welke vogels hebben jullie bij de vetbollen / in de wintertuin

Gestart door diertjesvriend, december 18, 2010, 14:00:14 PM

Vorige topic - Volgende topic

diertjesvriend

als er al een topic over is dan haal deze maar weg

ik dacht is leuk om te zien wat iedereen tot nu toe bij het wintervoer heeft zitten
wij hebben grote ruiten in de voorkamer met gelijk daarachter de voortuin,
en daar leg ik strooivoer en appels op de houten flonder gelijk voor het raam
en er hangen vetbollen.
de buren aan beide kanten voeren ook, dus steeds meer vogeltjes hier :)

tot nu toe zijn dat:

1 of 2 mannetjes merels en soms een vrouwtjes merel bij de appel, elke dag zijn ze er met regelmaat
ik moet echt opletten dat ik op tijd nieuwe stukjes appel neerleg ze gaan er al helemaal vanuit dat hier eten is ;)
zo nu en dan een koppeltje spreeuwen, twee gaan vechten met de merel, de rest snoept snel van de appels of het strooivoer
als het rustig is dan komt er een roodborstje eten
en op de vetbollen musjes, pimpelmezen, koolmezen, en zojuist zag ik voor het eerst ook een paar staartmeesjes.

en jullie?

Jan vH

Jan van Harten
Validator Plantengallen

Marina

Niettemin, toch even een fotootje van "mijn" roodborstje van vandaag  ;D
lees hier hoe trollen hun territorium markeren - http://www.randoloup.com/nl/?p=1682

liesbeth te Paske

#3
Citaat van: Marina op december 18, 2010, 19:35:26 PM
Niettemin, toch even een fotootje van "mijn" roodborstje van vandaag  ;D
En hier een foto van "ons" roodborstje vanmiddag. :wub: ;D
(ook nog koolmees, kuifmees, pimpelmees, merel, heggenmus, groenling, vink, gaai en ekster)
Groet,
Liesbeth

Sonderbare Vogel

Botervlieg

Citaat van: liesbeth te Paske op december 19, 2010, 14:59:16 PM
Citaat van: Marina op december 18, 2010, 19:35:26 PM
Niettemin, toch even een fotootje van "mijn" roodborstje van vandaag  ;D
En hier een foto van "ons" roodborstje vanmiddag. :wub: ;D
(ook nog koolmees, kuifmees, merel, heggenmus, groenling, vink, gaai en ekster)

En ik maar nadenken over een "voedertafel" achtig ding voor op het balkon.
:angel: Omgekeerde bloempot.

Thank you!  :duim:

diertjesvriend

wat leuk die foto's :D

hier zit de merel nu weer, hij eet... slaapt dan een poosje zo lijkt het, eet dan weer..
gaat weg, komt later weer terug enz.
de spreeuwen eten van de vetbollen die gaan dan wel snel op
het roodborstje komt alleen als er verder geen vogels meer zijn, heel vluchtig.

er vliegen ook vaak meeuwen hier boven de huizen, ik zat te denken of ik daar ook eten voor zal neerleggen ergens achter de bouw zegmaar, daar is het rustig
maar vis gaat me te ver zullen de buren ook niet leuk vinden maar wat zal ik dan wel neerleggen voor de meeuwen, gewoon wat brood enzo dan maar?
of universeelvoer strooien maar dat zakt gelijk weg in de sneeuw.

Marina

Hier eten de meeuwen gelijk mee als we de eenden voeren.
Die vangen vaak het brood al uit de lucht vóór het t water raakt.

Vandaag een heleboel spreeuwen die de pindakaaspot hebben ontdekt, heel grappig om te zien.
Soms gaat er eentje gewoon op het stokje zitten en jaagt de anderen weg terwijl hij zelf zn buik al vol heeft.
Elke dag maken we nà een sneeuwbui een stukje van het plaatsje vrij, en strooien daar voertjes.
Vooral vinkjes maken daar gebruik van, al hebben die het pindanetje in de boom ook al ontdekt.
Omdat ze er niet aan kunnen hangen zoals de meesjes doen heb ik het netje aan een tak gebonden. 
lees hier hoe trollen hun territorium markeren - http://www.randoloup.com/nl/?p=1682

diertjesvriend

ik heb het pinda/vetbollen netje over een tak hangen, vandaar dat de spreeuwen en mussen er ook bij kunnen en dat doen ze ook veel :)
die spreeuwen zijn zo grappig, maar de merel wordt zo boos als ze er zijn, ze vechten wat af.
maar meestal heeft de merel het rijk alleen en zit hij lekker bij zijn appels.
ik zal de meeuwen dan gaan voeren, had vorige week ofzo al in de achtertuin gevoerd, ze vlogen steeds boven de tuin, dus ik brood op het dak van de schuur gooien en dat kregen ze in de gaten, gezellige boel gelijk haha, snel iets pakken en dan wegvliegen en achter elkaar aan vliegen om het af te pakken enz.

op het tafeltje staan bordjes maar die zijn erop vast gevroren nu dat is wel jammer
want 1 is stuk dus scherp dus daar leg ik maar even geen voer meer op.
een spreeuw ging in de kerstboom zitten, was een mooi gezicht met de sneeuw op de takken en de lampjes er in en dan de vogel op een tak.
het is een buiten - kerstboom gelijk voor de deur, een gevonden dumpkerstboom van 2 jaar geleden die sindsdien in mijn tuin staat want dood laten gaan langs de weg vond ik zo sneu ;)

janjaap63

#8
Ik heb twee 'pindablokken' hangen en twee voederhuisjes met gemengd voer.
En op de grond strooi ik ook voer en ook op een voedertafel op de grond.

Daar komt van alles op af, zelfs een paar waterhoentjes.



Vanmiddag al een paar keer een sperwer gezien die al die vogeltjes bij elkaar heel handig vindt.
Tot nu toe alleen grote paniek in de tuin, (nog) geen vangst waargenomen.

Onderstaande jongeman had meer interesse voor de vijver:



EDIT: foto waterhoentjes toegevoegd

Marina

Behalve vogels, ook een andere bezoeker vandaag:
lees hier hoe trollen hun territorium markeren - http://www.randoloup.com/nl/?p=1682

diertjesvriend

mooi he dat je nou zo goed kan zien wie of wat er allemaal rond je huis loopt
kleine muizenvoetjes, vogelsporen, poezenvoetjes enz.

enn die reiger enzo in de tuin wow dan heb je een behoorlijke tuin denk ik
zou hier niet snel gebeuren haha

Marina

Waha die poes van ons komt niet buiten nu hoor, steekt ff dr neus door de schuifpui en maakt snel rechtsomkeert om de bank te confisceren.
Wij hebben ook wel eens een reiger in de vijver, en nu zeg ik vijver, maar dan heb je het dus over een plastic bak die pakweg 100x75 is.
Reigers zijn er gek op in de winter, want dan wil er nog wel eens een goudvisje rondzwemmen.
Bij ons alleen kikkers en padden trouwens, die zitten nu wel veilig in hun winteronderkomen. Onze overbuurvrouw heeft er meer last van, want die heeft er in de zomer vissen in en de reigers hebben dat snel door.

In de Goudse Hout, waar ik vlakbij woon, schijnt nu een aantal Grote Zilverreigers te zijn neergestreken.
Viel me wel op dat alle "gewone" reigers zich verzameld hebben bij de Gouwe, waar ze normaal niet zitten.
Zouden ze weggejaagd zijn door de Zilveren?

lees hier hoe trollen hun territorium markeren - http://www.randoloup.com/nl/?p=1682

Question

Bij ons komen verschillende soorten meeuwen langs. En spreeuwen, pimpelmees, koolmees. Veel van ze zijn gek op m'n potje pindakaas. Super is dat! :blink:

janjaap63

Citaat van: Lotte op december 20, 2010, 17:36:00 PM
die reiger enzo in de tuin wow dan heb je een behoorlijke tuin denk ik

Dat valt reuze mee! Ik heb een tuintje van 10x5 meter. Ik heb een gewoon rijtjeshuis en geen vrijstaande villa met een park  ;D

JJ

Margreet Kwh

met vriendelijke groet, Margreet Kouwenhoven

diertjesvriend

ja haha voertip: graaf een vijver, doe er visjes in, wacht af :D

Marina

ik zou geen dure koikarpers nemen dan
Die vinden ze nl ook heeeeel lekker!
lees hier hoe trollen hun territorium markeren - http://www.randoloup.com/nl/?p=1682

janjaap63

Ik de vijver vooral aangelegd voor de kikkers, insecten en vogels.
De 4 goudvissen die erin zitten betekenen niet zo heel veel voor me.
Helaas heb ik de IJsvogel sinds de vorige winter niet meer gezien,
anders had ik met liefde elke dag een portie goudvissen gekocht
om deze aan de IJsvogel te voeren. Ik koester stille hoop dat de
IJsvogel ooit een keer terugkomt. Die mag mijn vijver best leegvissen,
als ik maar wel de kans krijg om foto's te maken ;D

JJ

andre.schulten

Op m'n werk heb ik voor het raam (''mijn'' raam) een Verende Voedertafel geplaatst.
Bij wijze van experiment (geen patent).
Stuk buis in de grond gemept en daarin een gebogen stalen staaf (plmn 3,5 meter) gestoken. Daaraan een plankje en een haak voor vetbollen e.d.
Door het doorbuigen blijven de grote jongens zoals eksters en kauwen van het voer af. Maar de merel durft ook nog niet echt, heb ik al gezien.
Boomklevers en koolmeesjes daarentegen hebben geen enkel probleem.

Goed, en nu weer aan het werk  B)

Botervlieg

Wauw! Creatief, Andre!

Sja, merels, ik weet het niet echt. Volgens mij eten die meer van de grond.
Hoewel, als ze écht honger hebben.... Bij mij komt er tegenwoordig één op mijn balkon (1e verdieping).

Maar dat was eigenlijk alleen afgelopen 2 dagen, toen er geen eten was omdat alles onder de sneeuw lag.
Gister nadat ik opnieuw beneden had gevoerd en de voederbakjes bij de buurvrouw had uitgegraven is de merel niet meer hier boven geweest.

Groetjes, Marleen

liesbeth te Paske

mooi gemaakt Andre! (vooral die vel gekleurde touwen  ;D)

Heb hier voor de merels een omgekeerde bloempot met lekkere hapjes,
maar zoals je al eerder in dit topic zag komt er van allerlei pluimage op af.
Groet,
Liesbeth

Sonderbare Vogel


Margreet Kwh

Leuk, een omgekeerde bloempot als voederplaats.
Toen ik in deze nieuwe tuin nog geen vogelvoederhuisje had en geen tuintafel, had ik een torentje gebouwd van bakstenen, waarop een plantenschaal stond.
Zo'n plaats is wat minder geschikt voor sneeuw, maar je went de vogels wel aan het voeren.
En die kraaivrije voederplaats van André is ook heel creatief! Een soort vogel-fitness-centrum ;)
met vriendelijke groet, Margreet Kouwenhoven

andre.schulten

tja..ehh..zag net een heftig wippende ekster..
die had 'm door..
helaas geen fototoestel bij de hand  :angel:

Marina

Eksters en kauwtjes zijn hartstikke slim.
Ik wil ze eigenlijk juist wél in mn tuin. Zo gezellig!
lees hier hoe trollen hun territorium markeren - http://www.randoloup.com/nl/?p=1682

diertjesvriend

twee dagen werken en dus pas met donker thuis en geen nieuwe stukjes appel neergelegd ik dacht ze hebben nog wel
maar het was nu op, nieuwe neergelegd, poes in de aanslag achter het raam
(die snoes denkt appels betekend straks weer zo raaaaazend interessant vogelbeest om naar te loeren)
maar tot nu toe de merel helemaal niet meer gezien!

snif snif snif......

wel meeuwen die steeds heel laag overvliegen, maar niet in de tuin (durven te?) landen.
en daardoor alleen wat musjes die heel stiekum via de kerstboom een piepklein stukje de openheid in durven om wat havermout te eten en dan snel weer wegvliegen.
het is stil en rustig in de tuin.

ik lag straks de vet 'ding' (blok) met insecten er in ook neer, zien wat er gebeurd.
ik denk dat de spreeuwen dat gaan opeten haha, ipv al die mooie vogeltjes die de verpakking beloofd zoals boomklever haha

liesbeth te Paske

Citaat van: andre.schulten op december 22, 2010, 14:36:08 PM
tja..ehh..zag net een heftig wippende ekster..
die had 'm door..
helaas geen fototoestel bij de hand  :angel:
;D ;D ;D
Geweldige tekening!
Groet,
Liesbeth

Sonderbare Vogel

janjaap63

Citaat van: Marina op december 22, 2010, 14:44:12 PM
Eksters en kauwtjes zijn hartstikke slim.

Inderdaad. Ik heb dat eens mogen ervaren toen ik de hond uitliet.
Ik heb vaak hondenkoekjes in mijn zak en bij mij in de buurt zitten veel kauwen.
Ik gooi dan altijd wat hondenkoekjes voor de kauwen. Tijdens het bewuste voorval
waren de koekjes te hard om door de kauwen stukgepikt te kunnen worden.
Een kauw vloog met het koekje omhoog en liet het vallen. Dat doen meerdere vogels met b.v. schaaldieren.
Wat de kauw daarna deed was opmerkelijker. Omdat de grond te zacht was om het koekje te breken,
vloog de kauw weer omhoog met het koekje. Hij liet het koekje vervolgens op de rijbaan vallen,
ging op een lantaarnpaal zitten en pas toen er een auto langsgereden was ging hij kijken of er al kruimels waren.
De eerste auto had het koekje blijkbaar gemist, maar na de tweede auto kon de kauw eindelijk van z'n koekje genieten.

JJ

Botervlieg

Citaat van: janjaap63 op december 22, 2010, 18:59:26 PM
Citaat van: Marina op december 22, 2010, 14:44:12 PM
Eksters en kauwtjes zijn hartstikke slim.

Tijdens het bewuste voorval waren de koekjes te hard om door de kauwen stukgepikt te kunnen worden.

De kauwen hier hadden afgelopen zomer bij de buurman uit de tuin wokkels (chips) gepikt.
Op mijn balkon hing een bloembak voor de vogels, met een waterbak erin.
Wokkel werd in het water gedoopt en daarna opgegeten.

Marina

Citaat van: janjaap63 op december 22, 2010, 18:59:26 PM
Citaat van: Marina op december 22, 2010, 14:44:12 PM
Eksters en kauwtjes zijn hartstikke slim.

Inderdaad. Ik heb dat eens mogen ervaren toen ik de hond uitliet.
Ik heb vaak hondenkoekjes in mijn zak en bij mij in de buurt zitten veel kauwen.
Ik gooi dan altijd wat hondenkoekjes voor de kauwen. Tijdens het bewuste voorval
waren de koekjes te hard om door de kauwen stukgepikt te kunnen worden.
Een kauw vloog met het koekje omhoog en liet het vallen. Dat doen meerdere vogels met b.v. schaaldieren.
Wat de kauw daarna deed was opmerkelijker. Omdat de grond te zacht was om het koekje te breken,
vloog de kauw weer omhoog met het koekje. Hij liet het koekje vervolgens op de rijbaan vallen,
ging op een lantaarnpaal zitten en pas toen er een auto langsgereden was ging hij kijken of er al kruimels waren.
De eerste auto had het koekje blijkbaar gemist, maar na de tweede auto kon de kauw eindelijk van z'n koekje genieten.

JJ

staan leuke filmpjes van op YouTube!
(irritante reclame tijdens het laden even wegdenken)
http://www.youtube.com/watch?v=_5_DuZ8WuMM&feature=fvw
lees hier hoe trollen hun territorium markeren - http://www.randoloup.com/nl/?p=1682