wie weet wat dit is

Gestart door minoli, juli 08, 2006, 16:11:06 PM

Vorige topic - Volgende topic

minoli

gevonden in Duitsland m aar ben heel nieuwsgierig

fungi_nl

Zo te zien een kleverig koraalzwammetje - Calocera viscosa.

carootje

#2
Misschien is dit een goed moment om te vragen hoe het zit met de verschillen tussen kleverige en goudgele koraalzwam. Ik zie de namen nogal eens door elkaar staan op internet, zelfs beide namen bij hetzelfde plaatje. De latijnse naam is heel anders (Ramaria aurea)dus het zou niet zo moeilijk moeten zijn.  Ze lijken inderdaad uiterlijk op elkaar gezien mijn literatuur,  ik kan ze aan de hand van tekeningen niet uit elkaar houden. Voornaamste verschil lijkt te zijn dat kleverige minder tentakels heeft en goudgele wat sponsachtig is, maar ik zie ook wel eens exemplaren van kleverige die sponsachtig zijn. De kleur van kleverige verschilt nogal bij een natte of droge omgeving, nat is de kleverige wel duidelijk, maar in een droge omgeving is die ook dof goudgeel. Kan iemand me vertellen wat het verschil precies is, behalve de sporen? Dan ga ik eens beter letten op de vele kleverige koraalzwammetjes die ik elke herfst zie, wellicht zit er wel eens een goudgele tussen. Soorten van de rode lijst vinden blijft errug leuk  B)

Caro

fungi_nl

De Ramaria aurea is zeer zeldzaam in NL en komt alleen voor in het Fluviatiel district (Stroomdaldistrict) (voor zover mijn informatie rijkt), behoort tot de koraalzwammen en is eennmycorrhizapaddestoel met wbeuk en eik.

De Calocera viscosa behoort tot de trilzwammen en is vrij algemeen in NL en is kleverig, saprofyt  en zit op stronken van dood naaldhout.

a.houter

Misschien dat dit nog wat helpt:

C. viscosa groeit op (naald)hout, soms wat onduidelijk omdat het hout begraven ligt. R. aurea groeit op de grond.

C. viscosa is behoorlijk elastisch, de takjes kun vrij ver ombuigen, waar R. aurea dan al afbrokkelt.

Niet altijd even duidelijk:
C. viscosa is veelal eenkleurig geel met soms wat donkerder oranje topjes.
R. aurea is aan de stam wat lichter; roseachtig en pas aan de top geel.
@ndré
Admin. Paddestoelen
----------------------------------
Disclaimer
----------------------------------
Ondanks alle aan de samenstelling van dit bericht bestede zorg, kan ik geen enkele aansprakelijkheid aanvaarden voor eventuele directe dan wel indirecte schade voortvloeiende uit enig gebruik van dit bericht, de opgenomen links en attachements.

This message is provided "as is" without warranty of any kind. In no event shall I be liable for any loss of profits, loss of business, loss of life, loss of use or data, interuption of business, or for indirect, special, inci

carootje

Dank je wel heren. Ik struin zelden het struweel in om dicht bij een paddestoel te komen, je weet nooit wat je dan kunt verstoren. Maar ik ga vanaf nu toch maar eens voelen aan de koraalzwammetjes die niet direct duidelijk kleverige zwammen zijn. Ik woon toevallig in een stroomdalgebied en ik heb me in de afgelopen jaren wel eens afgevraagd of ik een goudgele gezien had of een oude verdroogde kleverige. Toch maar gewoon voelen denk ik, dan weet ik genoeg.

Ik heb wel vaker zeldzame soorten gevonden die ik in eerste instantie aanzag voor wat algemenere broertjes en zusjes. En ik heb vorig jaar dagenlang lopen zoeken naar een naam voor een doodgewoon geel trilzwammetje......dat op een braamblad gevallen was en daar vastgeplakt, uitgedroogd en gebleekt. Pas na een regenbuitje vielen de puzzelstukjes op z'n plek.

Tnx anyway,

Caro

fungi_nl

#6
CiteerIk woon toevallig in een stroomdalgebied

Gebied F is het Fluviatiel district (Stroomdaldistrict)

(Bron: Paddestoelenoverzicht van Nederland)

carootje

De IJssel en haar delta hoort daarbij en daar woon ik een paar dagen in de week. Altijd al het vergeten hoekje van het stroomdalgebied geweest, ook wel wat andere begroeiing, maar toch echt stroomdalgebied in sommige opzichten.  ^_^

Caro