Iemand ervaring met Meopta telescopen en accessoires?

Gestart door stefanhageman, december 16, 2010, 21:05:20 PM

Vorige topic - Volgende topic

stefanhageman

Met kerst kan ik altijd kiezen uit geld en cadeau's nu ga ik niet vertellen hoeveel ik krijg maar het wordt geld  :) , bovendien heb ik zelf ook al een aardig zakcentje gespaard door verschillende klusjes etc. Nu ben ik vorige week bij de vogelbescherming winkel in Zeist geweest en daar heb ik verschillende telescopen uitgeprobeerd waaronder de Meopta S1-75 APO deze vond ik aardig scherp en heeft een goed zicht (alleen niet echt op afstand gekeken omdat het in de tuin was en alle vogels vrij dichtbij).


Nu mijn vragen:


Op grote afstand krijg je dan veel blauwe randen etc. waardoor de vogel bijna niet meer herkenbaar is?
Ik zag op internet bovendien de volgende accessoires voor die telescoop "Meopta fotoadapter 800mm" en "T-2 ring voor Nikon camera's" als je daardoor foto's gaat maken krijg je dan ook plaatjes van enige kwaliteit of krijg je er alleen maar zogenaamde recordshots uit, kortweg is het een goed vervanging voor een veel duurdere lens van pakweg 400-500mm?
Wat is een goed statief?
Stefan Hageman


jpdejong

#1
hoi,

ik weet niet welke lenzen je heb voor de nikon? de kwaliteit te halen met de Meopta is niet te vergelijken met een duurder telelens. veel oefen en doen. zelf heb ik veel schik met mijn 300mm f4 van nikon. Misschien zou je beter een 150-500 van sigma aanschaffen en een goed stevig statief(kost ook een paar honderd euro).

ik heb nu ook een swarovski en een adapter voor mijn camera, maar ik moet nog heel veel oefenen.

Ga ook eens in budel kijken bij foto rooijmans, groter aanbod en wat prijs betreft wat gunstiger.

groeten jan-peter

Norman

Kijk eens op http://www.digiscooppix.nl/.
Deze staat vol met foto's gemaakt door een spotting scope.

Een 10.000 euro tele-objectief zal een scope niet vervangen, maar voor mijzelf zijn de plaatjes zeer acceptabel.

Overigens zou ik niet voor de Meopta gaan, maar bijvoorbeeld voor de Nikon Fieldscope ED82A.
Optisch een beter product. Daarnaast heb ik niet zulke goede ervaring met de importeur van Meopta.

En om anderen voor te zijn. Je zou ook voor een 2de handsje kunnen gaan.
Maar ik ben zelf met dergelijke grote aankopen niet zo happig op andermans restanten.
Maar je kunt hier ook geluk mee hebben.

RobvV

Dag Stefan,

Recentelijk een Meopta S1-75 Apo gekocht. Ik ga er niet mee digiscopen, alleen vogels kijken. Het is mijn eerste scope.

Ik heb geen ervaring met scopen zoals Swaro, Zeiss, Leica of Kowa ... maar vind deze scope een mooi helder beeld hebben. Hooguit is het beeld bij de maximale zoom van 60 x wat minder van kwaliteit, maar nog steeds ruim voldoende om vogels op grote afstand te determineren. In de range van 20 x tot 40 x geeft het zoomoculair een gestoken scherp beeld.

De scope heb ik gekocht bij House of Outdoor te Maarssen. Zij vragen iets meer dan de gemiddelde verkoper, maar daar tegenover staat een tegoedbon van 20% waar ik mijn statief mee kon bekostigen. Aardig detail: lopende actie op dat moment was een gratis Wide Oculair van 30x (nog niet gebruikt).
Afgezien van de kritiek op de importeur van Meopta (heb ik geen ervaring mee), kan ik wel uit ervaring zeggen dat de service van House of Outdoor uitstekend is.

Het statief is een Vanguard Tracker I. Niet de lichtste, wel gemakkelijk in het gebruik. Ook hier moet ik melden dat ik geen ervaring heb met andere merken. Bij een stevige bries en wat verder ingezoomd wel soms wat trillingen. Wellicht vervelend voor het digiscopen. Voor het spotten blijft dit voor mij ruimschoots acceptabel.
Samen met een bijpassende Stay-on hoes heb voor ongeveer 1100 euri een heel aardig setje.
Succes met je keuze.

Groet, Rob.

Norman

Citaat van: RobvV op december 17, 2010, 02:21:40 AM
.....kan ik wel uit ervaring zeggen dat de service van House of Outdoor uitstekend is......

En dat kan ik alleen maar beamen. Onbetwist de beste winkel om een kijker te kopen.