Hoofdmenu

Vos?

Gestart door Johan Helmus, december 23, 2010, 17:37:00 PM

Vorige topic - Volgende topic

Johan Helmus

Hallo allen,

zou dit de pootafdruk van een vos kunnen zijn? Helaas was het spoor al een beetje verweerd door de wind van de laatste dagen.  Ik heb een van de duidelijkere pootafdrukken op de foto genomen. Er liepen veel sporen langs elkaar, sommige meer verweerd dan anderen. De sporen zijn gevonden langs de rand van een veld, een paar meter van een rietkraag.

De sporen zijn zo'n 5 cm lang, 3.5 cm breed. Zou het een vos zijn, of toch gewoon een hond?

Groeten, Johan Helmus

logico

Met vriendelijke groet,
Patrick

Johan Helmus

#2
Dank! Ik vond het spoor namelijk enigzins verweerd in de sneeuw. Het spoor liep in de lengte van het gehele veld langs het riet. Verder waren er ook veel sporen op het ijs te vinden. Duidelijk was dat de sporen later zijn gevolgd door een persoon met een redelijk grote hond. Deze sporen volgden het oude spoor, ook als dat ineens 90 graden opzij ging, en waren duidelijk recenter (= minder verweerd) Mogelijk een jager die de sporen volgde oid. (hoewel jagen n.a.v. sporen volgens mij niet mag, maar alleen sporen volgen mag uiteraard weer wel...) De sporen die ik op het ijs vond waren niet gevolgd, mogelijk omdat het ijs niet vertrouwd was  :P

Op basis waarvan stel je dat dit vossensporen zijn trouwens?

Groeten, Johan Helmus

CeesvanDijk

Och mijn honden volgen ook altijd sporen maar ik jaag echt niet.
Leuke waarneming.

Johan Helmus

#4
Citaat van: CeesvanDijk op december 23, 2010, 19:51:50 PM
Och mijn honden volgen ook altijd sporen maar ik jaag echt niet.
Leuke waarneming.
Klopt inderdaad, 't zou ook iemand kunnen zijn die zijn hond uit liet, en net als ik het spoor volgde zonder bijbedoelingen. Eerder die dag zag ik echter wel een jager met een drietal honden, niet ver daar vandaan.

Kan iemand nog beargumenteren waarom dit een vossenspoor is, en niet een hondenspoor? Het kenmerk waarop ik het baseer, is dat de voorste tenen geen overlap hebben met de laatste (bron) Ik weet echter niet of dit per definitie met zekerheid hond uitsluit?  :blink:
Groeten, Johan Helmus

logico

#5
De voorste teenkussens zitten als het ware voor de twee links en recht waar ze bij een hond meer naar achter/er tussen zitten. Je kunt een kruis trekken (verwering vertekend iets maar het is duidelijk zichtbaar) tussen de kussens zonder kussens te raken of een horzontale lijn tussen de twee voorste en linkse en rechtse kussens.


Kijk de volgende keer eens verder en volg het spoor eens. Wellicht vind je dan ook de "vegen" van de staart tussen de afdrukken.


Afdrukken van vos zijn langer en slanker dan hond en de nagels slanker en puntiger. Zoolkussens van vos zijn kleiner dan die van een hond en zitten niet zo dicht bij elkaar als bij die van een hond.


Ook de manier waarop de afdrukken geplaatst zijn verraden hoe een vos liep, in welke gang en soms zelfs wat de vos deed. Een hond toont ander gedrag.



Argumenteren is best lastig. Bovenstaande zijn feiten verder loop ik zo verschrikkelijk vaak tegen afdrukken van vossen aan. Ze zijn zeer goed te onderscheiden maar goed. Dat is natuurlijk geen goed argument op een site als deze.
Met vriendelijke groet,
Patrick

Johan Helmus

Oke, dank voor de toelichting!  :blink:

Nog een vraagje aan de admins: als ik een vos opgeef onder embargo, dan neem ik aan dat de informatie ook niet wordt geëxporteerd aan derden totdat de embargodatum is verstreken? Er wordt namelijk nogal enthousiast gejaagd op vossen in friesland, en daar wil ik niet mijn bijdrage aan leveren.
Groeten, Johan Helmus

Marina

Citaat van: Johan1981 op december 24, 2010, 08:51:20 AM
...gejaagd op vossen in friesland, en daar wil ik niet mijn bijdrage aan leveren.

:duim:
lees hier hoe trollen hun territorium markeren - http://www.randoloup.com/nl/?p=1682

logico

Citaat van: Johan1981 op december 24, 2010, 08:51:20 AM
Oke, dank voor de toelichting!  :)

Nog een vraagje aan de admins: als ik een vos opgeef onder embargo, dan neem ik aan dat de informatie ook niet wordt geëxporteerd aan derden totdat de embargodatum is verstreken? Er wordt namelijk nogal enthousiast gejaagd op vossen in friesland, en daar wil ik niet mijn bijdrage aan leveren.


Ik vind dit nogal overdreven. Een vos zit niet de hele dag op dezelfde plek, nu al helemaal niet. En jagers vinden de vossen ook echt wel zonder waarneming.nl.

Met vriendelijke groet,
Patrick

Johan Helmus

Los van of de jagers de vos ook wel zullen vinden zonder waarneming.nl. Ik ben tegen de jacht op vossen, een jacht die volgens mij onder valse voorwendselen wordt gevoerd, en mijn inziens een soort heksenjacht is op dieren die gewoon in de natuur thuis horen, die nuttig zijn, en hier ook gewoon een plaats in de natuur verdienen.

Mijn laatste (en enige) voswaarneming heb ik in hetzelfde gebied gedaan, zo'n 6 jaar geleden, in een periode dat de vossenjacht tijdelijk niet was toegestaan. Opvallend is dat gedurende die zelfde periode ook een aantal waarnemingen van vossen is geweest op waarneming.nl. Toen de provincie Friesland in 2005 weer de vossenjacht vrijgaf, was het ook gelijk weer gedaan met de waarnemingen. Sindsdien heb ik er ook nooit meer een vos gezien. Zelf vind ik het leuk nieuws dat hier toch weer een vos rondscharrelt, gezien de sporen (2e vos ooit voor mij), en ik zit er niet echt op te wachten dat een of andere plezierjager nu even langs komt om het dier overhoop te komen schieten voor een middagje lol.

Als mijn waarneming er mogelijk toe leidt dat er een toename bestaat in de kans dat een jager de vos zal schieten, dan is dat voor mij reden genoeg om geen waarneming in te voeren.
Groeten, Johan Helmus

Marina

Ik ben het helemaal met je eens, Johan, je hoeft het die jagers niet op een presenteerblaadje te geven.
lees hier hoe trollen hun territorium markeren - http://www.randoloup.com/nl/?p=1682

KorHaan

Citaat van: Marina op december 24, 2010, 15:14:36 PM
Ik ben het helemaal met je eens, Johan, je hoeft het die jagers niet op een presenteerblaadje te geven.

Ik denk er precies zo over.

Vriendelijke groet,

Ronald Sinoo

Norman

Ik ben voor de jacht, maar dan wel onder de voorwaarde dat de jagers net zo primitief gaan leven als de jagende oermensch, in een hol en gekleed in huiden en levend van de jacht en het verzamelen van noten, bessen, wortelen, etc.

De moderne jager begrijp ik helemaal niets van, schade is een wassen neus. In de retail heet diefstal derving en heb je gewoon pech als ondernemer en moet je zelf maatregelen (voor eigen rekening) hier tegen nemen, maar ben je agrarier dan heet derving in 1 keer schade en mag je voor schandalig veel geld je velden verpachten aan een jachthouder én ook nog eens de nodige subsidie van (o.a. mijn belastinggeld) consumeren.

Maar om bij het topic te blijven, jouw foto laat een pootafdruk zien van een Vos.
U weet wel die prachtige beestjes die de populaties van die o zo schadelijke konijnen, hazen, eenden, ganzen, etc. beheren, maar dat niet kunnen omdat er in den landen primitievelingen rondlopen met geweren om deze concurrent te elimineren.

Marina

Ja natuurlijk, want als de vos doodgeschoten is dan kunnen ze tenminste de schadelijke konijnen en hazen schieten.
Snap je toch wel!
lees hier hoe trollen hun territorium markeren - http://www.randoloup.com/nl/?p=1682

Norman

Ik zou wel ontheffing willen hebben om schadelijke mensen te mogen beheren.  ;D


logico

Citaat van: Marina op december 24, 2010, 22:04:49 PM
Ja natuurlijk, want als de vos doodgeschoten is dan kunnen ze tenminste de schadelijke konijnen en hazen schieten.
Snap je toch wel!


Beetje jammer en erg sneu dat jij zo een oppervlakkige kijk op de wereld en bepaalde mensen hebt.
Met vriendelijke groet,
Patrick

Johan Helmus

Volgens mij is dit een zinloze discussie om hier te voeren. Mensen die tegen jacht zijn overtuig je er toch niet van dat jagen nodig zou zijn, en anderzijds overtuig je de jagers er niet van dat jagen niet nodig zou zijn. ;D (Ik houd de tekst ff neutraal  :P)

Zoals het er nu voor staat, voer ik de waarneming niet in op waarneming.nl.
Groeten, Johan Helmus

Norman

Citaat van: logico op december 25, 2010, 10:25:41 AM
Citaat van: Marina op december 24, 2010, 22:04:49 PM
Ja natuurlijk, want als de vos doodgeschoten is dan kunnen ze tenminste de schadelijke konijnen en hazen schieten.
Snap je toch wel!


Beetje jammer en erg sneu dat jij zo een oppervlakkige kijk op de wereld en bepaalde mensen hebt.

Beetje sneu dat je zo reageert, want kun je wel een redelijk argument verzinnen dat je als "wildbeheerder" (ahum) de predatoren afschiet van de prooidieren waar je "schade" (wederum ahum) van hebt en die ook afschiet. 

mystacinus

Een soort van oerinstinct en het plezier om op dieren te schieten wat jagers hebben en waar sommigen ook voor durven uitkomen. Andere argumenten zijn er niet. 
vriendelijke groeten

Ludy Verheggen

Marina

en nu weten jullie ook waarom ik geen waarnemingen invoer
Er zijn altijd mensen die er misbruik van maken.
Vossenjacht, mollenbestrijding, raven uithorsten .... ik doe er niet aan mee

En nu weten we ook waarom er steeds meer jagers zitten op wng.nl
Die kunnen hier op de meter nauwkeurig, mét plattegrondje, zien waar ze iets dood kunnen maken.
lees hier hoe trollen hun territorium markeren - http://www.randoloup.com/nl/?p=1682

rombout

Als je je waarnemingen nergens invoert kunnen de gegevens ook niet gebruikt worden voor alle regionale en landelijke zoogdieratlassen etc. die gemaakt worden. Ik voer waarnemingen van "jachtwild" daarom vaak in als vervaagd of soms onder embargo. Anders gaat die informatie helemaal verloren.
Vriendelijke groeten
Rombout de Wijs
http://www.home.zonnet.nl/myotis2/

mystacinus

zoals Rombout ook deze discussie al voedt, kunnen jachtstatistieken een bijdrage leveren aan inzicht in trends bij zoogdieren en heeft het jachtgilde in Limburg zo ook bijvoorbeeld bijgedragen aan tot standkoming van verspreidingsoverzicht van enkele soorten voor de zoogdieratlas. Maar eigenlijk is dit toch weer een heel andere discussie...
vriendelijke groeten

Ludy Verheggen

HPM

Citaat van: Marina op december 25, 2010, 11:45:46 AM
en nu weten jullie ook waarom ik geen waarnemingen invoer
Er zijn altijd mensen die er misbruik van maken.
Vossenjacht, mollenbestrijding, raven uithorsten .... ik doe er niet aan mee

En nu weten we ook waarom er steeds meer jagers zitten op wng.nl
Die kunnen hier op de meter nauwkeurig, mét plattegrondje, zien waar ze iets dood kunnen maken.

Als je er niet aan meedoet wat doe je dan hier? Dit is toch het forum van Waarneming.nl?

Herman van der Meer

Marina

Citaat van: mystacinus op december 25, 2010, 12:36:01 PM
zoals Rombout ook deze discussie al voedt, kunnen jachtstatistieken een bijdrage leveren aan inzicht in trends bij zoogdieren en heeft het jachtgilde in Limburg zo ook bijvoorbeeld bijgedragen aan tot standkoming van verspreidingsoverzicht van enkele soorten voor de zoogdieratlas. Maar eigenlijk is dit toch weer een heel andere discussie...

In het geval van de jagers is dit toch ook wel een stuk eigenbelang. Natuurlijk, er zijn er die de natuur een warm hart toedragen. Maar laten we onszelf geen zand in de ogen strooien en denken dat alle jagers dit doen vanwege de behoefte aan kennisdeling met alle natuurliefhebbers (anders dan jagers).
Anders zouden oproepen als deze overbodig zijn:
http://www.nojg.nl/Indexpagina/Medewerking%20jagers%20gevraagd%20naar%20onderzoek%20wasbeerhond%20en%20marterhond.htm

maar ik ben het met je eens: dit is een heel andere discussie.
lees hier hoe trollen hun territorium markeren - http://www.randoloup.com/nl/?p=1682

mystacinus

intentie van activiteit kan nog zo ver uit elkaar liggen, hier is de uitkomst voor meer dan een doel te gebruiken; de een verzamelt waarnemingen voor de fun en maakt er beleid mee, de ander schiet voor de lol en beweert dit uit oogpunt van populatiebeheer te doen. Ondertussen holt de kwaliteit van natuur verder achteruit al leek de achteruitgang tot staan gebracht. Jagers zouden zich moeten aansluiten bij landelijke actie van natuurorganisaties tegen het regeringsbeleid. Dit is toch een andere discussie?, topic hoort hier volgens mij niet meer thuis.
vriendelijke groeten

Ludy Verheggen

Norman

Citaat van: HPM op december 25, 2010, 16:45:41 PM
Als je er niet aan meedoet wat doe je dan hier? Dit is toch het forum van Waarneming.nl?

Ik zie het waarneming.nl forum toch anders, als waarneming.nl de databank.
Tenslotte heb je ook aparte accounts voor beide sites.

Het opgeven van ganzen via wrn.nl zal jagers niet echt attenderen, maar een vos wel.
Veel jagers hebben geen flauw idee wat er in en om hun veld bevind en gebruiken wel degelijk deze gegevens om bijvoorbeeld de Vos te bejagen. Immers als je voldoende waarnemingen heb in een gebied en de pijl staat nauwkeurig dan weet een jager ook waar deze moet posten. Zolang alles en iedereeen maar alles kan invoeren en deze gegevens ook voor iedereen beschikbaar zijn, komen mijn waarnemingen niet op wrn.nl.

Ik heb ooit eens in de provincie Utrecht Reeëntellingen gedaan, achteraf bleken deze cijfers gebruikt te worden om het afschot te bepalen. Ik ben blij dat ik zo behoudend tel en je begrijpt, ik tel nooit meer daar.

Marina

Precies. Uit liefde voor de natuur en met een goed gevoel doe je mee aan een vrijwilligersproject.
Maar je weet nooit wat er met je gegevens gebeurt.
lees hier hoe trollen hun territorium markeren - http://www.randoloup.com/nl/?p=1682

Johan Helmus

Citaat van: Norman op december 25, 2010, 22:17:21 PM
Ik heb ooit eens in de provincie Utrecht Reeëntellingen gedaan, achteraf bleken deze cijfers gebruikt te worden om het afschot te bepalen. Ik ben blij dat ik zo behoudend tel en je begrijpt, ik tel nooit meer daar.

Dat is inderdaad ook de reden waarom ik voorzichtig ben met het doorgeven van 'jachtwild' waarnemingen. Je weet maar nooit aan welke dubieuze organisaties deze gegevens zoal worden verstrekt. Het onder embargo invoeren van waarnemingen heeft kennelijk ook geen effect, aangezien deze waarnemingen ook gewoon worden geëxporteerd naar derden.

Op waarneming.nl kun je wel aangeven voor welke doeleinden jij je waarnemingen wilt laten gebruiken. Zelf zou ik hier graag een onderscheid zien tussen echte natuurbeschermingsorganisaties, en zogenaamd wildbeheer, wat ik gewoon beschouw als een verkapte naam voor plezierjacht. Zolang die mogelijkheid er niet is, voer ik waarnemingen van vossen e.d. niet in.
Groeten, Johan Helmus

hiskodevries

Citaat van: HPM op december 25, 2010, 16:45:41 PM
Citaat van: Marina op december 25, 2010, 11:45:46 AM
en nu weten jullie ook waarom ik geen waarnemingen invoer
Er zijn altijd mensen die er misbruik van maken.
Vossenjacht, mollenbestrijding, raven uithorsten .... ik doe er niet aan mee

En nu weten we ook waarom er steeds meer jagers zitten op wng.nl
Die kunnen hier op de meter nauwkeurig, mét plattegrondje, zien waar ze iets dood kunnen maken.

Als je er niet aan meedoet wat doe je dan hier? Dit is toch het forum van Waarneming.nl?

Dit forum mag ook gebruikt worden door mensen die niets invoeren.

Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0