sporen in de sneeuw?

Gestart door wijnands, december 03, 2010, 16:27:15 PM

Vorige topic - Volgende topic

wijnands

Heeft iemand wat goed materiaal over sporen in de sneeuw van de algemene kleine zoogdieren? Ik zag vandaag wat waar ik twijfelde of het een kat was of een klein roofdier.
Groeten,
Jeroen Wijnands

Erroll

Meestal staan in zoogdieren gidsjes ook voetsporen

Misschien een optie :angel:
Erroll Kanters 18 jaar

Waarneming Vogels in Ned: 343

http://waarneming.nl/user/photos/61497

wijnands

Ja... maar een prent is in de modder een stuk duidelijker te lezen.
Groeten,
Jeroen Wijnands

Botervlieg

#3
Wat wil je van een kat weten?

Ik heb een foto met voetafdrukjes in de sneeuw. (alleen voorpootjes).

Maar als je achterpootje nodig hebt of maat dan wil mijn kat vast wel even helpen ;)

Groetjes, Marleen

Botervlieg

Voorpootjes huiskat in de sneeuw

wijnands

langwerpiger en smaller dan dat is wat ik gezien heb
Groeten,
Jeroen Wijnands

Botervlieg

Citaat van: wijnands op december 03, 2010, 16:49:53 PM
langwerpiger en smaller dan dat is wat ik gezien heb

Ik heb je een pb gestuurd.

Groetjes, Marleen

Louis.Boumans

#7
Wat als een kat rent door de sneeuw? Ik vroeg me af, zijn dit ook kattensporen, f iets anders? (Uit Noorwegen, alwaar wat meer sneeuw.)
Vier pootjes maken één gat. Maar ik dacht: een kat maakt misschien wel een groter gat in de sneeuw?

Denro

laatste foto's lijken me eerder van een hert. Formaat ree.
Groeten, Dennis Rensen

Mijn waarnemingen (NL):

Mijn waarnemingen (Buitenland):

Botervlieg

Citaat van: Louis.Boumans op december 04, 2010, 02:02:18 AM
Wat als een kat rent door de sneeuw? Ik vroeg me af, zijn dit ook kattensporen, f iets anders? (Uit Noorwegen, alwaar wat meer sneeuw.)
Vier pootjes maken één gat. Maar ik dacht: een kat maakt misschien wel een groter gat in de sneeuw?

Volgens mij als een kat rent, zet hij/zij niet 4 pootjes bij elkaar.
Vraag me ook af of een kat kan rennen, door zo'n laag sneeuw.

Groetjes, Marleen

logico

#10
Een kat zet op harde ondergrond de achtervoet voor de voorvoet. Vaak er net tegen aan en er net niet helemaal overheen.
In de sneeuw (bij draf) staat de achtervoet in de afdruk van de voorvoet. De krijg je 2 aan 2 prenten. (Niet naast elkaar maar vrijwel op elkaar.
Bij sprong (kan ook in hoge sneeuw dus) Komen 2 achtervoeten, de afdrukken, voor de afdrukken van van de voorvoeten te staan.
Met vriendelijke groet,
Patrick

logico

#11
Citaat van: Louis.Boumans op december 04, 2010, 02:02:18 AM
Wat als een kat rent door de sneeuw? Ik vroeg me af, zijn dit ook kattensporen, f iets anders? (Uit Noorwegen, alwaar wat meer sneeuw.)
Vier pootjes maken één gat. Maar ik dacht: een kat maakt misschien wel een groter gat in de sneeuw?
Dit zijn geen afdrukken van een ree.

Je ziet in één van de afdrukken nog wat zoolkussentjes en in de andere afdrukken totaal geen aanduidingen van hoeven.
De afdrukken van de zoolkussentjes zijn te vaag om een eenduidige determinatie te geven.

Het zijn ook geen 4 pootjes in 1 gat dat zie je duidelijk op de foto waar je de gang van het spoor ziet. Afdruk links, afdruk rechts enz enz.
Tevens zie je duidelijk aan de afdrukken dat het dier de poot neer heeft gezet en uit de afdruk heeft getrokken.
Met vriendelijke groet,
Patrick

Botervlieg

Citaat van: logico op december 04, 2010, 07:52:59 AM
Een kat zet op harde ondergrond de achtervoet voor de voorvoet. Vaak er net tegen aan en er net niet helemaal overheen.
In de sneeuw (bij draf) staat de achtervoet in de afdruk van de voorvoet. De krijg je 2 aan 2 prenten.
Bij sprong (kan ook in hoge sneeuw dus) Komen 2 achtervoeten, de afdrukken, voor de afdrukken van van de voorvoeten te staan.

Persoonlijk vind ik dit meer als een konijn/haas klinken dan als een kat.
(Betekend niet dat je geen gelijk hebt, hoor!)

Zal er eens op letten als ik katten zie rennen.

Groetjes, Marleen

logico

#13
Citaat van: M. Baltus op december 04, 2010, 07:56:22 AM
Citaat van: logico op december 04, 2010, 07:52:59 AM
Een kat zet op harde ondergrond de achtervoet voor de voorvoet. Vaak er net tegen aan en er net niet helemaal overheen.
In de sneeuw (bij draf) staat de achtervoet in de afdruk van de voorvoet. De krijg je 2 aan 2 prenten.
Bij sprong (kan ook in hoge sneeuw dus) Komen 2 achtervoeten, de afdrukken, voor de afdrukken van van de voorvoeten te staan.

Persoonlijk vind ik dit meer als een konijn/haas klinken dan als een kat.
(Betekend niet dat je geen gelijk hebt, hoor!)
Zal er eens op letten als ik katten zie rennen.

Groetjes, Marleen
Bij konijnen/hazen staan de afdrukkenvan de achtervoeten naast elkaar.  Voor de afdrukken van de voorpootjes. Dat is bij een kat niet zo. Dat had ik hier niet duidelijk vermeld. excuses. ;D


Met vriendelijke groet,
Patrick

Botervlieg

Citaat van: logico op december 04, 2010, 07:58:00 AM
Citaat van: M. Baltus op december 04, 2010, 07:56:22 AM
Citaat van: logico op december 04, 2010, 07:52:59 AM
Een kat zet op harde ondergrond de achtervoet voor de voorvoet. Vaak er net tegen aan en er net niet helemaal overheen.
In de sneeuw (bij draf) staat de achtervoet in de afdruk van de voorvoet. De krijg je 2 aan 2 prenten.
Bij sprong (kan ook in hoge sneeuw dus) Komen 2 achtervoeten, de afdrukken, voor de afdrukken van van de voorvoeten te staan.

Persoonlijk vind ik dit meer als een konijn/haas klinken dan als een kat.
(Betekend niet dat je geen gelijk hebt, hoor!)
Zal er eens op letten als ik katten zie rennen.

Groetjes, Marleen
Bij konijnen/hazen staan de afdrukkenvan de achtervoeten naast elkaar.  Voor de afdrukken van de voorpootjes. Dat is bij een kat niet zo. Dat had ik hier niet duidelijk vermeld. excuses. ;D

Geen probleem.

Ik heb zelf een kat en zie hem zo vaak rennen, maar eigenlijk nooit echt bewust op gelet waar die z'n poten neerzet.
Vandaar... Zal er eens op letten ;)

Groetjes, Marleen

Louis.Boumans

De sporen in mijn tuin zijn bij nader inzien inderdaad van een ree! Er zijn nieuwe bijgekomen die ik kan volgen tot waar de sneeuw dunner is, en daar zie ik nu duidelijk twee hoefjes. Dank Dennis en de anderen dat jullie me op het goede spoor brachten!