verse gele gordelpop

Gestart door Marian en Bert, oktober 07, 2010, 01:02:57 AM

Vorige topic - Volgende topic

Marian en Bert

Is deze voor het raam hangende pop een verse pop van het groot koolwitje?

De enige poppen die bij ons in de buurt opvallend voorkomen, zijn die van het groot koolwitje (en hebben normaliter een witte i.p.v. gele grondkleur).

Met vriendelijke groet,
Marian en Bert

Marion5

Hallo Marian en Bert,

Dit is volgens mij de pop van het Kleine koolwitje, die is inderdaad geel/groen van kleur.

Groetjes,
Marion

Marian en Bert

Hallo Marion en anderen,

Na twaalf dagen is de pop al aan het verbleken (zie nieuwe foto) en lijkt daardoor meer op een van de uitkomende poppen van het Groot koolwitje, die we hier vroeger gezien hebben.

Hij hangt op een onbeschutte plek, dus of hij de winter gaat overleven is de vraag.

Met vriendelijke groet,
Bert

Marion5

Hallo Marian en Bert,

Als jullie even kijken bij Vlinders Algemeen op dit Forum of als jullie bij de zoekopdracht "overwinteren van poppen" invoeren, doen jullie wat ideeen op, hoe je dit het beste kunt doen.
Ikzelf probeer het deze winter ook voor het eerst uit. Ik heb een grote glazen kom in een vorstvrije schuur gezet met daarin poppen van klein en groot koolwitje. 
Ik ben benieuwd hoe dat volgend voorjaar gaat. Maar buiten voor het raam is denk ik te koud en te onbeschermd (lekker hapje voor de vogels). Je hebt wel kans dat je de cocon beschadigd bij het los- maken.

Succes,
Marion

Marian en Bert

Hallo Marion, inderdaad smakelijk eten voor de vogels; 24 oktober was de pop al verdwenen.

Nu pas (toegegeven, veel te laat) heb ik op het bekende Duitse lepiforum gekeken en vermoed dat het een pop van het (bij ons massaal voorkomende) Klein geaderd witje, Pieris napi, geweest is. De verwijzing staat hieronder:

http://www.lepiforum.de/cgi-bin/lepiwiki.pl?Pieris_Napi

Met dank voor je suggesties,

Bert

Marion5

Naschrift:

Al mijn cocons (het waren er 7;  4 groot koolwitje en 3 klein koolwitje)
zijn de afgelopen 2 weken keurig uitgekomen, dankzij het warme weer.
Voor die tijd had ik niet gedacht dat ze allemaal uit zouden komen.
Vanmiddag kozen de laatste twee het luchtruim. Mooi om mee te maken.
Wat overblijft is het lege nestsyndroom.... :lol:

Groetjes,
Marion