Kreeftje

Gestart door Karin, augustus 26, 2004, 13:39:52 PM

Vorige topic - Volgende topic

Karin



Zo ongeveer zag hij eruit. Bij de scheepswerf in Edam aangetroffen. De buurvrouw vertelde later dat er meerdere op een eilandje van riet bij elkaar zitten.
Ze ziet ze s'nachts.
Mijn vraag ...dit hoort hier toch hellemaal niet voor te komen. WQeet iemand hier iets over?

hiskodevries

#1
ja hoor mijn zoon vangt ze ook geregeld in het stadspark griftstede van utrecht
hoe die precies heet weet ik niet
toch wel rivierkreeft
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

-Arthy-

Hier wist ik niets van...
Wel van kreeften daar in zeeland...

Trouwens, bij ons in de dieren winkel verkopen ze ook allerlei kreeften in zoetwater.
Misschien een inheemse soort?
Rick Gevers

marcel123

#3
Ik dacht dat je alleen een inheemse soort  Europese rivierkreeft (Astacus astacus) had die alleen bij Velp in een beek zat (is daar ondertussen ook verdwenen) en de amerikaanse kreeft. Maar het blijken er veel meer te zijn. Volgens het natuurcompendium komen allen de Turkse rivierkreeft, de rode Amerikaanse rivierkreeft en de gevlekte Amerikaanse rivierkreeft in nederlandse zoetewateren voor.

De inheemse Europese rivierkreeft (Astacus astacus)
Is in Nederland zeldzaam geworden door de kreeftenpest. Ze komen voor in beken en meren, met zuurstofrijk water. Opvallend bij deze kreeft zijn de brede scharen die onder aan rood zijn. De vingers van de scharen zijn gebogen. Het rugschild is glad. De mannetjes zijn groter dan de vrouwtjes. Ze lengte bereiken van ongeveer 20 cm.

De Turkse rivierkreeft (Astacus leptodactylus)
Vindt zijn oorsprong vanuit Turkije, maar is in Nederland geïntroduceerd als consumptiekreeft. Naast de kenmerken van de Astacidea, kenmerkt deze kreeft zich door de langwerpige scharen en slanke vingers. Het rugschild is ruw als gevolg van talrijke stekels. Ze kunnen tot ongeveer 25 cm groot worden. Ook deze kreeft wordt door de kreeftenpest bedreigd.

De Californische rivierkreeft (Pacifastacus lenusculus)
Vindt ook zijn oorsprong uit Noord Amerika. Hij is het eerst geïntroduceerd in Scandinavië voor de consumptiemarkt en de aquariumhandel. Evenals de Gevlekte Amerikaans rivierkreeft, kan ook deze kreeft de kreeftenpest verspreiden. Deze kreeft kenmerkt zich door zeer massieve scharen met een witte vlek bij de basis van de vingers. Ook deze soort heeft achter het oog 2 stekels, de achterste is echter kleiner dan de voorste. De kreeft kan ongeveer 12 cm groot worden.

Cambaridae
- Spoor op binnenzijde schaarpoot
- Achter elk oog 1 stekel
- Ongeveer 15 cm lang

De Rode Amerikaans rivierkreeft  
Wordt  ook wel Rode Moeraskreeft (Procambus clarkii) genoemd. Vindt zijn oorsprong uit Noord Amerika. In de jaren 70 is deze rivierkreeft door Spanje in Europa geïntroduceerd. Ook deze kreeft kan de kreeftenpest overdragen en hoeft daarbij zelf niet ziek te worden. Kenmerkend is de wijnrode kleur en het voorkomen van stekels op rugschild en schaarpoten. De kreeft is een grote agressieve holen gravende kreeft. Meeste introducties van deze soort veroorzaakt veel schade aan dammen en dijken. In Nederland is deze rivierkreeft in 1985 voor de eerste maal gezien.

De Gevlekte Amerikaanse rivierkreeft (Orconectus Limosus)
Is ingevoerd vanuit  Amerika en is bestand tegen de kreeftenpest. Deze kreeft stelt iets mindere eisen aan zijn milieu, want hij kan ook leven in verontreinigd water. Deze soort kan in dichte populaties voorkomen. Water waar dergelijke dichte populaties voorkomen worden negatief beïnvloed door de afname van de waterplanten. Deze kreeft kenmerkt zich door rode vlekken op het achterlijf, stekel op binnenzijde schaarpoot en kan ongeveer 15 cm worden. Hij graaft geen holen.

Volstrekt Ridicuul

#4
Ik zag deze kreeft dood drijven in het water langs de strandboulevard te Harderwijk en heb 'm voor het gemak maar even op een steen gelegd om 'm beter te kunnen bezichtigen:



Ik zie ze vaker langs de kusten van het veluwemeer, en heb het idee dat er rond deze periode er velen sterven (in de zomer zie ik ze fourageren tussen de stenen langs de kant) en recentelijk zie ik alleen karkassen.
Deze zal dus wel nog niet zo heel lang geleden gestorven zijn..
Gegroet L. van der Weide

Volstrekt Ridicuul

#5
Wat een kracht hebben die beestjes trouwens ook, ze tillen met gemak met één enkele schaar een volle sleutelbos op.
Gegroet L. van der Weide

marcel123

Ik ben meer geinteresseerd in het effect van een schaar op je vingers..

jasper



tekenaar

CiteerIk ben meer geinteresseerd in het effect van een schaar op je vingers..
Valt wel mee, ik had gisteren nog een halfwas Astacus astacus aan m'n vingers hangen. Knijpt wel, maar ging niet door m'n vel heen en geen blijvende schade (maar ik ga het niet proberen met een volwassen mannetje van 20 cm...)  :-)

Beide exemplaren op de foto's zijn overigens Orconectes limosus (de meest verspreide Amerikaanse rivierkreeft in Nederland). De stekeltjes op de 'wangen' zijn redelijk karakteristiek, een ander goed kenmerk zijn de roodbruine dwarsbanden op de staart.

Dus zeker geen inheemse soort... Wel een groot probleem voor de enige inheemse soort: door het voorkomen van Amerikaanse kreeften is het onmogelijk om de inheemse te herintroduceren (Amerikaanse zijn drager van een ziekte waar inheemse aan dood gaan).  
Paul Veenvliet
dieren en planten tekeningen: https://paulveenvliet.art/
excursies in Slovenie: https://www.slovenia-nature-guide.si/

PKAN

CiteerDus zeker geen inheemse soort... Wel een groot probleem voor de enige inheemse soort: door het voorkomen van Amerikaanse kreeften is het onmogelijk om de inheemse te herintroduceren (Amerikaanse zijn drager van een ziekte waar inheemse aan dood gaan).
De inheemse leeft alleen nog in de Schaatsvijver op de Vijverberg van het landgoed Warnsborn. Daar gaat het volgens de webstek van het Gelders Landschap "zo goed" mee dat hij nu wordt uitgezet in een aantal andere sprenken.

Als ik http://www.alterra.wur.nl/internet/webdocs...aRapport851.pdf lees, dan gaat het waarschijnlijk om een van de vijvers bij Duno (degene die het dichtst bij het Heveadorp ligt), de Seelbeek (elzebroekbos niet toegankelijk, wel zichtbaar vanaf de weg), de Rozendaalse beek (waar hij pas in de 21ste eeuw is uitgestorven), de Molenvijvers in het Openluchtmuseum, de Gielenbeek bij Oosterbeek en de vijvers achter Hotel Warnsborn.

Tot zover mijn digitale waarnemingen. Omdat ik in de omgeving woon ken ik al deze vijvers maar ik heb nog nooit zo'n inheemse kreeft gezien. Ook niet in de schaatsvijver, een ondiepe en heldere vijver waarin er heel veel zouden moeten zitten. Ook niet in de schemer.


AvanderHeijden

Een tip bij het zoeken van rivierkreeftjes: ga als het donker is en neem een felle zaklamp mee. Oogjes van rivierkreeftjes lichten op als rode stipjes als je op het water schijnt (wel zo verticaal mogelijk).

PKAN

CiteerEen tip bij het zoeken van rivierkreeftjes: ga als het donker is en neem een felle zaklamp mee. Oogjes van rivierkreeftjes lichten op als rode stipjes als je op het water schijnt (wel zo verticaal mogelijk).
Ah, dus dat is de truc. Net kaaiman jacht   :D  

tekenaar

Maar zorg alsjeblieft dat alle laarzen en andere voorwerpen eerst ENORM GOED GEDROOGD ZIJN, voordat je water met mogelijke Europese kreeften (iheemse kreeften) instapt. Amerikaanse kreeften zijn drager van een schimmelinfectie die binnen een of twee weken een hele populatie inheemse kreeften uitroeit (bekend als kreeftenpest). In water met amerikaanse kreeften bevinden zich sporen van kreeftenpest en met nat materiaal worden die verspreid.

ZORG DAT JE NIET DE KANS LOOPT DE POPULATIE INHEEMSE KREEFTEN UIT TE ROEIEN DIE JE NU NET WILDE ZIEN

Kreeftenpest-sporen zijn voor zover bekend niet bestand tegen uitdrogen maar kunnen wel dagenlang in nat materiaal/kleding/modder op laarzen enz levensvatbaar blijven.

Ook schepnetten kunnen dus een bron van verspreiding van kreeftenpest zijn... (denk ook aan water wat in stelen van schepnetten achterblijft)
Paul Veenvliet
dieren en planten tekeningen: https://paulveenvliet.art/
excursies in Slovenie: https://www.slovenia-nature-guide.si/

PKAN

CiteerMaar zorg alsjeblieft dat alle laarzen en andere voorwerpen eerst ENORM GOED GEDROOGD ZIJN, voordat je water met mogelijke Europese kreeften (iheemse kreeften) instapt. Amerikaanse kreeften zijn drager van een schimmelinfectie die binnen een of twee weken een hele populatie inheemse kreeften uitroeit (bekend als kreeftenpest). In water met amerikaanse kreeften bevinden zich sporen van kreeftenpest en met nat materiaal worden die verspreid.

ZORG DAT JE NIET DE KANS LOOPT DE POPULATIE INHEEMSE KREEFTEN UIT TE ROEIEN DIE JE NU NET WILDE ZIEN

Kreeftenpest-sporen zijn voor zover bekend niet bestand tegen uitdrogen maar kunnen wel dagenlang in nat materiaal/kleding/modder op laarzen enz levensvatbaar blijven.

Ook schepnetten kunnen dus een bron van verspreiding van kreeftenpest zijn... (denk ook aan water wat in stelen van schepnetten achterblijft)
Ik maar me welleens zorgen over loslopende honden die overal maar in het water plensen. Kunnen die de ziekte niet overbrengen?

Er gaat geen wandeling voorbij zonder dat ik die zie. Soms rennen ze in roedels van 5 rottweilers door het bos, uit het zicht van de eigenaar. In deze regio wordt daar weinig aan gedaan. Nadat ik een keer was weggestuurd door de boswachter van Natuurmonumenten omdat ik 2 meter van het pad naar een paddestoel keek ("je verstoort de herten in dit gebied"), zag ik op de terugweg 2 honden wachten bij zijn geparkeerde busje - niet aangelijnd.

De heide achter de Vijverberg is erg, maar die beken bij Oosterbeek ook. Bij Duno kunnen honden eerst een bad nemen in de Rijn en daarna in de Dunovijver.