vizier 2.0

Gestart door fkdeboer, december 17, 2010, 10:23:45 AM

Vorige topic - Volgende topic

fkdeboer

Een tijdje geleden liet Ronald Sinoo zien hoe je met een tierapje een vizier voor je telescoop kan maken(zie onderstaande link uit ander topic). Dit heb ik gedaan en inmiddels kan ik niet meer zonder!
Alleen stop ik mijn telescoop vaak in een beschermhoes(ik heb geen stay-on) om hem in mijn rugzak mee te kunnen nemen en dan buigt het tierapje om, waarna het vizier krom en uit lood is. Hoe langer/vaker de telescoop in de hoes heeft gezeten, hoe langer het duurt voordat die weer recht is. Daarom ben ik maar aan het knutselen geslagen met als resultaat een nieuw vizier met hetzelfde concept. Mochten er andere mensen met dit 'probleem' zijn, hier is mijn oplossing:
Met 3 tie rapjes kan je een vizier maken, wat terug te klappen is als de telescoop in de hoes moet (zie foto's). Het daadwerkelijke vizier zit dan vastgeklemd tussen de 'koppen' van 2 andere tie raps die rondom de telescoop zitten. hierdoor klik je het vizier als het ware op zijn plaats als je het rechtop klapt; het voelt bijna professioneel aan ;) .
Dit werkt voor mij ideaal!  Uiteraard zijn er meerdere varianten mogelijk. Mocht iemand iets anders bedacht hebben wat ook goed werkt, ben ik ook zeer benieuwd!

grt,
Folkert


Citaat van: KorHaan op mei 21, 2010, 01:18:05 AM
http://www.birdforum.net/showthread.php?t=99084

Voor   iedereen met een telescoop met 45 graden inkijk, loont het zeker de   moeite om dit stukje te lezen. Het komt van Birdforum, gaat over een   simpel viziertje op je scoop dat je in twee minuten kunt aanbrengen,   daarna pik je moeiteloos elke vogel uit de lucht.
Ik heb de instructietekeningen erbij gemaakt, het idee bestond al jaren.
Zelf geprobeerd, eerst, en het werkt echt fantastisch!

Hartelijke groet,

Ronald Sinoo
grtjes,
Folkert
--
"This is like deja vu all over again."
Yogi Berra

KorHaan

 :duim:    :duim:    :duim:

Folkert,

Wat een briljante verbetering heb je daar uitgeknobbeld!
Het kostte me wel een kwartiertje om uit te puzzelen hoe het geheel in elkaar zat, vanaf het scherm want ik heb geen cable-ties bij de hand. Volgens mij gebruik je 4 tieraps, zie ik dat goed? Eén heel korte bovenop, twee rondom, plus één voor het opstaande viziertje zelf.
Zou je stap voor stap kunnen uitleggen hoe je het aanbrengt, zodat iedereen het eenvoudig kan volgen? Ik heb deze constructie nog niet op Birdforum voorbij zien komen, dus het is iets heel nieuws. Anderen hebben wel zelf van metaal neerklapbare viziertjes gemaakt, maar met tieraps heb ik het nog niemand eerder zien doen.
Dit is DE oplossing voor het opbergen van de scoop in rugzak of draagtas; zo verschuift het viziertje ook niet meer als je de scoop uit je rugzak haalt, waar ik met mijn oorspronkelijke constructie met maar 1 tierap last van had.

Graag je uitleg, dit is briljant.

Vriendelijke groet,

Ronald Sinoo

fkdeboer

Hallo Ronald,
  dank voor je enthousiasme!
 
  in mijn geval heb ik inderdaad 4 tieraps gebruikt, omdat ze wat kort   waren. maar als de tieraps lang genoeg zijn om  in 1 keer om je   telescoop te komen is 3 genoeg.
  stap 1: maak een lus in 1 van de tieraps en trek hem bijna geheel door totdat het een klein lusje is
  stap 2:  trek deze lus (van tierap 1 )om tierap nr 2 tot aan het kopje en trek de lus aan
stap 3: duw de kop van tierap 3 over tierap 2 heen tot het lusje van tierap 1 klem zit tussen de kopjes van tierap 2 en 3
stap 4: leg tierap 3 om de telescoop heen en maak hem vast in de kop van tierap 2 (als je, zoals bij, te korte tieraps hebt, gebruik je een extra tierap om tierap 3 en 2 te verbinden.) Zorg dat de tieraps rondom de telescoop goed vastzitten
stap 5: knip de overtollige staart van tierap 3 en tierap 2 (bijna helemaal) af.
stap 6: knip het vizier (tierap 1) op maat  zoals beschreven.

het klinkt allemaal misschien wat ingewikkelder dan het eigenlijk is ;) ik kan niet zulke leuke tekeningen maken, maar kan morgen wel even een schematische representatie in  elkaar flansen.
succes en ik hoop dat je er wat aan hebt!
grtjes,
Folkert
--
"This is like deja vu all over again."
Yogi Berra

KorHaan

Folkert, bedankt!

Ik zou graag, als ik even tijd vind, een serietje schematische tekeningen willen maken, om op Birdforum te zetten bij de oorspronkelijke thread. Met prominente vermelding van jou, de uitvinder, uiteraard. En, als je het goedvindt, mag ik dan ook jouw foto's gebruiken?
Als je het bezwaarlijk vindt laten we het zo, geen probleem, hoor.

Vriendelijke groet,

Ronald Sinoo

Bas vd Burg

Voor het eerst sinds ik naar vogels kijk, heb ik een 45 graden inkijk (Nikon ED82A), en da's best wel wennen eigenlijk. Nu vroeg ik mij af in hoeverre een dergelijk knutselwerk kan worden geplaatst op een telescoop met een stay on case?
groetjes,

Bas vd Burg
Katwijk ZH



mijn kattukse jaarlijst 2012

fkdeboer

Natuurlijk mag dat Ronald! heel graag zelfs. Ik was dolgelukkig met de oorspronkelijke oplossing, dus ik ben blij dat ik iets terug kan doen.

@Bas: het makkelijkste lijkt me om dan de hele consructie  simpelweg om de stay on case te maken. meen me te herinneren dat ik ergens gelezen heb (denk http://www.birdforum.net/showthread.php?t=99084) dat meer mensen dit doen.
grtjes,
Folkert
--
"This is like deja vu all over again."
Yogi Berra

KorHaan

Ha Folkert,

Fijn, bedankt! Ik ga binnenkort aan de slag en zal de tekeningen ook hier posten.
Te gek! Ik denk wel dat ik het meteen in het Engels doe, anders moet ik twee bijschriften maken. Nou ja, ik kijk wel even, daar is misschien wel een mouw aan te passen.

Bas,

Volgens mij maakt het in bruikbaarheid niets uit, je kan Folkerts constructie ook gewoon om een SOC heendoen, dat doen ze op Birdforum ook. Werkt net zo goed. Sommigen doen de oorspronkelijke constructie van maar 1 tierap om de telescoop en maken voor het opstaande viziertje dan een gaatje in de SOC. Als je die niet wilt vernielen, kun je hem beter òm de SOC heendoen. Sowieso is Folkerts constructie een verbetering, omdat je het viziertje kunt neerklappen als je de scoop opbergt.

Maar voor de bruikbaarheid maakt het niet uit.

Groetjes,

Ronald

fkdeboer

ik zou het ook in het engels doen. denk dat de meeste mensen dat wel begrijpen. ben benieuwd!
grtjes,
Folkert
--
"This is like deja vu all over again."
Yogi Berra

Herman van der Klis

Folkert , ik ga je opgeven voor het televisieprogramma :  ' Het Beste Idee Van Nederland ' . Akkoord ?

Herman van der Klis
Herman van der Klis

fkdeboer

Citaat van: Herman van der Klis op december 20, 2010, 20:08:01 PM
Folkert , ik ga je opgeven voor het televisieprogramma :  ' Het Beste Idee Van Nederland ' . Akkoord ?

Herman van der Klis

dan hoop ik dat er een paar vogelaars in de jury zitten die dit soort 'niet wereld verbeterende'- creativiteit op waarde kunnen schatten ;)
grtjes,
Folkert
--
"This is like deja vu all over again."
Yogi Berra

KorHaan

Citaat van: fkdeboer op december 21, 2010, 09:31:17 AM
Citaat van: Herman van der Klis op december 20, 2010, 20:08:01 PM
Folkert , ik ga je opgeven voor het televisieprogramma :  ' Het Beste Idee Van Nederland ' . Akkoord ?

Herman van der Klis

dan hoop ik dat er een paar vogelaars in de jury zitten die dit soort 'niet wereld verbeterende'- creativiteit op waarde kunnen schatten ;)

;D


Ik zit tegen mijn deadline aan voor de strips voor het WNF, en heb een berg werk liggen, dus het zal wel januari worden voor ik hier de tekeningen kan posten.
Geduld, ze komen er aan!

Groetjes, Ronald

KorHaan

Ik heb inmiddels de schetsen klaar en ga ze van de week uitwerken.
't Is nog een heel gedoe om dit gadget in duidelijke, schematische tekeningen weer te geven,
zo, dat iedereen het kan begrijpen. Ook moet ik nog even kritisch naar de (Engelse) bijschriften kijken, daar moet ik nog even over denken. Die moeten kort en bondig zijn, en toch glashelder.
De stap-voor-stap benadering zoals Folkert weergaf, zit er in ieder geval in.

Nog even geduld, het wachten is de moeite waard!

Vriendelijke groet,

Ronald Sinoo

PS: Zojuist even de originele tekeningen bekeken op Birdforum, en er zit misschien nog een probleempje met schuine-inkijk-scopes waarbij het oculair niet recht in het midden zit, maar aan de linker- of rechterkant van de lengteas van de scope ("offset" in het Engels).

Daar moet ik ook nog even naar kijken.

fkdeboer

Hallo Ronald,
over de schuine inkijk-scopes: ik merkt bij mezelf dat ik het vizier ook niet precies in het midden heb zitten, omdat ik meestal met mijn linkeroog kijk, terwijl ik iets rechts van de telescoop sta. Dit werkt voor mij prima. Het is inderdaad lastig om het vizier met een offset, wel precies rechtomhoog te laten wijzen, maar in principe gaat het om het puntje van de tierap en als de tierap zelf schuin staat, werkt het ook prima. alleen belangrijk bij het afknippen.
Als je toch een perfect verticale as zou willen hebben, kan ik me voorstellen dat je iets van een wig fabriceert (bijvoorbeeld uit rubber of schuim etc) die je aan de zijkant plakt om te corrigeren voor de ronding van je telescoop. ik heb een (zeer) provesorisch schetsje bijgevoegd om te illustreren wat ik bedoel.


PS. mooi tijdstip ook van je bericht. Je hebt er een echte nachtklus van gemaakt? ;)
grtjes,
Folkert
--
"This is like deja vu all over again."
Yogi Berra

KorHaan

Excellent, Folkert!

Ik had zelf al bedacht dat het viziertje bij een offset-ocular wat schuin zou staan op de scope,
maar zoals je zegt, het gaat om het puntje van het vizier dus het is op zich geen probleem dat het dingetje een beetje scheef staat. Jouw suggestie van een soort schuimrubber wig die ervoor zorgt dat het viziertje keurig rechtop staat, zal zeker bij de ethici onder de gebruikers goedkeuring wegdragen!

Ik zal je suggestie meenemen.

Ik heb de schetsen inderdaad vannacht gemaakt, omdat ik meestal 's nachts werk, ook aan mijn strips.

Ik heb vanmiddag de schetsen uitgewerkt en zal de nette instructietekeningen hier zo spoedig mogelijk tonen. Het is goed gelukt. Volgens mij kan iedereen het volgen.

Vriendelijke groet,

Ronald

smoely

Ik kijk er alvast naar uit!

KorHaan

Als het goed is, volgen hier de instructietekeningen.

Groet, Ronald

Alex Kwak

Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

KorHaan

Morgen gooi ik ze op Birdforum als ik Folkerts fiat heb.

Welterusten,

Ronald Sinoo


fkdeboer

Ronald, fantastisch!
ontzettend duidelijk, een kind lijkt de was te kunnen doen met deze handleiding! :duim:

Ik ben blij dat ik wat heb bij kunnen bijdragen, maar jij hebt natuurlijk het echte werk gedaan. Super dat je tijd erin hebt willen steken om deze tekeningen te maken!
Ik ga ervanuit dat we het nu binnen de kortste keren in het veld zullen zien verschijnen!


grtjes,
Folkert
--
"This is like deja vu all over again."
Yogi Berra

Timo Roeke

Ik ga dit snel proberen. Top! Bedankt voor de effort.

KorHaan

Ja, jongens,

Ik ben ook wel tevreden over het tekenwerk. A child can do the laundry, inderdaad.  ;D

Het is absoluut een verbetering als je zo'n viziertje op je scoop zet, maar of we het in het veld zullen zien verschijnen... Ik vrees een beetje dat de vogelaars koudwatervrees hebben en het dingetje zien als een soort zijwieltjes aan de kinderfiets... Zo van: dat hebben WIJ niet nodig!
Ze zitten er helemaal naast, maar ja, peuter ze DAT maar eens aan hun verstand.
Het is denk ik verstandig om maar zoveel mogelijk reclame te maken voor dit essentiële stukje gebruiksgemak, zodat uiteindelijk het kwartje een keer valt. Aan mij zal het niet liggen, ik was al verbijsterd door de revolutionaire sprong vooruit die het oorspronkelijke viziertje teweeg bracht. Iedereen die het uitprobeert is laaiend enthousiast. En niet alleen de beginners, maar ook de doorgewinterde vogelaars!
Met dit neerklapbare viziertje wordt een stap gezet naar een nieuwe manier om alles uit je scoop te halen en het vogelen aanzienlijk te verbeteren.

De reacties op Birdforum zijn mager, maar we wachten het maar af. Ook hier had ik al wat meer reacties verwacht. Degenen die het uitproberen zijn dolgelukkig met het resultaat, wat willen we nog meer?

Misschien een idee om het eens tijdens een Dutch Birding vogelweek te promoten?
Of een SOVON-dag? Zien is geloven, volgens mij zal het dan wel aan gaan slaan.

Het is niet voor niets dat ik hier tijd en moeite insteek; ik zie het als een evolutionaire ontwikkeling in het vogelen. Daarom ben ik ook zo enthousiast, ik loop graag warm voor nieuwe ontwikkelingen die de vogelkijkerij naar een hoger plan tillen.
En dat doet dit nieuwe gadget zeer zeker!

Vriendelijke groet,

Ronald Sinoo

laatvlieger

He Ronald,

Dat ziet er handig uit! Wellicht wil je ook hier nog de tekeningen voor de callibratie plaatsen? Dan staat alles bij elkaar en zijn we die niet opeens kwijt, mocht birdforum o wat voor reden dan ook opeens onbereikbaar zijn.

Groet,
Groet,

Wouter Teunissen


Mijn Weblog: http://birdboredom.blogspot.com/

KorHaan

Nog maar eens proberen.

Jarinka

Je gaat er onderaan de laatste tekeningen steeds ouder uit zien :P
Groeten, Jarinka Heijink

smoely

Mijn spanbandjes zijn te klein  :angry:

Jarinka

Citaat van: smoely op januari 12, 2011, 19:42:12 PM
Mijn spanbandjes zijn te klein  :angry:
Dan kun je er twee aan elkaar maken zodat hij toch om je scope past. Ik zal binnenkort kijken of wij nog goede hebben. Ronald/Folkert, beschadigen de bandjes je scope niet?
Groeten, Jarinka Heijink

KorHaan

Precies, Jarinka,

Dat heeft Folkert ook gedaan. Als je goed naar zijn foto's kijkt, zie je dat hij om zijn Nikon ED 50 twee in plaats van één bandje heeft zitten. Gewoon aan elkaar koppelen, dan zijn korte tieraps ook te gebruiken.

De bandjes zijn van plastic en plat van onderen, ik kan me niet voorstellen dat ze de scoop beschadigen. Maar jij hebt ook een Nikon ED 50, zoals ik weet, en die hebben geen uitschuifbare zonnekap. Bij scopes die dat wel hebben, schuif je de zonnekap ietsje uit, en plaats je het viziertje tussen de achterrand van de zonnekap en de voorrand van de scoop.

Anders moet je een stay-on case voor je Nikon kopen. Dan ben je in ieder geval gerust.

Groet,

Ronald

KorHaan

Citaat van: Jarinka op januari 12, 2011, 19:24:52 PM
Je gaat er onderaan de laatste tekeningen steeds ouder uit zien :P


;D


Ik heb nu een nieuwe bril, misschien ligt het daar aan.

Groet,

Ronald

KorHaan

Ook belangrijk: deze tekening laat zien hoe je moet kijken door de scoop en naar het vizier,


EN: dat moet je ook zo doen bij het calibreren!

http://www.birdforum.net/attachment.php?s=29bf7eb6498c120d2956a56bf34849c4&attachmentid=109603&d=1192654429


Groet, Ronald

fkdeboer

Citaat van: Jarinka op januari 12, 2011, 19:54:05 PM
Dan kun je er twee aan elkaar maken zodat hij toch om je scope past. Ik zal binnenkort kijken of wij nog goede hebben. Ronald/Folkert, beschadigen de bandjes je scope niet?
nee hoor, dat kan die telescoop best hebben! ik heb hem tegen de rand van de 'zonnekap'aangeschoven, zit die ook altijd recht.

ik kan ook niet meer zonder en iedereen die ik het laat zien, is ook enthousiast. En voor wie het niet wil:eigen gemis. scheelt net die kostbare seconden tussen wel dat langsscherende stormvogeltje zien en niet!(hoop ik dan, want ik heb er nog nooit 1 gezien) ;)

Misschien het vizier ergens promoten waar meer mensen komen? Niet iedereen checkt ook deze uithoeken van het forum :angel:
grtjes,
Folkert
--
"This is like deja vu all over again."
Yogi Berra