€1000,-

Gestart door joostdejong, januari 12, 2011, 18:02:20 PM

Vorige topic - Volgende topic

Timo Roeke

Hoe staat het met de garantie op de Canon IS?

Norman

Welkom bij de porro club.

Onbegrijpelijk dat het gros nog steeds kiest voor een dakkant.
Met name in het lagere prijssegment ben je optisch beter een voordeliger uit met een porro in plaats van een dakkant.

Ik heb nu een porro met de optische kwaliteit van een dakkant die het dubbele kost.

f_a_roos

#32
@Norman Die Steiner heeft voor mij met moeilijke ogen ook nog het voordeel van de uitgebreide range van dioptrie instelling. Zal ik het doen? Ik heb een 8x30/32 nooit een probleem gevonden tot nu toe.

Ik heb nu een product van Bausch&Lomb (met een plakmerk erop), omdat ik de naam van deze firma zeer respecteer en omdat het een zeer goed product is tegen een zeer lage prijs. Het is een 8x42 dus qua lichtsterkte iets beter dan een 8x32. Maar ja het kriebelt he. Ik ga maar weer eens bij Jan van Daalen langs zaterdag  ;)

KorHaan

Citaat van: Timo Roeke op januari 20, 2011, 21:56:48 PM
Hoe staat het met de garantie op de Canon IS?



De garantietermijn is dacht ik 3 jaar. Ik heb het op internet opgezocht, omdat ik het van mijn eigen kijker niet eens weet. De garantietermijn is heel kort vergeleken met de topkijkers van Duitse en Oostenrijkse makelij, of zelfs die van sommige Chinese kijkers.
Heel raar. Dat zou wel een flink beetje langer mogen zijn, zeker voor de duurdere modellen.
Aan de andere kant is het een goed teken dat ik me rot heb moeten zoeken op forums de hele avond om überhaupt meldingen van kapotte Canons tegen te komen.
Die zijn er nauwelijks, gelukkig.

Vriendelijke groet,

Ronald

KorHaan

Citaat van: FrankR op januari 20, 2011, 21:37:54 PM
@Ronald

Misschien niet meer zo relevant meer voor het topic, maar ik vind het leuk om nog even te reageren op een "lotgenoot" als jij. Ik werk al 30 jaar met een low-end 8x32 dakkant gekocht in de tijd dat dakkant alleen voor de topmerken was weggelegd. Maar de laatste tijd is het helemaal mis met mij. Nog geen jaar geleden een mooie dakkant 8x42 gekocht met een zeer goede prijs/prestatieverhouding en low budget. Ben ik ineens verliefd geworden op deze, terwijl ik N.B. altijd dakkant wilde:

http://www.foka.nl/site/steiner-wildlife-pro-8x30-p-27514.html

Heb hem in de hand gehad, en aangezien ik ook een brede pupil-tot-pupil afstand heb een leuk ding.

House of Outdoor in Maarssen heeft een goede inruilregeling, dus toen ik mijn Bushnell compact had ingeruild voor een kanon (geen Canon), zei ik tegen hem, je ziet me binnenkort ook de 8x42 inruilen. Enz. enz., je begrijpt wat ik bedoel  :)




Dat heet 'binocuholism' oftewel verrekijkerverslaving, Frank. Een serieuze aandoening die vaak leidt tot het aanschaffen van meer kijkers dan noodzakelijk.
Sommige mensen hebben 200+ kijkers, daar heeft de aandoening ongeneeslijke vormen aangenomen.

En die Steiner waar jij verliefd op bent geworden, dat is heel normaal voor mensen met die aandoening. Zelf zou ik hem niet zo gauw kopen, omdat ik hem niet nodig heb, maar ik ken het gevoel. Ik heb hetzelfde met de Zeiss 8x56 Classic, soms kom je een kijker tegen die je niet meer uit je hoofd gezet krijgt. Ik spaar er een beetje halfslachtig voor, want hij is erg geschikt voor uilenkijken.
Dat is mijn 18x50 Canon dus niet, heb ik gemerkt.
Maar de allernieuwste Canon 10x42 L IS van 2010, is ook wel interessant; Canon heeft het oudere model recent gerenoveerd omdat de uittreepupil daarvan geen 4,2 mm bedroeg, maar slechts 3,7 mm, door verschillende mensen met veel verstand van techniek op Birdforum vastgesteld. Bij het nieuwe model is de uittreepupil wel zuiver, dus 4,2 mm. Daardoor is de lichtsterkte iets verbeterd.

Maar voor we helemaal off-topic gaan,  8)

de Canon-kijkers zijn absoluut waard om eens uit te proberen. De stabilisatie is nou juist die factor waar ik al jaren naar op zoek was. Nu ik dat weet, is mijn honger naar veel te dure topkijkers verdwenen. Ik zoek alleen nog in het segment waar de Canons tekortschieten, compactkijkers en lichtsterke nachtkijkers.

Overigens zou ik het ook toejuichen dat er een stabilisatiesysteem komt in TELESCOPEN; daardoor zou je met veel minder zware statieven toekunnen, en eenpootstatieven zouden dan ook goed te gebruiken zijn. Maar dat zal voorlopig wel toekomstmuziek blijven.

Vriendelijke groet,

Ronald

KorHaan

Citaat van: FrankR op januari 20, 2011, 22:57:54 PM

Maar ja het kriebelt he. Ik ga maar weer eens bij Jan van Daalen langs zaterdag  ;)





Dat probeer ik nou uit alle macht al langer dan een jaar te vermijden, want ik weet dat ze daar die Zeiss hebben waar ik geen geld voor heb...

Vriendelijke groet,

Ronald

f_a_roos

#36
Inderdaad Norman, je hebt gelijk. Ik heb de Steiner 8x30 Wildlife Pro! Uitgeprobeerd reeds, deze kijker lijkt helemaal bij mij te passen. Optisch top, zoals je zegt de kwaliteit als van een dakkant die het dubbele kost. De scherpstelling vind ik fantastisch, slechts een beetje draaien aan de rol. Je hoeft nooit meer omwentelingen te maken om van dichtbij naar veraf te focussen. Fantastische dioptrie-instelling op beide oculairen, voor mij belangrijk. Verder voor mensen met de ogen ver uit elkaar (zoals ik) een uitkomst. De kijker is lekker licht. Ik ben een 8x32 gewend, dus 8x30 is voor mij OK, ondanks minder lichtsterk. Ben helemaal happy. En Norman, ingeruild bij HoO  ;) , kreeg de volle prijs voor mijn Bushnell 8x42 (9 mnd oud) terug. De prijs van de Steiner is bij HoO wel nogal wat hoger dan via het web, maar ik heb het er voor over. Ik gun Jan van Daalen wat en hij mij en ik krijg alle begeleidng en coulance etc. etc.

Citaat van: Norman op januari 20, 2011, 22:38:16 PM
Welkom bij de porro club.

Onbegrijpelijk dat het gros nog steeds kiest voor een dakkant.
Met name in het lagere prijssegment ben je optisch beter een voordeliger uit met een porro in plaats van een dakkant.

Ik heb nu een porro met de optische kwaliteit van een dakkant die het dubbele kost.

f_a_roos

#37
Ben dus gezwicht  ;) Maar dat vermoedde je al; binocuholism ... Zie elders in mijn antwoord aan Norman, wat ik er van vind.

Citaat van: KorHaan op januari 21, 2011, 06:30:57 AM
Citaat van: FrankR op januari 20, 2011, 22:57:54 PM

Maar ja het kriebelt he. Ik ga maar weer eens bij Jan van Daalen langs zaterdag  ;)





Dat probeer ik nou uit alle macht al langer dan een jaar te vermijden, want ik weet dat ze daar die Zeiss hebben waar ik geen geld voor heb...

Vriendelijke groet,

Ronald

Norman

De meerprijs van House of Outdoor vind ik wel meevallen (op een nieuwe kijker). Met de 20% tegoedbon is hij vaak goedkoper dan de aanbieders op het net. En ik weet zeker dat geen verrekijkerboer is in NL die betere service verleend.

Veel plezier ermee!!

KorHaan

#39
Gefeliciteerd met je nieuwe Steiner, Frank.

Goed ook om te lezen dat je voor je 9 maanden oude kijker de volle mep terugkreeg.
Dat is heel goede service.

Over de gestabiliseerde Canonkijkers is op Birdforum iets geheel nieuws ontdekt;
je kunt ze beter plat neerleggen als je ze wegzet, of een tijd niet gebruikt, in plaats van rechtop, op de objectieven (wat ik normaal met al mijn kijkers doe).
Het is beter voor de vari-angle prisma's in de kijker, die ingebed zijn in vloeistof.
Kennelijk krijgt de zwaartekracht er vat op, waardoor in het veld de scherpte negatief beïnvloed wordt.

De man die dit ontdekte bij zijn 15x50 IS heeft Canon gecontact en van technici aldaar het advies gekregen de kijker niet op de objectieven weg te zetten.
Dat had wel in de handleiding mogen staan, wat mij doet vermoeden dat ze dit nu ook pas weten.

Hier de link naar het verhaal op Birdforum:

http://www.birdforum.net/showthread.php?t=190464



Ik heb gisteren terstond mijn Canon 18x50 plat neergelegd. Hij heeft de hele nacht plat gelegen. Vandaag uitgeprobeerd in het veld, en inderdaad lijkt het iets verschil te maken, de scherpte is iets beter als de stabilisatie is ingeschakeld dan voorheen.
Wat bij mij dan weer de vraag oproept, of de kijker als-ie om je nek hangt, zijn scherpte behoudt. Een lastig probleem, en voor mensen die onzeker zijn of ze überhaupt veel geld aan zo'n ding willen uitgeven, vermoedelijk het laatste duwtje in de richting van "toch maar niet".

Ik zal mijn eigen bevindingen ook op Birdforum melden, en zien hoe andere bezitters erover denken en het probleem tackelen. Ik wil mijn Canon niet zomaar opgeven, maar het is wel een gedoe. Zo wordt het natuurlijk nooit wat met de popularisatie van gestabiliseerde kijkers.

Eén ding is in ieder geval zeker: voor een gestabiliseerde Zeiss 20x60 ga ik echt geen € 5.000,- ophoesten.*

Wordt vervolgd,

Vriendelijke  groet,

Ronald Sinoo

* deze heeft mechanische stabilisatie waarbij het probleem niet optreedt.

KorHaan

Citaat van: Norman op januari 22, 2011, 20:22:45 PM
De meerprijs van House of Outdoor vind ik wel meevallen (op een nieuwe kijker). Met de 20% tegoedbon is hij vaak goedkoper dan de aanbieders op het net. En ik weet zeker dat geen verrekijkerboer is in NL die betere service verleend.

Veel plezier ermee!!





O ja, die tegoedbon van ze, dat kan best van pas komen.
Ik heb nu een berg werk aan opdrachten liggen, zoals ik al jaren niet meer heb gezien, maar waarmee ik lekker binnenloop als striptekenaar.  Binnenkort  ga ik fijn shoppen in de duurste prijsklasse.

Vriendelijke groet,

Ronald Sinoo

zwarteleeuwerik

Citaat van: Timo Roeke op januari 20, 2011, 21:56:48 PM
Hoe staat het met de garantie op de Canon IS?
2 jaar dacht ik, belachelijk laag en waarschijnlijk heeft dit te maken met de elektronica die er in zit, we weten allemaal dat elektronica een zwak punt blijft op gebied van duurzaamheid !!
Erik vb.

Norman

Citaat van: zwarteleeuwerik op januari 23, 2011, 18:10:19 PM
Citaat van: Timo Roeke op januari 20, 2011, 21:56:48 PM
Hoe staat het met de garantie op de Canon IS?
2 jaar dacht ik, belachelijk laag en waarschijnlijk heeft dit te maken met de elektronica die er in zit, we weten allemaal dat elektronica een zwak punt blijft op gebied van duurzaamheid !!

Nee dat weet ik niet. Ik verkoop al wat jaartjes verschillende soorten elektronica en de levensduur is van de gerenommeerde merken nooit een probleem geweest.

Vele van ons hebben toch nog steeds die tuner uit de 70-er jaren staan? En wasmachines, televies, koelkasten, etc. gaan toch ook jaren mee.

De termijn is denk ik een onderdeel van de verkoopstrategie van het merk. De europese merken gebruiken de garantietermijn als onderdeel van hun "premium" status. Je ziet dergelijke lange termijnen wel bij meer "premium" producten, om zich te kunnen onderscheiden van de lager gepositioneerde merken.

Voorbeeldje uit de autoindustrie. Als je een Fiat voor onderhoud brengt, moet je vragen en doorgaans betalen voor vervangend vervoer en krijg je je auto zeker niet schoner terug dan je deze bracht. Bij Jaguar komen ze de auto halen in een mooiere/luxere/duurdere auto dan jouw eigen auto welke je kunt gebruiken als vervangend vervoer en krijg je je eigen auto na onderhoud brandschoon gepoetst terug. Overigens maakt dat de Fiat (Canon) beslist geen slechtere auto (Kijker) dan de Jaguar (Swarovski), het service niveau is alleen anders.

zwarteleeuwerik

Geef mij toch maar een traditionele kijker met een lange garantie . :duim:






Citaat van: Norman op januari 23, 2011, 19:22:43 PM
Citaat van: zwarteleeuwerik op januari 23, 2011, 18:10:19 PM
Citaat van: Timo Roeke op januari 20, 2011, 21:56:48 PM
Hoe staat het met de garantie op de Canon IS?
2 jaar dacht ik, belachelijk laag en waarschijnlijk heeft dit te maken met de elektronica die er in zit, we weten allemaal dat elektronica een zwak punt blijft op gebied van duurzaamheid !!

Nee dat weet ik niet. Ik verkoop al wat jaartjes verschillende soorten elektronica en de levensduur is van de gerenommeerde merken nooit een probleem geweest.

Vele van ons hebben toch nog steeds die tuner uit de 70-er jaren staan? En wasmachines, televies, koelkasten, etc. gaan toch ook jaren mee.

De termijn is denk ik een onderdeel van de verkoopstrategie van het merk. De europese merken gebruiken de garantietermijn als onderdeel van hun "premium" status. Je ziet dergelijke lange termijnen wel bij meer "premium" producten, om zich te kunnen onderscheiden van de lager gepositioneerde merken.

Voorbeeldje uit de autoindustrie. Als je een Fiat voor onderhoud brengt, moet je vragen en doorgaans betalen voor vervangend vervoer en krijg je je auto zeker niet schoner terug dan je deze bracht. Bij Jaguar komen ze de auto halen in een mooiere/luxere/duurdere auto dan jouw eigen auto welke je kunt gebruiken als vervangend vervoer en krijg je je eigen auto na onderhoud brandschoon gepoetst terug. Overigens maakt dat de Fiat (Canon) beslist geen slechtere auto (Kijker) dan de Jaguar (Swarovski), het service niveau is alleen anders.
Erik vb.

Norman

Citaat van: zwarteleeuwerik op januari 23, 2011, 20:50:22 PM
Geef mij toch maar een traditionele kijker met een lange garantie . :duim: 

Nog nooit een Canon gestabiliseerde kijker voor je ogen gehad zeker?  ;D
Wedden dat je er één wilt hebben!  :duim:

zwarteleeuwerik

#45
jawel, heb er al door gekeken en vond weinig of geen voordelen toz van een gewone kijker, vond zelfs de stabilisatie wanneer deze ingeschakeld werd hinderlijk + bouwvorm is vooral aan de oculairs totaal niet ergonomisch te noemen, maar ja , er zullen wel mensen zijn die deze kijkers goed vinden ,mijn mening  is natuurlijk persoonlijk .

Citaat van: Norman op januari 23, 2011, 21:08:23 PM
Citaat van: zwarteleeuwerik op januari 23, 2011, 20:50:22 PM
Geef mij toch maar een traditionele kijker met een lange garantie . :duim: 

Nog nooit een Canon gestabiliseerde kijker voor je ogen gehad zeker?  ;D
Wedden dat je er één wilt hebben!  :duim:
Erik vb.

joostdejong

Vandaag heb ik mijn telescoop opgehaald. Statief moet nog komen. Om in ieder geval mijn start-post af te sluiten, hierbij het resultaat:
- Nikon Fieldscope ED 82-A incl. 30x Wide-DS oculair (2e hands maar geen gebruik-sporen)
- Manfrotto 055XDB met 128RC kop (nieuw)
Van mijn originele budget heb ik een euro op 250 over, dat komt (denk ik) ten goede van een zoom-oculair; volgens veel reviews af te raden (dus we gaan nog even opzoek naar eentje in 't veld) maar ikzelf zou er graag een hebben.

Ik heb lang getwijfeld of ik een ED50 zou gaan halen, en had dat bijna gedaan was het niet dat de 'set' (incl. zoom) bij de goedkopere aanbieders niet op voorraad was. Na wat gemarkplaatst te hebben kwam ik op de ED82 en daar de totaal prijs (incl. statief) onder de nieuw-prijs van een ED50-zoals-ik-hem-wou ben ik toch maar overstag gegaan voor de dikke vette grote. (De oer-prikkel van groter is beter heeft zeker parten gespeeld.) Misschien wat onhandig op de fiets of tijdens het wandelen maar ik heb nou al zoveel voorpret op potentieel mooi spotten dat dat de komende jaren van gesjouw wel compenseert.

Concluderend: ED50 voor klein budget en nieuw, maar ook even kijken op marktplaats.

Joost de Jong

Jarinka

Je moet wel opletten welk zoom-oculair je neemt. Er zijn er twee, die op de ED50 13-40x respectievelijk 13-30x zoom. De 13-40x heb ik, en daar ben ik erg tevreden mee. De 13-30x is stukken goedkoper, maar schijnt drie keer niks te zijn.
Groeten, Jarinka Heijink

KorHaan

Mooie keus, Joost. Goed statief, ook, voor die grote scoop.
En nu al voorpret hebben is een goed teken  :duim: 
Veel plezier in het veld,

Vriendelijke groet,

Ronald Sinoo

Bas vd Burg

#49
Joost, goede keuze van telescoop, zeker als je kijkt naar de prijs/kwaliteits-verhouding! Ik zou zeggen join the club! Er lopen nog niet echt heel veel vogelaars rond met een Nikon ED82. Het toeval wil dat in Katwijk eo redelijk wat vogelaars aanwezig zijn met deze scope maar dat terzijde.......

Voor wat betreft een zoom-oculair.
Je zou ook kunnen kiezen voor een 38X wide MC oculair (is in feite de "20x/30x/38x wide MC"). Ik heb eind vorig jaar een Nikon ED82-angled gekocht met 30x wide DS-oculair en een 38x wide MC-oculair. Ik heb ook erg getwijfeld of ik die zoom-oculair met een vergroting tot 75x zou aanschaffen, vanwege slechtere recensies maar niet gekocht. Zelf ben ik erg tevreden over die 38x, die mij vooralsnog voldoende vergroting biedt.

Maar goed, de oculairs van nikon passen op veel verschillende typen telescopen: een zoom 13-30x MC zoom-oculair geeft op een Nikon ED50 inderdaad een zoom van 13x naar 30x maar voor een ED82 een zoom van 25x naar 56x

Hierbij een link naar de site van nikon met een overzichtje van de specificaties van de verschilldende MC-oculairs:
http://www.nikon.com/products/sportoptics/lineup/scopes/mc/index.htm

En een link naar de specificaties van de verschillende DS-oculairs (helaas geen zoom-oculair beschikbaar in de DS-serie):
http://www.nikon.com/products/sportoptics/lineup/scopes/ds/index.htm

EDIT: ik heb nog wel een tip voor je (heb ik ook weer gekregen van een Noordwijkse vogelaar): schroef op de lens een UV-filter ter bescherming van de lens. Als je bijvoorbeeld aan zee hebt gestaan dan hoef je na afloop eigenlijk alleen maar die filter af te spoelen onder de kraan.
groetjes,

Bas vd Burg
Katwijk ZH



mijn kattukse jaarlijst 2012

frankneijts

Stomtoevallig afgelopen zaterdag door de 10x42 Canon IS van Arnoud v.d Berg mogen kijken en was zeer aangenaam verrast door het zeer heldere, vlijmscherpe en absoluut trillingsvrije beeld. Vernam toen ook dat Roy Slaterus inderdaad al geruime tijd vogelt met zo'n kijker en kreeg ook foto's van Roy toegestuurd die hij door deze kijker had gemaakt (digibin) en die zagen er heel goed uit! Er staan ook goede, Nederlandse testrapporten op het net van de meest gangbare, door Ronald genoemde types:
http://www.tvwg.nl/testrapporten/kijkers/canon10x42en12x36stb.htm
http://www.tvwg.nl/testrapporten/kijkers/stabilisatiekijkers.htm
http://www.tvwg.nl/testrapporten/kijkers/canon15x50en18x50stb.htm

Lijkt me een serieus te nemen optie voor iedereen die overweegt een kijker aan te schaffen uit het topsegment maar tot dusverre nog is teruggedeinsd vanwege de prijs. Weliswaar zegt een vriend van mij altijd "als je zulke bedragen maar snel genoeg uitspreekt vallen ze best mee..." maar het blijft een rib uit je lijf. Dat is de ca. 1000 € voor zo'n Canon ook maar het scheelt toch misschien nèt genoeg om de keuze te vergemakkelijken.
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

KorHaan

Dus Arnoud heeft ook het topmodel van Canon?

Ik heb zelf de 18x50 en heb daar veel plezier van; de details die je ziet zijn anders alleen door een scoop op statief te zien. De 10x42 L IS is de beste van het hele stel, en meer mensen gaan dat nu langzamerhand inzien. Gisteren op Birdforum de mening van een gerenommeerde Finse vogelaar, die gedegen reviews van topkijkers doet voor Allula, en zelf al jaren een Canon 10x42 L IS heeft:

"Elke keer dat ik een nieuw topmodel van Zeiss, Leica, Swarovski of Nikon test, blijkt steeds weer de Canon 10x42 de overhand te hebben in optische kwaliteit, door de gestabiliseerde beelden". Zelfs vraagt hij zich af, als hij door de nieuwe Swarovisions kijkt, waarom hij zoveel geld zou neertellen als de Canon een beter beeld geeft.

IS lijkt toch de toekomst te worden.
Overigens gaan er geruchten, dat Canon iets nieuws aan het uitdenken is dus ik wacht met spanning af, wat er in het vat zit.

Vriendelijke groet,

Ronald Sinoo

Christian

Citaat van: KorHaan op januari 14, 2011, 01:26:50 AM
De Nikon Spotter cadeau gedaan aan een aanstormend vogeltalentje uit het Gooi.

De dans van Gooise Telescopen is inmiddels voortgezet en de Nikon is overgegaan naar een nieuw talentje!
Christian Brinkman

KorHaan

Ha Christian,

Zo mag ik het graag zien!

Wat heb je nu ter vervanging?

Vriendelijke groet,

Ronald

KorHaan

Ik draag mijn Canon 18x50 IS tegenwoordig zó mee:

(de foto komt van een Amerikaan in Japan die me het idee aandroeg, thanks Rick)

http://www.birdforum.net/attachment.php?attachmentid=291728&d=1288920365


Zo blijft-ie horizontaal, en je draagt hem diagonaal over de schouder, verrassend makkelijk en comfortabel.

Vriendelijke groet,

Ronald

Christian

Citaat van: KorHaan op maart 02, 2011, 20:16:52 PM
Wat heb je nu ter vervanging?

Hans' 'oude' Leica Televid 62, ik blijf een schooier
Christian Brinkman

zwarteleeuwerik

Citaat van: Christian op maart 04, 2011, 13:32:40 PM
Citaat van: KorHaan op maart 02, 2011, 20:16:52 PM
Wat heb je nu ter vervanging?

Hans' 'oude' Leica Televid 62, ik blijf een schooier

de leica 62 is zeer goed , veel succes ermee;
Erik vb.