vogelplek vanaf station

Gestart door Ted van der Knaap, december 13, 2010, 21:29:33 PM

Vorige topic - Volgende topic

Ted van der Knaap

Van het Kruidvat heb ik nog 2 goedkope dagkaarten waarmee ik in het weekend door heel Nederland kan reizen... ...kom zelf uit het Westen.

Is er iemand die vogelt met het OV en een plek(ken) weet die vanaf het station lopend goed te doen is/zijn (dus zonder fiets huren!)
Texel heb ik al 'n paar keer per trein gedaan, ook Vlissingen... ...liefst 'n plek ergens in Groningen, Friesland of Limburg, heb nl ook een 2=1 kaart, 1e klas reizen dus.

(Ergens anders in het land, mits mooie plek, ook goed)
groet-je, Ted van der Knaap (always learning!)

redmar_woudstra

Zonder fiets lijkt me dat lastig. Eigenlijk ken ik in het noorden weinig leuke plekken die dicht bij een NS-station liggen. Misschien nog iets te proberen in NO-Groningen? Weet niet hoe ver je wilt lopen, maar vanuit Uithuizen / Uithuizermeeden / Roodeschool is er misschien wat mogelijk.

Met de fiets zijn bijvoorbeeld het Fochteloërveen (vanaf Assen), Grote Wielen e.o. (vanaf Leeuwarden), Oosterschar (vanaf Heerenveen), Zuidlaardermeer e.o. (vanaf Haren, wellicht is dat als je flink wilt lopen best te doen: lopen naar station Hoogezand of Kropswolde?), Dwingelderveld (vanaf Hoogeveen?) en de Makkumerwaard / Kornwerderzand e.o. (vanaf Harlingen).

Lauwersmeer lijkt me wat al te pittig: vanaf station Buitenpost best een eind fietsen.
groet,
Redmar

Jarinka

Citaat van: redmar_woudstra op december 13, 2010, 21:43:53 PMLauwersmeer lijkt me wat al te pittig: vanaf station Buitenpost best een eind fietsen.
Lauwersmeer is op de fiets redelijk te doen, tenminste als je een beetje een conditie hebt. Ik ben naar Lauwersmeer geweest en ben samen met Gijs vanaf station Grijpskerk wezen fietsen. Aan het eind van de dag stond er 80 kilometer op mijn teller, maar dat is inclusief de heen- en terugweg naar station Amersfoort (in totaal 15 km). We zijn helemaal via de oostkant naar het noorden gefietst, helemaal tot Lauwersoog (wat niet de bedoeling was, we hadden een afslag gemist :angel:). Maar er zijn goede fietspaden, dus het fietst goed door.
Groeten, Jarinka Heijink

andre

#3
NO Groningen zonder fiets gaat even niet lukken denk ik . Optie met fiets , met de trein naar Delfzijl , fiets huren (bij de vvv in de haven ,doe even navraag) en langs de dijk richting Termunterzijl via de Dollard kwelders(buitendijks over een verharde weg)naar Nw Statenzijl (totaal 27 km vanaf Delfzijl). Wil je ook ergens slapen of ga je een dag op en neer ? dit omdat je maar weinig dag licht hebt .

Andre
Andre Boven

Jeroen Nagtegaal

Roermond eo kan opzcih ook lopend, alleen ben je snel 10km aan het lopen...
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Ted van der Knaap

#5
Het "probleem" is dat mijn hond meegaat... ...'n Mechelse herder dus die stop je niet even in een fietsmandje... ...Heb vroeger wel NS-wandelingen gedaan, dan liep je van het ene naar het andere station (tussen 10-15km) maar toen lette ik nog niet zo op vogels.

Toch lijkt 't me zeker in het noorden als je uit een stationnetje stapt dat je gauw in "de natuur" kunt zijn

edit: 's morgens vroeg weg en dezelfde dag weer terug!
groet-je, Ted van der Knaap (always learning!)


Rikstar

#7
als je uitgestrekte akkers natuur/bittere kou en wind lekker noemt :P

En wat voor natuur wil je hebben.
Tot nu toe lijkt station Foxhol wel een potentieel mooi gebied.
Je hebt er fietspaden/wandelpaden in redelijk loopafstand.  En als je een tochtje van 10 km maakt heb je al aardig wat van het gebied gezien en grote kans op bijvoorbeeld ruigpootbuizerd, duizenden ganzen, klapekster etc.
http://waarneming.nl/waarneming/view/51286347

Ook het gebied rondom station Hurdegaryp in Friesland is erg mooi. Veelal veenmoerassen NO (Ottema  Wiersmareservaat) en ZW (Grutte en kleine Wielen) van Hurdegaryp. en ook hier weer als je een rondje van ca. 10 km maakt in het winterseizoen goede kans op klapeksters, grote groepen ganzen, goudvinken etc.
http://waarneming.nl/waarneming/view/51286351



Citaat van: Ted van der Knaap op december 13, 2010, 22:44:33 PM
Het "probleem" is dat mijn hond meegaat... ...'n Mechelse herder dus die stop je niet even in een fietsmandje... ...Heb vroeger wel NS-wandelingen gedaan, dan liep je van het ene naar het andere station (tussen 10-15km) maar toen lette ik nog niet zo op vogels.

Toch lijkt 't me zeker in het noorden als je uit een stationnetje stapt dat je gauw in "de natuur" kunt zijn
met vriendelijke groeten,
Rik v/d Starre


Ted van der Knaap

Citaat van: Rikstar op december 13, 2010, 22:50:01 PM
als je uitgestrekte akkers natuur/bittere kou en wind lekker noemt :P 

Tot nu toe lijkt station Foxhol wel een potentieel mooi gebied.

Kou is voor mij geen reden om niet te gaan (wel nattigheid!)

Waar ligt Foxhol?

Is omgeving Harlingen-Haven of Stavoren mooi, zie dat 't station aan het Ijsselmeer ligt?

groet-je, Ted van der Knaap (always learning!)

Rikstar

Foxhol ligt net ten oosten van de stad Groningen.
zie de link in mijn vorig bericht.

Stavoren en omgeving ken ik niet maar zal vast ook erg mooi zijn langs de ijselmeerdijk en meer het binnenland in de vele kleine rietganzen.

Citaat van: Ted van der Knaap op december 13, 2010, 23:00:32 PM
Citaat van: Rikstar op december 13, 2010, 22:50:01 PM
als je uitgestrekte akkers natuur/bittere kou en wind lekker noemt :P 

Tot nu toe lijkt station Foxhol wel een potentieel mooi gebied.

Kou is voor mij geen reden om niet te gaan (wel nattigheid!)

Waar ligt Foxhol?

Is omgeving Harlingen-Haven of Stavoren mooi, zie dat 't station aan het Ijsselmeer ligt?
met vriendelijke groeten,
Rik v/d Starre

Jeroen Nagtegaal

Een andere Limburgse optie is welicht Maastricht Randwijck en dan naar het zuiden langs de maas, Kun je overal struinen en mag de hond dacht ik ook los.
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Rikstar

ik wou al zeggen, mocht je naar het zuiden toe gaan is de de Rotskruiper meteen een idee, maar ik weet niet hoever dat vanaf het station af is.

Citaat van: Jeroen Nagtegaal op december 13, 2010, 23:03:59 PM
Een andere Limburgse optie is welicht Maastricht Randwijck en dan naar het zuiden langs de maas, Kun je overal struinen en mag de hond dacht ik ook los.
met vriendelijke groeten,
Rik v/d Starre

Jeroen Nagtegaal

Citaat van: Rikstar op december 13, 2010, 23:06:05 PM
ik wou al zeggen, mocht je naar het zuiden toe gaan is de de Rotskruiper meteen een idee, maar ik weet niet hoever dat vanaf het station af is.

Citaat van: Jeroen Nagtegaal op december 13, 2010, 23:03:59 PM
Een andere Limburgse optie is welicht Maastricht Randwijck en dan naar het zuiden langs de maas, Kun je overal struinen en mag de hond dacht ik ook los.
Is te lopen, maar wellicht niet interresant voor Ted? Je hebt dacht ik geen telescoop en Ted vind het volgens mij leuker om "gewoon" te genieten! En de zeldzaamheid is minder belangrijk.
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Ted van der Knaap

Citaat van: Rikstar op december 13, 2010, 23:06:05 PM
ik wou al zeggen, mocht je naar het zuiden toe gaan is de de Rotskruiper meteen een idee, maar ik weet niet hoever dat vanaf het station af is.

Citaat van: Jeroen Nagtegaal op december 13, 2010, 23:03:59 PM
Een andere Limburgse optie is welicht Maastricht Randwijck en dan naar het zuiden langs de maas, Kun je overal struinen en mag de hond dacht ik ook los.

Ik sta liever in m'n eentje met harde wind op een verlaten Ijsselmeerdijk dan met 100 man naar een grijs stipje te kijken

edit Jeroen heeft me al aardig door
groet-je, Ted van der Knaap (always learning!)

Ted van der Knaap

Citaat van: Jeroen Nagtegaal op december 13, 2010, 23:03:59 PM
Een andere Limburgse optie is welicht Maastricht Randwijck en dan naar het zuiden langs de maas, Kun je overal struinen en mag de hond dacht ik ook los.

Kun je het hele gebied langs de Maas lopen of is er ook (veel) bebouwing waar je omheen moet?
groet-je, Ted van der Knaap (always learning!)

Guus Peterse

Schin op Geul? (Gerendal)
Of, een hele andere kant op, Overveen, Santpoort of Driehuis? Loop je zo de duinen in, naar zee, eventueel naar IJmuiden.
Guus Peterse

Nieuw op mijn weblog: Kaapverdië juli - augustus 2015

Ted van der Knaap

Citaat van: guusp op december 14, 2010, 00:24:55 AM
Schin op Geul? (Gerendal)
Of, een hele andere kant op, Overveen, Santpoort of Driehuis? Loop je zo de duinen in, naar zee, eventueel naar IJmuiden.

Woon zelf zo'n 10 minuten van het strand en de duinen, zee zie ik min. 2x per week.. ..Schin op Geul is mooi en zou een optie kunnen zijn, maar denk dat het toch het Noorden word en dan zit ik te denken om naar Harlingen-haven te gaan en dan langs de dijk naar boven richting Sexbierum en vandaaruit weer (evt. met bus) terug.

Aan de ene kant water (wadden) en andere kant weilanden... ...dus wie weet Zeehonden, Eiders, Ganzen enz.  en mijn hond kan daar vrij mee, zonder verkeer ws.
groet-je, Ted van der Knaap (always learning!)

Nella

Hallo Ted,

Over de dijk van hindeloopen naar Stavoren (of omgekeerd) is zeker een mooie wandeling. Ik weet alleen niet wat je daar 's winters tegen kan komen, want ik heb dat zomers een keer gedaan. Het handige is dat je dus van station naar station wandelt.
Met vriendelijke groet,
Nel Bekema


JohanvantBosch

je hoeft bij de pietersberg natuurlijk niet op die rotskruiper te wachten, de omgeving is daar zowiezo de moeite waard. Die honderd man zul je ook niet meer tegenkomen, want die zijn allemaal al geweest ;D

Sander Haak

Het boemeltje Arnhem-Dieren loopt tussen de Veluwezoom en het IJseldal door. Je kan bijvoorbeeld uitstappen in Rheden en dan met een grote slinger door de Veluwezoom teruglopen naar station Velp of de andere kant op naar Dieren. Je treft dan prachtig heuvelachtig bos en heidegebied. Vooral station Rheden ligt op zeer korte afstand van het bos.
Groet, Sander Haak (Woerden)

UtrechtsVogelNet

Ik zou naar een station reizen waar je event een fiets kunt huren. Ben je mobieler en bestrijk je een groter gebied. Duinen zijn mooi, event. kun je naar een van de eilanden gaan zelfs (maar dan zou ik langer dan een dag gaan).
De 'Grijze Stip in het Verre Zuiden' zou ik overslaan, zeker als je geen fanatieke twitcher bent. Ik zou een dagje kiezen na flink vriezen of sneeuw.

Have fun, Phil

Rick_Karsenbarg

Wat Sander al even hiervoor heeft geopperd, Station Rheden lijkt me zeer de moeite waard! Dicht bij de Veluwe en goed met de hond te wandelen. Binnen een 300 meter ben je van de (auto) wegen af en na een kilometer sta je in de prachtige bos en heide gebieden van de veluwe. Wanneer je de paden volgt ben je ook zo weer op station velp, en door de vele fiets/wandel paden kun je je rondje zo groot/klein maken als je zelf wil. Bovendien heeft Ted dan ook kans om is een ander hert dan het damhert te zien ;) verder wilde zwijnen, boommarters, spechten ( nu goed te zien ), een leuke tegenhanger van eiders en zeehonden op de wadden
mvg,

Rick



Wat voor de rups het eind van zijn leven is, is voor de wijze een vlinder

Ted van der Knaap

Citaat van: Rick_Karsenbarg op december 14, 2010, 11:05:51 AM
Wat Sander al even hiervoor heeft geopperd, Station Rheden lijkt me zeer de moeite waard! Dicht bij de Veluwe en goed met de hond te wandelen. Binnen een 300 meter ben je van de (auto) wegen af en na een kilometer sta je in de prachtige bos en heide gebieden van de veluwe. Wanneer je de paden volgt ben je ook zo weer op station velp, en door de vele fiets/wandel paden kun je je rondje zo groot/klein maken als je zelf wil. Bovendien heeft Ted dan ook kans om is een ander hert dan het damhert te zien ;) verder wilde zwijnen, boommarters, spechten ( nu goed te zien ), een leuke tegenhanger van eiders en zeehonden op de wadden

Ik heb 2 dagkaarten dus de Veluwe is 'n optie voor de volgende keer (hoewel ik wel een hond heb die zo alert is dat ze reeën als het ware ruikt en erachteraan speert)

Hindeloopen-Stavoren lijkt me ook mooi en in km goed te doen.

Komend weekend word het, mits het weer het toelaat, Harlingen-Haven omdat ik denk dat daar de meeste "vogelbeweging" is.

groet-je, Ted van der Knaap (always learning!)

Ted van der Knaap

Citaat van: JohanvantBosch op december 14, 2010, 07:50:36 AM
je hoeft bij de pietersberg natuurlijk niet op die rotskruiper te wachten, de omgeving is daar zowiezo de moeite waard. Die honderd man zul je ook niet meer tegenkomen, want die zijn allemaal al geweest ;D

Er had een  ;)  achter dat met honderd man staren naar een grijze stip gemoeten... ...zal best een belevenis zijn, al is het dan niet de "zeldzame" vogel dan wel de "opgewonden idioten", beiden leuk om 'n keer te zien!
groet-je, Ted van der Knaap (always learning!)