Hoofdmenu

Doelen 2010

Gestart door Jan vH, mei 23, 2010, 13:22:50 PM

Vorige topic - Volgende topic

Marcel van kammen

#90
Nee,Halsbandparkieten horen daar niet te zitten nee.....vooral zoveel jaar geleden niet...maar toch zat ie er.

Trouwens 3 weken terug ook 2 Halsbandparkieten overvliegend bij harkema....daar horen ze ook niet te zitten.

Ontopic: owkee,minstens 116 dan (alhoewel,bij thuiskomst zat er een Groenling in de tuin,die hadden we in het Lauwersmeer niet gezien,dus toch 117).
Nee,maar ik was even benieuwd wat iedereen onder levenslijst verstaat. Het lijkt me wel handig als iedereen dezelfde criteria voor een levenslijst heeft,toch? Anders vertekent het ietwat. Het lijkt mij ook het logischte om alle soorten te tellen die je in je leven hebt gezien, of het nu in Lutjekutteveen of Zuid-Swahilieje is....het heet tenslotte een levenslijst.

Maar ik ga de oude notitieboekjes er es even bijpakken, ben wel benieuwd op hoeveel ik kom voor Nederland en voor mn levenslijst :-) Ik schat toch zo gemakkelijk over de 400 soorten op de levenslijst,maar een schatting is natuurlijk nog geen feit.

Stijn E.

Als een levenslijst op een Nederlandse vogelsite (waarneming.nl) staat, met alleen Nederlandse waarnemingen, dan is een levenslijst hier op waarneming.nl (m.i.) in elk geval hetzelfde als een Nederlandlijst. Toch?  :P

EDIT: En op Observado is het dan inderdaad een levenslijst zoals jullie die nu opvatten  ;)
Hartelijke groet, Stijn
      Blog

Rein Genuït

#92
Citaat van: rnbflavour op oktober 23, 2010, 16:13:08 PM
tja ik heb eigen auto dus kan twitchen wat ik wil:P

in theorie is 340 soorten in een jaar te doen, maar ik heb al aardig wat goeie soorten die niet jaarlijks zijn, dus als ik zie wat ik nog niet hebt moet ik in theorie op 360-370 uit kunnen komen!

Heb eens gekeken naar je lijstje, van de "gewone" soorten moet je er nog 15 die makkelijk kunnen en je eigenlijk al had moeten hebben  ;D , 4 daarvan zouden zelfs nog dit jaar kunnen, Parelduiker, No Sto, Grauwe Pijl en misschien Dwerggors. Vale Pijl, Stormvogeltje, Kleinste Jager,Papduiker en Vorkstaartmeeuw zijn moeilijker en zul je met uren maken over zee binnen moeten halen en of 50 uur dan genoeg zijn? Roodpootvalk kan/is ook lastige. Dat maakt dan 331 (in theorie). De rest van de soorten die je verder nog kan binnenhalen zijn allemaal beoordeelsoorten. En 30 - 40 beoordeelsoorten in 1 jaar is gezien naar wat je al hebt een niet haalbare kaart of het moet volgend jaar (laten we het hopen) een megajaar worden. Ik denk dat 345 realistiser is als je alles mee hebt. Succes in ieder geval.
Coming soon! Something profound and Interesting in this space! Stay tuned!

Groet, Rein

Kijk ook eens op mijn blog

https://keeponbirding.blogspot.nl

of naar mijn foto's

https://www.flickr.com/photos/reinder_genuit/

Vincent Hart

Citaat van: rlhgenuit link=topic=107560.msg849588#msg849588   date=1288206205En 30 - 40 beoordeelsoorten in 1 jaar is gezien naar wat   je al hebt een niet haalbare kaart of het moet volgend jaar (laten we   het hopen) een megajaar worden.
Ik denk dat je best een heel end   kunt komen, Rein. Ik begon 2010 met 305 soorten, ben inmiddels 20   beoordeelsoorten verder maar heb er ook best een aantal laten   liggen/gedipt die als je standaard snel weg kunt en een auto tot je   beschikking hebt haalbaar waren - ik zie er zo al zes staan in mijn Schaamsoorten die het afgelopen jaar al twitchbaar gevallen zijn, en dan heb ik het nog niet over dougalls (dag te laat), grrrr bijeneter (20 min.), sibopi, enz. Met een beetje mazzel/goedaardige waanzin moet 30 beoordeelsoorten voor Folkert Jan volgend jaar dus in elk geval kunnen.
 
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

steenl

en dan met 350 soorten stoppen?
Vogelen naast het twitchen lijkt me verstandiger, dan het hele jaar in de auto te zitten.
Vind je zelf ook nog wat!  :P
Maar als je voor het record gaat veel succes.

andre

Of zoals ik dan zo vaak zeg , sommigen twitchen wel maar vogelen nooit , sterker nog , ze doen zelfs geen poging tot .

Andre

Andre Boven

JohanvantBosch

Ik blijf het erg ambitieus vinden. een paar opmerkingen
Citaat van: rnbflavour op oktober 28, 2010, 13:25:02 PM
4 Duinpieper (Wat geluk op de telpost) - Die wil je toch iets beter zien dan langsvliegend voor je hem telt? Aan de grond dus.... Desondanks mogelijk
5 Ortolaan (Idem) idem
12 Vale pijl (zee) gelukje of veel uren
13 Kleinste jager (zee) geen inkopper, maar goed, met echt goede wind in september....
15 Papduiker (zee) blijft errug moeilijk en onvoorspelbaar
16 Stofje (zee) ook moeilijk, maar misschien voorspelbaar bij vele dagen harde noordwester achter elkaar?
17 Sperwergrasmus (wadden in september) dat je die dit jaar niet hebt gezien...?  ;D
18 Dwerggors (wadden in september/oktober) is niet altijd een inkoppertje, maar moet kunnen
19 Bosgors (idem) is geen gemakkelijke hoor
20 Griel, Amerikaanse smient, Blauwvleugeltaling als je nu uitgaat van 1 van de 3?
23 Poelsnip (idem)  deze is erg lastig (heb ik ook nog niet  ;D )
26 Notenkraker (er komen al claims binnen) binnen nu en 5 tot 10 jaar lukt het vast wel een keer
27 Waterspreeuw is lastiger de laatste jaren, maar er kan zomaar weer een longstayer komen

Sander Haak

Het lijkt wel alsof je vogelskijken voor je 30e "uitgespeeld" wilt hebben. Schaamsoorten lijkt me al helemaal niet van toepassing als je sinds drie jaar vogels kijkt (zo te zien aan je levenslijst). Evengoed wens ik je veel succes want iedereen mag de hobby op zijn eigen wijze invullen. Ik hoop alleen dat ozonloaag er niet al te veel onder te leiden heeft.

Ps. Ik kan wel raden wat een stofje is maar om dat nou op een beginnersforum te posten...
Groet, Sander Haak (Woerden)

Timo Roeke

Er zitten erg lastige soorten tussen. Soorten waar sommige mensen al jaren achteraan vangen.
Alsnog succes.

Folkert Jan

Citaat van: Sander Haak op oktober 28, 2010, 13:46:21 PM
Het lijkt wel alsof je vogelskijken voor je 30e "uitgespeeld" wilt hebben. Schaamsoorten lijkt me al helemaal niet van toepassing als je sinds drie jaar vogels kijkt (zo te zien aan je levenslijst). Evengoed wens ik je veel succes want iedereen mag de hobby op zijn eigen wijze invullen. Ik hoop alleen dat ozonloaag er niet al te veel onder te leiden heeft.

Ps. Ik kan wel raden wat een stofje is maar om dat nou op een beginnersforum te posten...

Uitgespeeld nee hoor, ik wordt nog steeds blij van de simpele soorten en van het zelfontdekken. Zo laatst naar een groep bonte strandloper zitten kijken bij de kazerne in het lauwersmeer en kritisch naar vleugel en staartekening waardoor mij opeens een steltje opviel die anders was door het missen van zwarte verticale baan over de staart. Toen het steltje ging zitten bleek het een krombek. Mijn dag was al goed!
Trek- en zeetrektellen vind ik geweldig en ik vind een duinpieper roepend over de telpost veel leuker dan ergens een zittend beest twitchen.
Ik wil verder heel graag alles zo snel mogelijk leren en tja dat kan uit een boekje, maar in het veld leer je toch veel beter. De reden dat ik graag zoveel mogelijk soorten gezien wil hebben waardoor het M.I. veel makkelijker wordt er zelf 1 te ontdekken.
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

Rickschonewille

Citaat van: Timo Roeke op oktober 28, 2010, 13:50:54 PM
Er zitten erg lastige soorten tussen. Soorten waar sommige mensen al jaren achteraan vangen.
Alsnog succes.

Idd, bijvoorbeeld Papduiker. Der zijn echt vele vogelaars volgensmij die die na lang over zeekijken nog niet hebben... echt een enorm lastige soort.

andre

Folkert jan

Hou nou toch eens op met die vreemde lijstjes , ga gewoon meer het veld in . Niet alles wat je wil komt zo maar in je mond vliegen , alles komt met de tijd .
Als ik naar die lijst van jou kijk dan valt mij op dat er redelijk veel soorten bij zitten die je zelf kunt vinden (Engelse kwik , Witwangstern , Parelduiker en Zwarte ooievaar bv) . Als ik jou was dan zou ik mijn doel voor 2011 even bijstellen , gewoon meer velduren draaien , zelf zoeken ? dan vind je zelf ook eens wat leuks en ben je minder afhangkelijk van een ander .
En ja , een TOH birder die nog geen Breedbek op z'n lijst heeft moet zich echt diep ... :'( ... inderdaad . wat maar weer getuigd van de weinige gewone velduren die je maakt .

Andre
   
Andre Boven

Sjoerd

Noordse stormvogel blijft ook lastig, we hadden er afgelopen week toevallig een, maar er waren heel wat ervaren vogelaars die deze soort pas net op hun lijst hadden staan...

Martijn Bot

Dan moeten dat ervaren vogelaars met een zeezout-allergie zijn geweest...

Citaat van: Sjoerd V. op oktober 28, 2010, 20:22:31 PM
Noordse stormvogel blijft ook lastig, we hadden er afgelopen week toevallig een, maar er waren heel wat ervaren vogelaars die deze soort pas net op hun lijst hadden staan...

Sjoerd

Haha hoe bedoel je?  ;D

Robertmeer

Citaat van: andre op oktober 28, 2010, 19:46:09 PM
Folkert jan

Hou nou toch eens op met die vreemde lijstjes , ga gewoon meer het veld in . Niet alles wat je wil komt zo maar in je mond vliegen , alles komt met de tijd .
Als ik naar die lijst van jou kijk dan valt mij op dat er redelijk veel soorten bij zitten die je zelf kunt vinden (Engelse kwik , Witwangstern , Parelduiker en Zwarte ooievaar bv) . Als ik jou was dan zou ik mijn doel voor 2011 even bijstellen , gewoon meer velduren draaien , zelf zoeken ? dan vind je zelf ook eens wat leuks en ben je minder afhangkelijk van een ander .
En ja , een TOH birder die nog geen Breedbek op z'n lijst heeft moet zich echt diep ... :'( ... inderdaad . wat maar weer getuigd van de weinige gewone velduren die je maakt .

Andre

Helemaal mee eens! Je hoeft toch ook niet (na 3 jaar) alles te zien. Daarnaast heb ik het gevoel dat je sommige soorten (van de lijst hieronder) wat onderschat. En wat betreft soorten als Engelse Kwikstaart: ik zie dat je geregeld in het Lauwersmeer komt. Zeldzaam zijn ze ook weer niet, en goed zoeken moet toch wel resultaat hebben. Het is toch veel leuker om er zelf eentje te vinden dan er een te twitchen!

Citeer
4 Duinpieper (Wat geluk op de telpost)
5 Ortolaan (Idem)
Deze twee zijn lastig hoor, hier moet je echt geluk hebben op je   telpost. Beter kan je een keer er eentje twitchen, zeker bij een   Ortolaan is dat mogelijk (eigen ervaring ;D ).   Ondanks redelijk wat uren, heb ik nog steeds geen van beide soorten   over onze telpost, al ligt deze wel in het midden van het land.

Citeer
12 Vale pijl (zee)
13 Kleinste jager (zee)
14 Vorkstaartmeeuw (zee)
15 Papduiker (zee)
16 Stofje (zee)
Ook deze zijn erg lastig, voor alle moet je toch wel veel geluk hebben.
 
Citeer
17 Sperwergrasmus (wadden in september)
18 Dwerggors (wadden in september/oktober)
19 Bosgors (idem)
20 Griel (toch wel jaarlijst te doen)
Dit jaar waren er toevallig veel Sperwergrasmussen, maar normaal zijn   deze ook erg moeilijk (enkele vogels in een jaar). En Bosgors en Griel   waren niet voor niets tot voor kort indiensoorten! Beide soorten zitten   wel jaarlijks in Nederland, maar zijn toch moeilijk!
 
Citeer
26 Notenkraker (er komen al claims binnen)
27 Waterspreeuw
Zeker van de Waterspreeuw zijn de laatste jaren geen twitchbare gevallen.

Citeer
21 Amerikaanse smient (idem)
22 Blauwvleugeltaling (idem)
23 Poelsnip (idem
29 ralreiger (jaarlijks, doch lastig)
30 Amerikaanse goudplevier (vrijwel jaarlijks)
31 ander steltje (vorkstaartplevier, steppevork, woestijnplevier, kleine geelpoot, grote franjepoot)
32 Leeuwerik of pieper (kortteenleeuwerik, siberische boompieper)
33 Citroenkwikstaart
34 Tapuit (izabel, blonde, bonte, witkruin  :angel: )
36 Phylo (bergfluiter, bruine, raddes, noordse bozanger, grauwe fitis)
38 witstuitbarmsijs of withalsvliegenvanger o.i.d.
Folkert Jan, dit zijn niet voor niets indiensoorten, en enkele   (Witstuitbarmsijs, Withalsvliegenvanger) zeker geen jaarlijkse vogels!   Ik denk dat je zeer tevreden mag zijn als je er 5 van deze groep zou   hebben!


Maar als dit nog steeds je doel is, wens ik je veel succes! En hou ons maar op de hoogte hoe het gaat met je levenslijst. ;)
 
Groet,
Robert van der Meer

Lees ook eens mijn weblog: http://robertbirding.wordpress.com/

Martijn Bot

Kijk bij goede wind vanaf oktober over zee en je hebt ze (zo goed als zeker).
Nee, dan Stormvogeltje... Grrrr

Citaat van: Sjoerd V. op oktober 28, 2010, 21:08:33 PM
Haha hoe bedoel je?  ;D

Folkert Jan

Volgens mij heb ik nooit gezegd dat ik een Engelse kwik ga twitchen ofzo.
En tegen Andre: Ik heb dit jaar echt mijn best gedaan zelf een breedbek te vinden. Heb dagenlang op de bantpolderdrijk en in de breebaartpolder gezeten als ook in de keeg, maarja helaas geen breedbek. Toch moet het komend jaar eens raak zijn denk ik!
Maar ik hou jullie wel op de hoogte van de vorderingen!
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

snwja3

Geen probleem om een een doel te stellen, hoe hoog ook.
Ben het wel met Andre eens, maak het niet een jaar van alleen achter de genoemde soorten racen. Je hebt nog genoeg soorten erbij staan die je kunt doen met zelf lekker vogelen. Dan maar een paar soorten minder, blijft er nog wat over voor volgend jaar.
En met zelf lekker vogelen haal (en blijf je) je toch het meest plezier eruit, die twitchen moet je voor erbij houden.
Wietze Janse

JaapHennevanger

Morgenochtend de eerste boot naar Terschelling!? :duim:
Je hebt onder Phylo staan: bergfluiter, bruine, raddes, noordse boszanger en grauwe fitis. Lijkt me niet erg realistisch om die als doelsoorten te stellen.. Grauwe fitis en evt. Bruine boszanger kan nog wel en misschien met wat geluk de andere 3..
Jaap Hennevanger



Guus Peterse

Staan allemaal onder nr. 36 hè, dus hij heeft als doel één van dat rijtje denk ik.
Guus Peterse

Nieuw op mijn weblog: Kaapverdië juli - augustus 2015

Lonnie Bregman

#111
Er zit als het goed is nog een Bruine boszanger op Schier.
Groeten, Lonnie Bregman

GijsB

kans is groot dat die al lang weer vertrokken is
Gijs

Folkert Jan

Naar die bruine boszanger is al gezocht, maar woensdag leek alles vertrokken op de woestijntapuit en taigaboomkruiper na was het eiland leeg. Morgen nieuwe poging met Gijs (hij wil de tapuit nog graag zien)
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

Adri Clements

Een van de beste manieren om geluidjes in je hoofd te prenten is trektellen. Maakt en houd je ontzettend scherp op elk afwijkend vliegbeeld/roepje. Je gaat tevens beseffen wat het verhaal achter een vogel is, echt heel interessant.
Mensen die wel een 300+ lijst hebben, maar nog vragen wat het verschil tussen een kievit en kokmeeuw op afstand... ben je bij mij aan het verkeerde adres.
Zoals Andre, Robert en Wietze al aangeven: vogelen en zelf ontdekken geeft nog altijd de meeste voldoening. Twitchen heb ik niks op tegen, zie het als een leuk extraatje.
Groeten, Adri Clements
Telpost Schor van Sint-Annaland
Mijn waarnemingen + Foto's

Folkert Jan

Citaat van: rnbflavour op oktober 28, 2010, 13:25:02 PM
Citaat van: rlhgenuit op oktober 27, 2010, 21:03:25 PM
Citaat van: rnbflavour op oktober 23, 2010, 16:13:08 PM
tja ik heb eigen auto dus kan twitchen wat ik wil:P

in theorie is 340 soorten in een jaar te doen, maar ik heb al aardig wat goeie soorten die niet jaarlijks zijn, dus als ik zie wat ik nog niet hebt moet ik in theorie op 360-370 uit kunnen komen!

Heb eens gekeken naar je lijstje, van de "gewone" soorten moet je er nog 15 die makkelijk kunnen en je eigenlijk al had moeten hebben  ;D , 4 daarvan zouden zelfs nog dit jaar kunnen, Parelduiker, No Sto, Grauwe Pijl en misschien Dwerggors. Vale Pijl, Stormvogeltje, Kleinste Jager,Papduiker en Vorkstaartmeeuw zijn moeilijker en zul je met uren maken over zee binnen moeten halen en of 50 uur dan genoeg zijn? Roodpootvalk kan/is ook lastige. Dat maakt dan 331 (in theorie). De rest van de soorten die je verder nog kan binnenhalen zijn allemaal beoordeelsoorten. En 30 - 40 beoordeelsoorten in 1 jaar is gezien naar wat je al hebt een niet haalbare kaart of het moet volgend jaar (laten we het hopen) een megajaar worden. Ik denk dat 345 realistiser is als je alles mee hebt. Succes in ieder geval.

op dit moment sta ik op 310 dus er moeten er nog 40 bij. hmm eens kijken wat ik zoal kan verwachten.

1 Engelse kwik (schaam schaam  :-[ )
2 Roodpootvalk (Fochteloërveen licht in mijn achtertuin...tijd in steken dus)
3 witwangstern (Even moeite voor doen)
4 Duinpieper (Wat geluk op de telpost)
5 Ortolaan (Idem)
6 Zwarte ooievaar (Idem of in augustus)
7 Graszanger (als ik toch naar breskens ga  :angel: )
8 Parelduiker (Nog even aan zee zitten of in de winter in een plas)
9 Nosto (zee)
10 Noordse pijl (zee)
11 Grauwe pijl (zee)
12 Vale pijl (zee)
13 Kleinste jager (zee)
14 Vorkstaartmeeuw (zee)
15 Papduiker (zee)
16 Stofje (zee)
17 Sperwergrasmus (wadden in september)
18 Dwerggors (wadden in september/oktober)
19 Bosgors (idem)
20 Griel (toch wel jaarlijst te doen)
21 Amerikaanse smient (idem)
22 Blauwvleugeltaling (idem)
23 Poelsnip (idem
24 waterrietzanger (juist plek en tijd)
25 Lachstern (noord hollandse bollenvelden in de juist tijd)
26 Notenkraker (er komen al claims binnen)
27 Waterspreeuw
28 Kwak
29 ralreiger (jaarlijks, doch lastig)
30 Amerikaanse goudplevier (vrijwel jaarlijks)
31 Breedbekstrandloper (als TOH vogelaar toch wel beetj schaam :-[ )
31 ander steltje (vorkstaartplevier, steppevork, woestijnplevier, kleine geelpoot, grote franjepoot)
32 Leeuwerik of pieper (kortteenleeuwerik, siberische boompieper)
33 Citroenkwikstaart
34 Tapuit (izabel, blonde, bonte, witkruin  :angel: )
35 Orpheusspotvogel
36 Phylo (bergfluiter, bruine, raddes, noordse bozanger, grauwe fitis)
37 Kleine vliegenvanger
38 witstuitbarmsijs of withalsvliegenvanger o.i.d.

Dan zou ik op 348 zitten en ik geloof dat er vast nog wel wat indiensoorten bijkomen die twitchbaar zijn. Het zal niet makkelijk zijn, maar dat hoeft ook niet.

Ik kan er iig 1 wegstrepen.
Volgend jaar een poelsnip tussen al die watersnippen? ;)
En morgen maar eens langs die waterspreeuw!  :duim:
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

firecrest

Citaat van: rnbflavour op november 02, 2010, 17:27:04 PM
Ik kan er iig 1 wegstrepen.
Volgend jaar een poelsnip tussen al die watersnippen? ;)
En morgen maar eens langs die waterspreeuw!  :duim:
Die Waterspreeuw ga ik morgen ook maar doen denk ik.
Al had ik liever een leuker soort op mijn lijst gehad op plaats 350...

Vincent Hart

Aan de andere kant wel een soort die eigenlijk bij je eerste 350 soorten hoort, natuurlijk ;)
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

henkjanvdkolk

Citaat van: firecrest op november 02, 2010, 17:34:45 PM
Citaat van: rnbflavour op november 02, 2010, 17:27:04 PM
Ik kan er iig 1 wegstrepen.
Volgend jaar een poelsnip tussen al die watersnippen? ;)
En morgen maar eens langs die waterspreeuw!  :duim:
Die Waterspreeuw ga ik morgen ook maar doen denk ik.
Al had ik liever een leuker soort op mijn lijst gehad op plaats 350...

Is er een leukere, gavere, mooiere soort dan een Waterspreeuw dan?  :)
Groeten,
Henk-Jan van der Kolk

firecrest

Citaat van: Vincent Hart op november 02, 2010, 17:41:51 PM
Aan de andere kant wel een soort die eigenlijk bij je eerste 350 soorten hoort, natuurlijk ;)
En blijkbaar gaat het niet soort 350 worden, maar soort 349. Door een vervelende fout (neem ik aan) in het systeem van waarneming.nl wordt de Struikrietzanger die ik had ingevoerd met 'vangst' meegeteld in mijn levenslijst! Gelukkig de enige soort die ik heb ingevoerd maar nog niet op mijn lijst staat... Kan dit wel aangepast worden?