Hoofdmenu

ruigpootbuizerd?

Gestart door dushi, oktober 30, 2010, 18:35:11 PM

Vorige topic - Volgende topic

dushi

Zou dit een ruigpootbuizerd kunnen zijn? We hebben hem gezien bij de Uilenbroeken-Zuurschelanden. Daar worden ze wel gezien, maar is dit er een?
Gr kiena

frankw

Nee, helaas een 'gewone' Buizerd.

dushi

Oke bedankt Frank, dan gaan we er nog een keer kijken...
gr Kiena

Maarten Hotting

Om meteen wat te leren voor de volgende keer zal ik proberen uit te leggen waarom die een Buizerd is en geen Ruigpoot.
Er worden nogal wat fouten gemaakt met deze twee soorten maar als je het eenmaal doorhebt is het helemaal niet zo moeilijk meer.

Jouw vogel is een heel lichte Buizerd.
Op de staart zit nog teveel bruin voor een Ruigpootbuizerd, die heeft alleen een donkere band op het einde van de staart.
Verder zie ik, voorzover dat te zien is, geen grote polsvlekken maar komma's, terwijl Ruigpootbuizerds altijd grote polsvlekken hebben.
Ook zou een Ruigpootbuizerd wat meer tekeningen (donkere borst) op de borst moeten hebben.
In het Soortenoverzicht staan duidelijke foto's van typische Ruigpootbuizerds.

De fout die ook nog vaak gemaakt wordt is dat het bidden als kenmerk voor Ruigpootbuizerds wordt gebruikt.
Dit doen Buizerds echter ook heel vaak, zeker als ze boven lange vegetatie jagen en/of als het hard waait.
Groet,
Maarten

dushi

He Maarten, bedankt voor deze nuttige tips :) ! Binnenkort gaan we weer naar de plek waar hij moet zitten en dan is het handig om te weten moet waar je op moet letten.
groet Kiena

Maarten Hotting

Okee, dan is het zeker belangrijk om te weten waar je op moet letten.
Meestal vallen Ruigpootbuizerds als eerste op door de lichte staart, maar dat is nog geen kenmerk.
Daarom moet je ook altijd goed kijken en alle kenmerken controleren.
Zeker als een vogel ter plaatse is of jagend dan zijn ze goed te bekijken.

Succes met zoeken ;) !
Groet,
Maarten

Robertmeer

Maarten,
Als je een keer niks te doen hebt, is het misschien wel leuk voor beginners als je een een keertje een stukje wilt schrijven over verschillen Buizerd / Ruigpootbuizerd voor hier.
Groet,
Robert van der Meer

Lees ook eens mijn weblog: http://robertbirding.wordpress.com/

Maarten Hotting

Ik zal eens kijken!
Lijkt me wel leuk om te doen dus ik zal eens tijd maken.
Groet,
Maarten

Robertmeer

Citaat van: Maarten Hotting op november 04, 2010, 22:18:50 PM
Ik zal eens kijken!
Lijkt me wel leuk om te doen dus ik zal eens tijd maken.
Mooi, als je hulp nodig hebt, kan je altijd bij mij aankloppen.  :duim:
Groet,
Robert van der Meer

Lees ook eens mijn weblog: http://robertbirding.wordpress.com/