Hoofdmenu

Mannetjesnonnetjes

Gestart door colossus, januari 03, 2011, 22:35:09 PM

Vorige topic - Volgende topic

colossus

Ik heb rond Zwolle al heel wat Nonnetjes gezien.
Maar wel altijd vrouwtjes.
Bij mensen heel gewoon, maar bij vogels moet dat toch een beetje in evenwicht zijn zou je zeggen ...
Heeft dit een oorzaak of is het puur toeval en moet ik de eerste zwartwitte Non nog tegenkomen?

Kees Kuijper
Vriendelijke groeten,
Kees Kuijper

joostheeremans

#1
Alleen adulte mannetjes zijn zwart-wit, eerste winter zijn man en vrouw volgens mij niet te onderscheiden van elkaar.


Een aanzienlijk deel van de nonnetjes die je ziet is eerste winter en dus niet zwart-wit. Maar als je er al heel wat hebt gezien zal toeval ook zeker een rol spelen.
MvG Joost Heeremans



- Do geese see god ?-

colossus

Ok Joost. Dat betekent dat ik sommige misschien ten onrechte als vrouw heb gemeld.

Bedankt, het heeft dus toch een oorzaak!
Kees
Vriendelijke groeten,
Kees Kuijper

joostheeremans

Als je ook kijkt naar het aantal foto's van vrouw en man nonnetje op waarneming.nl is de stand 520 tegen 373 voor de vrouwtjes. Hier zullen vast wel als vrouw gedetermineerde mannetjes tussen zitten.
MvG Joost Heeremans



- Do geese see god ?-

colossus

Zit er dik in Joost.
Alleen die met foto's kunnen er hier en daar op worden gecontroleerd.

Kees
Vriendelijke groeten,
Kees Kuijper

joostheeremans

Als je bij de statistiek van de waarnemingen kijkt is het 21482 vrouwtjes om 9583 man. Meer dan 328.000 zijn als geslacht onbekend ingevoerd.
MvG Joost Heeremans



- Do geese see god ?-

Maico Weites

Datzelfde zie je ook bij grote zaagbek en blauwe kiekendief.
Maico
Waarnemingen en foto's:
Nederland: https://waarneming.nl/users/15919/
Rest v/d wereld: https://observation.org/users/15919/

Jarinka

En Brilduikers, en een aantal andere eenden.

Ik kom regelmatig (ongeveer elke week) in een gebiedje met een broedpaar IJsvogels, en ik zie het vrouwtje vaker dan het mannetje. Zij blijft ook langer zitten als ik haar gezien heb. Weet iemand of er daar toevallig onderzoek naar is gedaan? Het lijkt me wel leuk om erachter te komen waarom vrouwtjes vaker gezien worden.
Groeten, Jarinka Heijink

snwja3

Citaat van: Jarinka op januari 06, 2011, 16:20:10 PM
En Brilduikers, en een aantal andere eenden.

Ik kom regelmatig (ongeveer elke week) in een gebiedje met een broedpaar IJsvogels, en ik zie het vrouwtje vaker dan het mannetje. Zij blijft ook langer zitten als ik haar gezien heb. Weet iemand of er daar toevallig onderzoek naar is gedaan? Het lijkt me wel leuk om erachter te komen waarom vrouwtjes vaker gezien worden.
Denk dat het net zo als bij de mensen is, die vrouwtjes willen gewoon graag gezien worden!  ;)
Wietze Janse

Jarinka

Citaat van: snwja3 op januari 06, 2011, 16:27:01 PM
Citaat van: Jarinka op januari 06, 2011, 16:20:10 PM
En Brilduikers, en een aantal andere eenden.

Ik kom regelmatig (ongeveer elke week) in een gebiedje met een broedpaar IJsvogels, en ik zie het vrouwtje vaker dan het mannetje. Zij blijft ook langer zitten als ik haar gezien heb. Weet iemand of er daar toevallig onderzoek naar is gedaan? Het lijkt me wel leuk om erachter te komen waarom vrouwtjes vaker gezien worden.
Denk dat het net zo als bij de mensen is, die vrouwtjes willen gewoon graag gezien worden!  ;)
Niet volgens mijn biologie- en natuurkundeleraren (die overigens ook vogelaars zijn :)), die vonden het grappig omdat bij mensen de vrouwen meestal wat schuwer zijn, en de mannen veel meer aanwezig zijn door stoer gedrag.
Groeten, Jarinka Heijink

Robertmeer

Citaat van: Jarinka op januari 06, 2011, 16:20:10 PM
Ik kom regelmatig (ongeveer elke week) in een gebiedje met een broedpaar IJsvogels, en ik zie het vrouwtje vaker dan het mannetje. Zij blijft ook langer zitten als ik haar gezien heb. Weet iemand of er daar toevallig onderzoek naar is gedaan? Het lijkt me wel leuk om erachter te komen waarom vrouwtjes vaker gezien worden.
Vreemd, als ik IJsvogels zie, zijn dat juist meestal mannetjes.. :rolleye:
Groet,
Robert van der Meer

Lees ook eens mijn weblog: http://robertbirding.wordpress.com/

HPM

Citaat van: Robertmeer op januari 06, 2011, 16:33:44 PM
Citaat van: Jarinka op januari 06, 2011, 16:20:10 PM
Ik kom regelmatig (ongeveer elke week) in een gebiedje met een broedpaar IJsvogels, en ik zie het vrouwtje vaker dan het mannetje. Zij blijft ook langer zitten als ik haar gezien heb. Weet iemand of er daar toevallig onderzoek naar is gedaan? Het lijkt me wel leuk om erachter te komen waarom vrouwtjes vaker gezien worden.
Vreemd, als ik IJsvogels zie, zijn dat juist meestal mannetjes.. :rolleye:

Als ik een IJsvogel zie is het meestal een blauwe flits of het geluid daarvan.
Herman van der Meer

Lonnie Bregman

Citaat van: HPM op januari 06, 2011, 17:25:24 PM
Als ik een IJsvogel zie is het meestal een blauwe flits of het geluid daarvan.

Die ervaring heb ik ook!
Groeten, Lonnie Bregman

Jarinka

Citaat van: lonnie20 op januari 06, 2011, 17:30:28 PM
Citaat van: HPM op januari 06, 2011, 17:25:24 PM
Als ik een IJsvogel zie is het meestal een blauwe flits of het geluid daarvan.
Die ervaring heb ik ook!
'Mijn' IJsvogels zitten in een overzichtelijk gebied. In een half uurtje heb je een rondje gelopen, en aangezien ik weet waar ze vaak zitten, kan ik daar extra voorzichtig doen.
Het lijkt trouwens wel alsof ze eergisteren langzamer vlogen dan normaal. Toen er eentje opvloog kon ik haar (zelfs in de vlucht) goed als het vrouwtje herkennen. En een half uur later lukte dat bij het mannetje ook.

Misschien zijn deze IJsvogels wel wat meer gewend aan mensen. Er worden namelijk veel honden uitgelaten (hoewel dat daar eigenlijk verboden is), en er wandelen redelijk veel mensen.
Groeten, Jarinka Heijink

Erwin Reinstra

1e winter/ kalenderjaar nonnetjes en adulte vrouwtjes nonnetjes zijn volgens mij wel te onderscheiden van elkaar.
Meest duidelijke kenmerk daarbij is de zwarte teugel.
(Ook) niet altijd even makkelijk te zien en het vergt vaak wat tijd/ moeite (maar dan heb je ook wat  :P ).

Volwassen vrouwtjes hebben deze teugel altijd. 1e winter/ 1e kalenderjaar vogels krijgen deze teugel zover ik weet pas tijdens de rui naar het (volwassen) zomerkleed.

Weet eigenlijk niet of (en hoe) je 1e winter mannetjes en 1e winter vrouwtjes uit elkaar kan houden, en zo ja, in welke tijd van het jaar exact.
Met vriendelijke groenten,
Erwin


colossus

Bedankt Erwin. Ik heb er even wat foto's bijgehaald. In het veld vast best lastig!
De IJsvogels die ik zittend zie zijn inderdaad ook meestal vrouwen.

Kees
Vriendelijke groeten,
Kees Kuijper

Timo Roeke

Nonnetjes worden hier in de regio vaak ten onrechte als vrouwtje gedetermineerd.

colossus

Eind van de middag dan toch een zwartwit Nonnetje in de omgeving Zwolle tegengekomen.
Pak was vast een paar maanden bij de stomerij ...
Kees
Vriendelijke groeten,
Kees Kuijper