Hoofdmenu

ToH-vogeldag

Gestart door Martijn Bot, januari 14, 2011, 10:04:39 AM

Vorige topic - Volgende topic

Martijn Bot

Ik zie in dit forumonderdeel vaak namen voorbij komen van jonge en vooral zeer enthousiaste vogelaars die flink aan de weg timmeren met hun lijsten en ervaringen, en daarnaast op zoek zijn naar bepaalde soorten of juist blij zouden zijn met wat extra hulp en ervaring van andere vogelaars. Het mooie is: alles is in een klap te regelen op de Vogeldag van de Top-of-Holland op 14 mei 2011!
Misschien is het daarom leuk wanneer een flinke delegatie DFB-ers zich ook gaat aanmelden voor deze dag (soort van DFB-excursie?). Het levert gegarandeerd een hele mooie lijst van waarnemingen en soorten, veel gezelligheid en met wat geluk zelfs een geweldige prijs op.

Alle informatie staat op onze website www.vogeldag.nl. Denk er alvast maar eens over na, of schrijf je misschien zelfs al in. Een mailtje (topofholland at gmail.com) met de namen van de deelnemers, een groepsnaam en wat contactgegevens is voldoende, wij houden je dan automatisch op de hoogte. Deelname is overigens en uiteraard gratis!

Ik weet dat er een aantal mensen op dit forum actief is dat een eerdere editie van de Vogeldag al heeft meegedaan, ik hoop dat zij mij kunnen en willen helpen met het enthousiasmeren van "nieuwkomers"!

Hopelijk tot 14 mei!

Martijn Bot
Peter de Vries

GijsB

Ik had een heel leuk motiverend stukje geschreven, maar tot 2 keer toe ging er iets fout waardoor ik het weer kwijt was, dus ik ben bang dat jullie het moeten doen met de woorden: Het is leuk en zeker aan te raden
Gijs

Jarinka

Ik ben zeker van plan om te komen, de datum staat al in mijn agenda. Nog even een team zoeken, und jetzt geht's los!
Groeten, Jarinka Heijink

Theovanv

Dat klinkt inderdaad wel erg leuk! Als er mensen zijn die een team willen vormen doe ik graag mee ;) Stuur maar een pm :)

BTW, die soortenlijst is toch niet de lijst van wat er vorig jaar gezien is heh :P :D
Theo van Veenendaal

frankmeer

Citaat van: Martijn Bot op januari 14, 2011, 10:04:39 AM
Ik weet dat er een aantal mensen op dit forum actief is dat een eerdere editie van de Vogeldag al heeft meegedaan, ik hoop dat zij mij kunnen en willen helpen met het enthousiasmeren van "nieuwkomers"!

Hopelijk tot 14 mei!

Martijn Bot
Peter de Vries

Wij waren er vorig jaar voor het eerst bij, en het is uitermate goed bevallen. Was wel heel koud destijds! Wakker geworden met een zingende Gekraagde Roodstaart en daarna leuke soorten gezien als Morinelplevieren, Roodhalsgans, Zeearend, Grauwe Kiekendief, Temmincks Strandlopers, Dwergmeeuwtjes en Wielewalen. Op het wad ook een groep van honderden Rosse Grutto's en 80 Groenpoten. We zijn het Lauwersmeer toen nauwelijks uit geweest, maar wat me nog goed bijstaat is dat je daar op zo'n dag overal grote aantallen vogelaars tegenkomt, goed vergelijkbaar met het Dutch Birding-weekend. Dat maakt de kans op de ontdekking van een mooie zeldzaamheid natuurlijk vele malen groter! Vorig jaar was die zeldzaamheid de Blonde Ruiter bij Tetjehorn, maar die hebben we (ik dacht vanwege de afstand vanaf het Lauwersmeer) laten schieten. Achteraf jammer, want die van Texel tijdens het DB-weekend later was bagger (het beest liep vrolijk rond op een metertje of vijfhonderd)... Verder waren er tijdens de TOH-dag vorig jaar een Amerikaanse Wintertaling en een Grauwe Franjepoot in de Ezumakeeg, maar beiden waren helaas voor maar relatief weinig vogelaars weggelegd. We hopen dit jaar dan ook zeker weer van de partij te zijn en de Swarovski kijker mee terug naar Woerden te nemen!
Frank van der Meer

GijsB

de herontdekking van de amerikaanse wintertaling was erg leuk, een aantal voglaars waren al een tijdje aan het zoeken, folkert jan zet zn scope neer en de eerste vogel die hij ziet is de amerikaanse wintertaling ;D

Dit jaar gaan we voor de langste daglijst  ;D
Gijs

Theovanv

Gaaf hoor, ik ben sowieso nog nooit bij het Lauwersmeer geweest, zo lastig te doen met OV en fiets ;) Zijn er nog anderen die teamgenoten zoeken?
Theo van Veenendaal

Martijn Bot

Citaat van: dralion13 op januari 14, 2011, 15:56:24 PM

Dit jaar gaan we voor de langste daglijst  ;D

Daar gaan we misschien ook nog wel wat voor regelen. Die prijs is vorig jaar niet uitgereikt, maar verdient eigenlijk ook wel een plekje in de eregalerij!
Vorig jaar was het, zoals Frank ook al aangaf, zo ongeveer het slechtste weer wat je op een voorjaarsdag kan treffen, en ondanks dat was de soortenlijst toch zeer aardig. We hopen dit jaar op weersomstandigheden die even feestelijk zijn als het evenement zelf, dat zal ongetwijfeld ook z'n weerslag hebben op de soorten!
En nee, Theo, helaas is dat niet de lijst van vorig jaar waargenomen soorten! Dat zijn de punten die per soort te verdienen zijn mocht je er een ontdekken, maar dat begreep je vast zelf ook wel! Daar komen nog een paar kleine wijzigingen in, bijvoorbeeld Middelste Bonte Specht (die vorig jaar nog een mega was in de ToH, maar waarvan nu bijna niemand meer wakker ligt...).

Net als vorig jaar zet ik dit jaar in op Mongoolse Plevier. En diep in mijn hart hoop ik dan dat een van jullie (een DFB-er, mag ik dat zo zeggen?) 'm vindt!

Jarinka

Citaat van: Martijn Bot op januari 14, 2011, 16:17:49 PMNet als vorig jaar zet ik dit jaar in op Mongoolse Plevier. En diep in mijn hart hoop ik dan dat een van jullie (een DFB-er, mag ik dat zo zeggen?) 'm vindt!
Ik ga proberen het voor je te regelen ;)
Groeten, Jarinka Heijink

GijsB

#9
het lauwersmeer is zeker aan te raden, ook met de fiets/trein is het mogelijk, moet je met de trein naar grijpskerk, daarna is het nog iets van 10 km fietsen

In het voorjaar is het een goeie plek voor oa rouwkwikstaart (jaap deens, droge gedeelte dicht bij het fietspad)


ik zal ook mn best doen martijn
Gijs

Rickschonewille

Wij zijn er dit jaar denk ik ook wel, hopelijk werkt het weer mee!

GijsB

ik kan me niet herinneren dat het weer vorig jaar zo slecht was...
Gijs

Rickschonewille

Citaat van: dralion13 op januari 14, 2011, 16:41:49 PM
ik kan me niet herinneren dat het weer vorig jaar zo slecht was...

Nee dat klopt, ik zeg 't ook over het algemeen. Want het is natuurlijk een stuk leuker als 't 19 graden is met W2 en veel zon, dan als er zo veel wind staat met donker rotweer en regen.

frankmeer

Citaat van: dralion13 op januari 14, 2011, 16:41:49 PM
ik kan me niet herinneren dat het weer vorig jaar zo slecht was...

Het was toen in ieder geval kouder dan vandaag!
Frank van der Meer

Ben Gaxiola

Sterker nog. Ik kon en kan me niet herinneren het ooit in mei kouder te hebben gehad dan die dag...

Natuurlijk ben ik er dit jaar weer bij. Ik ben al aan het broeden op een strijdplan.

Groet, Ben
Ben Gaxiola

stefanhageman

Ik hoop van de partij te zijn, maar kan niks met zekerheid zeggen omdat het nogal ver reizen is(en ik in dat weekend waarschijnlijk m'n verjaardag vier)


Citaat van: Ben Gaxiola op januari 14, 2011, 17:19:36 PM
Sterker nog. Ik kon en kan me niet herinneren het ooit in mei kouder te hebben gehad dan die dag...

Natuurlijk ben ik er dit jaar weer bij. Ik ben al aan het broeden op een strijdplan.

Groet, Ben


Als het maar niet zo warm is als in 1943 met 30,5 graden Celsius.
Stefan Hageman


Sjoerd

Citaat van: stefanhageman op januari 14, 2011, 17:29:25 PM
Als het maar niet zo warm is als in 1943 met 30,5 graden Celsius.


Kun je je die nog herinneren?? :D

GijsB

Gijs

stefanhageman

Nog als de dag van gisteren.  :angel:
Stefan Hageman


Wouter van der Ham

ik hoop ook dat ik kom. lijkt me leuk!
Wouter van der Ham

Tussen de 11 en 25 jaar? www.JNM.nl