How it's made; Steiner Binoculairs

Gestart door Norman, november 03, 2010, 22:05:55 PM

Vorige topic - Volgende topic

Norman


Jarinka

#1
Gisteren heb ik nog een andere gezien, van How Do They Do It. Daarbij lieten ze zien hoe een Zeiss verrekijker werd gemaakt. Ik zoek hem even op :).

Edit: hè bah, hij is niet zichtbaar in Nederland.
Groeten, Jarinka Heijink


Jarinka

Groeten, Jarinka Heijink

Herman van der Klis

Minder fraai in het filmpje van Norman ,waarin te zien is hoe Steiner binoculars gemaakt worden,  hoe doodleuk vanaf ong. 1'50" waarbij 2 lenzen verlijmd worden , een aantal vervelende luchtbellen gewoon meegaan in de lijm. Een alles behalve fraaie demonstratie.


mvg

Herman van der Klis
Herman van der Klis

f_a_roos

Ik denk dat de ervaring heeft geleerd dat bij het productieproces deze luchtbellen verdwijnen bijv. door capillaire werking of zo. Ik heb het ook gezien maar me er niet aan gestoord, maar handig is het niet. Ik heb wel vaker filmpjes gezien met demo's van fabricage of restauratie, die onder druk van de camera niet erg goed gingen. O.m. de restauratie van een mummiemasker in een Egyptisch museum, dat onder de ogen van de camera volledig werd verziekt.

Citaat van: Herman van der Klis op november 08, 2010, 08:37:13 AM
Minder fraai in het filmpje van Norman ,waarin te zien is hoe Steiner binoculars gemaakt worden,  hoe doodleuk vanaf ong. 1'50" waarbij 2 lenzen verlijmd worden , een aantal vervelende luchtbellen gewoon meegaan in de lijm. Een alles behalve fraaie demonstratie.


mvg

Herman van der Klis

Norman

Ik zie 3 luchtbelletjes in de lijm zitten, maar ik zie ook dat deze weg gaan als de lijm gaat uitvloeien.

Herman van der Klis

Citaat van: Norman op november 08, 2010, 21:39:24 PM
Ik zie 3 luchtbelletjes in de lijm zitten, maar ik zie ook dat deze weg gaan als de lijm gaat uitvloeien.

Helaas kun je dat met het blote oog nooit zien ,wat er aan de randen gebeurd Norman . Pas bij sterke vergroting komt het aan het licht. In de jaren zeventig heb ik vele jaren microscopisch onderzoek gedaan naar cellen in uiteinden van wortels  en van vaatbundels in hogere planten (klassieke systematiek/taxonomie in Utrecht) . Daarbij moesten ook veelvuldig preparaten gemaakt worden , waarbij het object ook tussen glazen plaatjes ingesloten moesten worden. Vaak dachten we ook dat we wel even de lucht er tussenuit gedrukt hadden . De luchtbellen 'spatten' soms uiteen in vele tientallen zeer kleine luchtbelletjes die zeer nadelig  , zeg maar gerust dodelijk waren voor het beeld.
Dus om deze handelwijze op een demonstratiefilmpje te laten zien........ is natuurlijk slecht.

Maar ach........ , wij zijn natuurlijk kritische vogelaars die veel hogere eisen stellen dan het leger , marine enz.. waar ,althans vroeger ,de gehele bulk van kijkers naar toe ging.

mvg


Herman van der Klis
Herman van der Klis

gko

Citaat van: Herman van der Klis op november 09, 2010, 13:00:27 PM
Maar ach........ , wij zijn natuurlijk kritische vogelaars die veel hogere eisen stellen dan het leger , marine enz.. waar ,althans vroeger ,de gehele bulk van kijkers naar toe ging.
mvg
Herman van der Klis

klopt dit wel? ik dacht juist dat de leger- en politiekijkers best goed waren
met vr gr gkoopman

Herman van der Klis

Citaat van: gko op november 09, 2010, 15:16:15 PM
Citaat van: Herman van der Klis op november 09, 2010, 13:00:27 PM
Maar ach........ , wij zijn natuurlijk kritische vogelaars die veel hogere eisen stellen dan het leger , marine enz.. waar ,althans vroeger ,de gehele bulk van kijkers naar toe ging.
mvg
Herman van der Klis

klopt dit wel? ik dacht juist dat de leger- en politiekijkers best goed waren

Als vogelaar heb ik ooit tijdens mijn militaire dienstplicht ooit die groene Steiners kunnen vergelijken met mijn eigen Carl Zeiss , maar vergeleken daarmee waren het matige kijkers. Maar ja da's ook weer lang geleden.

mvg


Herman van der Klis
Herman van der Klis

f_a_roos

Ingesloten luchtbellen in de lijm tussen twee lensdelen na UV uitharding komen toch nooit door de QA van Steiner? Kom nou. Ik denk overigens dat de oppervlaktespanning van de lijm beduidend lager is dan die van water, waardoor vervloeing van luchtbellen veel gemakkelijker gaat dan bij water (mciroscopisch preparaat bijv.). Om op basis van dit argument en van een ervaring met militaire kijkers Steiner te beoordelen gaat wat ver.

KorHaan

Ik heb geen ervaring met Steiner dus ik weet ook niets over de kwaliteitscontrole, maar ik heb wel reviews gelezen over de topmodellen van Steiner, de Discovery en de Nighthunter XP, en die waren allemaal zeer lovend. Vergelijkingen met Swarovski EL werden gemaakt, maar dan voor veel minder geld. Ik overweeg er zelf één aan te schaffen, zodra ik erachter ben hoe groot mijn oogpupil wordt 's nachts. Als 54-jarige denk ik niet dat die de 7 mm nog haalt in het donker, dus dan zou de Steiner Discovery 8x44 wel aantrekkelijk zijn. Of de Nighthunter XP.

Overigens laat de kwaliteitscontrole van gerenommeerde merken ook nog wel eens te wensen over. Vingerafdrukken op prisma's, haartjes, stof, losgelaten verfdeeltjes op de binnenkant van de objectieflenzen, vergeten coatings, het komt allemaal voor. ( Bron: het Binocularforum van Bird Forum)

Vriendelijke groet,

Ronald Sinoo

Herman van der Klis

Citaat van: Frank Roos op november 09, 2010, 21:30:21 PM
Ingesloten luchtbellen in de lijm tussen twee lensdelen na UV uitharding komen toch nooit door de QA van Steiner? Kom nou. Ik denk overigens dat de oppervlaktespanning van de lijm beduidend lager is dan die van water, waardoor vervloeing van luchtbellen veel gemakkelijker gaat dan bij water (mciroscopisch preparaat bijv.). Om op basis van dit argument en van een ervaring met militaire kijkers Steiner te beoordelen gaat wat ver.

Nee Frank , preparaten worden altijd , om ze permanent te maken , met een mensel van ethanol en Canadabalsem of een mengsel van xylol en DEPEX ingesloten maar nimmer met water (brekingsindex). De lijm heeft een vergelijkbare viscositeit met die van DEPEX en Canadabalsem dus daardoor wordt de capillaire werking nagenoeg teniet gedaan. De luchtbellen dienen dan altijd  te voorkomen  , en is het erg lastig om , wanneer  ze aanwezig zijn , alsnog te verwijderen.
Maar dit is natuurlijk  niet de kloe van dit hele  verhaal. Het gaat erom , dat het op zijn zachts gezegd, een beetje onverstandig om met dit instructiefilmpje op het internet te komen.

Laten we het anders stellen. Wanneer ik nu op het punt zou staan om een Steiner aan te schaffen , zou ik ( misschien wel helemaal onterecht hoor !) toch wel een ietwat katterig gevoel hebben over gehouden na het zien van dit filmpje. Maar ja , ik heb tenslotte vele jaren als onderzoeker door een microscoop moeten kijken en om die reden spoken er dan wat vraagtekens door mijn kritische hoofd.

Laat je dus niet (mis)leiden door deze voorstelling van zaken. Bekijk de testen en lees de reviews , zijn ze goed, niets van aantrekken . Bekijk en test je beoogde nieuwe aankoop . Is ie goed ? Gewoon kopen.


mvg


Herman van der Klis
Herman van der Klis

Norman

Ik denk dat we het doel van dit programma niet uit het oog moeten verliezen.
Het gros van de mensen die dit programma kijken, zullen nooit een kijker van meer van € 50,00 kopen.

f_a_roos

OK, laten we niet twisten over preparaatkunde. Ik heb ook wel eens door een microscoop gekeken (1e jaars praktikum) maar daar bleef het bij. Vaak wordt wel door een microscoop naar een zich in waterige oplossing bevindend object gekeken. Dat was mijn uitgangspunt.
Ik weet niet of viscositeit hetzelfde is als oppervlaktespanning. Het gaat erom of de lijm goed hecht aan het glas. Bij water zie je druppelvorming om dat de onderlinge aantrekking van de watermoleculen (H-bruggen?) sterker is dan de aantrekking tot het glas. Dit zal bij de lijm niet zo zijn. Anders zou het geen lijm zijn dacht ik zo. Maar enfin. Ben het met je eens dat de demo voor niet-leken een wenkbrauw doet fronsen. maar meer ook niet, de niet-leek prikt daar toch zo doorheen. Zoals Norman al aangaf, de demo is gemaakt voor de doorsnee kijkeraanschaffer. Door al die fuzz over die luchtbelletjes gaan mensen nog denken met een inferieur product van doen te hebben. Dat is beslist niet zo, integendeel.

Citaat van: Herman van der Klis op november 10, 2010, 08:56:47 AM
Citaat van: Frank Roos op november 09, 2010, 21:30:21 PM
Ingesloten luchtbellen in de lijm tussen twee lensdelen na UV uitharding komen toch nooit door de QA van Steiner? Kom nou. Ik denk overigens dat de oppervlaktespanning van de lijm beduidend lager is dan die van water, waardoor vervloeing van luchtbellen veel gemakkelijker gaat dan bij water (mciroscopisch preparaat bijv.). Om op basis van dit argument en van een ervaring met militaire kijkers Steiner te beoordelen gaat wat ver.

Nee Frank , preparaten worden altijd , om ze permanent te maken , met een mensel van ethanol en Canadabalsem of een mengsel van xylol en DEPEX ingesloten maar nimmer met water (brekingsindex). De lijm heeft een vergelijkbare viscositeit met die van DEPEX en Canadabalsem dus daardoor wordt de capillaire werking nagenoeg teniet gedaan. De luchtbellen dienen dan altijd  te voorkomen  , en is het erg lastig om , wanneer  ze aanwezig zijn , alsnog te verwijderen.
Maar dit is natuurlijk  niet de kloe van dit hele  verhaal. Het gaat erom , dat het op zijn zachts gezegd, een beetje onverstandig om met dit instructiefilmpje op het internet te komen.

Laten we het anders stellen. Wanneer ik nu op het punt zou staan om een Steiner aan te schaffen , zou ik ( misschien wel helemaal onterecht hoor !) toch wel een ietwat katterig gevoel hebben over gehouden na het zien van dit filmpje. Maar ja , ik heb tenslotte vele jaren als onderzoeker door een microscoop moeten kijken en om die reden spoken er dan wat vraagtekens door mijn kritische hoofd.

Laat je dus niet (mis)leiden door deze voorstelling van zaken. Bekijk de testen en lees de reviews , zijn ze goed, niets van aantrekken . Bekijk en test je beoogde nieuwe aankoop . Is ie goed ? Gewoon kopen.


mvg


Herman van der Klis

f_a_roos

Ben met Ronald eens dat de Nighthunter XP van Steiner een serieus en goedkoper alternatief t.o.v. de grote 3.