Waar meld ik mijn afgelezen ring?

Gestart door rob_voesten, juli 06, 2006, 22:50:27 PM

Vorige topic - Volgende topic

rob_voesten

Hallo allemaal,

Veel ringmeldingen gaan verloren, doordat mensen niet weten wat ze met een gevonden of een afgelezen ring moeten doen. In dit topic kun je ringmeldingen plaatsen en vragen stellen hoe te handelen bij gevonden of afgelezen ringen. Veel informatie is al in dit topic te vinden.

Voorbeelden van ringen:
Pootring (aluminium, kleurring, gemengd)
Halsring (ganzen en zwanen)
Snavelschild (bij eenden)
Wingtag (een merk op de vleugel)

Voorbeelden van ringprojecten:
Grauwe Gans
Kolgans
Zilvermeeuwen
Kleine mantelmeeuwen
Aalscholvers
Klapekster

Ringmeldingen kunt u in dit topic doen, of naar mij mailen: Rob_voesten@yahoo.com

Groetjes Rob Voesten
Rob Voesten

Ringmeldingen doe het hier. En ik help je er mee.

Mail: woeste1voeste@hotmail.com

carel

#1
gisteren een grauwe gans nekring T 47 groen
had ook een groene pootring kon ik niet aflezen linkerpoot en een alu ring rechts
kleine vilt Beugen noord brabant
Carel van der Sanden

http://www.natuurlijk-erp.nl/

BWoets

Citeergisteren een grauwe gans nekring T 47 groen
had ook een groene pootring kon ik niet aflezen linkerpoot en een alu ring rechts
kleine vilt Beugen noord brabant
Op die groene pootring staat hetzelfde..
Met vriendelijke groet,
Bob Woets

rob_voesten

CiteerOp die groene pootring staat hetzelfde..
klopt.

ik ken de ringer van de gans.
hij is geringd in midde Limburg.
de ander gegevens komen nog wel een keer je kant op.

alvast bedankt
Rob Voesten

Ringmeldingen doe het hier. En ik help je er mee.

Mail: woeste1voeste@hotmail.com

carel

dat noem ik een snelle reactie
Carel van der Sanden

http://www.natuurlijk-erp.nl/

rob_voesten

CiteerIn de Banen (Nederweert) zit een koppel Heilige ibissen, laast op 10M afstand kunnen komen en duidleijk kunenn zien dat 1 beest een aluminuim ring droeg. De ander had zeker weten geen ring, Ik weet dat er meerdere mensnen al een tijd bezig zijn de ring af te lezen, Helaas geen nummer maar moeten zulke dingen ook worden doorgegeven?

gisteren een grauwe gans nekring T 47 groen
had ook een groene pootring kon ik niet aflezen linkerpoot en een alu ring rechts
kleine vilt Beugen noord brabant
@ Jeroen Nagtegaal

Ja zeker als je deze ring kunt aflezen is dat een zeer leuke waarneming.

Het gaat niet alleen om kleurringen maar ook om aluminuim ringen.
Deze zijn zeker moeilijker aftelzen als kleurringen maar zijn zeker zo intere sand als een kleurring.

@ carel

ik had je gister de gegevens al kunnen sturen want heb zelf deze gans ook gezien op 10-2-06 stuur je de andere gegevens wel effe via de mail
hij is geringd op 20-6-05 op de Asseltse Plas, maas
Rob Voesten

Ringmeldingen doe het hier. En ik help je er mee.

Mail: woeste1voeste@hotmail.com

laatvlieger

Een ring doorgeven aan het vogeltrekstation kan tegenwoordig heel eenvoudig via internet. Zie voor het digitale invoerformulier:

http://www.vogeltrekstation.nl/terugmeldformulier_0.htm

Het vogeltrekstation registreerd alle terugmeldingen van aluminiumringen in Nederland (ook die van buitenlandse vogels). Op de site zijn ook de adressen te vinden voor kleurringen en vogels uit gevangenschap.  
Groet,

Wouter Teunissen


Mijn Weblog: http://birdboredom.blogspot.com/

rob_voesten

CiteerEen ring doorgeven aan het vogeltrekstation kan tegenwoordig heel eenvoudig via internet. Zie voor het digitale invoerformulier:

http://www.vogeltrekstation.nl/terugmeldformulier_0.htm

Het vogeltrekstation registreerd alle terugmeldingen van aluminiumringen in Nederland (ook die van buitenlandse vogels). Op de site zijn ook de adressen te vinden voor kleurringen en vogels uit gevangenschap.
Klopt als een bus

Ik wil ook niet met de eer gaanstijken hoor. Maar ik heb gemerkt dat er nog veel mensen de weg niet kennen of de moeite niet nemen om dat allemaal uit te zoeken. Daarom breng ik dit onderwerp nog een keer aan de orden. En zo dat er geen gegevens verloren gaan.  ;)


Rob Voesten

Ringmeldingen doe het hier. En ik help je er mee.

Mail: woeste1voeste@hotmail.com

Jeroen Nagtegaal

Dus een kleuring is uit gevangen scahp en aluminuin uit het wild?
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

rob_voesten

CiteerDus een kleuring is uit gevangen scahp en aluminuin uit het wild?
nee dat is zeker niet het geval

kleurring kan net als een aluminuin ring uit het wild zijn. zlef vaker als een aluminuin ring. wat met kleurringen word in gevangen schap maar wijnig gewerkt of zelfs niet.

kleurringen zijn gemakkelijker aftelzen en dus komen er zo meer meldingen binnen de vogels met een aluminuin ring worden dus niet zo vaak gemeld en zijn dus leukere waarnemingen. Van die vogels zijn meestal al een tijdje niet meer zijn gemeld of zelfs helemaal nooit maar naar het aanlegging van de aluminuin ring.

hoop dat je zo genoeg weet anders hoor ik eht wel.
Rob Voesten

Ringmeldingen doe het hier. En ik help je er mee.

Mail: woeste1voeste@hotmail.com

Jeroen Nagtegaal

Dus een aluminium ring kan dus ook een ontsnapte vogel zijn?
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

rob_voesten

#11
CiteerDus een aluminium ring kan dus ook een ontsnapte vogel zijn?
jep

de meeste vogels die in gevangen schap leven krijgen bij geboorte (na 10 dagen) een aluminuin ring om. Dus kunnen dat ook ontsnapte vogels zijn.

GESLAAGD,
Volgend jaar 4MBO Bos & Natuurbeheer
waar ga je dat volgen in Roermond ?? zo ja veel plezier ik ben er net afgestudeerd ook voor Bos en Natuurbeheer
Rob Voesten

Ringmeldingen doe het hier. En ik help je er mee.

Mail: woeste1voeste@hotmail.com

tekenaar

Citeerwant met kleurringen word in gevangen schap maar weinig gewerkt of zelfs niet.
Met name kwekers die grotere aantallen per soort houden werken ook met kleurringen. Hierdoor kunnen ze hun vogels op afstand uit elkaar houden, wat het makkelijker maakt om hun gedrag te observeren. Op deze manier is bijvoorbeeld makkelijker vast te stellen welke vogels een paartje vormen. Dat betekend dat vogels met kleurringen evengoed uit gevangenschap afkomstig kunnen zijn.

Kleurringen voor kleine vogels (kanaries en zo), voor duiven en voor kippen zijn in vrijwel iedere dierenspeciaalzaak te koop. Voor wie ideeen krijgt: het is illegaal inheemse vogels te vangen en van een kleurring te voorzien: daarvoor heb je een speciale ontheffing nodig. Als "iedereen" dit zou gaan doen wordt het een rommeltje en heeft niemand meer wat aan de gegevens van kleurring-onderzoek.

Wedstrijdduiven ("postduiven") hebben een metalen ring met een gekleurde plastic buitenlaag. De kleur van de ring geeft aan in welk jaar de duif geboren is, via een registratienummer op de ring is de eigenaar op te sporen. Tijdens wedstrijdvluchten hebben deze duiven om de andere poot een rubber ringetje. Zodra de duif zijn "huis" bereikt doet de eigenaar dat rubber ringetje in een apparaatje, wat het tijdstip van aankomst vastlegd. Op een afstand ziet zo'n rubber ringetje er ook uit als een kleurring.  
Paul Veenvliet
dieren en planten tekeningen: https://paulveenvliet.art/
excursies in Slovenie: https://www.slovenia-nature-guide.si/

Robert

laatst zag ik een zwerm kieviten en 1 daarvan had een groene ring
Groeten Robert Pater

Roden(Dr)

Nico Omlo

Gezien Ooievaar nabij voetveer Millingen a/d Rijn en Pannerden(gem.Rijnwaarden) coörd. 201.85-431.30 Datum: 06-07-2006, 20.15u tot 20.45u
met RAM(5771of (571)
Code staat er 2x op versprongen onder elkaar.
Was aan het fourageren op een pas gehooid grasland.half natuurliijk wordt niet beweid en 1x per jaar gemaaid.
Ooievaar in goede conditie zo te zien.
Moet die naar wim.vandenbossche@natuurpunt.be
Nico.Omlo.



Mijn Waarnemingen

rob_voesten

CiteerGezien Ooievaar nabij voetveer Millingen a/d Rijn en Pannerden(gem.Rijnwaarden) coörd. 201.85-431.30 Datum: 06-07-2006, 20.15u tot 20.45u
met RAM(5771of (571)
Code staat er 2x op versprongen onder elkaar.
Was aan het fourageren op een pas gehooid grasland.half natuurliijk wordt niet beweid en 1x per jaar gemaaid.
Ooievaar in goede conditie zo te zien.
Moet die naar wim.vandenbossche@natuurpunt.be
kom er niet uit.

is dit een kleurring of een aluminium ring??
als het een kleurring is welke kleur.

Rob Voesten

Ringmeldingen doe het hier. En ik help je er mee.

Mail: woeste1voeste@hotmail.com

Nico Omlo

#16
Citeerkom er niet uit

Rob,
Ik dacht dat deze wel kan lezen.
Heb de ring gegevens na standaard manier weergeven,volgens deze site.

R=Right(rechts) A=Above(tibia) M=Metaal(aluminium) plus de code die op de ring staaat tussen haakje (5771 of 571)
Ik hoop dat je er nu wel uit komt Rob.
Nico.Omlo.



Mijn Waarnemingen

rob_voesten

Citeer
Citeerkom er niet uit

Rob,
Ik dacht dat deze wel kan lezen.
Heb de ring gegevens na standaard manier weergeven,volgens deze site.

R=Right(rechts) A=Above(tibia) M=Metaal(aluminium) plus de code die op de ring staaat tussen haakje (5771 of 571)
Ik hoop dat je er nu wel uit komt Rob.
hoi nico

deze ring kun je door geven aan het vogeltrekstation

http://www.vogeltrekstation.nl/terugmeldformulier_nl.htm

die stuuren je naar een tijdsduur van enkele weken de gegevens van de vogel op.

groetjes Rob Voesten
Rob Voesten

Ringmeldingen doe het hier. En ik help je er mee.

Mail: woeste1voeste@hotmail.com

Nico Omlo

Bedankt Rob.
Doe het meteen.
Nico.Omlo.



Mijn Waarnemingen

hiskodevries

kleurringen en halsringen het is een moeilijke business die gerunt worden door wel 100 verschillende 'bedrijfjes' zie www.crbirding.be
Ooit wel eens geprobeerd om in contact te treden met een paar van die projecten om dat soort aflezingen centraal te registreren, maar blijkbaar hecht men erg aan de eigen excell spreadsheetjes.
Ooit dit als voorbeeld gemaakt om de data van een gekleurringe kanoet te tonen:
http://www.waarneming.nl/kanoet.php
en via http://www.waarneming.nl/nekring.php
is dit b.v. te tonen
http://www.waarneming.nl/presentie_ring.php?ring=207
maar die zwaan knapen die zijn helemaal niet aan de pc te krijgen.
jammer
Ik denk als mensen meer met de data zouden kunnen doen ze ook meer/vaker zouden aflezen.
Zeker als het ook nog eens bereikbaar zou worden via waarneming.nl
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

rob_voesten

Citeerkleurringen en halsringen het is een moeilijke business die gerunt worden door wel 100 verschillende 'bedrijfjes' zie www.crbirding.be
Ooit wel eens geprobeerd om in contact te treden met een paar van die projecten om dat soort aflezingen centraal te registreren, maar blijkbaar hecht men erg aan de eigen excell spreadsheetjes.
Ooit dit als voorbeeld gemaakt om de data van een gekleurringe kanoet te tonen:
http://www.waarneming.nl/kanoet.php
en via http://www.waarneming.nl/nekring.php
is dit b.v. te tonen
http://www.waarneming.nl/presentie_ring.php?ring=207
maar die zwaan knapen die zijn helemaal niet aan de pc te krijgen.
jammer
Ik denk als mensen meer met de data zouden kunnen doen ze ook meer/vaker zouden aflezen.
Zeker als het ook nog eens bereikbaar zou worden via waarneming.nl
Het is inderdaat jammer dat je niet alles op 1 pagina kunt krijgen. Het leuke is om er ook meteen een kaartje aan vast te knopen met stippen of pijltjes om te laten zien waar dat hij al eerder is gemeld dan spoor je nog meer mensen aan om de ringen door te geven. Zo als u al heeft laten zien. Maar het is een heel karwij om dat te doen. Bvb er zijn nu meer als 1000 grauwe ganzen geringde met een halsband in NL, om daar overal een kaartje bij te maken is vrij veel werk en dan heb ik het alleen nog maar over de grauwe gans.

Zo ver ik weet komt er binnen kort een pagina waar je de gegevens van grauwe ganzen (ook nog andere soorten dacht ik als bvb Brandgans maar dat weet ik niet zeker) kunt invoeren en je meteen een overzicht krijcht van waar dat hij overal is gezien (of daar ook een kaartje aan gekopelt zit weet ik niet). Ze probeeren zelfs om hier een sms sentrale aanvast te koppelen om van uit het velt te kunnen regesteren en te kijken of dat het afgeleze nummer ook klopt.

Maar als nou gewoon iemand een pagina start waar we al onze gemelde ringen kunnen droppen dan heb je op ten duur ook een heele pagina met zeer veel  gegevens. En daar kun je dan zelf weer een kaartje aan koppelen.
Rob Voesten

Ringmeldingen doe het hier. En ik help je er mee.

Mail: woeste1voeste@hotmail.com

hiskodevries

CiteerMaar als nou gewoon iemand een pagina start waar we al onze gemelde ringen kunnen droppen dan heb je op ten duur ook een heele pagina met zeer veel gegevens. En daar kun je dan zelf weer een kaartje aan koppelen.
dat wilden wij dus doen, maar noppes. elk project zijn eigen systeem (of helemaal geen) zal wel met subsidies en angst te maken hebben.

rob of je nu voor 1 ring een kaartje moet maken of voor 2000 dat maakt softwarematig echt niet uit.
Die kaartjes uit ons systeem worden altijd live uit de database samengesteld. je hoeft dus niet 2000 kaartjes te tekenen, maar de gegevens uit de database op 1 kaartje te tonen.
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

rob_voesten

Citeerrob of je nu voor 1 ring een kaartje moet maken of voor 2000 dat maakt softwarematig echt niet uit.
Die kaartjes uit ons systeem worden altijd live uit de database samengesteld. je hoeft dus niet 2000 kaartjes te tekenen, maar de gegevens uit de database op 1 kaartje te tonen.
oke dat wist ik dus niet.

bedankt.
Rob Voesten

Ringmeldingen doe het hier. En ik help je er mee.

Mail: woeste1voeste@hotmail.com

rob_voesten

ik heb nog wat live histories liggen van verschillende soorten zal ik die ook invoeren bij waarneming.

groetjes Rob  
Rob Voesten

Ringmeldingen doe het hier. En ik help je er mee.

Mail: woeste1voeste@hotmail.com

Nico Omlo

CiteerGezien Ooievaar nabij voetveer Millingen a/d Rijn en Pannerden(gem.Rijnwaarden) coörd. 201.85-431.30 Datum:  06-07-2006, 20.15u tot 20.45u
met RAM(5771)
Deze Ooievaar 'n paar dagen later weer gezien op de zelfde grasveld.
Nu met nog een andere Ooievaar met al.ring,die ik niet kon aflezen.
Heeft het zin dit nogmaals te melden?
Of kan ik beter wachten tot ik bericht heb gekregen van het vogeltrekstation.
Want ik vermoed dat deze Ooievaar van Pannerden komt waar ie 'n nestpaal heeft.
Nico.Omlo.



Mijn Waarnemingen

rob_voesten

Citeer
CiteerGezien Ooievaar nabij voetveer Millingen a/d Rijn en Pannerden(gem.Rijnwaarden) coörd. 201.85-431.30 Datum:  06-07-2006, 20.15u tot 20.45u
met RAM(5771)
Deze Ooievaar 'n paar dagen later weer gezien op de zelfde grasveld.
Nu met nog een andere Ooievaar met al.ring,die ik niet kon aflezen.
Heeft het zin dit nogmaals te melden?
Of kan ik beter wachten tot ik bericht heb gekregen van het vogeltrekstation.
Want ik vermoed dat deze Ooievaar van Pannerden komt waar ie 'n nestpaal heeft.
elke ring hoe vaak je hem ook afleest melden. maar soms is het makkelijke om te wachten tot dat je hem al een tijdje niet meer hebt gezien of dat je er een aantal hebt en meld dan alle waarnemingen in 1 keer is een stukmakkelijker. voor je zelf en voor het ringstation.

groetjes Rob Voesten
Rob Voesten

Ringmeldingen doe het hier. En ik help je er mee.

Mail: woeste1voeste@hotmail.com

rob_voesten

vandaag weer een leuk melding gehad van een lepelaar die sins 2001 niet meer was gemeld. best geinig dat zoon beest nu weer tevoorschijn komt ;)

Groetjes Rob
Rob Voesten

Ringmeldingen doe het hier. En ik help je er mee.

Mail: woeste1voeste@hotmail.com

Bram Rijksen

that reminds me.. ik ga nog even die kleine zillie voor je uitzoeken, Rob

Bram Rijksen

Hoi Rob,

BD dus, met rechts nog een metalen ring.
Ik ben even aan het zoeken geweest maar kom er niet 1-2-3 uit. Misschien weet jij direkt te vertellen waar dit beest vandaan komt?

Roodstuit

Bram,

Deze Zilverreiger is als nestjong geringd in De Braakman, Terneuzen in 2002 of 2003.

groet,
Sander