Hoofdmenu

Welke zeehond?

Gestart door Johan Helmus, januari 22, 2011, 17:43:22 PM

Vorige topic - Volgende topic

Johan Helmus

Kan iemand vertellen om welke zeehondsoort het hier gaat?

Het betreft deze waarneming http://waarneming.nl/waarneming/view/51945645
Zeehond spec. - Phoca vitulina/Halichoerus grypus gezien op 2011-01-22 te Kornwerderzand - Wadkant
foto`s :






bij voorbaat dank Johan1981
Groeten, Johan Helmus

Date Lutterop


Groet,

Date


Johan Helmus

Oke dank. Waarneming is aangepast.  :blink:
Groeten, Johan Helmus

Norman

Het is inderdaad een "gewone". Maar waarom is het geen "grijze"?

Date Lutterop

@Norman: Als de vraag waarom het geen grijze is aan mij is gericht, dan kaats ik hierbij de bal terug: waarom stel jij dat het een gewone is, zonder dit te beargumenteren  ??? ?

Groet,

Date


Johan Helmus

Ik ben eigenlijk ook wel benieuwd waarom dit een gewone zeehond is, en niet een grijze. Iemand?  :blink:
Groeten, Johan Helmus

Frank van de Putte

Vind ik met deze foto's en dit aanzicht ook lastig te beoordelen; maar de ogenschijnlijk korte neus, en een neusbrug die niet in 1 lijn overgaat in het voorhoofd, zou ik er ook een gewone van maken.

groeten
Groetjes,

Frank van de Putte

Norman

Citaat van: d.lutterop op januari 25, 2011, 11:04:05 AM
@Norman: Als de vraag waarom het geen grijze is aan mij is gericht, dan kaats ik hierbij de bal terug: waarom stel jij dat het een gewone is, zonder dit te beargumenteren  ??? ?

Ik twijfel niet aan de determinatie. Maar de topicstarter weet nu iets, maar leert er niks van. Vandaar mijn vraag.
Maar ik wil het wel beargumenteren hoor.

Het makkelijkste (zichtbare) kenmerk is het kopprofiel. De grijze zeehond heeft een duidelijk afgeplatte kop terwijl de gewone zeehond een ronde (zee)hondenkop heeft. De grijze zeehond heeft als het ware meer een hondenkop.

Frank van de Putte

Hier een typische Grijze, Brouwersdam vorig jaar;


groeten
Groetjes,

Frank van de Putte

Date Lutterop

Grappig, want op de foto's is dat kopprofiel eigenlijk niet zo goed te zien (behalve enigszins op foto 3). Oude mannen Gewone zeehond kunnen ook de knik in het voorhoofd missen. Dus dat is hier niet het sterkste punt. Dat geldt ook voor de kleur. Maar het vlekkenpatroon is wel duidelijk te zien. Dit pleit voor Gewone. De vlekken van Grijze zijn vaak groter, en bovendien heeft Grijze veelal donkere vlekken op lichtere ondergrond (voornamelijk vrouwtjes), of zijn geheel donker (vooral mannetjes).
Erg kenmerkend voor Gewone is trouwens de grote min of meer halfcirkelvormige of ellipsvormige lichte vlek aan de zijkanten van het achterhoofd. Deze is op de foto's duidelijk te zien.

Groet,

Date


Frank van de Putte

Citaat van: d.lutterop op januari 25, 2011, 23:27:52 PM
Erg kenmerkend voor Gewone is trouwens de grote min of meer halfcirkelvormige of ellipsvormige lichte vlek aan de zijkanten van het achterhoofd. Deze is op de foto's duidelijk te zien.

Goede tip Date, dat kenmerk kende ik in elk geval niet. Het kopprofiel wordt meestal genoemd als kenmerk, maar is vaak moeilijk te beoordelen. Ik zal er op letten bij m'n volgende zeehond!

groeten
Groetjes,

Frank van de Putte

Date Lutterop

Die vlek is niet altijd goed te zien, maar vaak wel. Probleem is ook dat je meerdere types gewone hebt. In Engeland en Frankrijk zien ze er anders (donkerder van kleur en iets andere proporties) uit dan de dieren in de Waddenzee. Dit zou best eens zo'n Engels/Frans beest kunnen zijn.

Groet,

Date


Frank van de Putte

#12
Klopt deze waarneming dan wel? Volgens de waarnemer een Gewone en een Grijze.
(Brouwersdam 11-12-2010)



groeten
Groetjes,

Frank van de Putte

ArjenDrost †

Ik zou hier 2 grijze van maken.

Rikstar

met vriendelijke groeten,
Rik v/d Starre

Frank van de Putte

Citaat van: ArjenDrost op januari 30, 2011, 17:20:56 PM
Ik zou hier 2 grijze van maken.

Dat dacht ik ook. Volgens mij zijn hier meerdere waarnemers (en admins) in de fout gegaan.
Met de zeehond-waarnemingen bij de Brouwersdam bedoel ik dan.
Zie bv. deze goedgekeurde waarneming http://waarneming.nl/waarneming/view/52056381?_popup=1
Lijkt mij ook een Grijze. Die zijn daar in de meerderheid volgens mij.

groeten
Groetjes,

Frank van de Putte

Norman

Volgens mij ook 2 grijze zeehonden. De gewone zeehond heeft een rondere kop ipv de meer langwerpige hondenkop van de grijze.

Date Lutterop

Inderdaad 2 grijze zeehonden. Op basis van kleur en formaat zou linker een vrouw en rechter een man kunnen zijn, maar leeftijd speelt ook een rol. Er staan nogal wat verkeerd gedetermineerde zeehonden in de fotolijsten. Heb ooit eens een aantal daarvan gemeld bij de admins, maar of er iets mee gedaan is...

Groet,

Date