Iemand ervaring met Panasonic DMC-FZ45?

Gestart door Bart van Hoogstraten, november 03, 2010, 12:04:11 PM

Vorige topic - Volgende topic

Bart van Hoogstraten

LS,

Ik (beginner) wil een stapje hoger in natuurfotografie maar heb (nog) weinig zin in aanschaf van 'n gecompliceerde spiegelreflex met allerlei randapparatuur en losse lenzen. Mijn oog viel op de Panasonic DMC-FZ38. Erg goedkoop ( http://www.digitalstreet.nl/product_info.php?products_id=14531 ) en in hun eigen review veelbelovend. Maar misschien zijn er via dit forum wat objectievere reviews naar boven te halen. Iemand positieve/negatieve ervaring hiermee?

Alvast hartelijke dank voor jullie reacties.

edit -> ontdek net dat de FZ 38 alweer een opvolger heeft de FZ 45 met 24 x optisch en 14,1 megapixels  :rolleye: :rolleye: :rolleye:
Heb mijn topic dus aangepast bij "Onderwerp". Iemand daar dus ervaring mee?
(ziet er veelbelovend uit, maar je weet nooit):
http://www.letsgodigital.org/nl/26586/panasonic-lumix-fz45/
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

Frank van de Putte

#1
Hoi Bart, ik heb deze niet maar de voorloper, de FZ28, vorig jaar aangeschaft. Weet niet of er veel verschil is. Mijn plus- en minpunten: (Dit moet je wel even zien in het perspectief dat ik alleen ervaring met compactcamera's heb)

+ Veelzijdig, van redelijke macro tot uiteraard de 18xzoom.
+ Erg licht en toch degelijk
+ Duidelijk / helder scherm
+ Vind hem erg makkelijk en stevig in de hand liggen, 1-handbediening, handig als je in je andere hand een salamander hebt ofzo ;D
+ Originele accu gaat lang mee (600 foto's zoiets) Heb een namaak reserve-accu gekocht, helft van de prijs, helft van de gebruiksduur.

- Ver inzoomen is erg aanlokkelijk, maar met name bij weinig licht gaat de fotokwaliteit behoorlijk achteruit, zelfs met statief.
- Er zit een handmatige focus op maar die vind ik erg ongemakkelijk in gebruik.
- Naast de zoeker zit bij de FZ28 een scherpstelknop, geen idee waarom, maar die verdraait wel eens en dat is onhandig.
- Camera stelt soms wat traag scherp

En het belangrijkste, de fotokwaliteit; dat vind ik altijd lastig beoordelen/vergelijken. Deze camera scoorde wat dat betreft wel goed op in recenties, mede daarom heb ik deze ook aangeschaft en ik ben er tevreden over.
Kortom ik vind het een handige en veelzijdige camera voor die prijs, en geschikt voor het doel waar ik deze toch voornamelijk voor gebruik, namelijk even snel vastleggen van een waarneming, dichtbij of ver weg.

Maar ik weet uiteraard niet wat voor camera je nu hebt, en wat je "doelgroep" is, insecten, vogels. Voor dat laatste is deze toch minder geschikt (of de vogels moeten letterlijk uit de lucht vallen zoals gister ;D ) vandaar dat ik zelf stiekem toch de overstap naar een spiegelreflex overweeg.

groeten
Groetjes,

Frank van de Putte

Bart van Hoogstraten

Hey Frank,

Ik heb nu ook een oude FZ. Heb min of meer dezelfde ervaringen ermee als jij maar ervaar dus ook de tekortkomingen bij vogels. En daar wil ik nu juist meer naar toe. Wilde dus eigenlijk graag van iemand weten wat zijn evaringen zijn met een FZ 38 wat dat betreft (of die opvolger inderdaad verbeterd is met 18 x optisch en verbeterde stabilisator).

Bedankt!
Bart

PS wat is er met die Pest aan de hand? (raamslachtoffer?)
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

Frank van de Putte

Citaat van: Bart van Hoogstraten op november 03, 2010, 13:59:45 PM
Hey Frank,

Ik heb nu ook een oude FZ. Heb min of meer dezelfde ervaringen ermee als jij maar ervaar dus ook de tekortkomingen bij vogels. En daar wil ik nu juist meer naar toe. Wilde dus eigenlijk graag van iemand weten wat zijn evaringen zijn met een FZ 38 wat dat betreft (of die opvolger inderdaad verbeterd is met 18 x optisch en verbeterde stabilisator).

Bedankt!
Bart

PS wat is er met die Pest aan de hand? (raamslachtoffer?)

Hoi Bart, OK je hebt ervaring met die serie... ja dan ben ik ook wel benieuwd of die FZ38 echt meerwaarde heeft tov z'n voorgangers. Ik heb m'n twijfels maar wacht verdere reacties af.
Gisteren vlogen er idd 5 Pestvogels uit een groep van 40-50 tegen een raam boven ons hoofd, 1 dood, de rest had het min of meer overleefd.

groeten
Groetjes,

Frank van de Putte

Bart van Hoogstraten

Hoi Frank,

Ik ontdek net dat de FZ 38 inmiddels alweer een opvolger heeft; de FZ 45 (24 x optisch, 14,1 megapixels en nog meer TURBOTURBO  :rolleye: :rolleye: :rolleye: :rolleye: ). Heb het Onderwerp van mijn topic dus al aangepast in hoop op reacties daarop. in ieder geval bedankt voor je bijdrage.

(jammer van die Pest  :( )
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

Frank van de Putte

Citaat van: Bart van Hoogstraten op november 03, 2010, 14:47:47 PM
Hoi Frank,

Ik ontdek net dat de FZ 38 inmiddels alweer een opvolger heeft; de FZ 45 (24 x optisch, 14,1 megapixels en nog meer TURBOTURBO  :rolleye: :rolleye: :rolleye: :rolleye: ). Heb het Onderwerp van mijn topic dus al aangepast in hoop op reacties daarop. in ieder geval bedankt voor je bijdrage.

(jammer van die Pest  :( )

Hoi Bart, ja die superzoom-race gaat blijkbaar hard, Canon heeft er 1 met 35x optisch  :o . Snap niet hoe ze het doen.
Maar ik zou er niet voor kiezen, zelfs niet voor 24x. Heb eind vorig jaar voor 200 euro een teleconverter aangeschaft van 1.7 en kom dan met mijn camera ook op een zoombereik van 30+, da's ongeveer gelijk aan een 600mm teletoeter :rolleye:
Dat leek me toen wel aardig, maar ik heb er toch een beetje spijt van. Zelfs vanuit de auto of op het statief heb ik maar incidenteel scherpe foto's. Een zuchtje wind en een complete gans verdwijnt uit beeld. (ok iets overdreven)
Maar dat krijgt zelfs een super turbo digitale beeldstabilisator niet gecorrigeerd volgens mij  ;)
Zonder die converter zijn m'n foto's een stuk scherper en helderder. En liever 1 heldere en scherpe foto gecropt dan tientallen donkere, korrelige/wazige foto's in de prullenbak gedumpt.
Fototechnisch is e.e.a. ook wel te verklaren uiteraard (f-waarde e.d.) maar daar heb ik niet bijster veel verstand van.
En de lens.. ik vergelijk het als fotoleek maar met verrekijkers, een 32 of 50mm objectief is echt een wereld van verschil.
Mijn FZ28 heeft een 30mm diam.lens. Als het een kijker was, een 18x30 dus. En dan zoeken naar het vogeltje  ;D

Kortom; voor "uit de losse pols" foto's maken is een 18 of evt.20x superzoomcam. wel het echte maximum wat mij betreft.
En wil je echt goede vogelfoto's maken dan ontkom je toch niet aan een DSLR en toebehoren ben ik bang.

groeten
Groetjes,

Frank van de Putte

Bart van Hoogstraten

Hoi Frank,

Er bleek alweer een opvolger te zijn, de DMC FZ 100. Met 24x optisch en 14,1 megapixels (4320 x 3240). Deze is het uiteindelijk geworden. Zelf beweren ze dat dit het eerste echte zoekercamera-antwoord is op DSLR. Ik ben hem beetje aan het testen nu en die belofte lijkt me nu al aan de overdreven kant. Toch lijken de resultaten een stuk beter dan van mijn ouwe FZ. De reactietijd van de "ontspanner" is erg rap en repeteeropnames gaan echt heel snel (3 verschillende instellingen voor). Wel weer een beetje nadeel dat zoomen alleen elektrisch gaat (trager dan met hand). Voorts is ie een stuk lichter en lijkt ie net zo robuust als zijn voorgangers, ideaal voor in het veld (om tegelijk met de kijker om je nek te hebben).
Maar enfin, ik fotografeer vanwege lichte visuele handicap voornamelijk alleen maar op automaat en die lijkt erg betrouwbaar, dit gaf dus uiteindelijk de doorslag.

De FZ 45 kan ik trouwens niemand aanbevelen -> volledig automatisch (weinig manipulatie-mogelijkheden dus) en het LCD-scherm kan er niet uit geklapt worden -> eigenlijk meer een hybride tussen een foto-camera en een video-camera (meer mogelijkheden voor geluids- en bewegend beeld-registratie en minder voor fotografie).

Topic kan dicht!
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

Frank van de Putte

#7
Hoi Bart
Je laat er geen gras over groeien  ;) . Ik las inderdaad dat dit model beter scoorde dan die FZ45.
Veel plezier ermee!! Ben benieuwd naar je verdere ervaring en hoop nog eens wat foto's te zien.
Wat voor FZ had je hiervoor eigenlijk?

groeten
Groetjes,

Frank van de Putte

Bart van Hoogstraten

Huy Frank,

Vorige toestel was de FZ 30 (x12, 8 megapixel). Prima ding en qua zoomen eigenlijk veel gemakkelijker dan de 100. x24 schieten bij slecht licht levert trouwens inderdaad erg teleurstellende resultaten op. Puur en alleen voor de hobby zou ik de overstap niet gemaakt hebben. Het is dat ik voor mijn werk veel autobeletteringen. spandoeken, reclameborden etc. maak. Mensen willen tegenwoordig steeds vaker en steeds groter fotografische afbeeldingen erin hebben. Minimale printerresolutie voor redelijke kwaliteit is 72 dpi. Met de FZ 100 kan ik nu afbeelden to 1,5 meter!
Bijlage is van vanochtend (wel meer dan 100 meter ver).
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

Frank van de Putte

Hoi Bart,

Ach deze is in elk geval goed herkenbaar op 100 meter! Maar ik ken het probleem, vandaag wat eerste pogingen gedaan in de "eenden en ganzen-foto-competitie" maar een wintertaling op 50 meter was ook geen succes.
Maar de oplossing heb ik inmiddels gevonden!  ;)

groeten
Groetjes,

Frank van de Putte

Bart van Hoogstraten

Dat zou ik graag een keer "live" willen zien. Lijkt me mooie vertoning!  ;D ;D ;D
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

Bart van Hoogstraten

Citaat van: fpvdputte op november 06, 2010, 20:33:06 PM
Maar de oplossing heb ik inmiddels gevonden!  ;)

Ik vond hem zo bijzonder dat ik hem op het topic "Foto van de dag" heb geplaatst  ;)
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

Frank van de Putte

Ha ja ik vond hem ook erg grappig, ik geloof overigens niet dat er een leverancier is van dit soort dingen, maar hier wel een bouwbeschrijving en gebruiksaanwijzing!!  ;D

http://www.johannesklapwijk.com/nieuws/artikel-40/Drijvende-schuilhut.htm

Zelf zou ik er dan nog wel een paar van deze bij laten drijven, want voor een foto van een knobbelzwaan ga ik in november het water niet in hoor  ;)
Groetjes,

Frank van de Putte

Johannes Klapwijk

De uitdaging met een drijfhut is een goede locatie vinden waar en leuke soorten ronddobberen, en je kan lopen en boven alles: waar je mag komen. Ik heb ook krooneenden, grote zilvers, witgatjes en uiteraard ook soorten als meerkoet, fuut, kuifeend, nijlgans en dodaars voor de hut gehad. Soorten als slobeend en grote zaagbek heb ik wel gezien maar die zijn te bang voor een drijvend schuilhutje.


Helaas is de plek die ik gebruikte nu vogel rustgebied en niet toegankelijk. Ik houd me aanbevolen voor een plek waar je kan lopen qua waterdiepte, waar je te water mag en waar leuke soorten ronddrijven ;)

Frank van de Putte

Citaat van: JohannesKlapwijk op november 09, 2010, 07:23:10 AM
De uitdaging met een drijfhut is een goede locatie vinden waar en leuke soorten ronddobberen, en je kan lopen en boven alles: waar je mag komen. Ik heb ook krooneenden, grote zilvers, witgatjes en uiteraard ook soorten als meerkoet, fuut, kuifeend, nijlgans en dodaars voor de hut gehad. Soorten als slobeend en grote zaagbek heb ik wel gezien maar die zijn te bang voor een drijvend schuilhutje.


Helaas is de plek die ik gebruikte nu vogel rustgebied en niet toegankelijk. Ik houd me aanbevolen voor een plek waar je kan lopen qua waterdiepte, waar je te water mag en waar leuke soorten ronddrijven ;)

Hallo, fraaie foto-site heeft u hoor, net even verder bekeken, en een creatieve vondst zo'n drijvende hut!
Zoiets had ik nog niet eerder gezien. Al lijkt het me wel afzien in de winter, maar het levert wel mooie foto's op vanaf "ooghoogte" van de vogel. Ik zou ook niet direct een geschikt plek in de buurt (Zeeland) weten waar je deze zou kunnen gebruiken.
Veel stroming of golfslag lijkt me ook niet ideaal. En de beste vogellocaties zijn inderdaad meestal beschermd gebied.
Gelukkig verschijnen her en der toch steeds meer vogelkijkhutten of schermen.

groeten
Groetjes,

Frank van de Putte

robin84

Ik heb vorige week een Panasonic DMC FZ45 gekocht. Voor de prijs is het een heel leuk apparaat. Natuurlijk zijn er betere fototoestellen, maar deze zijn ook gelijk een stuk duurder.

Ik ben er tevreden mee en heb leuke foto's gemaakt van eenden e.d.

Mvg,

Robin
- Zelfs de meest wijze uil is ooit begonnen als uilskuiken -