Hoofdmenu

Zegge?

Gestart door Grada Menting, juli 31, 2006, 20:55:55 PM

Vorige topic - Volgende topic

Grada Menting

10 cm hoog, stengel lijkt plat, beetje gegroefd. Gezien in de 4 Hoogte, Oostkapelle.

Niko Buiten

Ja, een zegge. Heeft het vruchtbeginsel 2 of 3 stempels ('draadjes uit het vruchtje')?
Groet,

Niko Buiten.


Grada Menting

CiteerHeeft het vruchtbeginsel 2 of 3 stempels ('draadjes uit het vruchtje')?
Ik zie er 2

Pieter Stolwijk

Dat is toch een probleem; een derde stijl kan afgevallen zijn bij een rijpe vrucht. In dit stadium is het waarschijnlijk handiger om het nootje uit een vruchtje (het "urntje") te pulken, ter controle bij een aantal vruchten. Als het nootje driekantig is, had de bloem drie stijlen; als het nootje plat is, had ze er twee!

Een eerste indruk: Zilte zegge (Carex distans). Deze heeft een driekantig nootje en (had) dus drie stijlen.

Vr. groet, Pieter Stolwijk


Floristische Werkgroep Twente

Niko Buiten

Ja, zo kan het ook. Ik zou de hele sleutel doorlopen (zijn we uren mee bezig) en kijken waarop we uitkomen. Ik weet niet of ik dat volhou en morgen ben ik er niet. Ik hoop dat dan iemand anders het stokje overneemt.
Groet,

Niko Buiten.


Grada Menting

CiteerDat is toch een probleem; een derde stijl kan afgevallen zijn bij een rijpe vrucht. In dit stadium is het waarschijnlijk handiger om het nootje uit een vruchtje (het "urntje") te pulken, ter controle bij een aantal vruchten. Als het nootje driekantig is, had de bloem drie stijlen; als het nootje plat is, had ze er twee!

Een eerste indruk: Zilte zegge (Carex distans). Deze heeft een driekantig nootje en (had) dus drie stijlen.
Heb enkele urntjes bekeken en gezien dat er ze plat zijn...dus niet 3 kantig. Kantekening: ik beschik maar over 1 vruchtje.

Niko Buiten

:) Het gaat goed. Hoe lang zijn de aren (is de gehele bloeiwijze)?
Groet,

Niko Buiten.


Niko Buiten

Intermezzo:

;) Ik weet niet of ik het moet zeggen (dat is een valkuil). Maar ik denk aan Drienervige zegge/Zwarte zegge. Niet aan Zilte zegge.
Groet,

Niko Buiten.


Grada Menting

Citeer:) Het gaat goed. Hoe lang zijn de aren (is de gehele bloeiwijze)?
Wat bedoel je precies. Ik ben een leek!! :o
Bedoel je het pluimpje of het vruchtje of alles bij elkaar? Alles bijelkaar is 3 cm.

Grada Menting

CiteerZwarte zegge.
Donkerbruin tot zwart schutblad zie ik niet wel gewoon bruin.

Niko Buiten

Citeer
Citeer:) Het gaat goed. Hoe lang zijn de aren (is de gehele bloeiwijze)?
Wat bedoel je precies. Ik ben een leek!! :o
Bedoel je het pluimpje of het vruchtje of alles bij elkaar? Alles bijelkaar is 3 cm.
Ik bedoel alles bijelkaar.

Het gaat nog steeds goed.

(We vergeten mijn intermezzo even.)

Groeide de plant in dichte pollen (echt dicht op elkaar) of wat meer uit elkaar (al dan niet in pollen)? Is het onderste schutblad korter of langer dan de bloeiwijze (steekt het schutblad wel of niet boven de bloeiwijze uit)?

(Ik kijk zo dadelijk even naar de foto voor het antwoord op de vraag over het  schutblad.)
Groet,

Niko Buiten.


Grada Menting

CiteerGroeide de plant in dichte pollen (echt dicht op elkaar) of wat meer uit elkaar (al dan niet in pollen)? Is het onderste schutblad korter of langer dan de bloeiwijze (steekt het schutblad wel of niet boven de bloeiwijze uit)?

(Ik kijk zo dadelijk even naar de foto voor het antwoord op de vraag over het  schutblad.)
In dichte pollen of niet kan ik me niet herinneren...ik denk dus van niet.
Het onderste schutblad is langer. Het steekt boven de bloeiwijze uit.

Niko Buiten

;) Het gaat nog steeds goed.

Is de stengel scherp of stomp driekantig?



Groet,

Niko Buiten.


Grada Menting

Citeer;) Het gaat nog steeds goed.

Is de stengel scherp of stomp driekantig?
scherp plat!

Niko Buiten

#14
:) Nu wordt het moeilijker. Hij kan als gevolg van drogen scherp/plat zijn geworden.

Het is geen Zwarte zegge, omdat het onderste schutblad boven de groeiwijze uitsteekt.

Blijven over: Drienervige zegge, Noordse zegge en Scherpe zegge.

Heb je nog meer foto's? Zo ja, wil mij daar meer van laten zien? Ik zou graag de rest van de stengel zien en van hoe je de plant gevonden heb (in de natuur).
Groet,

Niko Buiten.


Niko Buiten

Intermezzo: een foto van Drienervige zegge.
Groet,

Niko Buiten.


Grada Menting

foto met stengel

mcbud

NEW NEW NEW

THE HIGH-RESOLUTION BI-CAM

eindelijk een ideale webcam-schijnwerper combinatie

nu kunt u uw gesprekspartner niet alleen zien maar haar ook recht in de ogen schijnen

speciaal voor derdegraadsverhoor op afstand

NEW NEW NEW




:D

marc

Niko Buiten

Intermezzo (verlenging): nog een foto van Drienervige zegge, later in het seizoen.
Groet,

Niko Buiten.


Grada Menting

Citeerspeciaal voor derdegraadsverhoor op afstand

Ik ervaar dit niet als een derdegraadsverhoor. :lol:  

Niko Buiten

CiteerNEW NEW NEW

THE HIGH-RESOLUTION BI-CAM

eindelijk een ideale webcam-schijnwerper combinatie

nu kunt u uw gesprekspartner niet alleen zien maar haar ook recht in de ogen schijnen

speciaal voor derdegraadsverhoor op afstand

NEW NEW NEW




:D

marc
Ik schrik mij rot. Een reclameblok. Hoe vind je het tot nu toe gaan, Marc.
Groet,

Niko Buiten.


Grada Menting

CiteerIntermezzo (verlenging): nog een foto van Drienervige zegge, later in het seizoen.
Heeft er veel van weg...maar daar komen we niet mee weg. Waarom heet hij 3 nervig?  

mcbud

Gelukkig maar!

doei

marc

Niko Buiten

#23
Is de plant grijsgroen (op de foto wel)? Stonden de schutbladen in het veld stijf, rechtovereind? Als je met je open hand op de toppen van de bladen drukt (naar beneden) lijkt het net of het een beetje prikt (vanwege de stijfheid van de bladen)?
Groet,

Niko Buiten.


Grada Menting

CiteerIs de plant grijsgroen (op de foto wel)? Stonden de schutbladen in het veld stijf, rechtovereind? Als je met je open hand op de toppen van de bladen drukt (naar beneden) lijkt het net of het een beetje prikt (vanwege de sijfheid van de bladen)?
Is de plant grijsgroen ? ja
Stonden de schutbladen in het veld stijf, rechtovereind? ja
Als je met je open hand op de toppen van de bladen drukt (naar beneden) lijkt het net of het een beetje prikt (vanwege de sijfheid van de bladen)? ja
Spannend...on line determineren.
Heb jij Heukels? Ik heb het plantje. :P  

Niko Buiten

#25
Jij hebt niet alleen het plantje maar ook de Heukels'.

Tja, gezamenlijk determineren doe ik meerdere keren per week in duo's en diverse groepjes.

Volgens mij is het Drienervige zegge. Wanneer je het de volgende keer weer ziet moet je ook deze vraag nog beantwoorden:

Voel je met vingers van een hand aan de onderkant van de stengel dat deze stomp driehoekig is?

Het antwoord ken je nu: ja, stomp driehoekig.

Drienervige zegge is een bijzondere plant. Hij groeit in West-Europa in de kustzone tussen laten we zeggen Portugal en Scandinaviƫ. Verder komt-ie nog op een andere locatie op de wereld voor. Ik weet niet meer waar. Maar je kunt het nalezen in de Oecologische Flora.
Groet,

Niko Buiten.


Grada Menting

CiteerVolgens mij is het Drienervige zegge. Wanneer je het de volgende keer weer ziet moet je ook deze vraag nog beantwoorden:

Voel je met vingers van een hand aan de onderkant van de stengel dat deze stomp driehoekig is?
Zal dit zeker gaan uitzoeken.
Dank voor je hulp. B)

Pieter Stolwijk

Het gaat er niet om of het urntje plat is, maar of het nootje dat er in zit, plat of driekantig is. Mijn herinnering aan Drienervige zegge is geheel anders, maar dat is geen bewijs.

Vr. groet, Pieter Stolwijk


Floristische Werkgroep Twente

Corryabbink

Citeer
CiteerIntermezzo (verlenging): nog een foto van Drienervige zegge, later in het seizoen.
Heeft er veel van weg...maar daar komen we niet mee weg. Waarom heet hij 3 nervig?
Dag Sofie,

Dat slaat op de kafjes die tussen de urntjes zitten. Die zijn aan de rand bruin en in het midden groen met een drienervige kiel.
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

Niko Buiten

#29
Citeer
Citeer
CiteerIntermezzo (verlenging): nog een foto van Drienervige zegge, later in het seizoen.
Heeft er veel van weg...maar daar komen we niet mee weg. Waarom heet hij 3 nervig?
Dag Sofie,

Dat slaat op de kafjes die tussen de urntjes zitten. Die zijn aan de rand bruin en in het midden groen met een drienervige kiel.
Dat is in theorie juist. Maar is door mij of anderen hier nog nooit (goed) gezien. Terwijl we jaarlijks toch honderdduizenden planten zien. Misschien leert iemand mij nog eens het te zien.

Verder ben ik benieuwd of je het nootje hebt gezien (vgl. Pieter). (Er moet mij iets van het hart. Dit is niet persoonlijk bedoeld. Let op bij mensen uit het binnenland: omdat zij de kustflora niet goed kennen en in het onderbewuste hun eigen flora meenemen maken ze nogal eens fouten en dragen die ook over op minder ervaren kustbotanici; probeer je daar tegen te wapenen door contacten op te bouwen en te onderhouden met Zeeuwse botanici.)

Nog een opmerking over de vier vragen (stengel stomp driekantig?; staan de bladen (niet alleen de schutbladen, maar alle bladen) in het veld stijf, rechtovereind?; lijkt het in het veld of de bladen een beetje prikken wanneer je je hand er op duwt?; zijn de planten grijsgroen?) waarmee je de soort in het veld kunt determineren: deze zijn van een gepensioneerde bioloog met tientallen jaren veldervaring in de duinen. Je kunt er ook vegetatieve planten mee determineren. Je hebt de Heukels' dus niet meer nodig voor Drienervige zegge (gooi maar weg, haha). Bovendien kun je er tijdens excursies goede sier mee maken. ("Tjonge, wat weet jij toch veel.")
Groet,

Niko Buiten.