paneldiscussie over natuurrecreatie vs. natuurbescherming

Gestart door digidaan, juni 08, 2010, 21:16:19 PM

Vorige topic - Volgende topic

digidaan

Aanstaande zaterdag vindt tijdens de boekpresentatie van Birdpix 6, een paneldiscussie plaats over de verhouding en spanning tussen natuurrecreatie en natuurbescherming. Er is een heel interessant panel samengesteld nl.:

• Henkjan Kievit, directeur Staatsbosbeheer regio zuid en voorzitter van de International Federation of Wildlife Photography
• Kees de Pater, hoofd communicatie Vogelbescherming Nederland
• Lenze Hofstee, voorzitter Stichting WAD en werkzaam bij Stichting Natuurinformatie (waarneming.nl)
• Marcel van der Tol, moderator Birdpix
• Henk Wijkhuisen, bestuursadviseur Recreatie Noord-Holland
• Martijn van Schie, medewerker beheerevaluatie Natuurmonumenten Nieuwkoop en Delfland (waaronder de Groene Jonker valt)

Ik ben heel benieuwd welke vragen jij graag gesteld zou willen zien tijdens de paneldiscussie (en aan wie). Wat zijn volgens jou de hete hangijzers als het gaat over de vraag in hoeverre natuurfotografie bijdraagt aan natuurbescherming of afbreuk doet aan natuurbescherming.


Groet, Daan Schoonhoven
NB Als je er bij wilt zijn, dan kan dat. Er zijn nog enkele tientallen plaatsen beschikbaar. Aanmelding via boekpresentatie at birdpix.nl

Jeroen Nagtegaal

Wellicht een andere kleur selecteren, dit leest zeer onprettig...
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

JW_2all

#2
Ik ben nogal benieuwd naar de uitkomsten, uit het panel.

Want het bericht is oud, maar het thema is dat allerminst.

Sinds de Natuurbrug Zanderij Crailo af is, en het de politiek duidelijk wordt dat je een ecoduct zowel recreatief als natuurbeschermend kunt inzetten, en dat dit elkaar niet hoeft te bijten, ontstaat een nieuw spanningsveld.

Het duidelijkst blijkt dat bij het project Natuurboulevard. Dat project combineert een recreatieve verbinding met een ecologische verbinding, van pak hem beet Amsterdam tot Muiderberg. En werkt in die zin onderbouwend aan het project Groene uitweg. Een naam die hoop ik voor zich spreekt.

Uitgezocht is dat je voor de doelsoorten van een nat ecolint, kunt volstaan door aan twee kanten van een recreatieve verbinding een natte oeverzone te maken aan de voet van de dijk. Dat gaat niet over vogels, nee.

Dat ecolint loopt evenwijdig aan de Natura 2000 gebieden, de Wetlands, zeg maar. En dat betekent dat de kuststrook intensief gebruikt wordt door vogels uit dat gebied om te rusten, fourageren of te ruien.
Nou hebben ze onderzocht wanneer die vogels op de vlucht slaan, en onder welke recreatieve activiteiten, welke maatregelen nodig zijn om dat te voorkomen.

Vervolgens hebben ze de recreatieve voorzieningen vast aangelegd, maar niets gedaan aan het bouwen van die middelen om dat schrikgedrag van die vogels te voorkomen. Het projectgeld zou onderhand zowat op moeten zijn.

En dat noem ik nou het spanningsveld tussen natuurrecreatie en natuurbescherming.
Vandaar dat ik zo nieuwsgierig ben naar de uitkomst van dat panel.

En als je het hebt over natuurfotografie, dan weet ik nog wel een manier van fotograferen te noemen die het spanningsveld verhoogt, namelijk het fotograferen van knelpunten, plekken waar het zogenaamde zoneren van de recreant en ecolintgebruiker niet lekker loopt. Visualiseren dat het fout gaat, dus.

In het verleden heb ik SBB-ingrepen op de kiek gezet, die in mijn dorp tot vragen in de gemeenteraad leidden.
En aangezien gemeenten mee moeten betalen aan zo'n project, leidde dat tot creatieve vormen van wanbetaling. Men trok gewoon een toezegging van 5 miljoen in. Daarna had SBB een probleem.
Dat is ook een spanningsveld uitgelokt door natuurfotografie.
Groet,
Jan