Waarneming.nl staat op de helling!

Gestart door Bart van Hoogstraten, september 26, 2010, 20:53:55 PM

Vorige topic - Volgende topic

Margreet Kwh

met vriendelijke groet, Margreet Kouwenhoven

Question

Citaat van: Bart van Hoogstraten op september 27, 2010, 15:47:44 PM
Citaat van: hiskodevries op september 27, 2010, 15:32:37 PM
Aanwezigen
Praat maar raak is bedoeld voor alle 'onderwerpen' die niet onder 1 van de 'echte' topics  vallen. Zolang de bijdragen onder de forumregels vallen worden die gewoon toegestaan.
forum regels : http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=122891.0.html
mensen die zich storen aan bijdragen: lees ze niet.

Juist Hisko! Ik ben (was ik sinds kort al) in ieder geval wakker geschud -> we moeten waarneming.nl niet van binnenuit uithollen met oeverloos gezwets of problemen die niets met natuur te maken hebben. Back to the point! (the "out-back" is zichzelf al aan het verwijderen inmiddels...).
Volgens mij is er niets mis met pmr. Het is een prettige hoek die wat afwijkt van de rest van het forum. Maar wat er genoemt en gezwetst word zijn in principe ook waarnemingen. Waarnemingen van het leven. Hoe mensen bepaalde dingen zien. Elk mens heeft zn eigen waarneming omdat we allemaal een andere bril van ervaringen op hebben. Ik vind het er prima bij passen. Misschien is het verwijderen van oude onderwerpen een idee. In te stellen per hoe vaak er nieuwe dingen op gezet worden. Zodat het niet zo vol raakt hier. En iedereen zn gang kan gaan. Ik denk dat als we hier regelmatig opruimen, dan loopt niemand de ander in het pad. :duim:

Vincent

Citaat van: andre.schulten op september 27, 2010, 17:49:05 PM
Persoonlijk gebruik ik de 'nieuwe berichten' nooit.

De ergernis bij Herman ontstaat dus doordat de functie 'nieuwe berichten' zo werkt dat alle nieuwe berichten getoond worden sinds je laatste bezoek. Dat kan ik begrijpen en is precies de reden dat ik die functie niet gebruik. Je wilt niet alle nieuwe berichten lezen. Ik hoef geen berichten over spinnen, wantsen en paddenstoelen te lezen, bijvoorbeeld. Daarom bekijk ik per forum dat mij wel interesseert de nieuwe berichten, dat werkt heel simpel en overzichtelijk (klik op de grote verrekijker voor een forumonderdeel).
Vincent

Marina

Heej Vincent, geen foto meer? t Was zo'n leuke foto!
lees hier hoe trollen hun territorium markeren - http://www.randoloup.com/nl/?p=1682

Frank van de Putte

Citaat van: Marina op september 27, 2010, 19:04:26 PM
Heej Vincent, geen foto meer? t Was zo'n leuke foto!

En hij "doet" ineens Vlinders  ???

groeten
Groetjes,

Frank van de Putte

Margreet Kwh

#65
Nee, dat is vast een andere Vincent. Die van de vogels heeft een leuke spreuk onder zijn handtekening.
"Als je goed kijkt, is alles gekleurd".
Edit: Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

Margreet.
met vriendelijke groet, Margreet Kouwenhoven

Vincent

Precies, ik ben die zonder spreuk, je hebt er ook nog een mét ;D.
Vincent

Marina

Ow! Hahaha! Zie je, t vlinderforum sla ik altijd over, vandaar dat ik maar 1 Vincent ken!
In dat geval: vlinder-vincent, tijd voor een leuke profielfoto?  ;D
lees hier hoe trollen hun territorium markeren - http://www.randoloup.com/nl/?p=1682

Jan vH

En als je alleen zinnige dingen wil (over de dieren/planten/paddenstoelen), kan je ook op "Toon ongelezen" klikken bij bijvoorbeeld "Soortgroepen".
Jan van Harten
Validator Plantengallen

HPM

Citaat van: Jan vH op september 27, 2010, 20:14:48 PM
En als je alleen zinnige dingen wil (over de dieren/planten/paddenstoelen), kan je ook op "Toon ongelezen" klikken bij bijvoorbeeld "Soortgroepen".

Laat anderen nou maar zelf uitmaken hoe ze het forum benaderen. De forumsoftware biedt ook niet voor niets de mogelijkheid om voor de 10 pagina's meest recente berichten te kiezen. Voor mensen die geen account hebben of voor anderen die niet ingelogd zijn is het een heel handige manier. Die mensen kúnnen niet eens voor de optie 'toon ongelezen berichten' kiezen.

Herman van der Meer

javanerkelens

Ik zou graag eens willen weten om hoeveel geld het gaat....(openheid van zaken)
Gaat het om 1000 euro....
Gaat het om 10.000 euro....
Of meer of minder.....
Dan kun je een doel stellen en daaraan proberen te voldoen.
Voorbeeld:
Beste gebruiker van Waarneming.nl
Wij zijn...
1000 euro nodigom van een grotere server gebruik te kunnen maken
Wie helpt ons.....

Ofzo  ;D ;D
Groet,
Joke (van Erkelens)

Michiel en Milka

En af en toe even terugkoppelen hoeveel er al binnen is. Zien geven, doet geven...
Groet, Michiel

Marije

Citaat van: Jan vH op september 27, 2010, 20:14:48 PM
En als je alleen zinnige dingen wil (over de dieren/planten/paddenstoelen), kan je ook op "Toon ongelezen" klikken bij bijvoorbeeld "Soortgroepen".

Handige tip Jan.  :duim: Die kende ik nog niet.

Bart van Hoogstraten

Citaat van: javanerkelens op september 27, 2010, 21:48:04 PM
Ik zou graag eens willen weten om hoeveel geld het gaat....(openheid van zaken)
Gaat het om 1000 euro....
Gaat het om 10.000 euro....
Of meer of minder.....
Dan kun je een doel stellen en daaraan proberen te voldoen.
Voorbeeld:
Beste gebruiker van Waarneming.nl
Wij zijn...
1000 euro nodigom van een grotere server gebruik te kunnen maken
Wie helpt ons.....

Ofzo  ;D ;D

Dit is een paradox! -> Het gaat erom dat waarneming blijft bestaan zonder dat er hinderlijke sponsors en reclames door je beeld paraderen (zoals op Hyves   :P  ). Gewoon zelf sponsor worden voor slechts € 15,- per jaar (=geen geld voor de fun die je hebt) en iedereen binnen je netwerkje proberen aan te zetten "tot" helpt misschien al... Daarna zien we wel.
http://waarneming.nl/donate.php
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

Botervlieg

Nou, om eerlijk te zijn ben ik ook wel benieuwd om wat voor bedragen het gaat.
Een beetje inzicht in wat voor soort inkomsten en wat voor uitgaven waarneming heeft.
En wat voor soort bedragen daarbij komen kijken (afgerond dus, om een "idee" te krijgen)

Zijn we aan het dweilen met de kraan open?

Want het viel mij wel op dat "opeens" werd gesproken over geld dat nodig is,
over topics die moeten verdwijnen/opgeruimd etc.

Bovendien.... er werd ergens op dit forum al door iemand gezegd:
Waarom moeten wij betalen en niet degene die informatie van waarneming gebruiken.
Zoals die organisaties enzo (ik heb geen idee, misschien gebeurt dat al).

Want ik als waarneming "geef" kennis/informatie, en daar moet ik dan voor betalen.
Als ik naar de dokter ga, gaat hij mij toch ook niet betalen?

Begrijp mij niet verkeerd, ik ben niet boos en wil niemand aanvallen.
Het is slechts een metafoor op hoe ik de situatie zie.

En ik zou het ook erg jammer als mijn -nu nog gratis- hobby dan ineens geld gaat kosten.
(ik weet dat het - nog - niet verplicht is).
Want voor iemand met heel weinig geld, kan dat betekenen dat hij/zij/ik misschien moet stoppen.
Want zelfs 15 euro is niet voor iedereen op te brengen.

Groetjes, Marleen

Bart van Hoogstraten

Citaat van: M. Baltus op september 28, 2010, 07:07:49 AM
Nou, om eerlijk te zijn ben ik ook wel benieuwd om wat voor bedragen het gaat.
Een beetje inzicht in wat voor soort inkomsten en wat voor uitgaven waarneming heeft.
En wat voor soort bedragen daarbij komen kijken (afgerond dus, om een "idee" te krijgen)

Zijn we aan het dweilen met de kraan open?

Want het viel mij wel op dat "opeens" werd gesproken over geld dat nodig is,
over topics die moeten verdwijnen/opgeruimd etc.

Bovendien.... er werd ergens op dit forum al door iemand gezegd:
Waarom moeten wij betalen en niet degene die informatie van waarneming gebruiken.
Zoals die organisaties enzo (ik heb geen idee, misschien gebeurt dat al).

Want ik als waarneming "geef" kennis/informatie, en daar moet ik dan voor betalen.
Als ik naar de dokter ga, gaat hij mij toch ook niet betalen?

Begrijp mij niet verkeerd, ik ben niet boos en wil niemand aanvallen.
Het is slechts een metafoor op hoe ik de situatie zie.

En ik zou het ook erg jammer als mijn -nu nog gratis- hobby dan ineens geld gaat kosten.
(ik weet dat het - nog - niet verplicht is).
Want voor iemand met heel weinig geld, kan dat betekenen dat hij/zij/ik misschien moet stoppen.
Want zelfs 15 euro is niet voor iedereen op te brengen.

Groetjes, Marleen

Hoi Marleen,

Wat ik begrijp is dat er behalve een noodzakelijke dure server-uitbreiding ondertussen ook een aantal betaalde professionals actief zijn om de enorme datastroom in gang te houden. Je weet wat een jaarsalarisje kost, gelijk een paar heb je na een paar jaar al een bedrag waar je een leuk huisje van kan kopen. Ik denk dat daar dus veel geld heen gaat. De verzamelde informatie wordt door wetenschappers gebruikt, niet door bedrijven en levert dus niets op. Zelf ben ik van standpunt dat iedereen van waarneming gebruik moet kunnen maken maar dat de mensen die zonder problemen 1,5 tientje (prijs van een audio-CD) kunnen missen niet flauw moeten doen. Met name diegenen die de halve dag op PMR rondhangen en betrekkelijk weinig invoeren (euh, ik dus). Maar het klopt helemaal wat je zegt; als je de eindjes aan mekaar moet knopen om de maand door te komen is € 15,- al veel. En die mensen wil waarneming.nl (=wij allen) echt niet missen, daar zijn er teveel van (denk alleen al aan de schoolgaande jeugd, die hebben niets te makken en waarneming heeft ook educatieve doelen (vergroten van milieu-/natuurbewustzijn), wil zoveel mogelijk jeugd binnenhalen. Denk dat een verplichte contributie er niet komt, kans dat waarneming dan juist snel omvalt. Als de nood echt serieus wordt verschijnen er uiteindelijk wel adv's, op een site met zoveel hits per dag zijn adverteerders erg happig. Maar de bedoeling is dus om dat er niet te van laten komen. (zie Hyves  :wub: ).
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

Botervlieg

Hoi Bart,

Bedankt voor je uitgebreide uitleg!  :duim:

Dat stelt mij wel gerust.

Groetjes, Marleen

Martijn de Jong

#77
Beste mensen,

Voor de vraag of waarneming.nl al geld van de gebruikers van de data krijgt, zie dit onderwerp:
http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=69960.0.html

Citaat:
Ter informatie: de jaarlijkse bijdrage van de GAN is 150.000 euro per   jaar. Dit is ongeveer 2/3 van de jaarlijkse kosten van waarneming.nl. We   hopen het openstaande bedrag dmv donaties, losse opdrachten en   sponsoring binnen te kunnen halen

De kosten bestaan uit servers, hostingkosten (4 miljoen hits per maand), en loonkosten. Naast de bijdrage van de GAN krijgen we nog wat geld uit Belgie voor http://www.waarnemingen.be en http://www.observations.be

Waarneming.nl is en blijft gratis en advertentievrij. We zijn wel op zoek naar sponsors. Als je heel goed kijkt zie je onder aan de pagina een link naar http://waarneming.nl/sponsors.php . Hopelijk lukt het om een aantal goede sponsors te vinden. We gaan er binnenkort mee aan de slag.

groeten,

Martijn de Jong
Stichting Natuurinformatie
Martijn de Jong

HPM

Citaat van: Marije op september 27, 2010, 15:41:44 PM
[...] Ik kom op meerdere fora. En ieder fora waar ik kom heeft een gedeelte waarin gekletst wordt over van alles en nog wat. Over onderwerpen die niets te maken hebben met het forumonderwerp.

Ik ken een door mij gerespecteerd persoon die al jaren meeleest op dit forum en al veel langer actief is op andere internetforums maar ze schreef me vandaag dat ze hier nu echt afhaakt omdat ze geen zin meer heeft om door pagina's met geoh en ongewenste intimiteiten te moeten waden op zoek naar de natuuronderwerpen waarin ze geïnteresseerd is (Ik zal maar niet herhalen hoe ze het werkelijk schreef en over wie in het bijzonder). Ze heeft nog overwogen om zich speciaal te registreren om haar mening te kunnen geven maar heeft daar toch maar van afgezien. Daarom breng ik (ongevraagd) de boodschap maar over.
Hoe vaak zouden mensen zo reageren zonder dat jullie er iets van horen?
Herman van der Meer

vuurvlinder

#79
Citaat van: HPM op september 30, 2010, 18:34:30 PM
Citaat van: Marije op september 27, 2010, 15:41:44 PM
[...] Ik kom op meerdere fora. En ieder fora waar ik kom heeft een gedeelte waarin gekletst wordt over van alles en nog wat. Over onderwerpen die niets te maken hebben met het forumonderwerp.

Ik ken een door mij gerespecteerd persoon die al jaren meeleest op dit forum en al veel langer actief is op andere internetforums maar ze schreef me vandaag dat ze hier nu echt afhaakt omdat ze geen zin meer heeft om door pagina's met geoh en ongewenste intimiteiten te moeten waden op zoek naar de natuuronderwerpen waarin ze geïnteresseerd is (Ik zal maar niet herhalen hoe ze het werkelijk schreef en over wie in het bijzonder). Ze heeft nog overwogen om zich speciaal te registreren om haar mening te kunnen geven maar heeft daar toch maar van afgezien. Daarom breng ik (ongevraagd) de boodschap maar over.
Hoe vaak zouden mensen zo reageren zonder dat jullie er iets van horen?

Het is geloof ik al vaker gezegd, je hoeft deze topics niet te lezen. Als je je aan "Praat maar raak" stoort, lees het dan gewoon niet! Wat ook een mogelijkheid is om een Hyve op te richten met de titel "Zeur maar raak". Kun je daar kleppen over wat er mis is met "Praat maar raak!"
Met vriendelijke groet, Astrid Landsaat.

Marina

Citaat van: vuurvlinder op september 30, 2010, 19:01:47 PM
Het is geloof ik al vaker gezegd, je hoeft deze topics niet te lezen. Als je je aan "Praat maar raak" stoort, lees het dan gewoon niet! Wat ook een mogelijkheid is om een Hyve op te richten met de titel "Zeur maar raak". Kun je daar kleppen over wat er mis is met "Praat maar raak!"
:duim:  goed gezegd, Astrid!
lees hier hoe trollen hun territorium markeren - http://www.randoloup.com/nl/?p=1682

Question

Praat maar raak heeft nu een keer hele uiteen lopende onderwerpen. Iedereen weet voor zichzelf wat hij of zei wel of niet leuk/interessant vind om te lezen. En dat klik je aan. Niet dingen waar je je bij voorbaat al aan ergert.

HPM

Citaat van: vuurvlinder op september 30, 2010, 19:01:47 PM
Het is geloof ik al vaker gezegd, je hoeft deze topics niet te lezen. Als je je aan "Praat maar raak" stoort, lees het dan gewoon niet!

Citaat van: Marina op september 30, 2010, 19:56:53 PM
[goed gezegd, Astrid!

Citaat van: Question op september 30, 2010, 20:02:53 PM
Praat maar raak heeft nu een keer hele uiteen lopende onderwerpen. Iedereen weet voor zichzelf wat hij of zei wel of niet leuk/interessant vind om te lezen. En dat klik je aan. Niet dingen waar je je bij voorbaat al aan ergert.

Wat valt hier aan te klikken en niet lezen? Zo is het zoals het wordt getoond.
En nogmaals: laat anderen nou maar zelf beslissen hoe ze het forum benaderen en lezen. Jullie zijn wel de laatsten die ze daarvoor nodig hebben.
Herman van der Meer

Frank van de Putte

Ik snap het probleem eigenlijk niet Herman, wat is er mis met het gebruiken van "Toon ongelezen berichten sinds..." rechtbovenaan?
Alle topics op een rij, en die paar uit PmR vallen niet op. En dat is toch vele malen overzichtelijker dan jouw manier?

Als jij (en wellicht enkele anderen) je zo ergert aan de manier van benaderen van het forum op jouw manier, waarom dan niet een andere manier proberen? Het forum is nu eenmaal uitgebreid met "onderwerpen" als PmR waar blijkbaar veel animo voor is.

groeten


Groetjes,

Frank van de Putte

Marina

Herman, jij hebt een instelling een beetje vreemd staan, waardoor het topic automatisch uitgeklapt staat.
Wanneer je dat aanpast krijg je maar 1 regel te zien, en kun je eenvoudig de topics eruithalen die je wél leuk vindt, en voor de rest zit rechts bovenaan een knop Markeer Alle Berichten Als Gelezen.
Zo doet iedereen het, als jij het anders wil doen is dat je goed recht maar dan moet je er ook niet zo over blijven doorgaan.
Iedereen heeft topics die hij minder interessant vindt, ik heb niets met pruikzwammen of wantsen bijvoorbeeld maar ik ga ook niet lopen klagen dat pruikzwammen eraf zou moeten op het moment dat het forum populair wordt.
lees hier hoe trollen hun territorium markeren - http://www.randoloup.com/nl/?p=1682

HPM

Je zou je beter eens op de hoogte kunnen stellen van de werking van het forum en van wat er al meerder malen is aangevoerd tegen  de opvatting "Dan lees je het toch niet". Je weet ook helemaal niet hoe iedereen het doet en het is niet aan jou om te bepalen hoe anderen het doen.

Ik klaag niet over diergroepen waar ik geen directe belangstelling voor heb, Ik klaag over over pagina na pagina met persoonlijke ontboezemingen en geleuter omdat ik daar niet voor op dit forum kom en omdat dit forum daar niet primair voor bedoeld is. Dat stoort mij, en het stoort anderen zo erg dat ze weglopen. En alles wat jullie kunnen zeggen is: "Dan lees je het toch niet". Dat vind ik een beschamende reactie. Zet het je nou echt niet aan het denken dat je er mensen mee wegjaagt? Doet het je echt niets dat je voor jouw plezier het plezier van anderen vergalt? 

Voor de zekerheid zal ik nog maar eens zeggen dat ik niet uit ben op de verdwijning van PmR en de totale uitbanning van small talk. Ik wil alleen dat jullie eens nadenken over de aard en hoeveelheid van wat jullie posten omdat mensen zich eraan storen zoals het nu gaat. Ik denk dat dat in het belang is van Waarneming.
Herman van der Meer

Marina

Citaat van: hiskodevries op september 27, 2010, 15:32:37 PM
mensen die zich storen aan bijdragen: lees ze niet.

Die uitspraak schreef je al eerder aan mij toe, maar lees nou toch eens wat beter.

Maar Herman, wanneer zet jij je foto nu eens op het forum? Veel mensen zijn je al voorgegaan en het zou zeker de omgangsvormen verbeteren. Vertel eens wat over jezelf!
Het is erg makkelijk om op alles en iedereen af te geven veilig vanachter je computer maar wanneer kom jij eens uit de anonimiteit?
Uiteraard niet verplicht maar de sfeer zal er beslist beter van worden, en daar streven we toch allemaal naar!
Dus Herman... kom... show je koppie es...
lees hier hoe trollen hun territorium markeren - http://www.randoloup.com/nl/?p=1682

vuurvlinder

Citaat van: HPM op september 30, 2010, 23:01:54 PM
Je zou je beter eens op de hoogte kunnen stellen van de werking van het forum en van wat er al meerder malen is aangevoerd tegen  de opvatting "Dan lees je het toch niet". Je weet ook helemaal niet hoe iedereen het doet en het is niet aan jou om te bepalen hoe anderen het doen.

Ik klaag niet over diergroepen waar ik geen directe belangstelling voor heb, Ik klaag over over pagina na pagina met persoonlijke ontboezemingen en geleuter omdat ik daar niet voor op dit forum kom en omdat dit forum daar niet primair voor bedoeld is. Dat stoort mij, en het stoort anderen zo erg dat ze weglopen. En alles wat jullie kunnen zeggen is: "Dan lees je het toch niet". Dat vind ik een beschamende reactie. Zet het je nou echt niet aan het denken dat je er mensen mee wegjaagt? Doet het je echt niets dat je voor jouw plezier het plezier van anderen vergalt? 

Voor de zekerheid zal ik nog maar eens zeggen dat ik niet uit ben op de verdwijning van PmR en de totale uitbanning van small talk. Ik wil alleen dat jullie eens nadenken over de aard en hoeveelheid van wat jullie posten omdat mensen zich eraan storen zoals het nu gaat. Ik denk dat dat in het belang is van Waarneming.

De aard van de berichten vind jij misschien niet belangrijk maar dat is het voor anderen wel. De berichten nemen op zich weinig ruimte in, foto's daarentegen wel. Wellicht is het een idee om topics als foto's van vandaag e.d. te verbannen. Scheelt een hoop ruimte.
Met vriendelijke groet, Astrid Landsaat.

Marina

Dat is waar, de foto's zijn al langer een probleem.
Ik stel voor om alle foto's van Herman te verwijderen, die heeft immers als enige uitsluitend het belang van wng.nl voor ogen.
Of dat hij in elk geval eens nadenkt over de aard en de hoeveelheid van wat hij post. Ik denk dat dat in het belang is van Waarneming.
:rolleye:   ;D   8)   ::)   ;D   :P   ;D
lees hier hoe trollen hun territorium markeren - http://www.randoloup.com/nl/?p=1682

HPM

Citaat van: Marina op september 30, 2010, 23:15:10 PM
Citaat van: hiskodevries op september 27, 2010, 15:32:37 PM
mensen die zich storen aan bijdragen: lees ze niet.

Die uitspraak schreef je al eerder aan mij toe, maar lees nou toch eens wat beter.


Heel goed Marina.  :duim: Als je met luide stem je instemming betuigt met wat iemand schrijft ben je het natuurlijk niet met hem/haar eens. Dat begrijpt iedereen.  :duim:

Herman van der Meer