Wat te doen met de OVP?

Gestart door Norman, november 05, 2010, 11:56:58 AM

Vorige topic - Volgende topic

Johan Helmus

Uitbreiding. Als het gebied wordt aangesloten op de veluwe, dat vervolgens weer op andere (ook duitse) natuurgebieden is aangesloten (Mits de EHS nog komt...), dan kunnen de dieren zich verplaatsen om voedsel te vinden, en kunnen predators bovendien ook het gebied bereiken waarna er een natuurlijke instandhouding van de populatie plaatsvindt.

Dat wat Midas Dekkers heeft gezegd, daar kan ik me overigens ook wel in vinden als aanvullende maatregel. Eventueel zou bijvoeren tot die tijd tot de mogelijkheden kunnen behoren.

Mits het kabinet kiest voor afschot (wat mij niet zou verbazen), dan lijkt het mij zeer wenselijk dat dit enkel plaatsvindt op dieren die merkbaar lijden, en het toch al niet overleven. Dus enkel bij strenge winters, volgens strenge selectie, en onder toezicht van een of andere officiële instantie die bepaalt welke dieren dienen te worden afgeschoten. Uiteraard zo humaan mogelijk, en met een minimale verstoring van het overige wild.
Groeten, Johan Helmus

Margreet Kwh

Humaan afschieten, is dat niet een contradictie? Of juist niet?
Afschieten = inhumaan handelen; humaan inhumaan handelen = ?. Zo zie je dat taal geen wiskunde is :angel:

Margreet.
met vriendelijke groet, Margreet Kouwenhoven

joostheeremans

Margreet, humaan afschieten moet je hier lezen als afschieten om erger lijden te voorkomen, dus wanneer het beest niet meer verder kan en sowieso zou sterven, een genadeschot zeg maar. Dit doen ze op dit moment in de OVP ook.
MvG Joost Heeremans



- Do geese see god ?-

Johan Helmus

#33
Citaat van: MarKoHu op november 18, 2010, 10:38:28 AM
Humaan afschieten, is dat niet een contradictie? Of juist niet?
Afschieten = inhumaan handelen; humaan inhumaan handelen = ?. Zo zie je dat taal geen wiskunde is :angel:

Margreet.
Begrijp me niet verkeerd, in principe ben ik tegen afschot. Mijn keuze is uitbreiding van het gebied. En jagers zijn wat mij betreft niet welkom. :blink:

Met humaan bedoel ik dat er pas wordt geschoten indien is vastgesteld dat het dier zeker zal sterven van de honger (omdat het oud of zwak is, bijna niet meer op zijn poten kan staan e.d.), en dat dit gebeurt onder streng toezicht. Dit zie ik liever niet gebeuren, maar het zou me niet verbazen als het huidige kabinet voor afschot kiest. Mits zij daarvoor kiest, lijkt mij dit de meest geschikte optie.

Het afschieten onder toezicht van enkele lijdende dieren lijkt mij acceptabeler dan het jaarlijks jagen (dus ook als er geen strenge winter en lijdende dieren zijn) door een aantal jagers die op eigen inzicht als soort cowboys dat gebied intrekken, en dieren afknallen zonder enige vorm van selectie. Waarbij de andere dieren ook nog eens opgejaagd worden. Dit lijkt mij totaal onwenselijk.
Groeten, Johan Helmus

Margreet Kwh

Joost en Johan, bedankt voor de toelichting. Het was meer een filosofische vraag die ik mezelf stelde. Heb zelf ook voor afschieten gestemd.

Margreet.
met vriendelijke groet, Margreet Kouwenhoven

Pim

Even twee korte berichten die enig raakvlak hebben met dit topic.

Boswachters van Staatsbosbeheer hebben een wild zwijn in het gebied afgeschoten omdat deze voor onrust in de kudde konikpaarden zorgde.

Tsja (.......)

De gemeenteraad van Lelystad wil best wel het Hollandse Hout openstellen voor de grote grazers, maar stelt wel voorwaarden.
Eén van de voorwaarden is dat de beesten dan niet het bos mogen beschadigen.

Tsja (......)

Woorden schieten me soms tekort....
met vriendelijke groet,

Pim Julsing

natuurverslaving.nl

joostheeremans

Heb je toevallig de bronnen? hier wil ik wel wat meer over lezen
MvG Joost Heeremans



- Do geese see god ?-

Jan vH

Jan van Harten
Validator Plantengallen

joostheeremans

Ok, ik heb het gelezen en kan wel begrijpen dat dit vanwege de wettelijke 0stand is gedaan, het zwijn zou snel in de gaten lopen en er zijn partijen die overal stokken aan het sprokkelen zijn om de OVP en dus Staatsbosbeheer mee te slaan. Dat neemt niet weg dat dit natuurlijk erg zonde is en ook niet in lijn met wat ze met het gebied zouden willen, zou ik denken. Maar het lijkt me in deze kwestie toch beter om naar de wetgeving te kijken (die de 0stand voorschrijft) dan naar de handhaving ervan. Ook ben ik erg benieuwd waar het beest vandaan komt, als het gebied voor zwijnen te bereiken is, lijkt het me belangrijk om de lijst met gebieden waar zwijnen mogen voorkomen eens tegen het licht te houden. Recent zijn ze ook elders vastgelegd waar ze (volgens de wet) eigenlijk niet zouden mogen komen...
MvG Joost Heeremans



- Do geese see god ?-

KorHaan

#39
Wettelijke 0 - stand?! Nog nooit van gehoord.
Het is absurd. Waarom liggen al die mooie dure natuurbruggen er dan?

Vriendelijke groet,

Ronald Sinoo

(Binnenkort bezoeker van de dierentuin die Oostvaardersplassen heet.)

joostheeremans


Naar mijn weten ligt er geen natuurbrug (je bedoelt neem ik aan ecoducten?) naar de OVP.


Wettelijke nulstand houdt in dat afgezien van de Veluwe en de Meinweg er geen plekken zijn in Nederland waar de wilde zwijnen worden geaccepteerd. Als er dus een zwijn opduikt buiten die twee plekken moet deze worden afgeschoten (wat niet altijd gebeurt).


En de OVP een dierentuin? Houd er dan wel rekening mee dat je geen entree hoeft te betalen, de beesten (godzijdank nog) niet worden gevoerd en er geen binnenverblijven zijn. Ook zitten die beesten vaak een enorm end weg en is de informatievoorziening in vergelijk met een dierentuin summier te noemen. Daarnaast moet je niet schrikken als je ineens een dood dier ziet. Ik hoop dat ik zo al te hoge verwachtingen iets heb weten te temperen.
MvG Joost Heeremans



- Do geese see god ?-

KorHaan

Ik geef toe, dat ik overdrijf door de OVP een dierentuin te noemen. Maar zo wordt het door regelgevend Nederland wel een beetje gezien.
Natuurbruggen liggen er nog niet, maar elders wel, dat bedoelde ik eigenlijk.
Ik ben benieuwd waar het everzwijn vandaan kwam. Misschien wel uit Duitsland of België.

Vriendelijke groet,

Ronald Sinoo

jeroenroelofsen

Wel heel belangrijk om te weten waar ie vandaan komt. Het dier heeft immers al een behoorlijke afstand af moeten leggen. Met de nodige obstakels. Zoals bijv het veluwe meer, met daartussen de A27. Dan nog aan de oostkant van de OVP het spoor en de snelweg. Verder liggen er ook de nodige wildrooster in en om de OVP.

Als er een zwijn in komt.... wat zou er dan uit kunnen? Lijkt me best belangrijk om dit te weten te komen.... Zeker ook omdat als er één schaap (varken) over de dam is.... etc
Met vriendelijke groet
Jeroen Roelofsen
Mijn waarnemingen
Mijn website
Recente blog; Zuidpier IJmuiden
Nieuwe vogel soorten; Zeekoet, Kleine Rietgans, Strandleeuwerik, Waterral, Witgatje   (185 totaal)

Arjan Broekhuizen

Actiebijeenkomst Zwartewaterland over bijvoeren in Oostvaardersplassen

Staatsbosbeheer moet haar standpunt herzien om zogeheten grote grazers in de Oostvaardersplassen niet bij te voeren. Dat vinden verschillende dierenartsen samen met onder meer de stichting Welzijn Grote Grazers.
Zie verder: http://www.rtvoost.nl/nieuws/default.aspx?nid=176098&cat=1
Met vriendelijke groet,
Arjan Broekhuizen

joostheeremans

Citaat van: Arjan Broekhuizen op november 18, 2013, 11:35:40 AM
Actiebijeenkomst Zwartewaterland over bijvoeren in Oostvaardersplassen

Staatsbosbeheer moet haar standpunt herzien om zogeheten grote grazers in de Oostvaardersplassen niet bij te voeren. Dat vinden verschillende dierenartsen samen met onder meer de stichting Welzijn Grote Grazers.
Zie verder: http://www.rtvoost.nl/nieuws/default.aspx?nid=176098&cat=1

Onder leiding van Henk-Jan Ormel (CDA) nemen dierenartsen al jarenlang stelling tegen het beleid in de OVP. Ik kan me niet herinneren dat ze zich ooit zo fanatiek hebben ingezet voor het 'welzijn' van wilde dieren in Nederland.
MvG Joost Heeremans



- Do geese see god ?-

Freek Verkerk

#45
Ik ben ervoor om nog meer verschillende dieren te introduceren in de OVP. Ik ben ervoor om eigenlijk alle dieren die elders in de Nederlandse natuur rondlopen ook in de OVP op te nemen, dus extra:


* Moeflon
* zwijn
* damhert
* Bison
en wat mij betreft ook Eland.


Hopelijk komen dan wolf, das en Lynx uit zichzelf. Anders moeten we misschien de ecologische verbindingszones nog wat verbeteren. En eventueel wat voor de das doen omdat ze met die hoge waterstand moeite zullen hebben om burchten te bouwen.


De dieren zullen de komende jaren bij gebrek aan voldoende natuurlijke predatoren (wolf) door voedselgebrek sterven. Het huidige beleid lijkt te zijn dat er aan het eind van de winter dieren worden afgeschoten die al zodanig verzwakt zijn dat ze niet meer kunnen opstaan. Dus eigenlijk worden ze afgeschoten, enkele weken voor hun te verwachten natuurlijke dood.


Het maakt mij eigenlijk niet uit wat er gebeurt. Ik heb er vrede mee als ze de dieren gewoon laten verhongeren. (Dat was het beleid to voor enige jaren) Wat mij betreft mogen ze de dieren ook in hun laatste stadium afschieten (het huidige beleid) en ook kan ik me voorstellen dat ze aan het eind van de zomer grote aantallen afschieten (1 derde tot 2-derde ) (Via een drijfjacht, dat is nog een mooi script voor een film :)) zodat er voor de rest voldoende voedsel is om de winter door te komen. Dat is ongeveer het beleid dat er op de veluwe gehanteerd wordt.

Eventueel kunnen ze het overschot aan dieren ook vangen en in andere natuurgebieden uitzetten. Mogeljk kunnen de rewilding projecten van europa nog wel wat dieren gebruiken. Of zet eens iets uit in de Kennemerduinen of elders in Nederland. Maar ik begrijp dat dit geen realistisch idee is.


Ik begrijp dat er ook wel een beleid mogelijk is waarbij er relatief weinig dieren worden afgeschoten zodat er toch voedselgebrek ontstaat waardoor dieren gaan zwerven en auto-ongelukken veroorzaken. Om het zwervende gedrag te voorkomen worden ze in andere gebieden bijgevoerd, waardoor je ook weet waar ze zijn en ze vrij eenvoudig afgeschoten kunnen worden. De kosten die aan voer worden uitgegeven worden zo (ruim) terugverdiend met de opbrengsten van het geschoten vlees. 


Door de hekken in de OVP is het risico op auto-ongelukken klein. Bijvoeren is dus niet nodig om zwerven te voorkomen.


Ik heb een voorkeur voor weinig menselijke invloed dus niet bijvoeren, eigenlijk ook niet afschieten, dus dat wordt verhongeren. (natuurlijke selectie). In afwachting van de wolven die naar mijn verwachting er toch over 10 jaar wel zullen zijn en dan krijgen we een andere natuurlijke selectie.


Op het ogenblik is het terrein, omdat het open is, uitstekend voor wolven en niet geschikt voor lynxen, die vanuit de dekking met een korte sprint hun prooi pakken. Pas als de wolven de stand flink hebben teruggebracht (tot minder dan 10% van de huidige stand is mijn verwachting), dan zullen de bomen weer gaan groeien en ontstaat er voldoende dekking voor lynxen.


Het denkkader van de dierenartsen is de huidige situatie in Nederland waarin het verhongeren van dieren als honden en katten strafbaar is.



Natuurlijk gegroet
Freek Verkerk

joostheeremans

Freek, volgens mij heb je veel te grote verwachtingen van de wolf, die zal echt niet door predatie de populatie tot 10% van de huidige stand brengen. Voedsel zal ook bij aanwezigheid van wolven voor het grootste gedeelte de populatiegrootte van de prooidieren bepalen. De wolven zullen waarschijnlijk wel invloed hebben met de 'ecologie van de angst' ; stukken waar de wolven zich doorgaans ophouden zullen door de grazers worden gemeden, waardoor in deze stukken de begrazingsdruk grotendeels zal wegvallen. Hierdoor zal de dynamiek in het gebied toenemen, doordat er ook weer stukken begroeid raken. Ook zal de 'executerende' rol van de beheerders grotendeels wegvallen, al denk ik dat de wolven nooit alle dieren op tijd zullen vinden en dat er nog steeds wel dieren een hongerdood zullen sterven.

Wat mij betreft zou het zwijn in de OVP ook een welkome aanvulling zijn, maar dan moet eerst de wetgeving veranderen omtrent de nulstandgebieden. Het zwijn die er een aantal jaar terug liep moest worden afgeschoten, hoe welkom hij vanuit ecologisch oogpunt ook was.

Trouwens, ik weet uit goede bron dat een eland uit het wildpark verschillende malen in de OVP is gezien, maar kan hierover geen bron op internet vinden. Weet iemand hier meer over?
MvG Joost Heeremans



- Do geese see god ?-

Stan.

Ik ben er ook voor om meer diersoorten te introduceren, maar ik zie toch wel een aantal dingen in jouw redenatie waar ik moeite mee heb..

Moeflon is een bergschaap uit Zuid-Oost-Europa, ik zou zowel qua habitat als verspreiding niet kunnen bedenken wat die in de Oostvaardersplassen te zoeken heeft. Wild Zwijn, Damhert, Wisent en Eland zijn allemaal goede kandidaten, maar de eerste twee zouden de OVP zelf moeten kunnen bereiken als de ecologische verbindingszones (Oostvaarderswold en ecoducten op/naar de Veluwe) aangelegd zouden worden en dat heeft mijn voorkeur. Hetzelfde geldt voor de das en de wolf. Andere dieren die ook in aanmerking zouden kunnen komen zijn de Waterbuffel, en als het gebied uitgebreid of verbonden met andere gebieden zou worden wellicht Bruine Beer, Leeuw, Gevlekte Hyena, Lynx, Luipaard, Veelvraat en als proxies voor de uitgestorven neushoorns en olifanten Zwarte Neushoorn en Aziatische Olifant. Hoewel deze dieren in ons huidige politieke klimaat natuurlijk geen schijn van kans maken, en waarschijnlijk zijn andere, grotere, Europese wildernissen sowieso geschikter.

CiteerDe dieren zullen de komende jaren bij gebrek aan voldoende natuurlijke predatoren (wolf) door voedselgebrek sterven.
Bij aanwezigheid van natuurlijke predatoren zullen er ook nog gewoon dieren door voedselgebrek sterven.

Citeeren ook kan ik me voorstellen dat ze aan het eind van de zomer grote aantallen afschieten (1 derde tot 2-derde ) (Via een drijfjacht, dat is nog een mooi script voor een film :)) zodat er voor de rest voldoende voedsel is om de winter door te komen.
Dat lijkt me een verschrikkelijke film. Ik zie niet in wat er mooi is aan een massale slachting in een van de weinige gebieden in Europa waar grazers niet actief beheerd worden, zeker niet als het verheerlijkt wordt in een film die door o.a. kinderen gezien wordt. En het enige gevolg van zo'n actie zou een extreem onnatuurlijk lage wildstand zijn, zoals inderdaad op de Veluwe.

CiteerEventueel kunnen ze het overschot aan dieren ook vangen en in andere natuurgebieden uitzetten. Mogeljk kunnen de rewilding projecten van europa nog wel wat dieren gebruiken. Of zet eens iets uit in de Kennemerduinen of elders in Nederland. Maar ik begrijp dat dit geen realistisch idee is.
Het probleem hiermee is dat je oneindig bezig blijft. Als je een groot aantal dieren uit de OVP wegvangt dan moet je dat na een paar jaar weer doen, en na een paar jaar weer, etc. Dat is op zich misschien niet zo erg, maar in die nieuwe gebieden zullen het er ook 'te veel' worden en daar moet je dan hetzelfde gaan doen. Totdat op een gegeven moment alle gebieden bezet zijn en de weggevangen dieren nergens anders meer heen kunnen. Ook wordt zo voorkomen dat het gebied een eigen natuurlijke balans kan opbouwen, omdat je continu een element uit het landschap weghaalt.

Ik vind het ook vreemd dat jij, als voorstander van natuurlijke processen, het over een 'overschot' aan dieren hebt. Wie bepaald wat een overschot is, want naar mijn mening is er geen sprake van een overschot aan grazers in de OVP.

CiteerIn afwachting van de wolven die naar mijn verwachting er toch over 10 jaar wel zullen zijn en dan krijgen we een andere natuurlijke selectie.
Als de beheerders hun werk nu goed doen en echt alleen de zieke en verzwakte exemplaren afschieten, dan zou de selectie grotendeels hetzelfde moeten blijven, omdat wolven immers ook voornamelijk op die exemplaren jagen. Een effect dat wolven wel zullen hebben is de zogenaamde ecologie van de angst, waardoor de grazers waarschijnlijk minder lang en vaak op dezelfde plek blijven en meer energie zullen besteden aan rondtrekken en vluchtgedrag. Ook zal er waarschijnlijk meer selectie zijn op alertheid, atletische lichaamsbouw en andere eigenschappen die gunstig zijn voor het leven met roofdieren, en daardoor een relatief (iets) minder grote nadruk op winterhardheid, vermogen tot leven op weinig voedsel, etc.


CiteerPas als de wolven de stand flink hebben teruggebracht (tot minder dan 10% van de huidige stand is mijn verwachting), dan zullen de bomen weer gaan groeien en ontstaat er voldoende dekking voor lynxen.

En is die verwachting van een reductie van meer dan 90% op enige wetenschappelijke kennis gebaseerd of zeg je maar wat? Ik kan mij in ieder geval niet herinneren ooit een wetenschappelijk onderzoek gelezen te hebben waarin dergelijke percentages langskomen. Ik denk dat we moeten oppassen met wolven zien als beheermiddel, die een bepaalde functie in het landschap moeten hebben die wij vooraf bepaald hebben. Dan ben je namelijk nog steeds met ouderwets natuurbeheer in een ander jasje bezig en niet met wildernis. Ik vind dat wolven terug moeten worden gebracht omdat ze hier horen en omdat ze een onderdeel uitmaken van ons natuurlijke ecosysteem, niet om als vervanging te dienen voor jagers.
Groeten,
Stan van Remmerden

Maarte5n

90% van de paarden en koeien weg brengen naar landen zoals bulgarijen letland en zovoorts wat ze nu ook al doen vanuit wildpark lelystad en uit gelderse poort.

Dan weet ik zeker dat er weer meer groen komt.

Maarten
Maarten vd Berg

Maarte5n

#49
Trouwens, ik weet uit goede bron dat een eland uit het wildpark verschillende malen in de OVP is gezien, maar kan hierover geen bron op internet vinden. Weet iemand hier meer over?

Joost.

Het enige wat ik weet die die eland doodgereden is en dat de jongen afgeschoten worden, er word erna niet meer gemeld of dat ooit gebeurt is.
http://www.moose.nl/index-q=theaterpraat_eland-terecht-maar-dood.html

komt van juli 1999 14 jaar geleden.

update n de bronsttijd van 1978 wist een elandkoe
regelmatig te ontsnappen uit het Natuurpark
Lelystad. Iedere keer is zij teruggedreven. In
1991 ontsnapte een elandkoe uit het natuurpark Lelystad. Zij huisde in de omgeving van het
Natuurpark en kreeg daar ook een jong. Beide dieren zijn uiteindelijk weer teruggebracht
naar het Natuurpark.
Eind juni, begin juli 1999 ontsnapte het inmiddels 8 jaar oude jong met haar eigen twee
kalveren weer uit het Natuurpark en vestigde zich in het Hollandse Hout.
Op 29 juli veroorzaakte de elandkoe een verkeersongeluk op de A6 ter hoogte van de
Burchtkamp. Het dier overleed ter plaatse. Besloten werd de twee kalveren met spoed te
vangen of dood te schieten. De volgende avond werd een van de kalveren nabij de
Burchtkamp neergeschoten.
Het laatste kalf heeft zich vervolgens goed verdekt opgesteld maar werd uiteindelijk half
augustus in de Hollandse Hout neergeschoten.

Maarten
Maarten vd Berg

joostheeremans

Maarten bedankt! Ik wist dat het verhaal moest kloppen, maar vond het zo gek dat ik er niks over kon vinden op internet.
MvG Joost Heeremans



- Do geese see god ?-

Freek Verkerk

#51
Even een reactie en aanvulling op met name de opmerkingen van Stan. Grotendeels ben ik het met je eens.


Ik heb ook een beetje mijn twijfels over de Moeflon moet ik toegeven. Ik denk dat het dier goed kan overleven in de OVP. Het zal iets andere dingen eten dan de huidige dieren dus zal het wel een niche weten te vinden. Het is een bergschaap en z'n verdediging tegen roofdieren (stilstaan en het uitvechten) is alleen effectief in bergachtig gebied. In gebieden waar wolven zijn wordt het schaap volledig uitgeroeid. Stilstaan is geen effectief verdedigingsmiddel in de open vlakte.


Ik ben het met je eens dat wild zwijn en damhert de OVP zelf zouden moeten kunnen bereiken. Alleen doen ze dat nu kennelik nog niet zodat ik als tijdelijke maatregel wat hulp van de mens voorstel. Vang aan het eind van de zomer een aantal wilde zwijnen en zet ze uit. (50 lijkt me een goed begin)  Hetzelfde voor wat damherten: haal aan het eind van de zomer 50 damherten uit de kennemerduinen en verplaats die naar de OVP. Ruilen met 50 edelherten zou nog beter zijn. Dan is het ook een verrijking van de Kennemerduinen.


Sorry, het klopt dat er ook bij voldoende predatoren nog steeds dieren door honger omkomen. Ik ben overtuigd.


Over de film over de drijfjacht: Het drijven op zichzelf geeft al wel leuke beelden en het afschietten kan een educatieve werking hebben. Laten de mensen zich maar eens realiseren wat een jacht is. Het vlees groeit niet aan de bomen. Als je een camera in de slachterijen zet zie je ook de dood in de ogen. De hongerdood is misschien niet leuk, maar het alternatief is ook niet geweldig.


Over het vangen. Je blijft inderdaad eindeloos bezig met vangen omdat het een verplatsing van het probleem is. Later bedacht ik dat het verplaatsen van wat dieren naar Tsjernobiel wel nuttig zou zijn. Zag er pas nog een film over en ze hebben er al wat dieren heen verplaatst, maar er is nog ruimte voor met name meer paarden en bisons / heckrunderen. En daar zijn wel roofdieren: Wolven en beren !!! Dan is het meer een versnelde verbetering van de natuur daar. Ook een aanvulling van de verliezen door de stroperij.


Ik heb het over een "overschot" van dieren, omdat ik denk dat de aantallen zo hoog zijn omdat er (nog) geen wolven zijn. Een "overschot" ten opzichte van het "natuurlijke" niveau bij aanwezigheid van wolven (en eventueel beren).


Over het afschieten door de menselike beheerders. In principe doen zij inderdaad hetzelfde als de wolven. Met het kleine verschil dat wolven ook veel jonge dieren pakken (dat zijn de zwakke dieren) en het verschil dat nu geselecteerd wordt op het kunnen overleven in situaties met weinig voedsel. Als er wolven zijn, zal er meer voedsel zijn en komt het meer aan op het ontwiken van de wolven atletisch vermogen inderdaad. Eigenlijk wat jij als zei. Klopt.


Die 10 en 90% is niet wetenschappelijk, maar ik heb zaken gelezen over de komst van de wolven in het Yellowstone National Park en welke gevolgen dat had op de herten. Je moet het effect van wolven niet onderschatten dat is groot. Ik blijf bij mijn cijfers. Zeker omdat de dieren in de OVP wat in feite nog een klein gebied is, geen kans hebben om te ontsnappen. 


Je hebt het over nog andere dieren: "Andere dieren die ook in aanmerking zouden kunnen komen zijn de Waterbuffel, en als het gebied uitgebreid of verbonden met andere gebieden zou worden wellicht Bruine Beer, Leeuw, Gevlekte Hyena, Lynx, Luipaard, Veelvraat en als proxies voor de uitgestorven neushoorns en olifanten Zwarte Neushoorn en Aziatische Olifant. Hoewel deze dieren in ons huidige politieke klimaat natuurlijk geen schijn van kans maken, en waarschijnlijk zijn andere, grotere, Europese wildernissen sowieso geschikter."


Dat is nog meer "Out of the box" dan ik al was. :)   Ik wou me beperken tot "europese" dieren.
Ik twijfel zelf ook nog over
*  "Beer" (Als ze in het park blijven en niet verhongeren zou het kunnen).
*  "panter / luipaard": Komt in Armenie voor, dus is een europees dier. Ik weet niet of het Nederlandse klimaat goed voor hen is.
*  "(half) Ezel", komt in de balkan voor. Mogelijk is de OVP te noordelijk / regenachtig.
[/size][size=78%]"Jackhals", komt in zuid oost europa voor, met waarnemingen in de Balkan, Oostenrijk, Italie, Zwitserland en in het oosten tot zelfs Letland. [/size]
* "Veelvraat", komt in scandinavië voor. Mogelijk in Nederland te warm. [/size][/font]
Uiteraard zijn er nog meer europese (zoog) dieren, maar die komen soms in zo andere klimaten voor dat de OVP minder geschikt lijkt. Zoals bijvoorbeeld dieren uit de Alpen. Of het Stekelvarken (een afrikaanse exoot uit Italië) [/size][/font]
[/size]
Als er elk jaar 1 nieuwe (zoogdier) soort wordt toegevoegd neemt de diversiteit toe en wordt het alleen maar interessanter. De afgelopen jaren zijn op eigen kracht de bever en de otter gekomen. Het damhert zou ook nog wel kunnen komen, maar die zal al moeite hebben met het hekwerk, ook voor Das en Zwijn is het erg moeilijk, dus mag de mens een handje helpen.

Hierbij een link naar een youtube fimpje over Tsjernobiel  Geeft aan wat er mogelijk is voor de OVP.
Natuurlijk gegroet
Freek Verkerk

Frank van de Putte

Ik heb het idee dat sommige mensen hier de OVP zien als een werkelijk eindeloos grote wildernis waar alle ruimte is voor wolven, beren, (en waarom eigenlijk geen olifanten, neushoorns en waterbuffels :rolleye:   ;D )

Terwijl het in werkelijkheid een overbevolkt natuurgebiedje is met een hek er omheen, en een oppervlakte van slechts 5600 hectare, dat noemen ze in Canada of Noorwegen een "achtertuintje".
Groetjes,

Frank van de Putte

KorHaan

Citaat van: Frank van de Putte op november 19, 2013, 17:28:18 PM
Ik heb het idee dat sommige mensen hier de OVP zien als een werkelijk eindeloos grote wildernis waar alle ruimte is voor wolven, beren, (en waarom eigenlijk geen olifanten, neushoorns en waterbuffels :rolleye:   ;D )

Terwijl het in werkelijkheid een overbevolkt natuurgebiedje is met een hek er omheen, en een oppervlakte van slechts 5600 hectare, dat noemen ze in Canada of Noorwegen een "achtertuintje".



Nou, hèhè, gelukkig iemand die de dingen in hun juiste proportie ziet.  :duim:


De OVP moet verbonden worden met het vasteland, dat is niet zo moeilijk te realiseren. Dat betekent dat er nieuwe ecoducten bij moeten, wat geld kost, dus daar ligt een obstakel. Bovendien moeten dan dieren niet afgeschoten gaan worden, puur omdat ze de euvele moed hebben om zo'n ecoduct te gebruiken om elders te komen. Er is ergens een ecoduct waar geen zwijnen overheen mogen ( van de boeren ) en waar een hek dwars overheen staat. In een hoekje hebben ze een gaatje in het hek gemaakt waar ze een stukje PVC-pijp in gefrut hebben, want dassen mogen er wel door, en die dienen dus van deze geweldige dassentunnel gebruik te maken.
Alleen al het zien van dit stukje deerniswekkende natuurbescherming op tv sterkte mij in de overtuiging, dat werkelijk wilde natuur gewoon niet gaat gebeuren in dit regelnevenland. Er is altijd wel iemand die ergens bezwaar tegen maakt. De boeren hebben een dikke, vette vinger in de pap waar het om natuurbescherming gaat. Ik hoop dat we nu eindelijk eens inzien, dat het CDA fungeert als een uit de kluiten gewassen lobbyclub voor agrarisch Nederland, en de bemoeienis van Henk-Jan Ormel is weer eens het zoveelste voorbeeld, dat de OVP - en de rest van de natuur in NL - niet meer is dan een leuke diergaarde.


Maar stel, dat er ecoducten komen, en verbindingen tot in Duitsland en België, en stel dat de dieren daar allemaal overheen mogen, zonder het risico afgeschoten te worden vanwege de zg. "nulstand"; dan moeten we niet raar opkijken als de OVP binnen een paar jaar een stuk leger zal zijn dan nu. De kunstmatig grote aantallen grote dieren in de OVP zijn dan iets uitgesmeerd over een groter gebied; ze zijn zogezegd allemaal lekker elders aan het grazen.


Vriendelijke groet,


Ronald Sinoo



jeroenroelofsen

Citaat van: KorHaan op november 19, 2013, 18:59:21 PM
Nou, hèhè, gelukkig iemand die de dingen in hun juiste proportie ziet.  :duim:


De OVP moet verbonden worden met het vasteland, dat is niet zo moeilijk te realiseren.
Denk dat je je even in moet lezen in OostvaardersWold. Dat zou namelijk die verbindingszone worden.... maar goed, google is your friend, zou ff goed lezen daarover, interessante materie
Citeer
Dat betekent dat er nieuwe ecoducten bij moeten, wat geld kost, dus daar ligt een obstakel. Bovendien moeten dan dieren niet afgeschoten gaan worden, puur omdat ze de euvele moed hebben om zo'n ecoduct te gebruiken om elders te komen. Er is ergens een ecoduct waar geen zwijnen overheen mogen ( van de boeren ) en waar een hek dwars overheen staat. In een hoekje hebben ze een gaatje in het hek gemaakt waar ze een stukje PVC-pijp in gefrut hebben, want dassen mogen er wel door, en die dienen dus van deze geweldige dassentunnel gebruik te maken.
Alleen al het zien van dit stukje deerniswekkende natuurbescherming op tv sterkte mij in de overtuiging, dat werkelijk wilde natuur gewoon niet gaat gebeuren in dit regelnevenland. Er is altijd wel iemand die ergens bezwaar tegen maakt. De boeren hebben een dikke, vette vinger in de pap waar het om natuurbescherming gaat. Ik hoop dat we nu eindelijk eens inzien, dat het CDA fungeert als een uit de kluiten gewassen lobbyclub voor agrarisch Nederland, en de bemoeienis van Henk-Jan Ormel is weer eens het zoveelste voorbeeld, dat de OVP - en de rest van de natuur in NL - niet meer is dan een leuke diergaarde.
Denk ook niet dat je in Nederland ooit ECHTE wilde natuur zult krijgen, daar is het hier veel te druk voor.
Citeer
Maar stel, dat er ecoducten komen, en verbindingen tot in Duitsland en België, en stel dat de dieren daar allemaal overheen mogen, zonder het risico afgeschoten te worden vanwege de zg. "nulstand"; dan moeten we niet raar opkijken als de OVP binnen een paar jaar een stuk leger zal zijn dan nu. De kunstmatig grote aantallen grote dieren in de OVP zijn dan iets uitgesmeerd over een groter gebied; ze zijn zogezegd allemaal lekker elders aan het grazen.
Ik denk dat je meer seizoensmigratie zult gaan zien. In het voorjaar naar de OVP, daar is een overvloed aan lekkere verse grassen. In de herfst (NA de bronst) terug richting de Veluw om daar te overwinteren. Denk dat de hindes met jongen daar dan in het voorjaar blijven plakken. De overige gaan weer naar de OVP etc.
Met vriendelijke groet
Jeroen Roelofsen
Mijn waarnemingen
Mijn website
Recente blog; Zuidpier IJmuiden
Nieuwe vogel soorten; Zeekoet, Kleine Rietgans, Strandleeuwerik, Waterral, Witgatje   (185 totaal)

KorHaan

Jeroen,


Hier word ik niet vrolijk van, van zo'n keurig paadje tussen de boerenbedrijven door:


http://www.cobouw.nl/binaries/content/assets/beeld/pdf/2012/04/scenarios_oostvaarderswold.pdf


Ik weet natuurlijk al lang en breed van de oorspronkelijke plannen voor het Oostvaarderswold, en in die plannen was de zone een stuk breder. Maar toen kwam Bleker. Ik heb nog op de vooravond van de verkiezingen, de eerste dinsdagavond van onze vogelherkenningscursus op een flip-over staan schetsen wat het Oostvaarderswold was en waar Bleker dus een streep door zette.


Maar goed, we mogen blij zijn met de wetenschap dat er toch een soort van verbinding komt tussen OVP en Horsterwold.

Ik bedoelde met verbinding met het vasteland eigenlijk het Veluwemeer; of is zwemmen geen bezwaar voor dieren?


Vriendelijke groet,


Ronald Sinoo

Arjan Broekhuizen

Citaat van: KorHaan op november 20, 2013, 02:47:13 AM
Hier word ik niet vrolijk van, van zo'n keurig paadje tussen de boerenbedrijven door:
http://www.cobouw.nl/binaries/content/assets/beeld/pdf/2012/04/scenarios_oostvaarderswold.pdf

Hoe actueel is het document? Ik zie geen datum staan in het document, maar uit het url leid ik af dat het iets is uit april 2012. Klopt het dan nog steeds, of is het inmiddels achterhaald?

Maar als het doorgaat, betekent het dan dat het raster om de OVP verdwijnt, in ieder geval thv de verbindingszone? Kunnen dieren dan de OVP uit naar het Hosterwold (en wie weet nog verder naar de Veluwe)?

Citaat van: KorHaan op november 20, 2013, 02:47:13 AM
Ik bedoelde met verbinding met het vasteland eigenlijk het Veluwemeer; of is zwemmen geen bezwaar voor dieren?

Wat ik altijd begrijp, en dat heb ik op het forum ook al eens gelezen, kunnen zoogdieren goed zwemmen. Dat zou dus geen barrière meer zijn om aan de overkant te komen.
Met vriendelijke groet,
Arjan Broekhuizen

Freek Verkerk

#57
Ik moest hard lachen toen ik in het PDF document de dunne groenstrook zag die de verbinding moest gaan vormen. Ik heb ook even gekeken op Google earth en er is nog niet veel van gerealiseerd.


Ik lees in de wikipedia: "Van de 37 boeren die weg moesten heeft inmiddels de helft de grond verkocht."
https://nl.wikipedia.org/wiki/OostvaardersWold Ik heb de indruk dat nu het hele project mogelijk niet doorgaat. Dat zou wel jammer zijn natuurlijk. Want ook al de uitvoering van een deel van het plan is een verbetering. Die smalle groenstrook is al een mooie recreatieve verbindingszone voor bijvoorbeeld moutainbikers, paardrijders en hardlopers. Het is goed dat er draagvlak voor de natuur gecreerd wordt bij de burgers in de omgeving. Het ligt tenslotte vlak naast een van de snelst groeiende steden van Nederland, namelijk Almere. En die mensen hebben ook sportieve recreatieve voorzieningen nodig. Ze kunnen niet de hele tijd in hun doorzonwoning blijven. 


Wat ik in de Boerderij lees [/size][size=78%]http://www.boerderij.nl/Home/Nieuws/2013/11/Oostvaarderswold-is-zaak-voor-Flevoland-1404739W/[/size] stemt mij ook niet hoopvol. De rol van de VVD is mij teveel voor de boeren.  Ik denk dat we nog even met veetransport de verbinding open moeten houden. Wat mij betreft kunnen ze alvast een groot hek zetten om de Horsterwold en in afwachting van de nog te realiseren verbindingszones, alvast wat dieren uit de OVP met veetransport naar de Horsterwold brengen. kunnen ze daarna op eigen kracht verder naar de Veluwe en Duitsland.

Het lijkt erop dat er toch al een behoorlijk gedeelte, de helft, is aangekocht. Verdere uitbreiding lijkt voorlopig niet mogelijk. Maar deze grond zou ook een recreatief karakter moeten hebben en dat is heel goed mogelijk zonder dat het aaneengesloten is. Ook is het gedeeltelijjk voor waterberging en voedselgebied voor de Kiekendief, ook daarvoor hoeft het niet een aaneengesloten gebed te zijn.

Gezien de huidige economisch politieke situatie voorzie ik een pauze van 10 jaar voordat dit weer opgepakt kan worden.

Tot die tijd kan het huidige beleid voortgezet worden met wat mij betreft als kleine wijziging de toevoeging van meer soorten. Begin maar eens met Damhert en daarna en Das, Zwijn, Eland en Moeflon. (in die volgorde) elke 2 jaar een nieuwe soort toevoegen. Zorgt ook voor dynamiek in het gebied. Plus openstellen voor mensen omdat er behoefte is aan recreatieve voorzieningen die nu niet gerealiseerd worden door het Horsterwold.

Er ligt trouwens ook nog wat werk om de verbindingszone tussen de Horsterwold en Duitsland goed open te zetten voor bijvoorbeeld de wilde paarden. :)
Natuurlijk gegroet
Freek Verkerk

DeHaas

Citaat van: Freek Verkerk op november 20, 2013, 12:09:39 PM
Ik heb ook even gekeken op Google earth en er is nog niet veel van gerealiseerd.
Google earth loopt op sommige plekken erg achter in de tijd. Want ik woon al 5 jaar heerlijk is mijn huis en op Google earth moet nog met de bouw begonnen worden. Dus die foto is meer dan 6 jaar oud.....
Groeten,
Nanny de Haas

joostheeremans

Citaat van: DeHaas op november 20, 2013, 13:34:01 PM
Citaat van: Freek Verkerk op november 20, 2013, 12:09:39 PM
Ik heb ook even gekeken op Google earth en er is nog niet veel van gerealiseerd.
Google earth loopt op sommige plekken erg achter in de tijd. Want ik woon al 5 jaar heerlijk is mijn huis en op Google earth moet nog met de bouw begonnen worden. Dus die foto is meer dan 6 jaar oud.....

De inmiddels aardig volgebouwde campus van de Wageningen Universiteit is op google maps nog steeds een bouwput.
MvG Joost Heeremans



- Do geese see god ?-