Hoofdmenu

creativiteit

Gestart door ronald, september 19, 2010, 17:51:51 PM

Vorige topic - Volgende topic

ronald

dat wil ik wel eens zien Jarinka, klinkt erg leuk  :duim:
groeten, Ronald van Seijen

Bart van Hoogstraten

Bweeeeeeeh, december...  :P
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

Margreet Kwh

Citaat van: Jarinka op november 14, 2010, 12:35:37 PM
Sinterklaas komt er weer aan, de creatiefste tijd van het jaar!
Wat doen jullie met Sinterklaas? Lootjes trekken? En dan surprises, gedichten of allebei?
Waarschijnlijk doen wij vrij weinig met het gezin, dus geen lootjes dit jaar.

Maar toch heb ik een surprise gemaakt :). Die is voor iemand die ook op het forum rondsnuffelt, maar voor zover ik weet kijkt hij nooit hier.
Het is een scope, gemaakt van twee Pringles-bussen en nog wat spul. Mocht iemand belangstelling hebben, dan maak ik foto's. Ik vind hem echt ontzettend stoer geworden ;D. Hij is namelijk inclusief scherpstelwieltje (á la Nikon Fieldscope ED-50) en heeft zelfs een 'oculair' ;D
Lijkt me leuk om te zien, maar voor de zekerheid moet je hem maar nà 5 december plaatsen ;).

Margreet.
met vriendelijke groet, Margreet Kouwenhoven

Jarinka

Citaat van: MarKoHu op november 14, 2010, 13:45:15 PM
Citaat van: Jarinka op november 14, 2010, 12:35:37 PM
[...]
Lijkt me leuk om te zien, maar voor de zekerheid moet je hem maar nà 5 december plaatsen ;).

Margreet.
Ach, hij kijkt hier toch niet, en misschien krijgt iemand hier er nog inspiratie door. Foto's komen er zo aan :)
Groeten, Jarinka Heijink

Marina

Citaat van: Jarinka op november 14, 2010, 13:52:14 PM
Citaat van: MarKoHu op november 14, 2010, 13:45:15 PM
Citaat van: Jarinka op november 14, 2010, 12:35:37 PM
[...]
Lijkt me leuk om te zien, maar voor de zekerheid moet je hem maar nà 5 december plaatsen ;) .

Margreet.
Ach, hij kijkt hier toch niet, en misschien krijgt iemand hier er nog inspiratie door. Foto's komen er zo aan :)

fotooooóóó
lees hier hoe trollen hun territorium markeren - http://www.randoloup.com/nl/?p=1682

ronald

ik geloof niet dat Marina uitblinkt door haar oneindige geduld...  ;)
groeten, Ronald van Seijen

Marina

Citaat van: Jarinka op november 14, 2010, 12:35:37 PM
Sinterklaas komt er weer aan, de creatiefste tijd van het jaar!
Wat doen jullie met Sinterklaas? Lootjes trekken? En dan surprises, gedichten of allebei?

Wij doen niets met sinterklaas.
Ik vind het een paapse pedo (al jààren) en mn man is dan jarig.
lees hier hoe trollen hun territorium markeren - http://www.randoloup.com/nl/?p=1682

Marina

Citaat van: ronald op november 14, 2010, 14:43:27 PM
ik geloof niet dat Marina uitblinkt door haar oneindige geduld...  ;)

foto! foto! foto!
lees hier hoe trollen hun territorium markeren - http://www.randoloup.com/nl/?p=1682

ronald

Citaat van: Marina op november 14, 2010, 14:44:13 PM
Citaat van: ronald op november 14, 2010, 14:43:27 PM
ik geloof niet dat Marina uitblinkt door haar oneindige geduld...  ;)

foto! foto! foto!
eerder uitblinkend door vasthoudendheid?  ;D
groeten, Ronald van Seijen

Marina

Citaat van: ronald op november 14, 2010, 14:50:22 PM
Citaat van: Marina op november 14, 2010, 14:44:13 PM
Citaat van: ronald op november 14, 2010, 14:43:27 PM
ik geloof niet dat Marina uitblinkt door haar oneindige geduld...  ;)

foto! foto! foto!
eerder uitblinkend door vasthoudendheid?  ;D
;D
lees hier hoe trollen hun territorium markeren - http://www.randoloup.com/nl/?p=1682

Jarinka

#640
Marina, doe je ogen maar dicht, want pas als je geleerd hebt geduldig te zijn mag je kijken ;D

Eigenlijk moet ik hem nog een beetje mooier afwerken, maar daar heb ik nog drie weken voor :).

Benodigdheden:
- Twee (lege) Pringlesbussen (vol mag ook, maar dan moet je hard eten ;D)
- Zo'n lippenstiftachtig ding maar dan met lippenbalsem erin
- Een klein maatcupje (zo eentje voor het afmeten van bijvoorbeeld hoestdrank)
- Eventueel een (vogel)foto

Snij/knip de ene bus doormidden. Maak in de onderste helft een uitsparing zodat je hem met een hoek van ongeveer 130-140 graden op de andere bus kunt zetten. Snij uit dat gat een kleiner gat; hierin komt de lippenbalsem.
Pak zwarte verf of een zwarte (watervaste) stift, en begin met kleuren. De lippenbalsem moet helemaal zwart, en ik heb ervoor gekozen om bij het maatcupje alles zwart te maken behalve de onderkant.
Verf de bussen zwart, of plak er zwart papier op. Zet ze daarna schuin op elkaar en plak ze vast. Ik heb daarvoor superlijm gebruikt. Zorg ervoor dat je de halve bus aan de onderkant van de hele bus vastzet; zo kun je bij de voorkant de dop er nog af halen en er wat in doen.
Smeer superlijm op de rand van het maatcupje. Plak die daarna op het metalen stuk van de halve bus.

Optioneel: kies een foto uit en trek m.b.v. de Pringlesbus een cirkel. Knip die uit, en leg die in de dop. Zet de dop op de bus. Nu zie je er een vogel mee :).

Resultaat:






P.S. Nu zien jullie gelijk (een stukje van) mijn bureau ;D
Groeten, Jarinka Heijink

liesbeth te Paske

Ik vind hem prachtig! toppunt van creativiteit! :duim:
Groet,
Liesbeth

Sonderbare Vogel

Bart van Hoogstraten

Citaat van: Jarinka op november 14, 2010, 15:16:48 PM
Eigenlijk moet ik hem nog een beetje mooier afwerken, maar daar heb ik nog drie weken voor :).

Zie ik daar jouw bijdrage aan de November-opdracht erin verwerkt?
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

Jarinka

Citaat van: Bart van Hoogstraten op november 14, 2010, 15:24:58 PM
Citaat van: Jarinka op november 14, 2010, 15:16:48 PM
Eigenlijk moet ik hem nog een beetje mooier afwerken, maar daar heb ik nog drie weken voor :).
Zie ik daar jouw bijdrage aan de November-opdracht erin verwerkt?
Nope, Knobbelzwanen worden gediskwalificeerd, en de foto is in mei 2009 gemaakt. Ik zocht een plaatje, en vond toen een stapeltje oude foto's, dus heb ik er maar een rondje uitgeknipt.
Groeten, Jarinka Heijink

ronald

zeker leuk gedaan! ook erg leuk om als natuurliefhebber daar je pringles in op te kunnen slaan!
en nu we een stukje van je buro hebben gezien weten we ook wat meer van je, je hebt in ieder geval lange vingers  ;)
groeten, Ronald van Seijen

Jarinka

Citaat van: ronald op november 14, 2010, 15:31:01 PM
zeker leuk gedaan! ook erg leuk om als natuurliefhebber daar je pringles in op te kunnen slaan!
en nu we een stukje van je buro hebben gezien weten we ook wat meer van je, je hebt in ieder geval lange vingers  ;)
Daar had ik gisteren zo ontzettend veel zin in dat ik ze maar gekocht heb ;D
Groeten, Jarinka Heijink

Marina

ohh die is echt mooi gemaakt zeg!
(stiekem toch lekker gekeken hihi)
Hoe kwam je zo op het idee?
lees hier hoe trollen hun territorium markeren - http://www.randoloup.com/nl/?p=1682

sjonnoh

wauw, goed gedaan zeg! had even het gevoel dat het een echte was tot ik die knobbelzwaan foto zag  ;D
zelf bij sinterklaas heb ik nog nooit een leuke suprise gemaakt, geen idee waarom...
die lange vingers gaan toch zeker niet in die suprise of wel?  :P
met de groeten van de zeeuwse vogels en insecten,
Johnny Rommens

Mijn fotos
Mijn observado fotos


~het zit hem niet alleen in de kwaliteit, maar ook op hoe het diertje erop staat~

Jarinka

Citaat van: Marina op november 14, 2010, 15:56:00 PM
ohh die is echt mooi gemaakt zeg!
(stiekem toch lekker gekeken hihi)
Hoe kwam je zo op het idee?
Ik had twee bussen Pringles gekocht (want die kosten nu maar €1,- bij de Blokker :)) en ze stonden naast elkaar op mijn bureau. Opeens kreeg ik een idee: je kon ze ombouwen tot verrekijker! Maar dan zouden ze wel erg groot en lomp worden. En ik had geen idee voor wie ik een verrekijker zou kunnen maken.
Toen ruimde ik mijn scope op, en had ik het te pakken. En omdat Stijn voor een scope spaart, kunnen jullie vast wel raden voor wie de surprise is :angel:

Citaat van: sjonnoh op november 14, 2010, 16:08:58 PMdie lange vingers gaan toch zeker niet in die suprise of wel?  :P
Die gaan in mijn buik :D
Er komt een foto in de surprise.
Groeten, Jarinka Heijink

ronald

op die manier komen idd creatieve dingen tevoorschijn he.

mijn vader wou ooit al eens een electrische heggeschaar voor kerst oid. nu moest hij altijd met zo'n handding de heg doen. toen heb ik daar voor hem een stuk electriciteitsdraad en een stekker aangezet, maar dat bleek niet helemaal wat hij had bedoeld  ;)
groeten, Ronald van Seijen

Bart van Hoogstraten

Citaat van: ronald op november 14, 2010, 16:22:28 PM
toen heb ik daar voor hem een stuk electriciteitsdraad en een stekker aangezet, maar dat bleek niet helemaal wat hij had bedoeld  ;)

Leeft ie wel nog?  ;)
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

Bart van Hoogstraten

Citaat van: Jarinka op november 14, 2010, 15:16:48 PM
P.S. Nu zien jullie gelijk (een stukje van) mijn bureau ;D

Ik zie daar de ANWB-gids liggen. Ik heb zelf die van Capitool, "Vogels van Europa". Heb je toevallig een goed argument waarom je die gids hebt en niet die van mij? (ivm Kerst  ;) ).
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

Jarinka

Citaat van: Bart van Hoogstraten op november 14, 2010, 16:27:35 PM
Citaat van: Jarinka op november 14, 2010, 15:16:48 PM
P.S. Nu zien jullie gelijk (een stukje van) mijn bureau ;D
Ik zie daar de ANWB-gids liggen. Ik heb zelf die van Capitool, "Vogels van Europa". Heb je toevallig een goed argument waarom je die gids hebt en niet die van mij? (ivm Kerst  ;) ).
Deze (de nieuwe) heb ik voor mijn verjaardag gekregen van een aantal mensen van de Frisse Blik. Daarvoor had ik de oude. En die heb ik gekocht omdat ik van alle kanten te horen kreeg dat die zo goed is. Daarvoor had ik "Vogels kijken in Europa", ook van de ANWB, maar dat was niet zo'n goede gids. Per vogel stond er één foto, en alleen het volwassenkleed werd beschreven. Het enige mooie was dat er per land een aantal goede vogelkijkplekken in stonden.

De ANWB Vogelgids van Europa is erg uitgebreid, behandelt veel verschillende soorten, en wat voor mij belangrijk is: veel tekeningen. Bij elke soort staan tekeningen van adult man/vrouw, juveniel, vliegbeeld e.d. En in de tekst worden ook nog eens een hoop kenmerken uitgebreid besproken.
Voor beginners is hij onoverzichtelijk, maar als je wat meer gevorderd bent is het een ontzettende aanrader :)
Groeten, Jarinka Heijink

Bart van Hoogstraten

Thanks, die bestel ik voor Kerst (ook om te kijken of ik nog steeds beginner ben of al bij de gevorderden begin te geraken  ;) ).
Hoe is het trouwens met je camera-adapter voor je monoculair? Heb je er al een? Ik heb er hier eentje overcompleet, kun je zo hebben van de Kerstman (excl. de verzendkosten natuurlijk). Niet geschikt voor spiegelreflex, alleen voor compact. Met diverse tussenringen voor de meest gangbare camera's.
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

Jarinka

Citaat van: Bart van Hoogstraten op november 14, 2010, 17:00:02 PM
Thanks, die bestel ik voor Kerst (ook om te kijken of ik nog steeds beginner ben of al bij de gevorderden begin te geraken  ;) ).
Hoe is het trouwens met je camera-adapter voor je monoculair? Heb je er al een? Ik heb er hier eentje overcompleet, kun je zo hebben van de Kerstman (excl. de verzendkosten natuurlijk). Niet geschikt voor spiegelreflex, alleen voor compact. Met diverse tussenringen voor de meest gangbare camera's.
Het is trouwens wel aan te raden om hem met doorzichtig plastic of ander sterk spul te kaften. Bij mijn oude lag in een jaar de rug er half af, en bij de nieuwe (die ik nu drie maanden heb) worden de hoeken alweer slordig.

Die adapter ziet er goed uit. Ik ben nog niet wezen prutsen, heb alleen maar opgemeten. Zit er bij die adapter ook een ring met een doorsnede van 3,7 cm?
En waarop past hij? Want de enige adapter van Bynolyt die ik kan vinden is deze, en ik weet niet of die op mijn scope (Nikon Fieldscope ED50-A) past.
Groeten, Jarinka Heijink

ronald

Citaat van: Bart van Hoogstraten op november 14, 2010, 16:23:43 PM
Citaat van: ronald op november 14, 2010, 16:22:28 PM
toen heb ik daar voor hem een stuk electriciteitsdraad en een stekker aangezet, maar dat bleek niet helemaal wat hij had bedoeld  ;)

Leeft ie wel nog?  ;)
gelukkig wel, maar het knippen ging sinds die tijd wel een stuk sneller  ;D
groeten, Ronald van Seijen

Bart van Hoogstraten

Citaat van: Jarinka op november 14, 2010, 17:08:18 PM
Zit er bij die adapter ook een ring met een doorsnede van 3,7 cm?
En waarop past hij? Want de enige adapter van Bynolyt die ik kan vinden is deze, en ik weet niet of die op mijn scope (Nikon Fieldscope ED50-A) past.

Het is inderdead die adapter. Je camera doet er niet zoveel toe (wordt niet ingeklemd in het ding, alleen ervoor gehouden), als ie maar niet te lang is, met uitgeschoven lens incl. body beslist niet langer dan 10 cm. De verschillende ringen (5 stuks ) zijn voor schroefdraad op je monoculair van 45 mm, stapsgewijs in mm's naar 49 mm.
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

Jarinka

Citaat van: Bart van Hoogstraten op november 14, 2010, 17:24:15 PM
Citaat van: Jarinka op november 14, 2010, 17:08:18 PM
Zit er bij die adapter ook een ring met een doorsnede van 3,7 cm?
En waarop past hij? Want de enige adapter van Bynolyt die ik kan vinden is deze, en ik weet niet of die op mijn scope (Nikon Fieldscope ED50-A) past.

Het is inderdead die adapter. Je camera doet er niet zoveel toe (wordt niet ingeklemd in het ding, alleen ervoor gehouden), als ie maar niet te lang is, met uitgeschoven lens incl. body beslist niet langer dan 10 cm. De verschillende ringen (5 stuks ) zijn voor schroefdraad op je monoculair van 45 mm, stapsgewijs in mm's naar 49 mm.
De schroefdraad van mijn scope is 33 mm, dus dan zou ik er een losse ring bij moeten kopen.
Hoe werkt hij? Schroef je eerst de ring op het oculair, en daarna het oculair op de scope? En weet je toevallig ook waar je zulke ringen los kunt kopen?
Groeten, Jarinka Heijink

Bart van Hoogstraten

Citaat van: Jarinka op november 14, 2010, 17:40:00 PM
De schroefdraad van mijn scope is 33 mm, dus dan zou ik er een losse ring bij moeten kopen.
Hoe werkt hij? Schroef je eerst de ring op het oculair, en daarna het oculair op de scope? En weet je toevallig ook waar je zulke ringen los kunt kopen?

Je schroeft de ring (50 mm) van je adapter op je monoculair (varieert per type, Bynoliet is 49 mm, andere merken andere maat), en je compact camera op die adapter. Je camera maakt geen direct contact met je monoculair, die moet je handmatig goed positioneren). Misschien dat er van jouw merk (Nikon toch?) losse ringen in de handel zijn van 39/50?
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

Jarinka

Weet je wat? Ik probeer het gewoon. Een bult zal ik me er niet aan vallen, en wie weet kan ik hem zo aanpassen dat hij zonder problemen op mijn scope past.
Hoeveel bedragen de verzendkosten? Als je je rekeningnummer in een PM stuurt, stuur ik je mijn adres terug en maak ik het geld meteen over.
Heel erg bedankt :D
Groeten, Jarinka Heijink