vizier 2.0

Gestart door fkdeboer, december 17, 2010, 10:23:45 AM

Vorige topic - Volgende topic

Jarinka

Er zijn al drie topics over het vizier (hier, bij Vogels en bij PMR), dus het wordt zeker genoeg gepromoot.
Mijn scope heeft geen zonnekap, dus dan moet ik maar gewoon controleren of hij recht zit.
Groeten, Jarinka Heijink

KorHaan

Op Birdforum begint het ook een beetje op gang te komen.

fkdeboer

Citaat van: Jarinka op januari 12, 2011, 22:44:23 PM
Er zijn al drie topics over het vizier (hier, bij Vogels en bij PMR), dus het wordt zeker genoeg gepromoot.
Mijn scope heeft geen zonnekap, dus dan moet ik maar gewoon controleren of hij recht zit.

als je de ed50a hebt zoals ik, dan bedoel ik die zwart kap die voorbij je lens steekt. Daar zit net een richeltje tussen groen en zwart.. net genoeg om hem recht te houden!

en die andere topics had ik nog niet gezien: lijkt me inderdaad genoeg ;)
grtjes,
Folkert
--
"This is like deja vu all over again."
Yogi Berra

Folkert Jan

Ik zie mogelijkheden voor fotografen op trektelposten  ;D :duim:
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

Bart van Hoogstraten

Waarom maken jullie niet een bestelpakket? -> Een envelop met wat tie rips en een geprinte handleiding op A4. € 3,00 overmaken en dan € 2,00 naar Stichting Natuurinfo (€ 1,- is voor de envelop, de postzegel, het printje en een 4-tal ripjes). Da's een stuk goedkoper en makkelijker dan naar de bouwmarkt te fietsen waar ze je meteen verplichten om een zak met 100 stuks af te nemen. Als alle scopebezitters van de 50.000 waarnemers dat doen... tjingtjing... nieuw servertje!
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

Wouter van der Ham

haha, egt een ondernemer ;)  maar dit is idd wel een goed idee.
Wouter van der Ham

Tussen de 11 en 25 jaar? www.JNM.nl

Theovanv

Een gaaf idee! Ik vraag me alleen een ding af. Als je die tierap tussen 2 andere tieraps doet, hoe goed zit die dan vastgeklemd? Als ik het zo zie lijkt het net of het middelse tierapje dat omhoog staat nogal veel speling heeft.
Theo van Veenendaal

KorHaan

Citaat van: Theovanv op januari 13, 2011, 21:25:17 PM
Een gaaf idee! Ik vraag me alleen een ding af. Als je die tierap tussen 2 andere tieraps doet, hoe goed zit die dan vastgeklemd? Als ik het zo zie lijkt het net of het middelse tierapje dat omhoog staat nogal veel speling heeft.


Dat is een goede vraag. Ik heb begrepen van Folkert dat het werkt, dus accuraat is.
Ik heb het zelf niet kunnen uittesten, want ik heb geen telescoop (meer). Dus ik heb alleen ervaring met de oorspronkelijke, simpeler versie.
De auteur van de tekstomschrijving van het oorspronkelijke viziertje met 1 tierap, Kimmo Absetz, heeft inmiddels op Birdforum laten weten dat hij gaat uittesten hoe accuraat en stabiel Folkerts viziertje is.

Vriendelijke groet,

Ronald

fkdeboer

Het is misschien afhankelijk van de kopjes van de tierap, maar als je ze een beetje strak aantrekt, werkt het bij mij als een dijk. Het lijkt zelfs alsof het vizier vast-'klikt' als die recht omhoog staat (omdat de kopjes enigszins taps toe lopen).

het grootste voordeel vind ik,(naast het neerklappen) tegenover het oude systeem, dat de tierap nu in de richting van de telescoop meebuigt.
grtjes,
Folkert
--
"This is like deja vu all over again."
Yogi Berra

Theovanv

Ok, ik zal het maar gewoon eens uitproberen dan ;)
Theo van Veenendaal

KorHaan

Citaat van: fkdeboer op januari 14, 2011, 09:25:59 AM
Het is misschien afhankelijk van de kopjes van de tierap, maar als je ze een beetje strak aantrekt, werkt het bij mij als een dijk. Het lijkt zelfs alsof het vizier vast-'klikt' als die recht omhoog staat (omdat de kopjes enigszins taps toe lopen).

het grootste voordeel vind ik,(naast het neerklappen) tegenover het oude systeem, dat de tierap nu in de richting van de telescoop meebuigt.


Dank voor de toelichting, Folkert.

Die kopjes lopen inderdaad taps toe, en dat maakt dat het systeem werkt.

In het oude systeem (met één tierap) kijk je tegen de smalle kant aan, klopt.
Met het nieuwe systeem kijk je tegen de brede kant aan. Misschien ook nog wel beter omdat de top van het vizier dan nog beter zichtbaar is.

Vriendelijke groet,

Ronald

Jarinka

Ik heb zojuist het vizier in elkaar gezet. Kalibreren moet nog even wachten tot het licht is. Helaas zijn mijn bandjes wit. 'k Heb ze van mijn werk (Blokker) meegenomen uit het magazijn :angel:. D'r staat echt een belachelijke naam op het zakje: anti-diefstal riempjes :P.
Folkert, ik heb tyrap A dus nog niet afgeknipt. Als ik hem nu plat doe, ligt hij gebogen tegen mijn ED50-A aan. Hoe heb jij dat gedaan? Verbuigt de tyrap dan niet?
Groeten, Jarinka Heijink

fkdeboer

Citaat van: Jarinka op januari 15, 2011, 21:01:28 PM
Ik heb zojuist het vizier in elkaar gezet. Kalibreren moet nog even wachten tot het licht is. Helaas zijn mijn bandjes wit. 'k Heb ze van mijn werk (Blokker) meegenomen uit het magazijn :angel: . D'r staat echt een belachelijke naam op het zakje: anti-diefstal riempjes :P .
Folkert, ik heb tyrap A dus nog niet afgeknipt. Als ik hem nu plat doe, ligt hij gebogen tegen mijn ED50-A aan. Hoe heb jij dat gedaan? Verbuigt de tyrap dan niet?

je bedoelt dus het daadwerkelijke vizier? Hij ligt inderdaad ietwat schuin omhoog, maar dat maakt niet uit als je hem in de hoes doet (de buiging is zo weinig dat die meteen terug buigt). Daarnaast heb ik hem wel iets aan de linkerkant liggen, dan ligt die mooi langs het scherpstel-ding en wel recht.
grtjes,
Folkert
--
"This is like deja vu all over again."
Yogi Berra

Jarinka

Aan de linkerkant heb ik hem ook. Vanmiddag heb ik hem heel even in het veld geprobeerd, maar het hoogtevizier werkt niet echt. Ik heb hem nog niet afgeknipt, maar er streepjes op gezet. Vliegende vogels lukt voor geen meter, zelfs op maar 13x zoom. Oefening baart kunst?
Groeten, Jarinka Heijink

KorHaan

Hoi Jarinka,

Je moet hem wel calibreren, eh... sorry... afknippen op de goede hoogte.
Zie daarvoor de tekeningen die ik eerder gepost heb over calibratie van het oorspronkelijk 1-tierap viziertje.
Het is de bedoeling, dat je de positie inneemt waarin je normaal door de scoop kijkt; als je - zonder je hoofd te bewegen - nu over de bovenrand van het oculair naar de top van het vizier kijkt, kun je de top van het vizier op de vogel zetten en vervolgens heb je de vogel ook midden in je beeld.

Zoals ik het nu lees, ligt het vizier niet precies in het midden maar iets te ver naar links op de scoop, en is dus niet accuraat, dus dan heb je de vogel ook niet in beeld.

Probeer het nog eens en kijk of het lukt. Je kunt het het best eerst op statische dingen richten, om de feeling te krijgen. Oefening baart snel kunst, als het goed is. Vogels moeten dan geen probleem meer zijn.

Vriendelijke groet,

Ronald

fkdeboer

Citaat van: KorHaan op januari 16, 2011, 23:44:55 PM
Hoi Jarinka,

Je moet hem wel calibreren, eh... sorry... afknippen op de goede hoogte.
Zie daarvoor de tekeningen die ik eerder gepost heb over calibratie van het oorspronkelijk 1-tierap viziertje.
Het is de bedoeling, dat je de positie inneemt waarin je normaal door de scoop kijkt; als je - zonder je hoofd te bewegen - nu over de bovenrand van het oculair naar de top van het vizier kijkt, kun je de top van het vizier op de vogel zetten en vervolgens heb je de vogel ook midden in je beeld.

Zoals ik het nu lees, ligt het vizier niet precies in het midden maar iets te ver naar links op de scoop, en is dus niet accuraat, dus dan heb je de vogel ook niet in beeld.

Probeer het nog eens en kijk of het lukt. Je kunt het het best eerst op statische dingen richten, om de feeling te krijgen. Oefening baart snel kunst, als het goed is. Vogels moeten dan geen probleem meer zijn.

Vriendelijke groet,

Ronald

als je hem goed afgeknipt hebt, dan zou het echt zonder moeite moeten gaan. Kwestie van je oog opslaan, richten en je hebt de vogel in beeld. maar het is inderdaad makkelijk om eerst even op een schoorsteen of iets dergelijks te oefenen.







grtjes,
Folkert
--
"This is like deja vu all over again."
Yogi Berra