Fotograferen van allerlei insecten

Gestart door ElizaHagen, juli 05, 2006, 22:57:51 PM

Vorige topic - Volgende topic

ElizaHagen

Hallo,

Vanmiddag heb ik wat foto's genomen van allerlei insecten. Nu heb ik de foto's genomen met een Nikon 4300. En dan met de close-up stand.
Dit ging nog moeilijk i.v.m. de beweeglijkheid van de beestjes.
Misschien heeft u wat tips voor mij om dat meer te verbeteren. Dan ga ik dat dan uit proberen.
De namen weet ik ook nog niet. Sinds kort heb ik eigenlijk de mooie wereld ontdekt van alles wat rond vliegt.
Bij voorbaat dankDe foto's heb ik op mijn weblog Volkskrant geplaatst

Dit omdat het er meerdere zijn.
Moet nog uitzoeken hoe het in zijn werk gaat bij waarneming.nl

fungi_nl

Een tip van mij is, gebruik een statief, ene remote control en heb vreselijk veel geduld.
Dan komt het allemaal in orde. Althans, dat is mijn ervaring.

ElizaHagen

Bedankt voor je reactie,
Zojuist ook op je website geweest. Wat een uitgebreide mooie site is dat. Kom zeker nog eens kijken. Mooie hobby en foto's ook.
Ik ben nog in het beginstadium maar we hebben wel laatst een statief gekocht. Zelf nog niet gebruikt maar ik moet ook geduld hebben. Vooral met alles wat vliegt want ze wachten natuurlijk niet op mij.
Maar als ik een paar mooie foto's maak ben ik al blij.
Nu is het zo dat ik er een stuk of tien maak en dat er dan twee een beetje voldoen.
:o

fungi_nl

#3
ow, ok, bedankt voor het compliment.

Ik heb nog meer.
Een iets moeilijker onderwerp.  
Ook met statief en nog meer geduld. ;)

http://casakap.webfungi.nl/Vlinders_in_Noo...bant/index.html

ElizaHagen

Hallo,
Hierbij dan nog een compliment. Heel erg mooi en veel soorten.
Maar zijn die vlinders ook allemaal uit de omgeving. De Koninginnepage komt hier bij ons niet voor dacht ik.
Maar vanmiddag zat ik al met de camera in de aanslag maar voor ik het er op had staan  was ze al verdwenen.
:D  

ElizaHagen

Nu zag ik ook Noord Brabant bij de foto's van de vlinders staan. Wij hebben even buiten Maastricht gewoond in Belgie en daar heb ik dus ook de Koninginnepage gezien. Prachtig mooi!!

fungi_nl

CiteerDe Koninginnepage komt hier bij ons niet voor dacht ik.

Gekiekt in eigen tuin in de warme zomer van 2003.   B)  

fungi_nl

Leuk dat elfenbankstel :) (Zadelzwammen)

Jeroen Nagtegaal

Je kan ook beesjes gaan vangen en ze binnen ofzo dan op de foto zetten, als je dicht bij het raam gaat zitten vliegen ze telkens daar heen, je moet ze wel eerst in de koelkast doen zodat ze rustig worden,
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

ElizaHagen

Citeerje moet ze wel eerst in de koelkast doen zodat ze rustig worden

Kan dat verder geen kwaad verder?? En hoe doe je dat precies?
Verder ben ik al even op de verschillende websites geweest en daar nog wel even zoet mee om alles te bekijken.
Wel alvast bedankt voor je reactie!!



ElizaHagen

CiteerLeuk dat elfenbankstel :) (Zadelzwammen)

Ik zal als het weer het toelaat eens alle namen gaan opzoeken en de juiste er bij vermelden.
Het elfenbankje werd altijd zo genoemd door mijn opa en die had er dan een verhaal bij dat de elfjes daar 's avonds gezellig op zaten.
Opa is altijd boswachter geweest maar dat is al heel wat jaren geleden


.

ElizaHagen

CiteerIn de koelkast
Kan dat verder geen kwaad verder?? En hoe doe je dat precies?
Verder ben ik al even op de verschillende websites geweest en daar nog wel even zoet mee om alles te bekijken.
Wel alvast bedankt voor je reactie!!

Jeroen Nagtegaal

Citeer
CiteerIn de koelkast
Kan dat verder geen kwaad verder?? En hoe doe je dat precies?
Verder ben ik al even op de verschillende websites geweest en daar nog wel even zoet mee om alles te bekijken.
Wel alvast bedankt voor je reactie!!
Nee je zet ze gewoon op 5C ofzo, het is daar donker en lijkt dan gewoon een hele koude avond, en zorgt binnen voor een soort van buiten, je neemt een plant van buiten ofzo, enz et daar het beest op, het kan zijn dt hij wegvliegt maar dan zet je hem gewoon weer een paar min. in de koelkast en probeer je het weer,
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

ElizaHagen

Ik ga het zeker proberen. Moet daar wel even moed voor verzamelen om dat te doen.
Wel de hele middag in de tuin geweest voor het fotograferen van een libelle. Van de vele foto's heb ik er een aardig gelukt.
Zal hem hier even laten zien. De rest was wazig.

Mark van Veen

Tip: probeer de kop altijd scherp te krijgen. Wij mensen kijken namelijk het eerst naar ogen op een foto.
groet,

Mark van Veen

ElizaHagen

CiteerProbeer de kop altijd scherp te krijgen. Wij mensen kijken namelijk het eerst naar ogen op een foto.
Zal er proberen meer op te letten.
De tips zijn leerzaam. Zelf heb ik dat dan nog niet in de gaten.

Tukkerbird

CiteerJe kan ook beesjes gaan vangen en ze binnen ofzo dan op de foto zetten, als je dicht bij het raam gaat zitten vliegen ze telkens daar heen, je moet ze wel eerst in de koelkast doen zodat ze rustig worden,
Sorry maar als ik op deze manier insecten moet fotograferen dan gaat bij mij de lol eraf. :(
Ik kan me ook niet indenken dat je bij vlinders op deze manier geen schade aanricht.
Eliza ik vind het diafragma bij macrofotografie wel heel belangerijk,een laag diafrgma{F22} geeft meer scherpte/diepte aan het onderwerp.
hierbij is veel licht wel belangerijk.

ElizaHagen

Martin,
Ik denk er toch over om misschien een andere camera te gaan kopen. Want ik heb nu een Nikon coolpix 4300. Dus daar kan niet alles mee. Nu heb ik eerst nog een tweedehands  teleconverter er voor besteld. Kijk ik of dat iets beter wordt. Daarna waarschijnlijk als het niet zo veel beter is toch een andere camera.
We hebben voorlichting gekregen in de Fotowinkel. De ene verkoper vond de Nikon D 50 of D70 heel goed. In een andere winkel was het weer de Canon EOS D20. Dus het is dan best wel zoeken en vergelijken wat goed is. En je kan het natuurlijk in allerlei prijsklasse krijgen.  :rolleyes:
Maar ik vind het wel een heel leuke hobby.
B)  

Jeroen Nagtegaal

Citeer
CiteerJe kan ook beesjes gaan vangen en ze binnen ofzo dan op de foto zetten, als je dicht bij het raam gaat zitten vliegen ze telkens daar heen, je moet ze wel eerst in de koelkast doen zodat ze rustig worden,
Sorry maar als ik op deze manier insecten moet fotograferen dan gaat bij mij de lol eraf. :(
Ik kan me ook niet indenken dat je bij vlinders op deze manier geen schade aanricht.
Oja, dat was ik vergeten, doe het allen met bijtjes, vlieges, mieren, Lhb's en ander kelin spul wat dat kan hebben, Iig geen vlinders!!!!  
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Tukkerbird

Citeer
Citeer
CiteerJe kan ook beesjes gaan vangen en ze binnen ofzo dan op de foto zetten, als je dicht bij het raam gaat zitten vliegen ze telkens daar heen, je moet ze wel eerst in de koelkast doen zodat ze rustig worden,
Sorry maar als ik op deze manier insecten moet fotograferen dan gaat bij mij de lol eraf. :(
Ik kan me ook niet indenken dat je bij vlinders op deze manier geen schade aanricht.
Oja, dat was ik vergeten, doe het allen met bijtjes, vlieges, mieren, Lhb's en ander kelin spul wat dat kan hebben, Iig geen vlinders!!!!
Gelukkig maar :unsure: toch zie ik deze vorm van fotografie niet als echt spannend,ieder zijn eigen mannier.
ik lig toch liever met mijn snuit in het gras ;)  

Jeroen Nagtegaal

CiteerGelukkig maar :unsure: toch zie ik deze vorm van fotografie niet als echt spannend,ieder zijn eigen mannier.
ik lig toch liever met mijn snuit in het gras ;)
Zlef lig ik ook veel in het gras, maar soms doe ik het toch, Als het wer slecht is of het is juist te goed, Oja Libbelen vinden het ook niet heel fijn, het si ook maar wat je wil, mooie foto's off er heel veel plezier aan beleven,
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Edwin Bont

Het meeste fotografeer ik in de natuur maar ik neem ze ook wel eens mee naar binnen.
Dat heeft vele voordelen, lieveheersbeestjes die wegvliegen zijn weer makkelijk te vangen bijvoorbeeld.
Ik heb laats ook een klein aquarium gekocht, daar wil ik bijvoorbeeld rugzwemmers onder water mee fotograferen.

Dit meeldauwlieveheersbeestje heb ik van de winter in een ministudio geschoten.
Dat is een stuk aangenamer dan buiten op de grond liggen, voor je het weet ben je hem kwijt.


Niet echt natuurlijk maar wel leuk om te doen, zo kan je goed zien wat er gebeurt.


Je hebt ook veel meer vrijheid wat betreft achtergronden en de uitlichting is een stuk makkelijker.
Schaatsenrijder in het aquarium.



Jeroen Nagtegaal

CiteerDit meeldauwlieveheersbeestje heb ik van de winter in een ministudio geschoten.
Het gaat om een 10-vlek, tel ze maar eens, Verder prachtige fot's zo wil ik ze wel hebben
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

ElizaHagen

CiteerHet meeste fotografeer ik in de natuur maar ik neem ze ook wel eens mee naar binnen.
Dat heeft vele voordelen, lieveheersbeestjes die wegvliegen zijn weer makkelijk te vangen bijvoorbeeld.
Hallo Edwin,
Mijn complimenten voor de mooie foto's. Echt geweldig. Daar moet ik nog wel even een tijd voor oefenen en dan krijg ik het misschien nog niet zo mooi.
Mijn vraag is met wat voor camera fotografeer je.
:rolleyes:
Ze zien er namelijk echt prachtig uit.
Ik geniet ook steeds meer van al die kleine beestjes.
Vroeger vond ik het maar griezelig maar ik zie nu steeds meer de schoonheid van zo'n klein beestje.

Edwin Bont

Ik fotografeer met een Canon 300D, een 100mm macrolens.
En een MP-E65, dat is een macrolens waarmee je van 1:1 naar 5:1 kan zoomen, erg handig voor kleine beestjes.
En waarom zou je iets niet kunnen?
Als je denkt dat iets moeilijk is dat wordt het al een stuk lastiger, gewoon doen en lekker proberen.
Ik maak ook niet allemaal goede foto's hoor.

Jeroen, deze lieveheersbeestjes heb ik in December geschoten.
Ik had ze uit het park geplukt en dacht dus dat het meeldauwlieveheersbeestjes waren.
Ze zaten gewoon op de bomen en struiken.

ElizaHagen

CiteerIk fotografeer met een Canon 300D, een 100mm macrolens.
En een MP-E65, dat is een macrolens waarmee je van 1:1 naar 5:1 kan zoomen, erg handig voor kleine beestjes.
En waarom zou je iets niet kunnen?
Hallo Edwin,
Zojuist ben ik op je website geweest om alle mooie foto's te bekijken. Echt heel mooi. Het lijken net kleine buitenaardse wezentjes zoals je ze hebt gefotografeerd.
Ik wilde in het gastenboek van je website schrijven maar dat gastenboek werkt niet. Dus daarom nu hier maar even een stukje.
Inderdaad ga ik ook steeds meer uitproberen en het lukt ook wel steeds meer. Maar het type camera werkt ook natuurlijk wel mee. Maar dat is nog een wens van mij.
Alvast hartelijk dank voor alle raadgevingen die ik heb mogen ontvangen.

Edwin Bont

Het gastenboek is alleen te bereiken vanuit het engelse gedeelte.
Ik ben nog bezig met de site, die link zal ik wel even fixen.
Wel een heel gedoe een website maken.

Goyatlah

Moi Eliza,

er zijn net zoveel ideeen over hoe insecten te fotograferen, als er mensen zijn die dat doen.

Ik heb zelf van het winter een nieuwe camera gekocht, speciaal voor insecten. Welke camera is eigenlijk niet het belangrijkste punt, er zijn compactcamera's als bv Panasonic FZ20 en 30 of Canon Powershot IS2 en IS3 die dat uitstekend kunnen. Ook met het overgrote deel van de DSLR's (dig.spiegelreflex) is dat geen enkel probleem.

Belangrijker is bij DSLR's de keuze van de lens. Een goede lens kan uitermate duur zijn  (geloof dat Edwin zijn lens iets van 1200e moet kosten), en dan kan je nog niet die die voor jou goed is gekocht hebben.

Een voorbeeld van een goede allround budgetlens is de Sigma 70-300mm macro (APO-versie). Iets van 250 a 300 e. Geschikt voor het fotograferen van vogels, maar ook voor (niet al te kleine) insecten. Vlinders of libellen kun je bv van een afstand van 90cm of verder fotograferen.

Een macro-lens is toch wel wat duurder. Mijn 180mm Sigma kostte 650e. Daarnaast moet je van te voren goed nadenken over wat voor een je wil (65mm is licht, goedkoper, maar je moet het beest heel wat dichter benaderen dan een 180mm).
Valt op zich een heel uitgebreide diskussie over te houden.

Nog even over de camera terug: heb zelf 350D, niet al te duur. Meer pixels dan D50 of D70 (en die kun je met insecten goed gebruiken), ook wat sneller, iets meer ruis en niet al te beste kleuren bij lamplicht - maar wanneer fotografeer je een insect bij een 60watts peertje. Kun je overigens met handmatige witbalans of in RAW nog wel wat aan doen. Maar Canon of Nikon is iha meer een gevoelsmatige kwestie dan een techniese.

Hoe begin je. Simpel gewoon door het te doen. Op een mooie zomerdag met flink wat zon beginnen. Statief of niet is weer een kwestie van smaak en/of gewoonte. Ga zelf niet midden in de swamp met een statief lopen zeulen, en heb ook niet echt een idee waar ik zo'n ding daar dan moet neerzetten.

Wat wel heel handig is is een beetje fatsoenlijke macro of ringflitser. Ook niet echt goedkoop maar volgens mij wel de moeite waard (heb er nog geen, maar staat bovenaan op mn lijstje)

Wellicht dat je hier wat aan hebt...
Moi, Dolf

Bezoek ook eens Libellen in Nederland met de enige interaktieve en op foto's gebaseerde libellentabel, veel info en heel veel foto's

ElizaHagen

Citeer
Er zijn net zoveel ideeen over hoe insecten te fotograferen, als er mensen zijn die dat doen.

Hallo Dolf,

Bedankt voor je uitgebreide schrijven over de verschillende fototoestellen.
Ik heb het uitgeprint en ga het op mijn gemak eens allemaal bekijken.
Het is best moeilijk.Vanmiddag heb ik een Atalanta gefotografeerd. Maar voordat ik een plaatje goed had is heel veel tijd verstreken. Maar dat is niet erg.
De foto plaats ik hierbij. Hij is niet helemaal scherp. Maar ik heb de foto met macro genomen.
Alvast bedankt voor de moeite.

ElizaHagen

CiteerHet gastenboek is alleen te bereiken vanuit het engelse gedeelte.
Ik ben nog bezig met de site, die link zal ik wel even fixen.
Wel een heel gedoe een website maken.
Hallo Edwin,

Via forum.waarneming ben ik weer even op je website geweest en in het gastenboek van je een berichtje achter gelaten.
De website ziet er al goed uit.
Het werkt wel verslavend. Er is altijd wel weer wat te vernieuwen.
Zelf ben ik ook daar altijd druk mee.
Maar ik zal zeker eens meer bij je komen kijken.
De foto's zijn mooi. Vooral ook van de mieren. Vooral hoe sterk de beestjes zijn.