welk waterzoogdier is dit?

Gestart door sveen, mei 06, 2010, 13:16:51 PM

Vorige topic - Volgende topic

maurice.lahaye

Voor alle twijfelaars: http://waarneming.nl/waarneming/view/49071704 Zie de overeenkomsten. Kortom, het is toch echt gewoon een muskusrat....

Groeten en een gezond 2011,
Maurice
admin
2015 is het jaar van de das! www.zoogdiervanhetjaar.nl

Marina

Ik zie overeenkomsten, maar toch ook duidelijke verschillen, Maurice.
Ben in dit specifieke geval nog steeds in het land der twijfelaars.
lees hier hoe trollen hun territorium markeren - http://www.randoloup.com/nl/?p=1682

rapunzel

Citaat van: Marina op december 30, 2010, 19:56:24 PM
herman! gelukkig nieuwjaar!

Ik denk dat de door jou geciteerde huisregels ook vragen om een fatsoenlijk antwoord te geven op een terecht gestelde vraag.

Koos Ballintijn

rapunzel

Citaat van: Marina op december 30, 2010, 19:56:24 PM
herman! gelukkig nieuwjaar!

Ik denk dat de door jou geciteerde huisregels ook vragen om een normaal antwoord te geven op een terecht gestelde vraag
Koos Ballintijn

Marina

Rapunzel, jou stuur ik even een pb'tje.
lees hier hoe trollen hun territorium markeren - http://www.randoloup.com/nl/?p=1682

HPM

Citaat van: Marina op december 30, 2010, 21:48:22 PM
Rapunzel, jou stuur ik even een pb'tje.

Je kan toch ook hier reageren? Op mij bijvoorbeeld? Je spreekt er toch ook iemand in het openbaar op aan als die (volgens jou) niet met zijn eigen naam ondertekent?
Het is heel simpel: als je iemand verwijt niet met zijn eigen naam te ondertekenen moet je het zelf natuurlijk wel doen. En als je om een toelichting wordt gevraagd dan geeft je daar antwoord op en dan ga je niet achter iemands rug om prive tegen iemand zitten roddelen. Bah!


Herman van der Meer

maurice.lahaye

Kom op iedereen: effe eenieder een PB-tje (persoonlijk bericht) sturen om de kou uit de lucht te halen. Dan kan dit topic weer gaan over een foto waarin sommige een muskusrat zien en anderen mogelijk een haas. Akkoord?

Groeten,
Maurice
admin

2015 is het jaar van de das! www.zoogdiervanhetjaar.nl

Norman

Herman, kom op zeg. Ik vind dat je nu echt spijkers op laag water aan het zoeken bent.

Moet ik je nu echt uitleggen dat Marina Marina heet?
Of dit nu onder het bericht staat of linksbovenin het bericht staat.

En ik begrijp helemaal dat Marina je op een dergelijke overbodige vraag geen serieus antwoord geeft.

Maar in navolging van Marina wens ik je in ieder geval ook alvast een heel gelukking nieuwjaar!!

Overigens zie ik hier een prima Muskusrat in en zeker geen haas.

Marina

Citaat van: Norman op december 30, 2010, 22:14:38 PM
Herman, kom op zeg. Ik vind dat je nu echt spijkers op laag water aan het zoeken bent.

Moet ik je nu echt uitleggen dat Marina Marina heet?
Of dit nu onder het bericht staat of linksbovenin het bericht staat.

En ik begrijp helemaal dat Marina je op een dergelijke overbodige vraag geen serieus antwoord geeft.

Maar in navolging van Marina wens ik je in ieder geval ook alvast een heel gelukking nieuwjaar!!

Overigens zie ik hier een prima Muskusrat in en zeker geen haas.

;D dank je wel, Norman! Jij ook een gezond en diervriendelijk nieuwjaar!

@maurice: zit een pb'tje in je inbox maar jij ook een voorspoedig 2011 gewenst!
lees hier hoe trollen hun territorium markeren - http://www.randoloup.com/nl/?p=1682

HPM

Citaat van: Norman op december 30, 2010, 22:14:38 PM
Herman, kom op zeg. Ik vind dat je nu echt spijkers op laag water aan het zoeken bent.

Moet ik je nu echt uitleggen dat Marina Marina heet?
Of dit nu onder het bericht staat of linksbovenin het bericht staat.

En ik begrijp helemaal dat Marina je op een dergelijke overbodige vraag geen serieus antwoord geeft.

Maar in navolging van Marina wens ik je in ieder geval ook alvast een heel gelukking nieuwjaar!!

Overigens zie ik hier een prima Muskusrat in en zeker geen haas.

Als Marina Marina heet dan heet Crow Crow.
En iemand die anderen bij herhaling op de huisregels wijst mag geacht worden zich zelf ook aan de huisregels en andere regels van fatsoen te houden.




Herman van der Meer

gko

met vr gr gkoopman

hiskodevries

pff, nog mensen met goede voornemens?
bv niet elke discussie elkaar in de haren te vliegen.
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

mystacinus

Maurice, mij overtuig je hier nog niet mee. Ik zie meer verschillen dan overeenkomsten.

En uiteraard een goed nieuwjaar!
vriendelijke groeten

Ludy Verheggen

Norman

Citaat van: HPM op december 30, 2010, 22:58:45 PM
Citaat van: Norman op december 30, 2010, 22:14:38 PM
Herman, kom op zeg. Ik vind dat je nu echt spijkers op laag water aan het zoeken bent.

Moet ik je nu echt uitleggen dat Marina Marina heet?
Of dit nu onder het bericht staat of linksbovenin het bericht staat.

En ik begrijp helemaal dat Marina je op een dergelijke overbodige vraag geen serieus antwoord geeft.

Maar in navolging van Marina wens ik je in ieder geval ook alvast een heel gelukking nieuwjaar!!

Overigens zie ik hier een prima Muskusrat in en zeker geen haas.

Als Marina Marina heet dan heet Crow Crow.
En iemand die anderen bij herhaling op de huisregels wijst mag geacht worden zich zelf ook aan de huisregels en andere regels van fatsoen te houden.

Zucht, je hebt helemaal gelijk....

maurice.lahaye

Nogmaals voor alle twijfelaars. Kijk en vergelijk: http://waarneming.nl/waarneming/view/51565367

Op de foto (van het zwemmende waterdier) zou je een veel groter oog verwachten, langere oren en de witte vlek op de neus zou veel minder zichtbaar moeten zijn. Kortom, volgens mij is het nog steeds een muskusrat..... ;-)!

Vriendelijke groet,
Maurice
2015 is het jaar van de das! www.zoogdiervanhetjaar.nl

mystacinus

ik vind het dier aan de grote kant (in verhouding tot rietstengel) en de tekening van de rugvacht is atypisch voor muskusrat (zou donkerder en egaler moeten zijn). Het dier draait zijn kop van de camera af, daardoor kunnen ogen klein lijken. Ik zou het op zoogdier indet. houden, zo aan de hand van deze foto. Waarnemer had meer kenmerken moeten geven of betere foto moeten maken. 
vriendelijke groeten

Ludy Verheggen

maurice_tijm

Op deze manier determineren zet geen zoden aan de dijk. Als op een bepaald moment een kenner, zoals de admin (maurice l. haye)  met argumenten het dier zonder twijfel determineert zou wat mij betreft de discussie gesloten kunnen zijn. Anders kunnen zij die niet vaak een muskusrat hebben gezien wel 4 pagina's vol praten over welk dier zij er in zien en leert niemand er iets van. Niettemin vind het forum en ook deze thread leuk om te lezen en is het een leuke manier om over natuur te praten en veel te leren.

Het wit op de snuit, dat kleine oogje en die relatief kleine kop die geleidelijk overloopt in de rug tijdens het zwemmen maken dit een muskusrat. Als je een bever ziet heeft hij een opvallend hoekige/vierkante grote kop met de rest van het lichaam vaak dieper in het water, er is i.i.g een duidelijkere scheiding tussen de kop en de rug. Als je eenmaal een bever ziet zul je trouwens niet twijfelen, hij is 2x zo groot.
Het oog is te klein voor een haas en oren zijn er duidelijk niet.

Groetjes Maurice Tijm

Marina

Met alle respect en hoogachting voor de expertise van je naamgenoot (Maurice de la Haye die ik ZEKER hoogacht op zoogdiergebied! laat daar geen twijfel over bestaan!  :angel: ), maar ik zie nog steeds iets wat wel degelijk oren zouden kunnen zijn en ook het oog ben ik nog steeds niet van overtuigd.

Daarbij komt dat ook Ludy zn sporen wel heeft verdiend (als ik dat zo mag zeggen, Ludy) op zoogdiergebied, het lijkt me niet van pas komen om iemand maar als ondeskundige te bestempelen op basis van een enkele topicreactie. .

En voor mezelf sprekend, ik heb mn portie muskusratten/hazen echt wel gezien in de afgelopen 50 jaar, ik vind de opmerking "zij die niet vaak een muskusrat hebben gezien" een beetje pretentieus overkomen eerlijk gezegd (weet niet of je dat ook zo bedoeld hebt, Maurice T?).

Aan de hand van deze foto zou ik geen uitspraak durven, kunnen en/of willen   doen, maar ook niet aan de hand van de argumenten over en weer.
lees hier hoe trollen hun territorium markeren - http://www.randoloup.com/nl/?p=1682

mystacinus

Er is niets op tegen om er verschillende meningen op na te houden, ook hier niet, en de stelligheid waarmee de een van foto's determineert en de reacties van anderen die daarop volgen hoort nu eenmaal bij een medium als dit. Zo kan het ook in het veld gaan en het voordeel van dit medium is dat ook anderen er iets van opsteken. Belangrijk is de argumenten te blijven volgen en is het niet zo dat we allemaal fouten kunnen maken? Het gaat er niet om elkaar te gaan wegen als waarnemers, hier gaat de discussie meen ik niet over (toch bedankt Marina en leuk te lezen dat je het voor mij opneemt). Mijn ervaring is dat discussies over determinaties onbeslist eindigen als van meerdere kanten getwijfeld wordt aan een determinatie. Lijkt mij een gezonde houding, ook voor admins...

Zo ben ik zelf ooit de boot ingegaan bij discussies over determinaties van baardvleermuizen en Brandts vleermuizen, ook vanwege een wat starre houding van mijzelf, maar vooral mijn aangeboren scepsis over soortenjagers. Overigens stonden Maurice L. en ik aan de basis van een beoordelingscommissie voor waarnemingen van (zeldzame) zoogdieren bij de Zoogdiervereniging, kennen elkaar goed en onze ideeen hebben geleid tot een breed gedragen aanpak voor het beoordelen van waarnemingen voor de Limburgse zoogdieratlas.
vriendelijke groeten

Ludy Verheggen

maurice.lahaye

2015 is het jaar van de das! www.zoogdiervanhetjaar.nl

mystacinus

deze topic kan gesloten worden, toch?
vriendelijke groeten

Ludy Verheggen

Marina

ja ik geloof niet dat we er uit komen
lees hier hoe trollen hun territorium markeren - http://www.randoloup.com/nl/?p=1682

Certhia

#52
Mensen dit is een prima muskusrat. Dat men hier een haas van probeert te maken is echt te zot voor woorden.
Je ziet een prima oorschelpje en een mooi in verhouding zijnd kraaloogje (nota bene: een haas heeft een proportioneel veel groter oog en er zouden - ook als ze plat tegen de rug waren gedrukt - duidelijk lange oren zichtbaar moeten zijn).


Groetjes


Marc