Hoofdmenu

dode otter

Gestart door hans parlevliet, januari 07, 2011, 19:20:29 PM

Vorige topic - Volgende topic

hans parlevliet

Er zou een dode vrouwtjes otter zijn gevonden in Hazerswoude..iemand hiermee bekend?
mvg
Hans

laatvlieger

Nee, maar ben wel erg benieuwd of dit klopt?
Groet,

Wouter Teunissen


Mijn Weblog: http://birdboredom.blogspot.com/

Ted van der Knaap

Citaat van: hans parlevliet op januari 07, 2011, 19:20:29 PM
Er zou een dode vrouwtjes otter zijn gevonden in Hazerswoude..iemand hiermee bekend?

van internet geplukt: http://www.totalfishing.nl/sportvisnieuws,33,11545.html
groet-je, Ted van der Knaap (always learning!)

Pim

Zeer uitzonderlijk, triest en mooi tegelijk!
met vriendelijke groet,

Pim Julsing

natuurverslaving.nl

hans parlevliet


Dus wel...Zou het dus kunnen getekenen dat de ecologische hoofdstructuur wat werkt?
Zuid-Holland is immers niet zo voor de hand liggend.
mvg
Hans

maurice.lahaye

#5
Inderdaad een opmerkelijke vondst, hoewel minder onwaarschijnlijk dan het lijkt. Jonge otters kunnen enorm ver uitzwerven en daarbij op allerlei onverwachte plekken 'opduiken'. Zie bijvoorbeeld de waarneming in de Vechtplassen (http://nos.nl/artikel/167041-otter-toevallig-teruggevonden-in-vechtplassen.html) en al eerder is in de buurt een dode otter aangetroffen (bij Rijswijk).

De vondst zegt dus niet zoveel over de EHS en je kan ernstig twijfelen aan de werking als de beoogde diersoorten dood worden gereden. Kort door de bocht: dan werkt het toch niet. Maar ja, deels waarschijnlijk weer wel, omdat het dier zo ver gekomen is. Wellicht is het voor soorten die waterwegen volgen gemakkelijker? Overigens zijn er plannen om otters te herintroduceren in het Groene Hart: plassen en water genoeg, nu alleen nog die verrekte wegen. Zie ook http://www.recreatiegebied-reeuwijkseplassen.nl/documents/rzhportal/4/html_page/AlterraRapport1822.pdf .

Tenslotte, of het een vrouwtje betreft is even afwachten, want volgens mij zie ik 2 prachtige ballen. Ook dat zou in het beeld passen, omdat vooral de jonge mannetjes vaak dood gereden worden aangetroffen. Het zijn meestal enkele dominante mannen (althans, dat is momenteel zo in de kop van Overijssel) die de voortplanting voor hun rekening nemen en jonge concurrenten verjagen. Voor de jonge vrouwtjes is altijd nog wel een plekje te vinden in de omgeving (die daarmee dus veel minder risico lopen).

Het DNA onderzoek zal nog wel enige tijd (jaren) op zich kunnen laten wachten. Alterra heeft geen geld meer voor het onderzoek, omdat het monitorings-project is geschrapt door staatssecretaris Bleeker. Nou ja, de vriezer is geduldig....

Maurice
2015 is het jaar van de das! www.zoogdiervanhetjaar.nl

hans parlevliet

Tja, die ballen meende ik ook al te bespeuren, of het een verkeersslachtoffer is is niet duidelijk, in ieder geval zie ik geen verwondingen.
Verder een helder verhaal, Maurice
mvg
Hans

HPM

De weg zal de N206 wel geweest zijn. Druk, met ik denk alleen in Zoeterwoude en Stompwijk onderdoorgangen. Als ze naar het nabije Vlietland willen zullen ze moeten leren om onder de A4 door te gaan in plaats van er over.
Op zichzelf best een goed gebied, maar wel een beetje veel drukke wegen.
Herman van der Meer

rombout

Een andere bron meldde mij dat het langs de N11 was, "in een wetlandje". Zegt mij allemaal niks, ben daar niet bekend.
Vriendelijke groeten
Rombout de Wijs
http://www.home.zonnet.nl/myotis2/

HPM

Dat is de drukke weg tussen Alphen a/d Rijn en Leiden. Er zijn wel onderdoorgangen maar kennelijk moeten ze er met alle geweld overheen (Als dit inderdaad een verkeersslachtoffer is).
Herman van der Meer

maurice.lahaye

De N11 loopt van de A12 thv Bodegraven langs de spoorlijn richting Leiden (A4). Tussen de Autoweg (je mag er 100 km/h) en de spoorlijn ligt een moeraszone. Ziet er leuk uit (ik kom er regelmatig langs), maar ik heb mij altijd afgevraagd welke dieren & planten ervan zouden moeten/kunnen profiteren. Aan otter had ik geen moment gedacht...

Maurice
2015 is het jaar van de das! www.zoogdiervanhetjaar.nl

laatvlieger

spectaculair!

Die moeraszone is als ik me niet vergis destijds als compensatienatuur aangelegd. Het ziet er inderdaad leuk uit, maar het is natuurlijk vragen om problemen. Ik snap niet dat je zo mag compenseren. Het trekt juist extra dieren aan naar een plek waar je ze nou juist niet wilt hebben ( naast een snelweg). Zonde van deze Otter.
Groet,

Wouter Teunissen


Mijn Weblog: http://birdboredom.blogspot.com/

Marina

Ik ben bang dat er bij de aanleg onvoldoende over nagedacht is.
Soms vraag ik me zowiezo af bij wie advies wordt ingewonnen bij dit soort projecten.
lees hier hoe trollen hun territorium markeren - http://www.randoloup.com/nl/?p=1682

rombout

#13
CiteerSoms vraag ik me zowiezo af bij wie advies wordt ingewonnen bij dit soort projecten.
Daar heb je een goed punt te pakken mbt. zgn. compenserende maatregelen. Zo begint het in zwang te raken om bij het omhakken van eeuwenoude bomen, met verlies van (o.a.) vleermuisholten tot gevolg, dit te mogen compenseren door in de omgeving vleermuiskasten op te hangen. Daar komen ze dan nog mee weg ook. Dit terwijl toch algemeen bekend is (althans bij de echte deskundigen) dat vleermuiskasten alleen maar heel beperkt (alleen door enkele niet-kritische soorten en dan alleen maar in de paartijd en dan ook nog maar heel soms) gebruikt worden. Maar ik vrees dat we over het (on)nut van compenserende maatregelen wel een aparte forumgroep zouden kunnen opzetten. En dan heb je ook nog zoiets als mitigerende maatregelen, net zo'n mager onderbouwd gedoe.... Men is ook altijd heel huiverig om de werking van zoiets achteraf te controleren, uit vrees dat blijkt dat het allemaal niets heeft geholpen. En lekker slapen dat die ambtenaren doen als ze weer eens zoiets hebben weten te regelen....... Om maar te zwijgen van al die "Ecologische adviesbureau's" die hier hun brood mee verdienen.
Maar ik geef toe dat helemaal niets compenseren nog erger is!
Vriendelijke groeten
Rombout de Wijs
http://www.home.zonnet.nl/myotis2/

Timo Roeke

Ik blijf me verbazen over de grote van deze prachtige dieren.

maurice.lahaye

Artikel uit de NRC van afgelopen zaterdag. Mooie samenvatting:
http://digitaleeditie.nrc.nl/NH/2011/0/20110108___/4_04/article4.html

Maurice
2015 is het jaar van de das! www.zoogdiervanhetjaar.nl

maurice.lahaye

Laatste up-date, mijn oude-Alterra collega's hebben bevestigd dat het om een (jong) mannetje gaat.

Maurice
2015 is het jaar van de das! www.zoogdiervanhetjaar.nl

Timo Roeke

Betekent dit dat het beest nog in de groei was?

maurice.lahaye

Min of meer. Een volwassen mannetje kan nog wel een slag groter en zwaarder zijn. Echte 'monsters' dus.

Maurice
2015 is het jaar van de das! www.zoogdiervanhetjaar.nl

Marina

weten ze al meer over de doodsoorzaak?
lees hier hoe trollen hun territorium markeren - http://www.randoloup.com/nl/?p=1682

maurice.lahaye

Het is nog niet duidelijk of het een Volkswagen of een Volvo is geweest......  ;D

Maurice
2015 is het jaar van de das! www.zoogdiervanhetjaar.nl

Marina

Citaat van: maurice.lahaye op januari 11, 2011, 13:20:04 PM
Het is nog niet duidelijk of het een Volkswagen of een Volvo is geweest......  ;D

Maurice

maar hij was nog helemaal gaaf?
lees hier hoe trollen hun territorium markeren - http://www.randoloup.com/nl/?p=1682

evertdirks

Citaat van: Marina op januari 11, 2011, 14:45:05 PM
Citaat van: maurice.lahaye op januari 11, 2011, 13:20:04 PM
Het is nog niet duidelijk of het een Volkswagen of een Volvo is geweest......  ;D

Maurice

maar hij was nog helemaal gaaf?
Nee zijn hart klopte niet meer.
evert
Evert

Leer eerst het "gewone" herkennen, dat komt het bijzondere vanzelf.

maurice.lahaye

Ah, 'dat' is dus de kwestie. Het komt vrij veel voor dat dieren (met marters heb ik de meeste ervaring) die aangereden worden aan de buitenzijde geen verwondingen laten zien. Een otter heeft een erg stevige kop en een zeer gespierd lichaam, dus ik verwacht niet teveel uiterlijke schade. Een kleine bunzing is toch net even wat gemakkelijker aan stukken te rijden dan een forse otter. Overigens zullen ook andere doodsoorzaken bekeken worden, dat is standaard-procedure.

Groet,
Maurice

2015 is het jaar van de das! www.zoogdiervanhetjaar.nl

ecotex

Heb enkele jaren geleden ook een verkeersslachtoffer van de weg gehaald nabij Raalte (OV). Het jonge mannetje wat ik van de weg raapte had ook geen enkele kwetsuur aan de buitenzijde terwijl hij toch een dood-klap van een auto had gekregen.
Nu ik de foto's zie van deze Otter krijg ik opnieuw de kippenvel over mijn hele lijf! Het contact(gevoel) om zo'n machtig roofdier met al zijn spieren en prachtige pels vast te houden is met geen pen te beschrijven,het zijn fantastische dieren die alle bescherming dienen te krijgen waar mogelijk!

Kees 

diertjesvriend

Citaat van: rombout op januari 10, 2011, 14:37:53 PM
CiteerSoms vraag ik me zowiezo af bij wie advies wordt ingewonnen bij dit soort projecten.
Daar heb je een goed punt te pakken mbt. zgn. compenserende maatregelen. Zo begint het in zwang te raken om bij het omhakken van eeuwenoude bomen, met verlies van (o.a.) vleermuisholten tot gevolg, dit te mogen compenseren door in de omgeving vleermuiskasten op te hangen. Daar komen ze dan nog mee weg ook. Dit terwijl toch algemeen bekend is (althans bij de echte deskundigen) dat vleermuiskasten alleen maar heel beperkt (alleen door enkele niet-kritische soorten en dan alleen maar in de paartijd en dan ook nog maar heel soms) gebruikt worden. Maar ik vrees dat we over het (on)nut van compenserende maatregelen wel een aparte forumgroep zouden kunnen opzetten. En dan heb je ook nog zoiets als mitigerende maatregelen, net zo'n mager onderbouwd gedoe.... Men is ook altijd heel huiverig om de werking van zoiets achteraf te controleren, uit vrees dat blijkt dat het allemaal niets heeft geholpen. En lekker slapen dat die ambtenaren doen als ze weer eens zoiets hebben weten te regelen....... Om maar te zwijgen van al die "Ecologische adviesbureau's" die hier hun brood mee verdienen.
Maar ik geef toe dat helemaal niets compenseren nog erger is!

goed plan om daar een topic voor te openenen!
misschien komen we onderling wel op goede ideeën en alternatieven, en kunnen we die doorsturen naar naar het ministerie van E L & I, de I staat tenslotte voor innovatie!

Jurjen Postma

CiteerOm maar te zwijgen van al die "Ecologische adviesbureau's" die hier hun brood mee verdienen.
Maar ik geef toe dat helemaal niets compenseren nog erger is!

goed plan om daar een topic voor te openenen!

Ja, goed plan om eens een aantal van die dingen wat beter te bekijken. Zo kwam ik het volgende tegen:
http://www.provincie.drenthe.nl/n34/nieuws/nieuws/nieuwsberichten/2010/15_vogelhuisjes/

De tekst suggereert dat dit alles is om de natuur te compenseren. Gezien de inhoud van de tekst en de voorgestelde compensatiemogelijkheden, vraag ik me af wie hier achter zit. Het lijkt werkelijk nergens naar....
Groet,

Jurjen

Follow me on Twitter!

mystacinus

Goed initiatief om hier een apart topic te openen over zin en onzin van natuurcompensatie- en mitigatie, maar heeft alleen zin wanneer de adviesbureau's die er hun brood mee verdienen en juristen dan meedoen.
vriendelijke groeten

Ludy Verheggen

jeroenroelofsen

Citaat van: maurice.lahaye op januari 11, 2011, 15:08:26 PM
Ah, 'dat' is dus de kwestie. Het komt vrij veel voor dat dieren (met marters heb ik de meeste ervaring) die aangereden worden aan de buitenzijde geen verwondingen laten zien. Een otter heeft een erg stevige kop en een zeer gespierd lichaam, dus ik verwacht niet teveel uiterlijke schade. Een kleine bunzing is toch net even wat gemakkelijker aan stukken te rijden dan een forse otter. Overigens zullen ook andere doodsoorzaken bekeken worden, dat is standaard-procedure.

Groet,
Maurice

Inmiddels al wat meer bekend?
Met vriendelijke groet
Jeroen Roelofsen
Mijn waarnemingen
Mijn website
Recente blog; Zuidpier IJmuiden
Nieuwe vogel soorten; Zeekoet, Kleine Rietgans, Strandleeuwerik, Waterral, Witgatje   (185 totaal)

maurice.lahaye

Nee. En dat zal voorlopig zo blijven: geen geld voor een nadere analyse.

Groet,
Maurice
2015 is het jaar van de das! www.zoogdiervanhetjaar.nl