Hoofdmenu

Doelen 2010

Gestart door Jan vH, mei 23, 2010, 13:22:50 PM

Vorige topic - Volgende topic

Robert V.T

Groeten,

Robert van Tiel

Folkert Jan

ik heb mijn 300 voor de levenslijst binnen.
de jaarlijst is niet gelukt, omdat ik niet overal meer achteraan ben gegaan vanwege tijd voor stage etc.

volgend jaar levenslijst op 350! en jaarlijst van 280! en een zelfontdekte goede soort!
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

Rickschonewille

Citaat van: rnbflavour op oktober 23, 2010, 15:51:41 PM
ik heb mijn 300 voor de levenslijst binnen.
de jaarlijst is niet gelukt, omdat ik niet overal meer achteraan ben gegaan vanwege tijd voor stage etc.

volgend jaar levenslijst op 350! en jaarlijst van 280! en een zelfontdekte goede soort!

Das wel erg veel, van 304 naar 350..  :-X . Ik ga voor de 335 voor volgend jaar..

Folkert Jan

tja ik heb eigen auto dus kan twitchen wat ik wil:P

in theorie is 340 soorten in een jaar te doen, maar ik heb al aardig wat goeie soorten die niet jaarlijks zijn, dus als ik zie wat ik nog niet hebt moet ik in theorie op 360-370 uit kunnen komen!
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

Rickschonewille

Citaat van: rnbflavour op oktober 23, 2010, 16:13:08 PM
tja ik heb eigen auto dus kan twitchen wat ik wil:P

in theorie is 340 soorten in een jaar te doen, maar ik heb al aardig wat goeie soorten die niet jaarlijks zijn, dus als ik zie wat ik nog niet hebt moet ik in theorie op 360-370 uit kunnen komen!

Ik wens je veel succes :P

Robertmeer

Dat zal erg lastig worden hoor Folkert Jan!

Mijn doel (300 soorten) is dik en dik gehaald, heb op dit moment 315 soorten. Doel van volgend jaar is om 330 te halen.
Groet,
Robert van der Meer

Lees ook eens mijn weblog: http://robertbirding.wordpress.com/

Folkert Jan

Het moet wel een uitdaging blijven ;-)

extra doelen voor mij zijn nog:
uit mijn hoofd van alle in nl voorkomende steltjes de vleugeltekening kunnen tekenen.
Idem voor eenden
De roepies van alle Nederlandse broedvogels en doortrekkers kennen.
Leren hoe ik elke soort op leeftijd kan brengen.
Minstens 50 uur aan zee zitten.
Tijdens de TOH birdrace meer dan 150 soorten te zien
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

Christian

Citaat van: rnbflavour op oktober 23, 2010, 23:59:49 PM
Het moet wel een uitdaging blijven ;-)

extra doelen voor mij zijn nog:
uit mijn hoofd van alle in nl voorkomende steltjes de vleugeltekening kunnen tekenen.
Idem voor eenden
De roepies van alle Nederlandse broedvogels en doortrekkers kennen.
Leren hoe ik elke soort op leeftijd kan brengen.
Minstens 50 uur aan zee zitten.
Tijdens de TOH birdrace meer dan 150 soorten te zien

Sabbatical year?
Christian Brinkman

Lonnie Bregman

Citaat van: rnbflavour op oktober 23, 2010, 23:59:49 PM
extra doelen voor mij zijn nog:
uit mijn hoofd van alle in nl voorkomende steltjes de vleugeltekening kunnen tekenen.
Idem voor eenden
De roepies van alle Nederlandse broedvogels en doortrekkers kennen.
Leren hoe ik elke soort op leeftijd kan brengen.
Minstens 50 uur aan zee zitten.
Tijdens de TOH birdrace meer dan 150 soorten te zien

Jeetje, ik wens je succes! Een uitdaging is het iig!


Heb trouwens gisteren m'n doel van dit jaar behaald, 200 soorten! Een (min of meer) zelfontdekte Rosse franjepoot bij de Noordpier!
Groeten, Lonnie Bregman

Folkert Jan

Citaat van: Christian op oktober 24, 2010, 09:33:02 AM
Citaat van: rnbflavour op oktober 23, 2010, 23:59:49 PM
Het moet wel een uitdaging blijven ;-)

extra doelen voor mij zijn nog:
uit mijn hoofd van alle in nl voorkomende steltjes de vleugeltekening kunnen tekenen.
Idem voor eenden
De roepies van alle Nederlandse broedvogels en doortrekkers kennen.
Leren hoe ik elke soort op leeftijd kan brengen.
Minstens 50 uur aan zee zitten.
Tijdens de TOH birdrace meer dan 150 soorten te zien

Sabbatical year?

Nee, hoezo?
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

snwja3

Citaat van: rnbflavour op oktober 23, 2010, 16:13:08 PM
tja ik heb eigen auto dus kan twitchen wat ik wil:P

in theorie is 340 soorten in een jaar te doen, maar ik heb al aardig wat goeie soorten die niet jaarlijks zijn, dus als ik zie wat ik nog niet hebt moet ik in theorie op 360-370 uit kunnen komen!

Dat is inderdaad heel theoretisch!  ;)
Je moet al heel hard en veel vogelen wil je boven de 300 komen. Het record van 339 is al 10 jaar lang niet verbroken, alle vogels moeten wel meewerken, twitchbaar zijn en aanvaard worden (ps. dit jaar had mijn inziens wel een erg goed jaar geweest om het record te verbreken en nu is niemand serieus bezig, snik!).
Ofwel ook > 45 nieuwe soorten in een jaar is een echte uitdaging! Maar mooie uitdaging als je de lat lekker hoog legt. Succes dus!

Citeer
Mijn doel (300 soorten) is dik en dik gehaald, heb op dit moment 315 soorten. Doel van volgend jaar is om 330 te halen.

Als het zo door gaat kan je dat dit jaar ook nog wel halen, toch?  ;)
Wietze Janse

Timo Roeke

Citaat van: rnbflavour op oktober 24, 2010, 23:41:49 PM
Nee, hoezo?

Omdat je voor jezelf de lat erg hoog legt. Als je dit allemaal naast het werk/studie en eventueel een relatie moet gaan doen dan krijg je het meer dan druk.
Het uit je hoofd leren van de vliegenbeelden van de steltjes & eenden is wellicht in theorie goed onder de knie te krijgen maar in de praktijk blijkt dit toch altijd lastig. Bovendien ken ik redelijk wat 'goede' vogelaars met tientallen jaren ervaring die nog niet ALLE roepjes van alle Nederlandse broedvogels en doortrekkers kennen. Naar mijn mening is dit doel niet in een enkel jaar te bewerkstelligen en ik heb zo mijn twijfels wat er binnen dat jaar blijft hangen. Maar wie weet heb je een uitermate goed geheugen en blijven dit soort zaken erg goed bij je hangen. Het lijkt mij echter een flinke klus. Zeker wanneer je bedenkt dat Nederland nogal wat doortrekkers kent en je zeker niet alle geluiden in de praktijk kunt oefenen.

Je volgende doel is het leren hoe je elk soort op leeftijd moet brengen. Wat is je definitie van elk soort?

50 uur aan zee zitten lijkt mij een haalbaar doel & tijdens de TOH birdrace 150 soorten is een nobel streven maar haalbaar.

Robertmeer

Citaat van: snwja3 op oktober 25, 2010, 09:43:31 AM
Citeer
Mijn doel (300 soorten) is dik en dik gehaald, heb op dit moment 315 soorten. Doel van volgend jaar is om 330 te halen.

Als het zo door gaat kan je dat dit jaar ook nog wel halen, toch?  ;)
Theoretisch zou het zeker moeten lukken. Alleen, het punt is dat wij niet het hele land doorracen voor nieuwe soorten. Maar enkele soorten erbij moet zeker lukken  ;) .
Groet,
Robert van der Meer

Lees ook eens mijn weblog: http://robertbirding.wordpress.com/

jonas D

Mijn doel is om een keer een pestvogel te zien  :lol:
Groeten,
Jonas

Robert V.T

Citaat van: jonas D op oktober 25, 2010, 16:59:47 PM
Mijn doel is om een keer een pestvogel te zien  :lol:

Haha, mijne nu ook wel met zo'n invasie in de rest van het land! ;D
Groeten,

Robert van Tiel

Jan vH

Daar zat ik ook aan te denken. Maar ik moet 'm wel zelf ontdekken.  ;D
Jan van Harten
Validator Plantengallen

Christian

Citaat van: rnbflavour op oktober 24, 2010, 23:41:49 PM
Citaat van: Christian op oktober 24, 2010, 09:33:02 AM
Citaat van: rnbflavour op oktober 23, 2010, 23:59:49 PM
Het moet wel een uitdaging blijven ;-)

extra doelen voor mij zijn nog:
uit mijn hoofd van alle in nl voorkomende steltjes de vleugeltekening kunnen tekenen.
Idem voor eenden
De roepies van alle Nederlandse broedvogels en doortrekkers kennen.
Leren hoe ik elke soort op leeftijd kan brengen.
Minstens 50 uur aan zee zitten.
Tijdens de TOH birdrace meer dan 150 soorten te zien

Sabbatical year?

Nee, hoezo?

Van 500 soorten leren hoe je ze op leeftijd kan brengen (toegegeven, sommige soorten/groepen lijken op elkaar dus in werkelijkheid ligt het lager dan 500) is niet niks. Daarbij komt dat je precies kan weten hoe je een Rietgors op leeftijd kan brengen, in de praktijk heb je er niet bar veel aan omdat je de essentiële delen niet of nauwelijks kan beoordelen.
Voor verder zie opmerkingen Timo.
Je kan de lat hoog leggen maar buiten je bereik lijkt me niet de bedoeling.
Christian Brinkman

Folkert Jan

Citaat van: Christian op oktober 26, 2010, 14:22:59 PM
Citaat van: rnbflavour op oktober 24, 2010, 23:41:49 PM
Citaat van: Christian op oktober 24, 2010, 09:33:02 AM
Citaat van: rnbflavour op oktober 23, 2010, 23:59:49 PM
Het moet wel een uitdaging blijven ;-)

extra doelen voor mij zijn nog:
uit mijn hoofd van alle in nl voorkomende steltjes de vleugeltekening kunnen tekenen.
Idem voor eenden
De roepies van alle Nederlandse broedvogels en doortrekkers kennen.
Leren hoe ik elke soort op leeftijd kan brengen.
Minstens 50 uur aan zee zitten.
Tijdens de TOH birdrace meer dan 150 soorten te zien

Sabbatical year?

Nee, hoezo?

Van 500 soorten leren hoe je ze op leeftijd kan brengen (toegegeven, sommige soorten/groepen lijken op elkaar dus in werkelijkheid ligt het lager dan 500) is niet niks. Daarbij komt dat je precies kan weten hoe je een Rietgors op leeftijd kan brengen, in de praktijk heb je er niet bar veel aan omdat je de essentiële delen niet of nauwelijks kan beoordelen.
Voor verder zie opmerkingen Timo.
Je kan de lat hoog leggen maar buiten je bereik lijkt me niet de bedoeling.

Inderdaad over op leeftijd brengen moet ik even anders formuleren. Het gaat om de soorten waarbij leeftijd belangrijk kan zijn voor determinatie en is vooral op soortgroep (uitzonderingen daargelaten) gericht. Bijvoorbeeld rovers, meeuwen en steltjes vind ik belangrijk. Daarnaast de tapuiten, piepers, leeuwerikken en kwikstaarten. Ik deel het op over het jaar verdeeld. dus 's winters de meeuwen, voorjaar de rovers en zangers en zomers de steltjes. Eventueel het najaar dan overige zangers of mij extra richten op de roepjes. Mocht het qua moeilijkheid echt vies tegenvallen dan stel ik mijn doelen wel bij. Maar ik vind het naast doelen voor aantal soorten ook belangrijk aan de theorie te werken. Gelukkig leer ik makkelijk.
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

smoely

Citaat van: Robert V.T op oktober 25, 2010, 17:45:44 PM
Citaat van: jonas D op oktober 25, 2010, 16:59:47 PM
Mijn doel is om een keer een pestvogel te zien  :lol:

Haha, mijne nu ook wel met zo'n invasie in de rest van het land! ;D

Ik ook! Ik scan voortdurend de lucht en de struiken, maar nog steeds zonder resultaat.  :(

jonas D

Citaat van: smoely op oktober 26, 2010, 17:26:49 PM
Citaat van: Robert V.T op oktober 25, 2010, 17:45:44 PM
Citaat van: jonas D op oktober 25, 2010, 16:59:47 PM
Mijn doel is om een keer een pestvogel te zien  :lol:

Haha, mijne nu ook wel met zo'n invasie in de rest van het land! ;D

Ik ook! Ik scan voortdurend de lucht en de struiken, maar nog steeds zonder resultaat.  :(


Zie dat je ook van België bent, ze zullen binnen enkele dagen wel bij ons zijn ;) :lol:
Groeten,
Jonas

Folkert Jan

"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

Rickschonewille

Frankrijk is ook al bereikt, hier ook grote getallen. Dus ze moeten er al wel ( veel ) zijn in België.

jonas D

Ik ga zoeken tot dat ik er een vind alle struiken die er zijn. :rolleye: ;D :P
Groeten,
Jonas

Wouter van der Ham

Ik probeer dit jaar de 200 soorten te halen ( Nu 179) en als dat niet lukt dan zoiezo voor mijn verjaardag, 5 April
Wouter van der Ham

Tussen de 11 en 25 jaar? www.JNM.nl

Marcel van kammen

Die levenslijst,rekenen jullie dan alleen Nederland mee of ook het buitenland?
Met buitenland erbij is de 400 makkelijk te halen toch?

Mijn doel is om eens goed uit te zoeken hoeveel soorten ik eigenlijk in Nederland heb gezien in de afgelopen 15 jaar dat ik bewust naar vogels kijk..
Ik kan me nog een regenachtige klote dag zo'n 12 jaar terug herinneren dat we op 1 ochtend 117 soorten in het Lauwersmeer hadden, o.a. met o.a. Roodmus,Halsbandparkiet en Visarend....dat was een knap dagje,dus ik zit zowiezo op de 117 :-D

Jarinka

Citaat van: Marcel van kammen op oktober 27, 2010, 18:37:49 PM
Die levenslijst,rekenen jullie dan alleen Nederland mee of ook het buitenland?
Met buitenland erbij is de 400 makkelijk te halen toch?

Mijn doel is om eens goed uit te zoeken hoeveel soorten ik eigenlijk in Nederland heb gezien in de afgelopen 15 jaar dat ik bewust naar vogels kijk..
Ik kan me nog een regenachtige klote dag zo'n 12 jaar terug herinneren dat we op 1 ochtend 117 soorten in het Lauwersmeer hadden, o.a. met o.a. Roodmus,Halsbandparkiet en Visarend....dat was een knap dagje,dus ik zit zowiezo op de 117 :-D
Maar Halsbandparkiet is een exoot, dus die telt niet mee op je levenslijst. Nou ja, je kunt hem wel meetellen, maar als je hem invoert op Waarneming staat hij niet op je levenslijst, en als je je lijst met anderen wilt vergelijken kun je het best de criteria van Waarneming (en/of Dutch Birding) aanhouden :).
Groeten, Jarinka Heijink

GijsB

halsbandparkiet in het lauwersmeer ???

volgens mij zitten die daar niet
Gijs

Robertmeer

Op de levenslijst tellen alleen inheemse vogels die je in Nederland hebt gezien. Maar je kan ook een wereldlijst, WP-lijst etc hebben. Zo heb ik in Nederland 315 soorten en in Europa ongeveer 350.
Groet,
Robert van der Meer

Lees ook eens mijn weblog: http://robertbirding.wordpress.com/

Thijs Fijen

Citaat van: dralion13 op oktober 27, 2010, 18:41:04 PM
halsbandparkiet in het lauwersmeer ???

volgens mij zitten die daar niet
Tja, Steltstrandlopers zitten er normaalgesproken ook niet...
Thijs Fijen

ArjenDrost †

Citaat van: Robertmeer op oktober 27, 2010, 18:53:22 PM
Op de levenslijst tellen alleen inheemse vogels die je in Nederland hebt gezien
Dat zou ik dan weer m'n Nederlandse lijst noemen... Levenslijst vind ik dan weer logischer dat dat alle vogels zijn die je in je leven (waar dan ook) gezien hebt :-)