Hoofdmenu

creativiteit

Gestart door ronald, september 19, 2010, 17:51:51 PM

Vorige topic - Volgende topic

ronald

Citaat van: vuurvlinder op september 19, 2010, 23:57:03 PM
Citaat van: ronald op september 19, 2010, 23:16:11 PM
klinkt goed Astrid!
leuk aan kinderen is overigens ook dat ze misschien nog wel beter af zijn met wat ik eerder eigenlijk van plan was, een kaal skelet met wat gaten als ramen. zet er wat doosjes in en gooi er evt wat doppen en een stuk remleiding in en in hun creativiteit maken ze daar van alles van.


Ronald, daar heb je volkomen gelijk in. Ik weet nu achteraf wel zeker dat "het huis" mijn dochter meer voldoening had gegeven als ik haar actief had laten meewerken met het maken van spulletjes. Maar ja, de jeugd was nu eenmaal gewend aan kant en klaar speelgoed.

Mijn dochter is nu 20 maar in het verleden heb ik mij teveel aangetrokken van haar gejengel wat ze moest hebben. Heel veel Barbie poppen, want dat hadden haar klasgenootjes op de basisschool ook. Het was meer verzamelen dan er mee spelen want de Barbies lagen in no time in een doos op zolder. De leukste wannahave was Furbie. Ik geloof dat ik daar langer mee gespeeld heb dan zij. Ze doet nu een opleiding in het SPW. Haar bezigheden met kinderen zijn weer het ouderwetse fröbelen.

wel jammer he, hoe kinderen op school enorm om kunnen vormen, maar het is wel mooi dat je dochter nu het ouderwetse fröbelen weer overbrengt. als je het mij vraagt moeten we daar met zijn allen zo snel mogelijk weer naar toe. lekker simpel, goh, wat zijn we onszelf kwijtgeraakt in dure dingen waar geen creativiteit bij komt kijken. geen appels of peren meer op je kapotte broek zoals ze er bij mij vroeger nog opgenaaid werden zodat ik met mijn oude kleren kon spelen zoals ik wou. nu hebben kleine kinderen soms al duur merkspul aan wat eigenlijk niet vies mag, en waardoor onbelemmerd spelen wel lastig wordt.
wat ik bv ook mis is dat vroeger veel mensen van die zelfbouwhokken op de tuin hadden, allemaal zelf bedacht en bij elkaar gezocht en als dat nodig was werd het gerepareerd. nu staan bijna overal dezelfde strakke tuinhuisjes die je gewoon koopt...jammer toch wel, maar misschien moeten we daar ook gewoon doorheen, is het maar een fase om te ontdekken hoe mooi zelf creeëren eigenlijk is  ;)
groeten, Ronald van Seijen

ronald

Citaat van: MarKoHu op september 20, 2010, 00:07:54 AM
Over kinderen en creativiteit:
Toen mijn dochter klein was, hielp ik bij een ouder-kind-koffieochtend. Daar was een jongetje dat volgens zijn moeder nooit speelde. Maar toen we gingen afwassen, zat hij stil op de grond te spelen met een teiltje en wat knijpers.

Margreet.

...mooi... :) 
groeten, Ronald van Seijen

vuurvlinder

Citaat van: MarKoHu op september 19, 2010, 23:39:26 PM
   
  En de derde vorm waarin ik mijn creativiteit graag vormgeef, is muziekmaken. Al  vanaf mijn kindertijd speel ik blokfluit en inmiddels ben ik een gevorderde  amateur. Ik speel het liefst in een groep en het is magisch hoe je je kunt verliezen  bij het vormgeven van een stuk. Dan vergeet ik alles en ben even in een heel  andere wereld.
 
  Margreet.

Dat leek mij ook wel wat, helaas stonden mijn ouders er niet achter. Muziek was nutteloos en tijdverspilling! Mijn dochter speelde klarinet in het A orkest van de plaatselijke muziekvereniging.  Ze heeft daar terecht een punt achter gezet. Verplicht oefenen van 18.00 uur tot 22.00 uur is een beetje teveel als je 's ochtends om 06.00 je bed uit moet om naar school te gaan.
Met vriendelijke groet, Astrid Landsaat.

andre.schulten

ter aanvulling:

Inspiratie 
Een paar jaar geleden werd mij gevraagd wat ‘inspiratie’ voor mij betekent. Dat doe ik wel even, dacht ik. Dat kan nooit moeilijk zijn. Ik had immers ervaring genoeg, vond ik. Tekeningen, zandsculpturen, gedichten, kastjes, foto’s, konijnenhokken, schilderijen, tuinontwerpen, onzindingen, noem maar op. Keer op keer had ik mij er op uitgeleefd. Maar al schrijvend ontdekte ik  al snel dat ik niet eens wist wat inspiratie is. Volgens het woordenboek is het ’bezieling’; ‘hoe men een klus, m.n. een kunstwerk kan aanpakken’. Bezieling dus. ‘Begeisterung’, volgens onze oosterburen. Iets waar je een ziel, een geest inlegt. Iets dat leeft, dus, in zekere zin. Een prima omschrijving, maar ik kwam er niet verder mee. Kortom, ik wist het niet. Wel kan ik omschrijven wat er gebeurt, wat het met mij doet. Inspiratie springt regelmatig zomaar tevoorschijn. Als reactie op een uitspraak of een gebeurtenis. Maar het begint ook vaak met een vraag of een opdracht: ’Kun je voor mij..’ En: ‘Ik wil het ongeveer zus of zo.’ Dan ga ik schetsen, schrijven, mogelijkheden zoeken in het materiaal. En dan aan de slag en al doende groeit vaak het idee verder uit, komt het aanwaaien, is het er ineens. Het bijzondere is dat het niets met denken te maken heeft. Het is het concentreren op het onderwerp en wachten tot tussen alle bewuste gedachten een ruimte ontstaat (een leegte, een zwart gat) van waaruit het idee te voorschijn kan komen. Het is de kunst om de strijd met frustraties vermijden. Dat gevecht levert nooit iets op. Het moet komen, stromen. En als het niet meteen lukt: durven loslaten en opnieuw beginnen.  Wonderlijk blijft de ervaring dat ik één wordt met mijn creatie, dat het niet uitmaakt hóe ik het bedenk of waar ik het vandaan haal, maar dat ik het gevoel heb dat ik een poort ben, een doorgeefluik. Dat alle dammen breken, dat al mijn energie er volledig op gericht is. Dat het moet worden zoals het wordt, dat het moet zijn zoals het is. Dat ik mijn hele ziel er in gelegd heb. Alsof het zichzelf tot leven geroepen heeft.

Margreet Kwh

Mooi André, wat je zegt over inspiratie.
Ik heb zelf een leuk voorbeeld van hoe je elkaar kunt inspireren. Ik had een ets van een boom gemaakt, waarop je alleen de stam zag; de takken waren afgehakt door de beelduitsnede, evenals de wortels.
Mijn oom Dick, die graag dichtte, maakte er een sonnet bij. Hij is inmiddels overleden en dit sonnet is me extra dierbaar geworden.

Margreet.
met vriendelijke groet, Margreet Kouwenhoven

Marije

ja gedichten maken doe ik af en toe ook met vlagen.

Als ik 's morgens ontwaak met de stralen van de zon
Als ik 's morgens ontwaak met gekwebbel van de vogels
Als ik 's morgens ontwaak met het geritsel van de bladeren
Als ik 's morgens ontwaak met het geruis van de wind

Dan weet ik dat ik leef.
Dan weet ik dat ik dit leven koester




Bart van Hoogstraten

Citaat van: a.schulten op september 20, 2010, 09:55:58 AM
ter aanvulling:

Inspiratie 
Een paar jaar geleden werd mij gevraagd wat ‘inspiratie’ voor mij betekent. Dat doe ik wel even, dacht ik. Dat kan nooit moeilijk zijn. Ik had immers ervaring genoeg, vond ik. Tekeningen, zandsculpturen, gedichten, kastjes, foto’s, konijnenhokken, schilderijen, tuinontwerpen, onzindingen, noem maar op. Keer op keer had ik mij er op uitgeleefd. Maar al schrijvend ontdekte ik  al snel dat ik niet eens wist wat inspiratie is. Volgens het woordenboek is het ’bezieling’; ‘hoe men een klus, m.n. een kunstwerk kan aanpakken’. Bezieling dus. ‘Begeisterung’, volgens onze oosterburen. Iets waar je een ziel, een geest inlegt. Iets dat leeft, dus, in zekere zin. Een prima omschrijving, maar ik kwam er niet verder mee. Kortom, ik wist het niet. Wel kan ik omschrijven wat er gebeurt, wat het met mij doet. Inspiratie springt regelmatig zomaar tevoorschijn. Als reactie op een uitspraak of een gebeurtenis. Maar het begint ook vaak met een vraag of een opdracht: ’Kun je voor mij..’ En: ‘Ik wil het ongeveer zus of zo.’ Dan ga ik schetsen, schrijven, mogelijkheden zoeken in het materiaal. En dan aan de slag en al doende groeit vaak het idee verder uit, komt het aanwaaien, is het er ineens. Het bijzondere is dat het niets met denken te maken heeft. Het is het concentreren op het onderwerp en wachten tot tussen alle bewuste gedachten een ruimte ontstaat (een leegte, een zwart gat) van waaruit het idee te voorschijn kan komen. Het is de kunst om de strijd met frustraties vermijden. Dat gevecht levert nooit iets op. Het moet komen, stromen. En als het niet meteen lukt: durven loslaten en opnieuw beginnen.  Wonderlijk blijft de ervaring dat ik één wordt met mijn creatie, dat het niet uitmaakt hóe ik het bedenk of waar ik het vandaan haal, maar dat ik het gevoel heb dat ik een poort ben, een doorgeefluik. Dat alle dammen breken, dat al mijn energie er volledig op gericht is. Dat het moet worden zoals het wordt, dat het moet zijn zoals het is. Dat ik mijn hele ziel er in gelegd heb. Alsof het zichzelf tot leven geroepen heeft.

Andre, even een off-topic vraagje tussendoor -> op mijn beeldscherm zitten jouw berichten altijd vol met raadselachtige tekens (bijlage). Dat leest erg lastig. Ligt dat aan mijn machine? (ben ik de enige die dat heeft?) Of ligt dat aan jouw machine (zijn er meerdere mensen die dat hebben?).
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

Margreet Kwh

Nee Bart, dat heb ik ook, ligt dus niet aan jouw machine.

Margreet.
met vriendelijke groet, Margreet Kouwenhoven

Marije


Marina

lees hier hoe trollen hun territorium markeren - http://www.randoloup.com/nl/?p=1682

Margreet Kwh

Het vergt wel creatief lezen ;) . Iets om Hisko te melden?

Margreet.
met vriendelijke groet, Margreet Kouwenhoven

andre.schulten

Die raadselachtige tekens (ik dacht dat ik tegenwoordig aardig helder was  ;D  ) komen waarschijnlijk doordat ik stukjes tekst vanuit Word kopieer, met aanhalingstekens, schuine streepjes e.d.
Als ik ingelogd ben, zie ik ze niet, log ik uit dan is het voor mij ook abacadabra.

Even een test. Hier staat andre tussen aanhalingstekens en met een schuin streepje; "andré". Is het nu wel leesbaar? Dan komt het door Word.
anders maar even melden.

Margreet Kwh

Hallo André,

wat je net getypt hebt lees ik op mijn scherm als:
aanhalingstekens - onderkast a - onderkast d - onderkast r - hoofdletter a met tilde - copyrightteken - aanhalingstekens


en onder je stukjes je handtekening:
hoofdletter a - onderkast n - onderkast d - onderkast r - onderkast i met trema - omgekeerd vraagteken - een gedeeld door twee

Margreet.
met vriendelijke groet, Margreet Kouwenhoven

Bart van Hoogstraten

Ik zie dit (bijlage). Ik vind het wel heel erg creatief uitzien  ;)
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

andre.schulten

Ik heb het net gemeld, maar zag dat het al gemeld was. Dus wacht ik even af.


Margreet Kwh

En er zijn meer mensen die er last van hebben, bijvoorbeeld ik zie het ook in de berichten van Marleen Baltus.

Margreet.
met vriendelijke groet, Margreet Kouwenhoven

andre.schulten

om de ontwikkelingen te volgen http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=67839.new.html#new

ik heb hem maar bij mijn favorieten  :rolleye:  gezet

Bart van Hoogstraten

Welke versie van Word gebruik je André? En welke versie Windows?
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

Marije

ik gebruik geen Word, maar openoffice en ik werk niet met Windows maar met Linux en ik heb er ook last van.

Bart van Hoogstraten

Citaat van: Marije op september 20, 2010, 13:28:39 PM
ik gebruik geen Word, maar openoffice en ik werk niet met Windows maar met Linux en ik heb er ook last van.

Bedoel je dat je het verschijnsel in jouw berichten hebt of in die van anderen?
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

Margreet Kwh

Citaat van: a.schulten op september 20, 2010, 13:18:00 PM
om de ontwikkelingen te volgen http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=67839.new.html#new

ik heb hem maar bij mijn favorieten  :rolleye:  gezet

Hoi André,

je kunt ook berichten volgen waar je aan deelgenomen hebt door te klikken op het regeltje bij je welkom blokje bovenin, "Toon nieuwe reacties op jouw berichten."

Margreet.
met vriendelijke groet, Margreet Kouwenhoven

Marije

Citaat van: Bart van Hoogstraten op september 20, 2010, 13:32:35 PM
Citaat van: Marije op september 20, 2010, 13:28:39 PM
ik gebruik geen Word, maar openoffice en ik werk niet met Windows maar met Linux en ik heb er ook last van.

Bedoel je dat je het verschijnsel in jouw berichten hebt of in die van anderen?

in die van anderen.

Bart van Hoogstraten

Ik vermoed een compatibiliteitsprobleem -> denk dat het veroorzaakt wordt omdat de mensen die er last van hebben een sterk verouderde versie Windows met dito browser hebben.
Zelf gebruik ik meest recente MacOS en heb ik Firefox als browser, heb nergens last van.
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

Marije

ook ik gebruik firefox als browser. En ik werk dus niet met Windows, maar met Linux.

andre.schulten

Hier nog een keer zonder geheimschrift..

Inspiratie    Een paar jaar geleden werd mij gevraagd wat inspiratie voor mij betekent. Dat doe ik wel even, dacht ik. Dat kan nooit moeilijk zijn. Ik had immers ervaring genoeg, vond ik. Tekeningen, zandsculpturen, gedichten, kastjes, foto’s, konijnenhokken, schilderijen, tuinontwerpen, onzindingen, noem maar op. Keer op keer had ik mij er op uitgeleefd. Maar al schrijvend ontdekte ik  al snel dat ik niet eens wist wat inspiratie is. Volgens het woordenboek is het bezieling; hoe men een klus, m.n. een kunstwerk kan aanpakken. Bezieling dus. Begeisterung, volgens onze oosterburen. Iets waar je een ziel, een geest inlegt. Iets dat leeft, dus, in zekere zin. Een prima omschrijving, maar ik kwam er niet verder mee. Kortom, ik wist het niet. Wel kan ik omschrijven wat er gebeurt, wat het met mij doet. Inspiratie springt regelmatig zomaar tevoorschijn. Als reactie op een uitspraak of een gebeurtenis. Maar het begint ook vaak met een vraag of een opdracht: Kun je voor mij.. En: Ik wil het ongeveer zus of zo. Dan ga ik schetsen, schrijven, mogelijkheden zoeken in het materiaal. En dan aan de slag en al doende groeit vaak het idee verder uit, komt het aanwaaien, is het er ineens. Het bijzondere is dat het niets met denken te maken heeft. Het is het concentreren op het onderwerp en wachten tot tussen alle bewuste gedachten een ruimte ontstaat. Een leegte, een zwart gat van waaruit het idee te voorschijn kan komen. Het is de kunst om de strijd met frustraties vermijden. Dat gevecht levert nooit iets op. Het moet komen, stromen. En als het niet meteen lukt: durven loslaten en opnieuw beginnen.  Wonderlijk blijft de ervaring dat ik een wordt met mijn creatie, dat het niet uitmaakt hoe ik het bedenk of waar ik het vandaan haal, maar dat ik het gevoel heb dat ik een poort ben, een doorgeefluik. Dat alle dammen breken, dat al mijn energie er volledig op gericht is. Dat het moet worden zoals het wordt, dat het moet zijn zoals het is. Alsof het zichzelf tot leven geroepen heeft.

Bart van Hoogstraten

Het wordt al beter maar het is er wel nog (bijlage). Stuur mij even je oorspronkelijke word-document toe voor een testje.
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

Bart van Hoogstraten

Korte test:

Inspiratie

Een paar jaar geleden werd mij gevraagd wat 'inspiratie' voor mij betekent. Dat doe ik wel even, dacht ik. Dat kan nooit moeilijk zijn. Ik had immers ervaring genoeg, vond ik. Tekeningen, zandsculpturen, gedichten, kastjes, foto's, konijnenhokken, schilderijen, tuinontwerpen, onzindingen, noem maar op. Keer op keer had ik mij er op uitgeleefd. Maar al schrijvend ontdekte ik  al snel dat ik niet eens wist wat inspiratie is. Volgens het woordenboek is het 'bezieling'; 'hoe men een klus, m.n. een kunstwerk kan aanpakken'. Bezieling dus. 'Begeisterung', volgens onze oosterburen. Iets waar je een ziel, een geest inlegt. Iets dat leeft, dus, in zekere zin. Een prima omschrijving, maar ik kwam er niet verder mee. Kortom, ik wist het niet. Wel kan ik omschrijven wat er gebeurt, wat het met mij doet. Inspiratie springt regelmatig zomaar tevoorschijn. Als reactie op een uitspraak of een gebeurtenis. Maar het begint ook vaak met een vraag of een opdracht: 'Kun je voor mij..' En: 'Ik wil het ongeveer zus of zo.' Dan ga ik schetsen, schrijven, mogelijkheden zoeken in het materiaal. En dan aan de slag en al doende groeit vaak het idee verder uit, komt het aanwaaien, is het er ineens. Het bijzondere is dat het niets met denken te maken heeft. Het is het concentreren op het onderwerp en wachten tot tussen alle bewuste gedachten een ruimte ontstaat (een leegte, een zwart gat) van waaruit het idee te voorschijn kan komen. Het is de kunst om de strijd met frustraties vermijden. Dat gevecht levert nooit iets op. Het moet komen, stromen. En als het niet meteen lukt: durven loslaten en opnieuw beginnen.
Wonderlijk blijft de ervaring dat ik één wordt met mijn creatie, dat het niet uitmaakt hóe ik het bedenk of waar ik het vandaan haal, maar dat ik het gevoel heb dat ik een poort ben, een doorgeefluik. Dat alle dammen breken, dat al mijn energie er volledig op gericht is. Dat het moet worden zoals het wordt, dat het moet zijn zoals het is. Dat ik mijn hele ziel er in gelegd heb. Alsof het zichzelf tot leven geroepen heeft.
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

Bart van Hoogstraten

De mensen met het probleem moeten hun Windows-platform upgraden ook dus de browser -> hogere versie Windows installeren dus (als je machine dit aan kan tenminste, vooraf even checken anders heb je een nog groter probleem).
André: Ik zou meteen ook Office even doen; je documenten eindigen nog op .doc, da's nog uit de tijd dat PC's op stookolie liepen  ;) ( huidige extensie = .docx )
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

andre.schulten

Bart, dank voor het uitvinden van het probleem.

Ik zal even proberen uit te dokteren wat ik kan doen met het huidige systeem, maar ja, ik ben nu eenmaal niet zo'n pionier op dat gebied. Zolang het maar werkt. Goedbeschouwd wordt dit natuurlijk veroorzaakt door computermaffia: je moet als eenvoudige gebruiker wel mee. Of je ligt eruit.

andre.schulten

En verder: zie wat Hisko heeft bedacht http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=67839.new.html#new
Ga later uitproberen of het effect heeft.