naar de kerk. Volgens mij heb ik nooit echt een discussie met haar gehad. k ben er zelfs wel thuis geweest. Het waren hartstikke leuke mensen, k heb zelfs jaren later nog wel eens een praatje met ze gemaakt. gewoon over alledaagse dingen. Ze komen door het aan huis aan huis gedoe opdringerig over, maar ach..ze weten niet beter. Als je ergens in opgroeit dan zie je het ook niet zo gouw op een andere manier dan dat. en dat geld niet eens alleen voor religie. Als je ergens vol van overtuigd bent (het is jouw waarheid) dan zie je andere opties ook niet. tenzij je iemand tegenkomt die je gedachtengang schud (wat in mijn geval zo was,gelukkig).

Marina

De Satanisten die ik ken zijn hele aardige mensen. Gewoon, normaal, niet van dat opdringerige maar waar je een prettig gesprek mee kunt hebben.
Misschien moeten we eens een vriendenruilclubje oprichten, haha, met mensen waar je helemaal niets mee hebt maar die iemand anders heel aardig vindt. Wie weet wat er nog uitgroeit aan overbruggende vriendschappen.
lees hier hoe trollen hun territorium markeren - http://www.randoloup.com/nl/?p=1682

Question

Ik denk dat je als je open staat (zonder andere gedachten als je eigen te keuren als goed of fout) met veel mensen/vijanden wel vrienden kunt zijn. Ik denk dat het heel goed is om andere meningen te horen. niet om een gevecht mee te beginnen maar uit interesse, en om misschien van te leren.

Question

oooohw.. ;D ;D zo van..deze kan ik niets mee..is dit niet wat voor jouw? Een soort kwartet in grote uitvoering..hihi. Mag ik van jouw.. ;)

Marina

hahaha! "heb jij voor mij, van de Paganisten.... de Asatru?"
"Nee, maar heb jij voor mij, van de orthodoxen... de griekse orthodox?"
Kan nog leuk worden!
lees hier hoe trollen hun territorium markeren - http://www.randoloup.com/nl/?p=1682

Marina

Laten we dan afspreken dat we alleen leuke mannen meenemen, dan wordt t nog gezellig, hahahaha!  :P
lees hier hoe trollen hun territorium markeren - http://www.randoloup.com/nl/?p=1682

Question

Paganisten? wat zijn dat nou dan..mijn kennis is wel beperkt hoor. Er mag wel een encyclopedie bij dat kwartet. Maar het lijkt me verrotte leuk zo'n kwartet. Ik ben bang dat ik mijn gezicht niet strak kan houden hoor. hihi ;D

Marina

lees hier hoe trollen hun territorium markeren - http://www.randoloup.com/nl/?p=1682

Marina

sinds de terechtstelling van de heiligschenner Bonifatius in Dokkum/Friesland aardig uitgedund
lees hier hoe trollen hun territorium markeren - http://www.randoloup.com/nl/?p=1682

Question

jeetje..nou, das de eerste keer dat ik dat woord hoor. (k geloof dat ik dan zelf tegenwoordig ook wel onder heidenen/paganisten val, of afvallig, ach..die hokjes ook altijd)

Question

Citaat van: Marina op februari 04, 2011, 22:05:16 PM
sinds de terechtstelling van de heiligschenner Bonifatius in Dokkum/Friesland aardig uitgedund
heiligschenner Bonifatius? dat was toch een evangelist of iets dergelijks? Die was toch bij dokkum vermoord? Verder weet ik er niks van.

Question

Ik ga er vandoor hoor. Lekker slapen straks he..nog ff een leuk youtube filmpje..al hoort ie hier niet helemaal thuis, maar ok. http://www.youtube.com/watch?v=JA2f7ZEbQZg

Marina

Een paganist is geen afvallige christen, maar een aanhanger van de oorspronkelijke religie die we hier hadden in deze contreien vóór de religie uit Israël/Palestina met veel bloederig geweld werd geïntroduceerd.
Zo ook Bonifatius.
Indertijd stond bij Dokkum onze Heilige Eik, een eeuwenoud monument dat een belangrijke rol speelde in de Friese gemeenschap. In die tijd was religie vooral een natuurreligie, met feesten die de seizoenen markeerden (midzomer, midwinter, oogstfeest, feest om de vruchtbaarheid van het gewas af te smeken, dat soort dingen).

Bonifatius gaf in zijn fanatieke zendingsdrang opdracht de Eik om te hakken, in die tijd vergelijkbaar met het in de fik steken van het paleis van de paus van rome.
Voor deze heiligschennis is hij veroordeeld door een jury van wijze mannen en terechtgesteld.
Waarop de rijke vriendjes van Bonifatius uit wraak een leger samenstelden. Dorpen werden tot de grond toe afgebrand, vee werd meegestolen, de velden werden vernield, mannen werden tot slaven gemaakt, baby's vermoord en vrouwen verkracht (=oorlogsbuit).
En sindsdien is Friesland gristelijk.
lees hier hoe trollen hun territorium markeren - http://www.randoloup.com/nl/?p=1682

evertdirks

#352
Citaat van: Marina op februari 04, 2011, 22:23:52 PM

En sindsdien is Friesland gristelijk.

En sinds die is er geen land meer met ze te bezeilen.
(maar ja ik ben dan ook een groninger)

Evert
Evert

Leer eerst het "gewone" herkennen, dat komt het bijzondere vanzelf.

Question

Citaat van: evertdirks op februari 05, 2011, 11:55:03 AM
Citaat van: Marina op februari 04, 2011, 22:23:52 PM

En sindsdien is Friesland gristelijk.

En sinds die is er geen land eer mmet ze te bezeilen.
(maar ja ik ben dan ook een groninger)

Evert
Ohw jes! ik vroeg me al af waar de groningen/friesland discussie bleef.  ;D Ik ben een geboren Groninger, en inmiddels bijna 21 jaar ingeburgerd tussen de friezen. Best gezellig hier hoor. :rolleye: :P

Question

 ;D
Er gaat niets boven Groningen ;)
Fryslân boppe :P
of was het nou andersom  :-\

Marina

lees hier hoe trollen hun territorium markeren - http://www.randoloup.com/nl/?p=1682

Marina

nu we toch ff off-topic zijn: de groningse taal is werkelijk prachtig! (grienten ben ik nog steeds niet tegengekomen trouwens)

ligt dat binnen het kader van uw bevoegdheden?- Magst dat wel?
Wilt u zo vriendelijk zijn mij te zeggen wat u van mij wilt? -Wilst?
Ik heb hierover een enigszins afwijkende mening- Kin nait.
Ik ben hetgeen u mij nu opdraagt, niet van plan uit te voeren - Krieg n bochel.
Mag ik vragen waarvoor u hier komt? - Most?
Hetgeen u mij vertelt, verbaast mij ten zeerste - Krieg nou wat.
Ik wens u goedendag - Moi.
Mag ik vragen hoe het met u gaat? - Wordt aal?
Dit behoort tot de mogelijkheden - Kin.
Hieromtrent kunnen wij u geen enkele zekerheid bieden - Waik nait.
Zou u dat eens willen herhalen? - Hè?
Zulks ben ik geenszins van plan - Duk nait.
Ligt dat in de lijn der verwachtingen? - Zolt?
Dit wordt door mij als zeer spijtig ervaren - Zunde.
Mag ik vragen waarvoor u hier komt? - Most?
Ik ben het niet helemaal eens met wat u zegt-Lokst.
Ik ben van mening dat u danig zit te zeuren- Oal plaze.
U lijkt me een angstig persoon- Miegindeboksem.
lees hier hoe trollen hun territorium markeren - http://www.randoloup.com/nl/?p=1682

Question

Och heden, ik heb toch meer overgehouden aan die 9 jaar Groningen dan ik dacht. Maar hopen dat Ronald dit niet leest, dan heeft ie nog meer de gek met mij. o oohw.
He Marina, je bedoelt zeker gremiet. of niet. Mix tussen iemand fijnknijpen en knuffelen.

Marina

ow ja! gremieten! dat was t!
(wat was grienten dan ook weer)
lees hier hoe trollen hun territorium markeren - http://www.randoloup.com/nl/?p=1682