Leeftijd en geslachtsbepaling Pestvogels

Gestart door JandJ, januari 27, 2011, 16:34:56 PM

Vorige topic - Volgende topic

JandJ

Op basis van welke kenmerken bepaalt men het geslacht en de leeftijd van pestvogels?
Hebben alleen mannetjes lakplaatjes? Vanaf wanneer zijn lakplaatjes zichtbaar, 1e KJ, 2e KJ...?
Moet men ook naar witte danwel zwarte handpentoppen kijken voor de leeftijd? Hoe diagnostisch is de lengte van de kuif?

Veel vragen, ik ben benieuwd.
Grt. Jan de Jong

Bruinkopgors (24/7)

Date Lutterop

Bij adulten zijn de toppen van de handpennen zowel aan de binnen- als aan de buitenvlag wit/geel. Bij vogels in eerste kalenderjaar, of voorjaar van tweede kalenderjaar, alleen een bleekgele of witte veeg langs de buitenvlag.

Geslacht is wat lastiger, want er is veel overlap. Gemiddeld hebben mannetjes iets meer en langere rode lakplaatjes op armpennen en tertials dan vrouwtjes. Ook is het geel op de toppen van de staartpennen bij vrouwtjes minder uitgebreid. Een goed kenmerk is de zwarte keelvlek. Deze is bij mannetjes aan de borstzijde scherp afgetekend. Vrouwtjes hebben hier een wat vage overgang. 

Groet,

Date


frankneijts

Jan, probeer bij wijze van oefening alvast eens de kenmerken die Date noemt toe te passen op deze vogels:
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

JandJ

Bedankt voor de info en de tip!
De vogels zijn adult vrouw en onvolwassen man. Die keel is me nooit opgevallen.
Nu blijf ik ook bij het geslacht en de leeftijd van de pestvogel die ik eergisteren in Barendrecht zag: http://waarneming.nl/waarneming/view/52000072 -> 1e winter/2e KJ man, zij het ruiend naar ad (slechts 1 witte handpentop)
Er werd geopperd dat het adult man was: rode lakplaatjes (adult) en felgele buitenvlag op handpentoppen en wit op de binnenvlag (man). De foto's op wrn gaven me niet echt uitsluitsel. Daarom heb ik dit topic gestart :D
Grt. Jan de Jong

Bruinkopgors (24/7)

Date Lutterop


Groet,

Date


frankneijts

Citaat van: jandj op januari 28, 2011, 00:45:23 AM
Bedankt voor de info en de tip!
De vogels zijn adult vrouw en onvolwassen man. Die keel is me nooit opgevallen.
Nu blijf ik ook bij het geslacht en de leeftijd van de pestvogel die ik eergisteren in Barendrecht zag: http://waarneming.nl/waarneming/view/52000072 -> 1e winter/2e KJ man, zij het ruiend naar ad (slechts 1 witte handpentop)
Er werd geopperd dat het adult man was: rode lakplaatjes (adult) en felgele buitenvlag op handpentoppen en wit op de binnenvlag (man). De foto's op wrn gaven me niet echt uitsluitsel. Daarom heb ik dit topic gestart :D

Lijkt mij ook een 1e winter man maar ben je zeker dat die witte vlek op de vleugel een adult-achtige handpen is, dus met witte/lichte lijn om punt heen naar binnenvlag? Zou m.i. bijzonder zijn want ik geloof niet dat jonge vogels al zo vroeg in hun 2e kj gaan ruien. Als het wèl zo is zou ik proberen er wat betere foto's van te maken!
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

JandJ

Die handpen heeft zekerweten een witte top, of hoe jij het zegt: een witte/lichte lijn om punt heen naar binnenvlag.
Ik heb geen verstand van rui, en de vogel is dezelfde dag al gevlogen. Toen ik wegging, kon ik hem niet meer vinden en hij is later ook niet meer teruggevonden.
Op de laatste foto van de serie bij mijn waarneming is die top het best te zien en toen ik de vogel in het veld zag, was het duidelijk geen scheve veer o.i.d. Misschien weet iemand anders iets over het ruipatroon van pv's...?
Grt. Jan de Jong

Bruinkopgors (24/7)

frankneijts

Jonge Pestvogels ruien in de herfst ná hun geboorte (de post-juveniele rui) maar dan worden o.a. de handpennen niet geruid. Als ik het goed begrijp worden die pas geruid ná het broedseizoen in hun 2e jaar (adulte vogels ruien dan compleet). Ik kan nergens (o.a. Handbook BWP) vinden dat jongere vogels nog ergens tussendoor ruien (dus tussen de post-juveniele rui en hun eerst 'post-breeding' rui als adult). Ik heb ook nog nooit 1e winter Pestvogels gezien die adult-achtige handpennen hebben maar wellicht heb ik wat gemist? Misschien is de vogel een pen kwijt geraakt welke (voortijdig) vervangen is door een adulte?
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'