Hoofdmenu

Marter Bulgarije

Gestart door J.v.Leeuwen, december 04, 2010, 17:25:54 PM

Vorige topic - Volgende topic

J.v.Leeuwen

Vannacht om 02:00 werd ik wakker van het blaffen van de hond. Buiten zag ik dat er een marter in de appelboom zat en deze bewoog zich erg gemakkelijk van tak naar tak buiten het bereik van de hond.
Ons buitenverblijf bevind zich ongeveer +/- 80 km ten zuiden van Sofia.
Wij komen er alleen niet achter welke marterachtige dit precies is.

Lengte: +/- 45-50 cm
Staartlengte: +/- 30-35 cm
Groter dan een grote kat en was zeker niet mager.

logico

Het is lastig te zien maar het lijkt mij een steenmarter.
Een steenmarter verplaatst zich bijna net zo makkelijker in/door een boom als een boommarter.
Met vriendelijke groet,
Patrick

Theo Linders

een duidelijke witte bef --> steenmarter.
mvg,
Theo Linders

www.jnm.nl
www.zootierliste.de

logico

Citaat van: blaat op december 05, 2010, 13:15:46 PM
een duidelijke witte bef --> steenmarter.
Idd een goed richtpunt MAAR: Witte bef is niet zaligmakend. Ik heb verschillende s marters gezien met een vervuilde bef waarmee je gemakkelijk de mist in kunt gaan.
Met vriendelijke groet,
Patrick

J.v.Leeuwen

Bedankt voor de determinatie. :duim:
De bef is zeker wit, ik had later een bouwlamp vanaf een kleine 3 meter op de marter gericht al komt het op de foto`s niet echt uit.
Het enige punt is dat ik dacht dat steenmarters kleiner waren vandaar dat we er niet uitkwamen.

maurice.lahaye

Het is waarschijnlijker een boommarter dan een steenmarter, maar het onderscheid tussen beide soorten is subtiel en soms erg lastig. De witte keelvlek is absoluut géén determinatie-kenmerk. Bij beide soorten kan de keelvlek wit tot gelig-oranje zijn, waarbij die van steenmarters meestal wittig is en die van boommarter meestal gelig. Op de foto is de keelvlek nauwelijks zichtbaar en de licht-omstandigheden zijn niet optimaal: geen idee welke kleur het betreft. Zelf vind ik bij steenmarter de keelvlek vaak meer zichtbaar, de keelvlek is vaak ook groter dan bij BM, maar ook dat is weer geen uitsluitend kenmerk.
Een ander (goed) kenmerk zijn de grootte en de stand van de oren: groot en meer op de kop bij boommarter, klein & rond en meer aan de zijkant bij steenmarter. Helaas zijn op de foto de oren niet goed te zien.
Tenslotte de neuspunt die bij boommarter altijd donker is en bij steenmarter vleeskleurig, maar ook de neus is moeilijk zichtbaar.
Blijft over de kleur van de ondervacht: licht bij steenmarter, donker bij boommarter. Op de laatste foto vind ik de ondervacht donker van kleur en niet licht (zoals je bij een steenmarter zou verwachten).

Mijn (voorzichtige) conclusie: een boommarter.

Vriendelijke groet,
Maurice
admin
2015 is het jaar van de das! www.zoogdiervanhetjaar.nl

maurice.lahaye

En ik ga mijzelf (meteen) corrigeren. De neuspunt lijkt erg vleeskleurig, wat dus sterk pleit voor steenmarter...... Advies: invoeren als steenmarter met een ?.

Maurice
admin
2015 is het jaar van de das! www.zoogdiervanhetjaar.nl

logico

Yes. Zeker weten invoeren als steenmarter. ? Mag maar ik ben vrij zeker.
Met vriendelijke groet,
Patrick