Hoofdmenu

Nieuwe soort, Lifers

Gestart door Wouter van der Ham, januari 10, 2011, 20:46:29 PM

Vorige topic - Volgende topic

Theovanv

Raven, als ik in het voorjaar op de Hoog Buurlosche Heide kom hoor of zie ik ze altijd wel eigenlijk.

Ik zoek zelf vooral naar dit lijstje, dat zijn de meer algemene soorten die ik nog niet heb, moet zien waar ik meerdere soorten kan combineren met ook een hoge slagingskans.
-   Alk
-   Buidelmees
-   Drieteenmeeuw
-   Dwergstern
-   Grauwe Kiekendief
-   Grauwe Pijlstormvogel
-   Grote Karekiet
-   Kleine Jager
-   Kleine Rietgans
-   Kleine Strandloper
-   Kwartel
-   Middelste Jager
-   Nachtegaal
-   Noordse Pijlstormvogel
-   Noordse Stormvogel
-   Parelduiker
-   Purperreiger
-   Reuzenstern
-   Rouwkwikstaart
-   Strandplevier
-   Vaal Stormvogeltje
-   Velduil
-   Zeekoet


Overigens kan je ook veel dingen uitvogelen met de excursieplanner en statistieken per soort op de site ;)

Citaat van: Vincent Hart op januari 10, 2011, 22:36:13 PM
Citaat van: smoely op januari 10, 2011, 22:21:23 PM
Citaat van: Robert V.T op januari 10, 2011, 22:17:47 PM
Citaat van: smoely op januari 10, 2011, 22:02:50 PM
Citaat van: Robert V.T op januari 10, 2011, 21:51:58 PM
En voor Grauwe Kiekendief in Zuid-Nederland? Of moet je die gewoon als toevaltreffer hebben?

Kom anders eens naar Breskens?  :)

Dat ben ik zeker van plan deze meivakantie, ik zit die vakantie zoals meestal weer in zeeland bij mijn opa.

Nieuwe DFB excursie?  ;D
Ik speel ook met het idee om (eindelijk) eens naar Breskens te gaan dit voorjaar, dus wie weet :)
Dat heb ik nou ook, ik zou erg graag eens een of meerdere dagen willen trektellen bij Breskens, het is alleen zo ver weg en moeilijk te bereiken zonder auto. Dus ik moet vervoer kunnen regelen en eventueel overnachting, en daarnaast vraag ik me af hoe leuk het is voor iemand die niet zo ervaren is met trektellen. Ik doe het in eigen regio wel, maar vind het erg moeilijk de soorten te onderscheiden. En ik weet niet hoe groot de behulpzaamheid is. Het lijkt me namelijk nogal frustrerend als je allemaal namen van leuke soorten langs hoort komen, maar ze zelf niet waarneemt. Misschien toch maar een DFB-excursie dan :P
Theo van Veenendaal

Justin Jansen

#31
Hoe kun je nu Rotskruiper (2 gevallen in Nederland) hebben en geen Nachtegaal (ca 10.000 paar jaarlijks in Nederland)....... wow da's heftig!
M.v.g., Justin Jansen


Jarinka

Citaat van: Justin Jansen op januari 13, 2011, 21:40:50 PM
Hoe kun je nu Rotskruiper hebben en geen Nachtegaal....... wow da's heftig!
Dat kan prima als je geluiden niet/minder telt. Ik tel geluiden alleen voor vogels die zich anders bijna niet laten zien. Nachtegaal heb ik gelukkig wel (kort) kunnen bekijken, dus die tel ik wel. Maar Koekoek heb ik pas geteld toen ik hem zag, terwijl ik er al een stuk of 5 had gehoord.
Groeten, Jarinka Heijink

Theovanv

Citaat van: Justin Jansen op januari 13, 2011, 21:40:50 PM
Hoe kun je nu Rotskruiper (2 gevallen in Nederland) hebben en geen Nachtegaal (ca 10.000 paar jaarlijks in Nederland)....... wow da's heftig!
Zijn in deze regio namelijk zeldzaam, maar je ziet vogels toch niet precies in volgorde van zeldzaamheid? Dit soort scheefheden zie je op zoveel levenslijsten, kijk maar naar de onderschriften met nieuwste soorten, dan zie je soms Taigastrandlopers en Boomklevers in hetzelfde rijtje. Anyway, ik zit er niet mee, dat heb je als je veel vogelt in vooral eigen regio en verder af en toe twitcht.
Theo van Veenendaal

Jeroen Nagtegaal

Citaat van: Justin Jansen op januari 13, 2011, 21:40:50 PM
Hoe kun je nu Rotskruiper (2 gevallen in Nederland) hebben en geen Nachtegaal (ca 10.000 paar jaarlijks in Nederland)....... wow da's heftig!
Justin, dat is het nieuwe vogelen.
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Theovanv

Citaat van: Jeroen Nagtegaal op januari 13, 2011, 21:55:05 PM
Citaat van: Justin Jansen op januari 13, 2011, 21:40:50 PM
Hoe kun je nu Rotskruiper (2 gevallen in Nederland) hebben en geen Nachtegaal (ca 10.000 paar jaarlijks in Nederland)....... wow da's heftig!
Justin, dat is het nieuwe vogelen.
Als je er maar niet achteraan zegt dat vroegah alles beter was :police: :wacko:
Theo van Veenendaal

Bram Rijksen

Citaat van: Theovanv op januari 13, 2011, 21:59:40 PM
Citaat van: Jeroen Nagtegaal op januari 13, 2011, 21:55:05 PM
Citaat van: Justin Jansen op januari 13, 2011, 21:40:50 PM
Hoe kun je nu Rotskruiper (2 gevallen in Nederland) hebben en geen Nachtegaal (ca 10.000 paar jaarlijks in Nederland)....... wow da's heftig!
Justin, dat is het nieuwe vogelen.
Als je er maar niet achteraan zegt dat vroegah alles beter was :police: >:D

Sommige feiten spreken voor zich, Theo..

Theovanv

Citaat van: Bram Rijksen op januari 13, 2011, 22:14:31 PM
Citaat van: Theovanv op januari 13, 2011, 21:59:40 PM
Citaat van: Jeroen Nagtegaal op januari 13, 2011, 21:55:05 PM
Citaat van: Justin Jansen op januari 13, 2011, 21:40:50 PM
Hoe kun je nu Rotskruiper (2 gevallen in Nederland) hebben en geen Nachtegaal (ca 10.000 paar jaarlijks in Nederland)....... wow da's heftig!
Justin, dat is het nieuwe vogelen.
Als je er maar niet achteraan zegt dat vroegah alles beter was :police: >:D

Sommige feiten spreken voor zich, Theo..
Krijgen we nou verhalen uit de ouwe doos? ;D Want vroeger, toen hoorde je nog op een verjaardag, dat Jantje, de achterachterneef van Klaasje, op die koude winterdag in 1953 daar vlak achter de schuur van boer Janssen een heuse Wintertaling had gezien! :wacko: :P
Theo van Veenendaal

ArjanH

Citaat van: Justin Jansen op januari 13, 2011, 21:40:50 PM
Hoe kun je nu Rotskruiper (2 gevallen in Nederland) hebben en geen Nachtegaal (ca 10.000 paar jaarlijks in Nederland)....... wow da's heftig!


Nachtegalen zijn in sommige regio's van Nederland anders bijzonder schaars te noemen tegenwoordig. Of die 10.000 paar tegenwoordig nog gehaald worden, durf ik trouwens ernstig te betwijfelen. Persoonlijk vind ik het ontdekken, zien of horen van een schaarse of zeldzame soort in een bepaalde streek vele malen leuker en vooral interessanter dan het "op bestelling" afreizen naar een extreme zeldzaamheid. Een Rotskruiper op de "lijst" hebben maar geen Nachtegaal ? Dat zegt me dus werkelijk helemaal niets.

Theovanv

Citaat van: ArjanH op januari 13, 2011, 23:04:55 PM
Citaat van: Justin Jansen op januari 13, 2011, 21:40:50 PM
Hoe kun je nu Rotskruiper (2 gevallen in Nederland) hebben en geen Nachtegaal (ca 10.000 paar jaarlijks in Nederland)....... wow da's heftig!
Persoonlijk vind ik het ontdekken, zien of horen van een schaarse of zeldzame soort in een bepaalde streek vele malen leuker en vooral interessanter dan het "op bestelling" afreizen naar een extreme zeldzaamheid.
Is ook erg leuk ja, ik heb 2 jaar achter elkaar actief aan mn regiojaarlijst gewerkt en dan ben je op zoek naar soorten die in de regio superzeldzaam zijn, maar daarbuiten (vrij) algemeen, zoals een drieteenstrandloper, kanoet, blauwborst etc. Toen ik zelf een Blauwborst ontdekte, waar ik ook echt naar op zoek was, en iedereen er blij op af kwam en er ook van kon genieten als een van de enige Blauwborsten hier was dan ook super leuk!
Theo van Veenendaal

Timo Roeke

Citaat van: Theovanv op januari 13, 2011, 21:34:55 PM
Raven, als ik in het voorjaar op de Hoog Buurlosche Heide kom hoor of zie ik ze altijd wel eigenlijk.

Ik zoek zelf vooral naar dit lijstje, dat zijn de meer algemene soorten die ik nog niet heb, moet zien waar ik meerdere soorten kan combineren met ook een hoge slagingskans.
-   Alk
-   Buidelmees
-   Drieteenmeeuw
-   Dwergstern
-   Grauwe Kiekendief
-   Grauwe Pijlstormvogel
-   Grote Karekiet
-   Kleine Jager
-   Kleine Rietgans
-   Kleine Strandloper
-   Kwartel
-   Middelste Jager
-   Nachtegaal
-   Noordse Pijlstormvogel
-   Noordse Stormvogel
-   Parelduiker
-   Purperreiger
-   Reuzenstern
-   Rouwkwikstaart
-   Strandplevier
-   Vaal Stormvogeltje
-   Velduil
-   Zeekoet
Hier zitten nog lastige soorten bij trouwens. Purperreiger is echter goed te doen in Nederland en kun je goed combineren met grote karekiet (de Wieden). Reuzenstern is in het Lauwersmeer uitstekend te zien. Velduil wordt steeds lastiger, Ameland?

Over dat nieuwe vogelen weet ik zo net nog niet. Het is in ieder geval een andere tijd waarin meer gebruik wordt gemaakt van digitale hulpmiddelen.

Jan vH

Nachtegaal is trouwens ook goed te doen bij de brug bij Nijkerk naar Flevoland. Vorig jaar ontdekte ik er eentje aan de kant van Nijkerk, bij Nieuw Hulckesteijn. Dat was mijn eerste in Gelderland. Aan de overkant zitten er behoorlijk veel. Zie bijvoorbeeld deze waarneming. In elk bos aan die kant zitten ze eigenlijk wel, bijvoorbeeld het Nulderbroek en het Horsterwold. 

Nieuw Hulckesteijn is ook een redelijk goede plek voor Rouwkwikstaart. Ik had mijn eerste daar, tegelijk met de Nachtegaal. Die zijn dus volgens mij wel goed te combineren. Verder zaten er toen ook Engelse Kwikstaart, Noordse Kwikstaart, Kleine Plevier, Groenpootruiter, Lepelaar, Zomertaling, enz. En met Arkemheen en Delta Schuitenbeek is het een prima dagje vogelen!

En nog vergeten, mijn eerste Buidelmees had ik daar ook overvliegend, maar wel in het najaar. Het is daar ook een van de betere doortrekgebieden, maar de kans is nog steeds niet heel erg groot.
Jan van Harten
Validator Plantengallen

Theovanv

Theo van Veenendaal

frankmeer

Citaat van: Justin Jansen op januari 13, 2011, 21:40:50 PM
Hoe kun je nu Rotskruiper (2 gevallen in Nederland) hebben en geen Nachtegaal (ca 10.000 paar jaarlijks in Nederland)....... wow da's heftig!

't Kan allemaal nog veel extremer! Zo was er dat verhaal van de vogelaar die begin vorig jaar de Baltimoretroepiaal twitchte en thuiskwam met nog een stel nieuwe soorten, waaronder de Pimpelmees!
Frank van der Meer

GijsB

mijn eerste dag vogelen was ToH birding day 2008, met onder andere kleine geelpootruiter en zeearend (nog altijd mijn mooiste zeearend waarneming, vrij laag overvliegend bij de pomp)

Gijs

KorHaan

Grauwe Kiekendief kon ook altijd goed in de Flevopolder, omgeving Kluutweg.
Of broeden ze daar niet meer en loop ik al een tijdje achter de feiten aan...

Vriendelijke groet,

Ronald Sinoo

Jan vH

Vorig jaar waren er in ieder geval twee exemplaren de hele broedperiode te zien bij de Wulpweg, iets ten noorden van de Kluutweg.
Jan van Harten
Validator Plantengallen

Wouter van der Ham

#47

- Kleine Plevier
- Boompieper
- Roek

Iemand nog tips?
Zometeen komen ook nog wat makkelijke Vrij Algemene soorten.
EDIT :
- Kuifduiker
- Boomvalk
- Kwartel
- Zwartkopmeeuw
- Bos & Kerk uil
- Nachtzwaluw
- Paapje
- Beflijster
- Wielewaal
- Raaf
- Boomleeuwerik
Wouter van der Ham

Tussen de 11 en 25 jaar? www.JNM.nl

stefanhageman

Roeken moeten een beetje richting het oosten wel te doen zijn. Hier in Tiel zijn er verschillende kolonies en komen ze gewoon op de voerplank. Voor Casarca's richting Ijsseldelta of Westkappele ('t Vroon). Raaf(Planken Wambuis), Boompieper, Boomleeuwerik, Nachtzwaluw en Paapje misschien op de Veluwe. Voor Kuifduiker, Zwartkopmeeuw en Pontische Meeuw een keer de delta in?
Stefan Hageman


Maarten Sluijter

Citaat van: wouteren3 op januari 14, 2011, 19:23:05 PM
Van de algemene soort moet ik alleen nog deze

- Casarca
- Kleine Plevier
- Boompieper
- Roek

Iemand nog tips?
Zometeen komen ook nog wat makkelijke Vrij Algemene soorten.
EDIT :
- Kuifduiker
- Boomvalk
- Kwartel
- Zwartkopmeeuw
- Pontische meeuw
- Bos - Rans - Kerk uil - Voor rans en Kerk al wel goede plekken.
- Nachtzwaluw
- Paapje
- Beflijster
- Wielewaal
- Raaf
- Boomleeuwerik


Boompieper: In het najaar op trektelpost rond eind augustus - begin september gegarandeerd.
.

Jan vH

Citaat van: wouteren3 op januari 14, 2011, 19:23:05 PM
Van de algemene soort moet ik alleen nog deze

...
- Roek

Iemand nog tips?
Zometeen komen ook nog wat makkelijke Vrij Algemene soorten.
EDIT :
...
- Pontische meeuw
...
- Raaf

Roek, Pontische Meeuw en Raaf zijn alle drie goed te doen bij de vuilnisbelt van Barneveld. De kans op Roek is eigenlijk 100% (of er moet wel iets heel vreemds gebeuren), Raaf en Pontische Meeuw zijn iets lastiger maar zijn ook goed te doen. Kleine Plevier broedde er tot nu toe ook altijd vlakbij, maar dat is nu hebben ze dat terreintje opgehoogd en verwacht ik niet dat ze terugkomen.
Jan van Harten
Validator Plantengallen

Robert V.T

Citaat van: wouteren3 op januari 14, 2011, 19:23:05 PM
Van de algemene soort moet ik alleen nog deze

- Casarca
- Kleine Plevier
- Boompieper
- Roek

Iemand nog tips?
Zometeen komen ook nog wat makkelijke Vrij Algemene soorten.
EDIT :
- Kuifduiker
- Boomvalk
- Kwartel
- Zwartkopmeeuw
- Pontische meeuw
- Bos - Rans - Kerk uil - Voor rans en Kerk al wel goede plekken.
- Nachtzwaluw
- Paapje
- Beflijster
- Wielewaal
- Raaf
- Boomleeuwerik

Een dagje naar de delta in april/mei is een goed idee. Heb je casarca, kleine plevier, (niet zeker)zwartkopmeeuw en (niet zeker)
pontisch meeuw in Westkapelle, boompieper en boomleeuwerik in Oranjezon. En met een beetje geluk nog ergens beflijster, paapje of boomvalk.
Groeten,

Robert van Tiel

Maarten Sluijter

Citaat van: Robert V.T op januari 14, 2011, 19:53:50 PM
Citaat van: wouteren3 op januari 14, 2011, 19:23:05 PM
Van de algemene soort moet ik alleen nog deze

- Casarca
- Kleine Plevier
- Boompieper
- Roek

Iemand nog tips?
Zometeen komen ook nog wat makkelijke Vrij Algemene soorten.
EDIT :
- Kuifduiker
- Boomvalk
- Kwartel
- Zwartkopmeeuw
- Pontische meeuw
- Bos - Rans - Kerk uil - Voor rans en Kerk al wel goede plekken.
- Nachtzwaluw
- Paapje
- Beflijster
- Wielewaal
- Raaf
- Boomleeuwerik

Een dagje naar de delta in april/mei is een goed idee. Heb je casarca, kleine plevier, (niet zeker)zwartkopmeeuw en (niet zeker)
pontisch meeuw in Westkapelle, boompieper en boomleeuwerik in Oranjezon. En met een beetje geluk nog ergens beflijster, paapje of boomvalk.


Casarca, waar?
.

Robert V.T

Citaat van: Maarten Sluijter op januari 14, 2011, 19:54:23 PM
Citaat van: Robert V.T op januari 14, 2011, 19:53:50 PM
Citaat van: wouteren3 op januari 14, 2011, 19:23:05 PM
Van de algemene soort moet ik alleen nog deze

- Casarca
- Kleine Plevier
- Boompieper
- Roek

Iemand nog tips?
Zometeen komen ook nog wat makkelijke Vrij Algemene soorten.
EDIT :
- Kuifduiker
- Boomvalk
- Kwartel
- Zwartkopmeeuw
- Pontische meeuw
- Bos - Rans - Kerk uil - Voor rans en Kerk al wel goede plekken.
- Nachtzwaluw
- Paapje
- Beflijster
- Wielewaal
- Raaf
- Boomleeuwerik

Een dagje naar de delta in april/mei is een goed idee. Heb je casarca, kleine plevier, (niet zeker)zwartkopmeeuw en (niet zeker)
pontisch meeuw in Westkapelle, boompieper en boomleeuwerik in Oranjezon. En met een beetje geluk nog ergens beflijster, paapje of boomvalk.


Casarca, waar?

Bij Westkapelle, zie hier http://zeeland.waarneming.nl/soort/view/236
Ik geloof dat die 2 beesten er al meer dan een jaar zitten.
Groeten,

Robert van Tiel

Jan vH

Als iemand trouwens nog tips heeft voor Kerkuil, Kwartel, Bokje of Kwartelkoning heeft, laat het maar weten. De rest van de soorten die ik nog niet heb en niet zeldzaam zijn, moeten aan zee kunnen (dus maar een keer gaan zeetrektellen), of toevallig zelf ontdekken, of twitchen.
Jan van Harten
Validator Plantengallen

HPM

Citaat van: wouteren3 op januari 14, 2011, 19:23:05 PM
Van de algemene soort moet ik alleen nog deze

- Casarca
- Kleine Plevier
- Boompieper
- Roek

Iemand nog tips?
Zometeen komen ook nog wat makkelijke Vrij Algemene soorten.
EDIT :
- Kuifduiker
- Boomvalk
- Kwartel
- Zwartkopmeeuw
- Pontische meeuw
- Bos - Rans - Kerk uil - Voor rans en Kerk al wel goede plekken.
- Nachtzwaluw
- Paapje
- Beflijster
- Wielewaal
- Raaf
- Boomleeuwerik

Boompieper en Boomleeuwerik kun je in de duinen vinden, bijvoorbeeld in Meijendel (Kijfhoek/Bierlap). Wielewalen kan je vast wel bij jou in de buurt tegenkomen (Berbice, Adegeest enz) en anders op De Horsten. Boomvalk en Bosuil moeten ook geen probleem zijn. Bosuil zou al snel kunnen. Binnenkort op een mooie avond met gespitste oren een rondje Voorschoten fietsen.


Herman van der Meer

Robertmeer

#56
Wouter,
Samen in voorjaar rondje Groene Jonker en Nieuwkoopse Plassen doen? Gegarandeerd Kleine Plevier, Zwartkopmeeuw, Purperreiger, Snor en in mei met enig geluk soorten als Paapje, Temmincks Strandloper en andere lastige soorten. Roek moet daar in de buurt ook mogelijk zijn (meerdere kolonies). Voor Bosuil heb ik 's winters een mooie vogel tp, als je die wilt, stuur dan ff een PM.
Groet,
Robert van der Meer

Lees ook eens mijn weblog: http://robertbirding.wordpress.com/

stefanhageman

Kwartelkoning is langs de grote rivieren wel "te doen" in de Wetlands Passewaaij (natuurontwikkelingsgebied in de uiterwaarden bij Tiel) is elk jaar nog wel een roepend mannetje te horen maar gezien heb ik hem nog nooit dus als je het daarmee kunt/wilt doen?


Ik zelf moet nog enkele vrij makkelijke soorten hebben zoals Goudvink, Kruisbek, Matkop, Glanskop, Kleine/Grote Barmsijs, Rietgors, Vuurgoudhaan en Baardmannetje. En toch ook wel soorten die in Wetlands Passewaaij wel te doen moeten zijn zoals Grote Zaagbek en Nonnetje. Van de andere eend-achtigen nog Topper, Ijseend, Grote- en Zwarte Zee-eend en Krooneend. Ook nog tips?


Ook nog Roerdomp, Purperreiger(alleen nog overvliegend gezien dus tel ik niet mee).
Stefan Hageman


Wouter van der Ham

Citaat van: Jan vH op januari 14, 2011, 19:57:24 PM
Als iemand trouwens nog tips heeft voor Kerkuil, Kwartel, Bokje of Kwartelkoning heeft, laat het maar weten. De rest van de soorten die ik nog niet heb en niet zeldzaam zijn, moeten aan zee kunnen (dus maar een keer gaan zeetrektellen), of toevallig zelf ontdekken, of twitchen.

Ik weet nog een goede plek voor kerkuil, maar dat is niet egt in jouw buurt.
Wouter van der Ham

Tussen de 11 en 25 jaar? www.JNM.nl

GijsB

Citaat van: wouteren3 op januari 14, 2011, 19:23:05 PM
Van de algemene soort moet ik alleen nog deze

- Casarca
- Kleine Plevier
- Boompieper
- Roek

Iemand nog tips?
Zometeen komen ook nog wat makkelijke Vrij Algemene soorten.
EDIT :
- Kuifduiker
- Boomvalk
- Kwartel
- Zwartkopmeeuw
- Pontische meeuw
- Bos - Rans - Kerk uil - Voor rans en Kerk al wel goede plekken.
- Nachtzwaluw
- Paapje
- Beflijster
- Wielewaal
- Raaf
- Boomleeuwerik

een mooi lijstje van soorten die je bijna allemaal wel op de ToH birding day kan doen (moet je wel 's nachts beginnen voor uilen en nachtzwaluw). Kuifduiker is dan alleen niet meer te doen en beflijster wordt lastig (pontische en zwartkop meeuw zijn ook lastig)

Ik fiets op weg naar school langs een overwinterende roekenkolonie (broedplek is volgens mij iets van 30 km verderop, weet niet precies waar) en zie dagelijks tientallen roeken


@stefan, ga naar een willekeurig rietveld en je hebt bijna gegarandeerd rietgors
Gijs