Ik neem waar, ik waarneem, ik ben waarnemer... euhm

Gestart door Botervlieg, oktober 23, 2010, 13:36:33 PM

Vorige topic - Volgende topic

Botervlieg

Hallo allemaal,

Waar ik nieuwsgierig naar ben:
- Hoe laten jullie andere mensen "kennis" maken met je hobby.
- Welke mensen vertel je er wel over of zijn er mensen die je dat niet vertelt?
- Hoe vertel je dat je "waarneemt", "waarnemer bent". Hoe noem je het?
- Krijg je wel eens rare reacties?
- Heb je anderen wel eens "aangestoken" met het waarneming-virus ?
- Wat vertel je de mensen wel? Zijn er dingen die je doelbewust niet vertelt?
- Als je voorbeelden geeft van waarnemingen die je hebt gedaan, over welke dieren vertel je dan en waarom die?


Ik hou het meestal - áls ik er over vertel - bij eenvoudige uitleg.
"Ik vind het leuk om in de natuur planten en dieren te fotograferen en vind het leuk daarna op te zoeken wat er de echte naam van is."
Afhankelijk van de situatie vertel ik ook dat ik het registreer op internet, met nog een heleboel andere mensen.
En we zo inzicht en overzicht krijgen in wat er allemaal in de natuur is.

Een andere manier van mij is om een plant of dier te laten zien en daar zomaar over beginnen.
"Mooi is die he, dat is een ....." Soms gevolgd door leuke "weetjes".
Dit doe ik zowel in de natuur, met mensen die bijvoorbeeld ergens naar staan te kijken.
Maar ook wel door foto's van mooie planten/dieren op hyves te plaatsen, met een beschrijving eronder.

De voorpagina van mijn website is daar ook wel een voorbeeld van.
Daar staan altijd up-to-date de 9 "nieuwste" geplaatste foto's.
Om mensen 'zomaar' een kijkje te geven in een willekeurig stukje van de natuur.
In de hoop dat het mensen nieuwsgierig maakt.
Dat het mensen triggert om ook andere dingen te bekijken, dan waar ze oorspronkelijk naar opzoek waren.

Bij mij wordt er meestal wel positief gereageerd, dat mensen deze hobby van mij leuk vinden.
Via hyves merk ik momenteel dat andere mensen ook paddenstoelen fotograferen en plaatsen op hun hyves.
Een enkele keer zeggen mensen dat het hun hobby niet is, als ik ze er over vertel.
Maar echt vervelende reacties heb ik (gelukkig) nog niet echt gehad.

Voorbeelden die ik leuk vind om te vertellen zijn bijvoorbeeld de vossen in de AWD.
Een herkenbaar beest, toch hebben veel mensen in mijn omgeving nog nooit een in het echt gezien.
De juli-kever vind ik ook leuk, omdat mensen niet weten dat er zulke grote kevers bestaan.

Hoe gaat dat bij jullie?

Groetjes, Marleen

ronald

ik vind het altijd leuk om enthousiaste verhalen over libellen op te hangen, zeker in de natuur is dat soms erg leuk.
een dag bij een drukbezocht bosven vind ik er wle een mooi voorbeeld van. ik was er aan het larvenhuidjeszoeken en libellen kijken. meerdere mensen vroegen me wat ik daar deed en waren totaal verwonderd dat er libellen in dat dooie poeltje leefden. ze kwamen daar al veel jaren en hadden er nog nooit een libel gezien, terwijl er op warme dagen soms bijna een koepel van libellen boven het water hangt en de oevers volhangen met uitsluipende libellen. ook ik zag dat vroeger niet en het is me geleerd hoe ik moest kijken, nu kan ik het anderen weer leren, erg leuk is dat!
die mensen gingen bijna joelend het bos uit, ik hoorde ze op flinke afstand nog tegen elkaar praten hoe mooi ze het hadden gevonden.
ik bleek daar een hele reputatie op te bouwen, want ik kwam steeds vaker mensen tegen die via via hadden gehoord over libellen bij dat ven en een libellengek die er regelmatig omstruinde. 'het woord' spreidde zich dus ook zonder dat ik er was, en als ik er wel was kreeg ik allemaal enthousiaste verhalen van mensen die nu opeens overal libellen en andere beestjes zagen.

maar vooral de blik van mensen die ik uitsluipende libellen liet zien was erg leuk, dat wonderlijke proces van lelijke bruine larve naar mooie libel wat mij een jaar of tien terug ook zo enorm pakte blijkt door veel mensen als een groot wonder gezien te worden, wat het ook best wel is natuurlijk  :)

groeten, Ronald van Seijen

Margreet Kwh

Observo ergo sum, om eens een beroemde franse filosoof te parafraseren. Ik neem waar, dus ik besta.

Een voorbeeld van hoe ik te werk ga om anderen enthousiast te maken.
Mijn overbuurvrouw heeft een klein voortuintje, dat slechts door een wandelpad van onze voortuin gescheiden is.
Dus als ik het gras zit te knippen, of rondkijk naar slakken of wilde planten (want onkruid bestaat natuurlijk niet ;) )spreek ik haar nog wel eens.
Ze weet dat ik een natuurliefhebber ben. Daarom durft ze me wel eens te vragen of die "brandnetel" kwaad kan. Dan vertel ik haar voorzichtig dat het een paardenbloem is. En dat het soms leuk is om die te laten staan, om te kijken hoe mooi hij bloeit en pluist.
Mijn linkerbuurvrouw heeft ganzen geteld, dus die hoef ik niet te vertellen hoe leuk de natuur is. Mijn rechterbuurvrouw houdt van strak qua tuin, maar ze vindt het best, als de buurtuin anders is. In goed overleg hebben we een schutting gezet, waar wij een groene heg hadden verwijderd. Die heg is trouwens hergebruikt door een achterbuurman, die een tuin aan de rand van de wijk heeft en daar graag wat groene afzetting omheen wilde.
Als ik mijn gras zit te knippen, krijg ik wel eens commentaar. Een buurman biedt aan om zijn grasmaaier te lenen, een buurvrouw van wat verderop zegt: "wat een werk".

Een hele leuke ervaring was toen ik een vlinderroute had, in Den Helder, en daar een kunstenaar kwam om dromen van inwoners te verzamelen.
Ik heb hem mijn route laten zien, in de duinen, en verteld wat ik daar deed en waarom. Mijn droom was om een kleine bijdrage te kunnen leveren aan de kennis over de natuur van die plaats. De kunstenaar heeft het verhaal opgenomen en foto's gemaakt, die hij verwerkt heeft tot een soort schatkistje, dat ik van hem kreeg uitgereikt. Heel ontroerend.

Margreet.
met vriendelijke groet, Margreet Kouwenhoven

Violet (en Remco)

Hoi Marleen,

Leuk topic  :duim: 

- Hoe laten jullie andere mensen "kennis" laten maken met je hobby. Op allerlei manieren...
- Welke mensen vertel je er wel over of zijn er mensen die je dat niet vertelt? Vertel het eigenlijk iedereen, alleen de één wil meer weten dan de ander, daar pas ik het op aan.
- Hoe vertel je dat je "waarneemt", "waarnemer bent". Hoe noem je het? Ik noem het 'gek van de natuur', kom er openlijk vooruit dat het een afwijking van me is  ;D
- Krijg je wel eens rare reacties? Een hele enkele keer, maar kan me zo niet specifiek iets herinneren. Meestal alleen maar mensen die wel willen weten wat je aan het doen bent. Soms blijkt er dan wederzijdse interesse.
- Heb je anderen wel eens "aangestoken" met het waarneming-virus ? Ik hoop het !
- Wat vertel je de mensen wel? Zijn er dingen die je doelbewust niet vertelt? Probeer gewoon mezelf te blijven, dus vertel zoveel als uit komt. Zou niet weten wat ik niet zou moeten vertellen eigenlijk...
- Als je voorbeelden geeft van waarnemingen die je hebt gedaan, over welke dieren vertel je dan en waarom die? Eigenlijk vertel ik over alles wat maar los en vast zit, als ik er maar iets leuks of bijzonders over kan vertellen  ;D  Meestal over vlinders, maar het kan net zo goed gaan over een vogel, een vlieg, een sprinkhaan of wat dan ook.


Verder:
De mensen in onze eigen omgeving weten intussen wel dat we 'redelijk' gek zijn op de natuur. Ze vinden het leuk om foto's te zien en er een naampje + eventuele info bij te lezen. Regelmatig een reactie als "nooit geweten dat zoiets bestaat, nooit van gehoord, nooit gezien". Vaker nog zijn mensen onder de indruk hoe mooi iets kleins kan zijn, en ook verbazing over het feit dat je dat alles gewoon ziet.

Dit jaar een radio-uitzending voor de Lokale omroep Soest gehad over vlinders. Daarin vooral geprobeerd duidelijk te maken dat er al enorm veel in eigen tuin te vinden kan zijn, als je maar met een andere blik kijkt. En vooral de tuin niet winterklaar maken. Scheelt tijd en levert veel interessante natuur op  ;D

Zo'n anderhalf jaar geleden begonnen met een nieuwe baan. Op m'n vorige werk wisten ze natuurlijk allemaal dat ze voor natuurvragen bij moesten zijn, en vonden het over het algemeen ook leuk om te horen over verschillende soorten beestjes. Maar ja, dan kom je bij een nieuw bedrijf, met mensen die niets met de natuur hebben. In het begin voelde ik me nog ongemakkelijk, dan zag ik buiten een vlinder vliegen, en m'n fotocamera brandde m'n tas zo'n beetje uit, maar ik durfde nog niet. Na een paar weken dacht ik: Ach wat, ik doe het gewoon. De eerste reacties waren wat lacherig, maar ik bleef het doen. Ik ben wie ik ben, zo simpel is het. En langzaam maar zeker kwam er steeds meer interesse. Ik liet ze een nachtvlinder zien, vonden ze leuk maar niet indrukwekkend. Tot ik een vergroting liet zien van het koppie met punkkapsel. "Is dat die vlinder?!" en "Wouw, wat gaaf!" waren toen opeens de reacties. Tegenwoordig roep ik gewoon als ik iets leuks heb gezien, en vaak willen ze het dan ook zien. Ze gaan nu ook dingen aan me vragen over de natuur, of laten me een foto van iets zien (want ja, volgens hun weet ik alles van de natuur  ;) ). Bij een fotowedstrijd van de Soester Courant had ik gewonnen met een foto van een Boomblauwtje op Blauwe druifjes, hartstikke leuk natuurlijk. En staat nog steeds als ´banner´ ofzo (?) bovenaan de site van de Soester Courant. Een collega van me heeft de foto uitgeknipt en opgehangen, de foto wordt regelmatig aan bezoekers getoond, geinig toch. En zo'n topfoto was het nu ook weer niet, er zat alleen geen betere bij de inzendingen  8)
M'n collega's zullen vast geen 'waarnemers' worden, maar hun blik is al gewijzigd. Natuur heeft een andere dimensie gekregen. Gisteren nog een 'wesp' gered. Het beest vloog suf rond in het kantoor en stond op het punt dood gemept te worden. Ze vroegen of ik hem wilde bevrijden. Het bleek een zweefvlieg te zijn, dus uitgelegd dat dit een volledig ongevaarlijk beestje was. En naar buiten laten vliegen.

Daarnaast met bv het IVN af en toe op pad, de sport is dan om mensen met weinig of zonder kennis van de natuur enthousiast te krijgen. Al is het maar een klein beetje meer bewustzijn, dan ben ik al blij. Mensen denken vaak dat 'het moeilijk is', maar als ze zien wat er allemaal voor een moois te ontdekken valt, dat het niet zo moeilijk hoeft te zijn en dat je bv hulp op het forum van Waarneming.nl kan vragen, wordt een vonkje soms aangewakkerd tot een vlam. Onwetendheid is waarschijnlijk de grootste oorzaak van desinteresse in de natuur. Laten "wij waarnemers" de onwetendheid uitbannen en zorgen dat een volgend kabinet meer natuurgezind zal zijn!

Met zelfspot, humor en leuke weetjes probeer ik de 'mens-zonder-natuurbeleving' tegemoet te treden, werkt vaak best goed  ;D

Groetjes,
Violet

Groetjes,
(Remco en) Violet

www.vlinderseemland.nl

Botervlieg

Hoi Violet,

Leuk om je uitgebreide reactie te lezen! Dank je wel!

Ik herken je "drempel" om foto's te maken als er andere mensen bij zijn.
Ik heb dat wel op school of op het treinstation. Maar steeds vaker doe ik het wel.

Citaat van: violet en remco op oktober 23, 2010, 16:38:02 PM
Al is het maar een klein beetje meer bewustzijn, dan ben ik al blij.

Doet mij denken aan een chatgesprek met iemand. We hadden het over dieren.
"O als je van dieren houdt, moet je echt eens naar zuid-afrika, want daar is veel wilde natuur" zei ze.
"Zuid afrika? Als ik hier de deur open trek, sta ik ook in de wilde natuur. Is wel een stukje dichterbij  ;) "

Ze moest lachen en zei dat dat wel waar was, dat ze daar eigenlijk helemaal niet bij stil had gestaan.
Waarna ze gelijk begon te vertellen over een dier wat ze in haar tuin had gezien.  :duim:

Groetjes, Marleen

Violet (en Remco)

Haha, ik ben nogal ban 'uitgebreid' inderdaad  ;D

En die drempel... ik hoop dat ik daar voor de rest van m'n leven overheen ben. Maakt het een stuk makkelijker en leuker.

Herkenbaar je verhaal over 'wilde natuur' in het buitenland. Natuurlijk is het er, maar zoals je zelf ook zegt; je eigen tuin is al spannend! En kost geen extra CO2 etc etc.

Citaat M. Baltus:
Ze moest lachen en zei dat dat wel waar was, dat ze daar eigenlijk helemaal niet bij stil had gestaan.
Waarna ze gelijk begon te vertellen over een dier wat ze in haar tuin had gezien.  :duim:

Grappig toch dat het zo werkt, zo herkenbaar ! Een beetje hulp kan mensen aanzetten tot meer, zeker als ze weten dat ze bij bv de buurvrouw aan kunnen kloppen. Ben een grote voorstander van de promotie van de natuur, werk er dagelijks aan  ;D

Ook leuk om te lezen hoe Margreet en Ronald reageren. Het is allemaal zo simpel, het is maar hoe je met 'ontmoetingen' omgaat en hoe je je verhaal verwoordt. Mensen nieuwsgierig en enthousiast maken is - denk ik - het belangrijkste. Als je vol overgave en passie spreekt kan toch niemand dat weerstaan  8)

Groetjes,
Violet
Groetjes,
(Remco en) Violet

www.vlinderseemland.nl

Bart van Hoogstraten

#6
Hoi Marleen,

Interessant topic dit, vind echter dat er een belangrijke vraag ontbreekt ->
- Hoe ben je erin verzeild geraakt?: Ik door mijn moeder, enorme natuurliefhebber. Lang geleden, lang voor de huidige fauna- en florawet, had ze zelfs een tamme boomkikker op de vensterbank van de keuken. Beestje kreeg elke dag 1 (met gistocal + vitamines gepaneerde) meelworm voorgeschoteld op een kopspeld, maakte daarna een sanitaire afdaling naar de wasbak in het aanrecht waarop ze de kraan op druppelstand zette voor zijn douche. Hij heeft daar 4 jaar gewoond! Mijn zus is uiteindelijk dokter in de Biologie geworden, mijn broer 'n wandelende flora- en fauna-encyclopedie. Voor de rest altijd een soort van dierenopvang gehad thuis; gewonde kauwtjes, afgedankte roodwangschildpadjes, gewonde Griekse Landschildpad van de weg etc., etc.

- Hoe laten jullie andere mensen "kennis" maken met je hobby.: Da's op de een of andere manier alom bekend (huis vol rare dingen en vreemde boeken, altijd met verrekijker/boeken in de weer). Niemand van de "gewone burgers" heeft ooit gehoord van de "Grzimeck" -> binnen het gezin van mijn ouders zijn er 3 aanwezig. Nieuw contacten ontdekken mijn "afwijking" vanzelf, dring ik verder niet op.
- Welke mensen vertel je er wel over of zijn er mensen die je dat niet vertelt?: Maak weinig selectie maar snap dat het in sommige situaties geen enkele zin heeft om daar over te beginnen (bouwvakkers over de vloer, mijn klanten, mensen met een totaal andere hobby [ooit mee gedaan aan de a'dam-dakar-rally -> werd al snel plagerig "roepie-roepie" genoemd door andere rally-rijders, die alleen maar liggen te sleutelen en kaartlezen. In februari '11 doe ik weer mee maar heb ik mijn eigen route uitgestippeld langs wetland-reservaten aan de Marokkaanse kust]). Tijdens die rally overigens 2 auto's weer aan de praat geholpen, 1 kapotte dynamo gerepareerd en 1 kapotte verdeelkap, met behulp van een veertje uit een ball-point... kwestie van goed waarnemen  ;)
- Hoe vertel je dat je "waarneemt", "waarnemer bent". Hoe noem je het?: Die drang heb ik niet, "het" manifesteert zich vanzelf.
- Krijg je wel eens rare reacties?: Niet zo vaak, maar soms wel raak -> ooit bijvoorbeeld een groepsreis gemaakt van een maand door Zuid-Afrika / Botswana / Zimbabwe met mensen die alleen maar Olifanten en Leeuwen willen zien. Totaal verveeld voor de tent of de hut gezamenlijk liggen te klagen als er geen game-drive te beleven viel en dan kwaad naar mij toe als ik weer blij opdook met weet-niet-hoeveel waarnemingen van vogels, insecten, reptielen etc. (er zat zelfs iemand in de groep die alle hert-achtigen "Bamby" noemde en die, hoogtepunt van haar reis, zelfs een tijger had gezien tussen de bambys...). Eind van de reis was iedereen boos op de reisorganisatie, de reisleider en... op mij.
- Heb je anderen wel eens "aangestoken" met het waarneming-virus ?: Mijn huidige vrouw, Liesbeth.
- Wat vertel je de mensen wel? Zijn er dingen die je doelbewust niet vertelt?: Had ooit een collega die bij een tante op bezoek was geweest in Schaijk en die vertelde me (omdat ik "waarnemer" ben) dat haar tante "bevertjes" in haar tuin heeft... ze had ze zelf ook gezien. Uit haar beschrijving begreep ik meteen dat het hier de Woelrat betrof maar ik heb er de Zoogdierengids van Annemarie van Diepenbeek erbij moeten halen om haar duidelijk te maken dat er in heel Europa geen enkele diersoort is die "bevertje" heet. Niet helemaal overtuigd kwam ze een week later met het bericht dat het hier om de de Korenwolf (Europese hamster) ging...(???)  MIDDEN IN DE KLEI VAN HET DORPSCENTRUM VAN SCHAIJK. OVERDAG LANGS EEN TUINVIJVER (geen koren te bekennen, laat staan Löss of Luzerne-klaver)! Ik heb het daarbij maar gelaten en haar verder in haar waan gelaten.
- Als je voorbeelden geeft van waarnemingen die je hebt gedaan, over welke dieren vertel je dan en waarom die?: Meestal vogels (rode draad van al mijn [vakantie-/wandel-] onderneming) -> stellen je nooit teleur. Maar voor de rest alles, t/m vossenkeutels aan toe  ;)
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

Botervlieg

Hoi Bart,

Leuk om je verhaal te lezen. Echt op z'n Bart's  ;D

Citaat van: Bart van Hoogstraten op oktober 23, 2010, 20:14:54 PM
Interessant topic dit, vind echter dat er een belangrijke vraag ontbreekt ->
- Hoe ben je erin verzeild geraakt?: Ik door mijn moeder, enorme natuurliefhebber. Lang geleden, lang voor de huidige fauna- en florawet, had ze zelfs een tamme boomkikker op de vensterbank van de keuken. Beestje kreeg elke dag 1 (met gistocal + vitamines gepaneerde) meelworm voorgeschoteld op een kopspeld, maakte daarna een sanitaire afdaling naar de wasbak in het aanrecht waarop ze de kraan op druppelstand zette voor zijn douche. Hij heeft daar 4 jaar gewoond! Mijn zus is uiteindelijk dokter in de Biologie geworden, mijn broer 'n wandelende flora- en fauna-encyclopedie. Voor de rest altijd een soort van dierenopvang gehad thuis; gewonde kauwtjes, afgedankte roodwangschildpadjes, gewonde Griekse Landschildpad van de weg etc., etc.

Ik vind het geen probleem dat je dit er aan toevoegt.

Hoewel er al een topic bestaat over hoe je aan het waarnemen bent begonnen.

Ik was benieuwd hoe deze hobby en het contact met "niet-waarnemers" in elkaar steekt.
Waarnemen is toch iets wat de meesten van ons "de hele dag" doen.
Dus niet-waarnemers krijgen meestal er toch wel mee te maken, door ons.
Hoe pakt dat dan uit? Hoe wordt er op gereageerd? Hoe brengen wij het over?

Groetjes, Marleen

Bart van Hoogstraten

Citaat van: M. Baltus op oktober 23, 2010, 20:31:00 PM
Hoewel er al een topic bestaat over hoe je aan het waarnemen bent begonnen.

Hmmm, die Floppie heeft geen humor, veel te snel geagiteerd, dat ouwe topic (wat ze zelf "ongezellig" heeft gemaakt laat ik voor wat het is...  ;)
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

vuurvlinder

#9
Citaat van: Bart van Hoogstraten op oktober 23, 2010, 20:38:27 PM
Citaat van: M. Baltus op oktober 23, 2010, 20:31:00 PM
Hoewel er al een topic bestaat over hoe je aan het waarnemen bent begonnen.

Hmmm, die Floppie had geen humor, veel te snel geagiteerd, dat ouwe topic (wat hij zelf "ongezellig" heeft gemaakt laat ik voor wat het is...  ;)

Floppie is overleden.
Met vriendelijke groet, Astrid Landsaat.

Bart van Hoogstraten

Citaat van: vuurvlinder op oktober 23, 2010, 20:41:40 PM
Citaat van: Bart van Hoogstraten op oktober 23, 2010, 20:38:27 PM
Citaat van: M. Baltus op oktober 23, 2010, 20:31:00 PM
Hoewel er al een topic bestaat over hoe je aan het waarnemen bent begonnen.

Hmmm, die Floppie had geen humor, veel te snel geagiteerd, dat ouwe topic (wat ze zelf "ongezellig" heeft gemaakt laat ik voor wat het is...  ;)

Floppie is overleden.

Oeps, sorry. (toch niet aan een killing-joke hoop ik  :-X ).
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

Botervlieg

Nee hoor, Bart

Citaat van: Bart van Hoogstraten op oktober 23, 2010, 20:14:54 PM
- Wat vertel je de mensen wel? Zijn er dingen die je doelbewust niet vertelt?: Had ooit een collega die bij een tante op bezoek was geweest in Schaijk en die vertelde me (omdat ik "waarnemer" ben) dat haar tante "bevertjes" in haar tuin heeft... ze had ze zelf ook gezien. Uit haar beschrijving begreep ik meteen dat het hier de Woelrat betrof maar ik heb er de Zoogdierengids van Annemarie van Diepenbeek erbij moeten halen om haar duidelijk te maken dat er in heel Europa geen enkele diersoort is die "bevertje" heet. Niet helemaal overtuigd kwam ze een week later met het bericht dat het hier om de de Korenwolf (Europese hamster) ging...(???)  MIDDEN IN DE KLEI VAN HET DORPSCENTRUM VAN SCHAIJK. OVERDAG LANGS EEN TUINVIJVER (geen koren te bekennen, laat staan Löss of Luzerne-klaver)! Ik heb het daarbij maar gelaten en haar verder in haar waan gelaten.

Een vriend van mij liet mij een paar weken terug een foto zien, van zijn kat buiten. Hij woont aan zee.
"Hey leuk, een adult zilvermeeuw" zei ik, n.a.v het wit/grijze vogel-achtige beest dat op de schutting zat.

"Nee hoor, dat is een zeemeeuw" 

:duim: Zeemeeuwen bestaan niet. ;D


Botervlieg

Citaat van: MarKoHu op oktober 23, 2010, 14:41:27 PM
Een hele leuke ervaring was toen ik een vlinderroute had, in Den Helder, en daar een kunstenaar kwam om dromen van inwoners te verzamelen.
Ik heb hem mijn route laten zien, in de duinen, en verteld wat ik daar deed en waarom. Mijn droom was om een kleine bijdrage te kunnen leveren aan de kennis over de natuur van die plaats. De kunstenaar heeft het verhaal opgenomen en foto's gemaakt, die hij verwerkt heeft tot een soort schatkistje, dat ik van hem kreeg uitgereikt. Heel ontroerend.

Margreet.

Wat een mooi idee! Erg attent van die kunstenaar!
Lijkt me bijzonder als je zoiets krijgt!

Groetjes, Marleen

Bart van Hoogstraten

Citaat van: M. Baltus op oktober 23, 2010, 13:36:33 PM
- Krijg je wel eens rare reacties?

Ik ben in Dahkla (West-Sahara) ooit gearresteerd geweest vanwege een vogelwaarneming. Liep een pier op om een groepje Grote Aalscholvers op een scheepswrak beter te bekijken. Zat er wat met mijn kiekert te turen toen ik op mijn schouders werd getikt. 2 militairen met van die spiegelende "libel"-zonnebrillen op. Aan het einde van de pier bleek een fregat te liggen en het is bij wet verboden om je met verrekijker, camera's etc. op te houden in de buurt van militaire objecten. Heeft me heel wat zweetdruppels gekost om me daar uit te lullen. Gelukkig had ik mijn vogelboek en mijn aantekeningen bij me om ze te overtuigen en waren het geen corrupte beambten, kon met medeneming van mijn spullen, mijn geld en een ernstige waarschuwing 1/2 uurtje later weer weg.
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

evertdirks

Met een vakantiehuis op schiermonnikoog werd het met de paplepel in gegoten.
Met behulp van Wat vliegt daar en een 7x50 kijker werdt iedere vogel bekeken op opgezocht.
Al mijn broers en zusters (we waren met zijn elven thuis) zijn met het virus besmed.
Dat laatste ken ik.
Aan het meer van Ohrid (macedonie) liep ik al kijkende 3 km grenscorridor in, ook daar kon ik door gidsen uitleg en aanduiding mijn hachje redden van arrestatie.
Door te wijzen op bijeneters en die goed te laten zie werden de soldaten en hun baas zelf een beetje nieuwsgierig.

Wel erg spannend.

Evert
Evert

Leer eerst het "gewone" herkennen, dat komt het bijzondere vanzelf.

Maico Weites

Citaat van: vuurvlinder op oktober 23, 2010, 20:41:40 PM
Citaat van: Bart van Hoogstraten op oktober 23, 2010, 20:38:27 PM
Citaat van: M. Baltus op oktober 23, 2010, 20:31:00 PM
Hoewel er al een topic bestaat over hoe je aan het waarnemen bent begonnen.

Hmmm, die Floppie had geen humor, veel te snel geagiteerd, dat ouwe topic (wat hij zelf "ongezellig" heeft gemaakt laat ik voor wat het is...  ;)

Floppie is overleden.

Nee, dat was Floppy (Floris Grotenhuis), de plantengallenman.
Maico
Waarnemingen en foto's:
Nederland: https://waarneming.nl/users/15919/
Rest v/d wereld: https://observation.org/users/15919/

andre.schulten

Even terzijde (ik vul je vragen later in, Marleen): Nico Dam heeft een aardig vraagstukje opgeworpen over waarnemingen: http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=128925.0.html


Margreet Kwh

#17
Floppie is/was niet dezelfde als Floppy.
De eerste (van het bedoelde topic) is verdwenen, de tweede (de gallenspecialist Floris Grotenhuis) is overleden.

Margreet.
met vriendelijke groet, Margreet Kouwenhoven

Jeroen Nagtegaal

Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Botervlieg

Ja.

Kunnen we weer terug naar het topic onderwerp?

Groetjes, Marleen

Margreet Kwh

#20
Terug naar het onderwerp. (En sorry Marleen, dat ik Floppie opgroef.)

Toen ik kennismaakte met mijn overbuurvrouw, op de dag dat we bij ons nieuwe huis waren, vertelde ik haar dat ik geïnteresseerd was in gallen. Daarbij liet ik een handje knoppergallen zien, die ik had opgeraapt van onder de gemeente-eik.
"Dat interesseert me niet", was haar antwoord. Mijn reactie was "oké" en mijn gedachte iets in de trant van: "ik kan niet verwachten dat iedereen daar ook enthousiast over is."

Inmiddels heb ik dus al een heel ander contact over natuur-dingen met mijn overbuurvrouw. Ze weet inmiddels dat ik ook van bloemen, slakken en vlinders houdt en ze kwam zelfs al met een dvd aanzetten, waarin een vlinderliefhebster in een romantisch verhaal optreedt (The magic of ordinary days). Die kreeg ik zomaar van haar!

Op Terschelling maakte ik foto's van het beeldje dat ter ere van de plantensocioloog Victor Westhoff is geplaatst.

Margreet.
met vriendelijke groet, Margreet Kouwenhoven

vuurvlinder

Citaat van: m.weites op oktober 24, 2010, 12:37:41 PM
Citaat van: vuurvlinder op oktober 23, 2010, 20:41:40 PM
Citaat van: Bart van Hoogstraten op oktober 23, 2010, 20:38:27 PM
Citaat van: M. Baltus op oktober 23, 2010, 20:31:00 PM
Hoewel er al een topic bestaat over hoe je aan het waarnemen bent begonnen.

Hmmm, die Floppie had geen humor, veel te snel geagiteerd, dat ouwe topic (wat hij zelf "ongezellig" heeft gemaakt laat ik voor wat het is...  ;)

Floppie is overleden.

Nee, dat was Floppy (Floris Grotenhuis), de plantengallenman.

Oeps, je hebt gelijk! :-X
Met vriendelijke groet, Astrid Landsaat.

Bart van Hoogstraten

Citaat van: M. Baltus op oktober 24, 2010, 16:38:42 PM
Ja.

Kunnen we weer terug naar het topic onderwerp?

Groetjes, Marleen

Oeps, heb ik weer levende mensen tegen de schenen geschopt in de veronderstelling dat ze dood waren... Over de doden niets dan goeds.. en over de veronderstelde doden ook. Kunnen we weer lachen Marleen?  ;)
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

Botervlieg

Ja, het is oke, echt.  :duim:

Maar ik heb nu al een paar keer gehad dat ik een topic startte,
en het nog voor het eind van de pagina, ging het over totaal andere dingen.

Ik zie het in andere topics (die ik niet ben gestart) ook gebeuren,
ik weet niet of die topic starters (man/vrouw) dat vervelend vinden?

Maar als ik een topic start vind ik het wel eens jammer, dat dat gebeurt.

Vandaar mijn verzoek om weer terug te keren naar het topic-onderwerp.  :blink:

Groetjes, Marleen

andre.schulten

beloofd = beloofd (overigens: ik leef nog  ;D)

- Hoe laten jullie andere mensen "kennis" maken met je hobby. Daar ben ik niet bewust mee bezig, tenminste: meestal. Een poosje geleden had ik een klein artikeltje in de wijkkrant waarin ik mensen uitnodigde om mee op pad te gaan. Het bleef bij 2 reacties.

- Welke mensen vertel je er wel over of zijn er mensen die je dat niet vertelt?
Dat is een kwestie van invoelen en of ik er zelf zin in heb of niet. meestal llop ik er niet zo mee te koop, maar op de een of andere manier straal ik het schijnbaar wel uit, want mensne hebben vaak al snel door dat ik iets met natuur heb.

- Hoe vertel je dat je "waarneemt", "waarnemer bent". Hoe noem je het?
Zie hierboven.

- Krijg je wel eens rare reacties?
Nee, niet. Mensen vinden me soms wat raar en maken er een geintje over (waar ik zelf het hardst om lach) of zeggen niks.

- Heb je anderen wel eens "aangestoken" met het waarneming-virus ?
Nee, niet echt. ik denk dat mijn virus een niet-besmettelijke variant is..

- Wat vertel je de mensen wel? Zijn er dingen die je doelbewust niet vertelt?
Bijv. waar een dassenburcht zit of een zeldzame plant die uitsteek-gevoelig is.

- Als je voorbeelden geeft van waarnemingen die je hebt gedaan, over welke dieren vertel je dan en waarom die?
Geen voorkeur.

Wat betreft 'bij-het-topic-blijven': de eerste keren dat ik een topic plaatste kon het me ook wel storen, nu vind ik het juist wel lollig om te zien hoe het soms '' evolueert' en toch weer bij het begin uitkomt. Of juist niet.. Wat me wel opgevallen is hoe goedmoedig het er allemaal aan toe gaat. En dat maakt. alles goed. Zo vond ik bijvoorbeeld de kleine 'PMR-overval' op het paddenstoelentopic van Nico Dam heel bijzonder.

vuurvlinder

Marleen, hierbij mijn bijdrage.

- Welke mensen vertel je er wel over of zijn er mensen die je dat niet vertelt?
Ik vertel het aan iedereen die er iets over wil weten, maar doe dat ook wel eens ongevraagd in een poging om begrip te kweken.
- Hoe vertel je dat je "waarneemt", "waarnemer bent". Hoe noem je het?
Ik hoef niet zoveel te vertellen. Iedereen in dit dorp lijkt mij te kennen. Voor een deel uit de krant en anders wel als de mafkees met vlindernetje in het veld.
- Krijg je wel eens rare reacties?
Ja hoor! Astrid, wat zoek je? Rupsen! Oh leuk! Voor in de sla?
- Heb je anderen wel eens "aangestoken" met het waarneming-virus ?
Zeker weten! Ik ken mensen die een keer meegingen op een dagvlinder excursie, vervolgens werden ze lid van onze IVN afdeling en doen nu ook al enthousiast mee met het nachtvlinderen en libellenexcursies.
- Wat vertel je de mensen wel? Zijn er dingen die je doelbewust niet vertelt?
Ik vertel eigenlijk alles! Zowel gevraagd als ongevraagd.
- Als je voorbeelden geeft van waarnemingen die je hebt gedaan, over welke dieren vertel je dan en waarom die?
Vlinders en libellen. De stand van deze soorten geven aan hoe de natuur er voor staat en hebben mijn persoonlijke interesse.
Met vriendelijke groet, Astrid Landsaat.

liesbeth te Paske

Ik neem veel waar, maar vind mezelf nog geen ''waarnemer''.

Ik kom uit een gezin waar heel veel aandacht voor de natuur was, en nog steeds is.
Mijn ouderlijk huis staat in het bos tussen Wageningen en Bennenkom, een prachtige omgeving waar veel te zien en te beleven is op natuurgebied. Op zondag maakten we altijd een boswandeling.
Mijn moeder is altijd zeer geïnteresseerd in planten en heeft dat aan mij overgedragen, ik moet bij een bezoekje aldaar eerst mee de tuin in om te kijken hoe alles er bij staat. Mijn oom is altijd een vogelfreak geweest en nam ons vaak mee op excursies door het hele land. Ik ben een absolute natuurgenieter maar zoek naderhand niet altijd op WAT ik allemaal gezien heb, soms ga ik gewoon lekker een stukje wandelen om het wandelen en slurp het moment an sich op.
Onze tuin is geweldig, (ben net weer bezig om 'm winterklaar te maken) we hebben twee vijvertjes met kikkers en salamanders, een kruiden tuin en zeer veel planten en potten, kortom altijd genoeg werk aan de winkel en dat vind ik heerlijk.
Ik ben de laatste jaren wel veel meer gaan opzoeken WAT ik precies gezien heb, ik maak sinds kort ook veel foto's tijdens een wandeling en probeer beter te observeren en te determineren.
Kortom ik ben een beginner, maar wel erg enthousiast! :blink:
Groet,
Liesbeth

Sonderbare Vogel