Variatie bij verenkleed sneeuwgorzen

Gestart door Maarten W. Kaales, november 15, 2010, 12:21:15 PM

Vorige topic - Volgende topic

Maarten W. Kaales

Beste mensen,

Afgelopen zondag ben ik op een melding afgegaan van een vrouwtje Sneeuwgors op de Tongerense heide (Gelderland). De vogel liet zich goed benaderen en heb de nodige foto's kunnen maken. Hiervoor verwijs ik naar mijn weblog http://birdalerts.nl .

Wat me opviel was de grote hoeveelheid wit dat tijdens het vliegen op de bovenvleugel te zien was. Een dergelijk groot en intens wit vlak had ik niet verwacht bij een vrouwtje. Ook de hoeveelheid wit rondom de oranjebruine wangen had ik niet bij een vrouwtje verwacht, maar wel bij een man. In rust is goed te zien dat het wit niet doorloopt naar de middelste/kleine dekveren, wat dus wel weer pleit voor vrouw. De mantel is deel gesleten vertoornt grijze veren met zwarte centra en bruine veren met zwarte centra. Dit kan ik niet plaatsen en zie ik ook niet bij andere exemplaren. De oranjebruine bovenstaart is donker gestreept wat weer pleit voor vrouw.

Kijkend naar andere foto's kom ik tot de conclusie dat er flink wat variatie zit tussen kleedjes van verschillende individuen. Wat mij niet bekend is, maar wat ik me wel afvraag; is of er kleedbeschrijvingen bekend zijn over de verschillende geslachten en leeftijden (t.a.v. de verschillende ondersoorten) waarbij de uitsluitende kenmerken besproken worden.

Mvg,
Maarten
Maarten W. Kaales

frankneijts

De diverse verenkleden van Sneeuwgorzen zijn uitstekend beschreven in diverse publicaties voor ringers (o.a. de ID Guide to European Passerines van Svensson) en bijv. in het Handbook BWP deel 9 en "Buntings & Sparrows" van Byers, Olsson and Curson. In het veld en op foto's is het echter niet zo gemakkelijk waarbij in herfst/winter vooral onv. mannetjes nogal veel op ad. wijfjes lijken en de vogels variabel zijn. Meestal zijn (ook 's winters) ad. mannetjes en 1e w. wijfjes niet zo moeilijk omdat ze resp. het meeste en het minste wit in de vleugel hebben en, onv. wijfjes, sowieso niet zo wit ogen. Als de onderkant van de handpennen zoals hier niet zichtbaar is (zwart bij mannetjes, grijs bij wijfjes ongeacht de leeftijd) moet je feitelijk eerst de leeftijd bepalen om een goed onderscheid tussen onv. man en ad. vrouw te kunnen maken. Op jouw fotos zijn ook daarvoor helaas een paar essentiƫle 'onderdelen' niet of niet goed genoeg zichtbaar: toppen staartpennen (puntig bij onv., afgerond bij adult ongeacht het geslacht maar later in de winter minder bruikbaar door slijtage); binnenvlaggen armpennen; patroon langste handpendekveer; stuit.
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Maarten W. Kaales

Hoi Frank,

Dank voor je toelichting. Ik begrijp dat ik de vogel nog een keer moet opzoeken. HBW 9 gaat besteld worden, VOL 15 is reeds besteld maar niet van toep in deze casus.
Maarten W. Kaales

snwja3

Citaat van: Maarten Kaales op november 15, 2010, 13:46:32 PM
Hoi Frank,

Dank voor je toelichting. Ik begrijp dat ik de vogel nog een keer moet opzoeken. HBW 9 gaat besteld worden, VOL 15 is reeds besteld maar niet van toep in deze casus.
De HBW of BWP (deel 9) is toch wel een groot verschil.  ;)
Beter kan je dan tegenwoordig de BWPi kopen, heb je alle delen in een.
Wietze Janse

Maarten W. Kaales

Een enorm verschil. The Cramps dl 9 heb ik, ik neem dat dat met BWP bedoeld wordt.  Neemt niet weg dat HBW  aangeschaftt wordt  ;) ...de hele serie dan (op termijn).
Maarten W. Kaales

frankneijts

Citaat van: Maarten Kaales op november 15, 2010, 17:19:05 PM
Een enorm verschil. The Cramps dl 9 heb ik, ik neem dat dat met BWP bedoeld wordt.  Neemt niet weg dat HBW  aangeschaftt wordt  ;) ...de hele serie dan (op termijn).

Ik bedoelde inderdaad Birds of the Western Palearctic ("De Cramp") met BWP en deel 9 behandelt (o.a.) de gorzen (Sneeuwgors zelfs op de cover). Deze serie blinkt o.a. uit door de zeer uitgebreide verenkleedbeschrijvingen. Maar zoals Wietze terecht opmerkt: de digitale versie (BWPi) is compleet, erg handig in gebruik + voorzien van vele foto's, geluidsfragmenten en video's.
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Maarten W. Kaales

Wederom mijn dank. Inmiddels dreigt dit topic verplaatst te worden naar een andere categorie. Hier een nog een interessante link over western palearctic birds: http://www.surfbirds.com/sbirdsnews/archives/2010/10/handbook_of_wes.html
Maarten W. Kaales